Vilka bilar får dra en biltrailer på 2000 kg Lagligt ??

Kristian_L
20 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Pomela skrev:
Hm, i vilken föreskrift eller lag står det?

Vet inte, jag fick lära mig det i körskolan när jag tog de tunga behörigheterna. (Ja det gäller inte bara lastbil med släp, utan även personbil med släp.) Förut kunde jag pekat på platsen i traffikkungörelsen, men sedan 99 är det inte den som styr längre. Det togs upp i en annan tråd här för inte så länge sedan.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Pomela
20 januari 2007 · 44 Inlägg

Att jag frågade efter lagreferens är att det finns skrönor och missuppfattningar om vad man får och inte får göra när det gäller t ex bil och släp. Det har du antagligen märkt också. Dessutom står det ju på de nya registreringsbevisen att det är en värdehandling som man ska vara rädd om typ. Att då förvara den i bilen eller släpet känns inte så jättesäkert. Jag lider också av en yrkesskada att vilja se vissa saker i svart på vitt innan jag tror på det. Med det menar jag inte att du bidrar till spridning av skrönor. Det vet jag ju inte.

Jag hittade inget om det i Trafikförordningen eller Fordonslagen (eller vad den nu hette). Surfar vidare i Vägverkets författningssamling när jag inte har något bättre för mig.

Tega Yrkesförare
20 januari 2007 · 1 073 Inlägg

Kristian_V skrev:
Har trådskaparen inte BE, eller än kompis med BE så är det ju ganka kört, vad gäller att flytta på en 1360kg bil. Så man kan kanske anta att strådskaparen, eller någon vän till den samme har BE.

Ja är farbror blå grinig, räcker ett kilo i övervikt!
Jag skrev: "...de flesta "vanliga stora bilar" får dra ca 1800kg." Ändrade till fetstil, så det syns bätre. wink

Jag blandade ihop "tjänste" och "total" vikt. Men det framgår ju så snart man tittar på regbeviset, vad man får och inte får.

*OBS* I sverige behöver man inte ha reg-beviset i bilen vid färd. Men så snart man koplar ihop två fordon (Bil+släp) så måste båda fordonens reg-bevis medföras i original.

Det går även bra med kopia av reg-beviset. Så gjorde vi när man körde ett tiotal olika trailers och dollys varje dag. Då har man en pärm i bilen med alla åkeriets enheter i kopior.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
20 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Ja, hur reglerna ser ut för släp har jag gett upp att ha i huvudet. Reglerna hinner för övrigt ändras lagom tills jag lärt mig dem känns det som! smile
Det är ett problem när man haft körkort i mer än tio år, det som var aktuellt då kanske inte är det längre...

Är jag tveksam och vill göra rätt brukar jag ringa trafikenheten på polisen och fråga, de brukar vara tillmötesgående och hjälpsamma. Och går att få tag i även på helger och kvällar!!! Annars är även vägverket bra och hjälpsamma.

Det där med regbevis har jag inte hört talas om, får man med sig en kopia när man hyr ett släp då, tro? Verkar otroligt krångligt, de ska väl kunna kolla i datorn på nolltid utifrån regnumret. Vi har egen täckt kärra som vi använder flitigt och ofta lånar ut, men regbeviset på den har jag inte haft framme sen vi fick det och det hamnade på sin plats i pärmen.

Det är för övrigt inte så gott om kärror som får lasta en bil på mer än 1200 kilo, även om det är tvåaxliga vagnar är de oftast klassade för att de flesta bilar ska få dra dem på B-kort, och därmed "nedklassade" i förhållande till sin egen hållfasthet. Det är min erfarenhet av att jaga hyrsläp för att lasta bilar på i alla fall.

Och appropå att dra alltför tungt: En bekant till mig tappade sitt släp, en vanlig kärra, varför minns jag inte, men hur som helst for den in i en mötande bil. Nu gick det "bra" den gången, men #¤%&!! vad rädd han blev när han såg med vilken kraft det for iväg (undrar om han inte fick punka och skiten släppte i krängningarna på något vis..?)

Jag dubbelkollar alltid allt när jag kopplar släp och är SKITNOGA med den där vajern till bromsarna, och har man sedan levande last (häst/ar) är det ju ännu viktigare att grejorna är dimensionerade därefter.

// Ellen

Senast redigerat av vulture (20 januari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
20 januari 2007 · 938 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Kan ju även tillägga att jag drog en trailer med en 240 på(vikt, troligen närmare två ton) efter min dåvarande 740glt 16v. Vägde totalt ca 3700 kg uppskattad vikt.  Gick tungt och knuffade på bra utför... Men de funkade bra i dom ca 100 mil ja körde, så allt går.

Pomela skrev:
Ja, det mest går, men regelverket kring bil och släp finns inte bara för att jävlas med oss bilförare. Det har en grund i trafiksäkerheten..

Känns som att om man bara tänker sig för och tar hänsyn till att de är tungt= långsam acceleration ut ur korsningar och lång bromssträcka så går de ju bra ändå, men håller med om att reglerna finns av en anledning

TobbeE_87 skrev:
Hade endast b-kort då och de enda som var olagligt var att de var lite överlass på trailern, men för att kunna sätta dit dig för det så måste polisen väga alltihop, och de tror ja inte dom kan eller ids(vanlig polis då, inte ltg)...

Pomela skrev:
Polisen behöver inte väga ekipaget för att kunna sätta dit dig. Om totalvikten som släpet är registrerat på är större än vad bilen får dra på B-kort så åker du dit ändå. Det räcker att alltså med att vikterna på "pappret" inte stämmer och det spelar ingen roll om släpet är tomt eller lastat. I bästa fall får du bara böter. I sämsta fall ryker körkortet. Hur kul är det?

Det där ekipaget var lagligt utan last, men blev överlass me 240in på.
Hyrtrailers är ofta omregisterade så att dom får dras på b-kort och inte får lasta så mycke istället pga att de är mindre straff och lite svårare att sätta dit en för överlast på ett släp än än att sätta dit  en för olvlig körning.
För att kunna ge böter för överlass så måste polisen väga lasten, dvs lasta av 240in och väga den samt väga trailern me 240in på för att se om den får dras av dragbilen, 740in.
Alltså, det jag gjorde var inte olovlig körning, utan körde med (mycke) överlast.

TobbeE_87 skrev:
Att man knäcker en dragkrok tror ja inte på, då ska de nog vara väldigt mycke överlass först big_smile

Pomela skrev:
Kanske det, men jag skulle inte våga chansa. Särskilt inte med avtagbara dragkrokar som blir allt vanligare.

Vet inte vad en dragkrok tål och inte, men har ju svårt att tro att en krok går av om man drar 200kg för mycke. Skulle tro att dom tål väldigt mycke mer än dom är godkända för, bara för att de ska finnas ordentliga säkerhetsmarginaler.

Pomela skrev:
Mvh
Pomela, regelbunden hästtransportdragare. Alltid laglig.smile

MVH // Tobbe blvande yrkeschaufför    *b*c***

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
20 januari 2007 · 938 Inlägg

Kristian_V skrev:
Har trådskaparen inte BE, eller än kompis med BE så är det ju ganka kört, vad gäller att flytta på en 1360kg bil. Så man kan kanske anta att strådskaparen, eller någon vän till den samme har BE.

Ja är farbror blå grinig, räcker ett kilo i övervikt!
Jag skrev: "...de flesta "vanliga stora bilar" får dra ca 1800kg." Ändrade till fetstil, så det syns bätre. wink

Jag blandade ihop "tjänste" och "total" vikt. Men det framgår ju så snart man tittar på regbeviset, vad man får och inte får.

*OBS* I sverige behöver man inte ha reg-beviset i bilen vid färd. Men så snart man koplar ihop två fordon (Bil+släp) så måste båda fordonens reg-bevis medföras i original.

På teoriprogrammet på skolan finns de en fråga om vilka handlingar som man måste ha med sig vid färd med lastbil och släp. Har svarat endast körkort säkert 50 gånger och alltid fått rätt.

Sen en rolig komentar om ett kilo överlast+ gring polis=böter big_smile
En chaufför blev stoppad och vägd och hans lastbil vägde 60002 kg, alltså 2 kg för mycke. Han kastade ut matlådan ur hytten och polisen skrattade lite och han kom under 60 ton big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Saab_girl C70 byggande djurvårdare
20 januari 2007 · 545 Inlägg

TobbeE_87 skrev:

Kristian_V skrev:
Har trådskaparen inte BE, eller än kompis med BE så är det ju ganka kört, vad gäller att flytta på en 1360kg bil. Så man kan kanske anta att strådskaparen, eller någon vän till den samme har BE.

Ja är farbror blå grinig, räcker ett kilo i övervikt!
Jag skrev: "...de flesta "vanliga stora bilar" får dra ca 1800kg." Ändrade till fetstil, så det syns bätre. wink

Jag blandade ihop "tjänste" och "total" vikt. Men det framgår ju så snart man tittar på regbeviset, vad man får och inte får.

*OBS* I sverige behöver man inte ha reg-beviset i bilen vid färd. Men så snart man koplar ihop två fordon (Bil+släp) så måste båda fordonens reg-bevis medföras i original.

På teoriprogrammet på skolan finns de en fråga om vilka handlingar som man måste ha med sig vid färd med lastbil och släp. Har svarat endast körkort säkert 50 gånger och alltid fått rätt.

Sen en rolig komentar om ett kilo överlast+ gring polis=böter big_smile
En chaufför blev stoppad och vägd och hans lastbil vägde 60002 kg, alltså 2 kg för mycke. Han kastade ut matlådan ur hytten och polisen skrattade lite och han kom under 60 ton big_smile

japp vart samma när ja tränat teori på datorerna för c-kortet

Två ord räcker, SAAB knäcker
Hamilton
20 januari 2007 · 8 864 Inlägg

vulture skrev:
Utöver det som redan nämnts: Cheva Blazer (drog vi tävlingsbil och utrustning med) och Cheva Suburba. Kolla även Jeep Grand Cherokee, har för mig att den fick dra mycket.

// Ellen

*våra chevor har varit fyrhjulsdrivna, och därmed tunga - dragvikten kan nog skilja både på det och motoralternativ, vi har haft diesel*

Jeep Grand Cherokee får dra 3500kg för bensinmodellen Dieseln får dra 2300kg

Fotograf på tierpidag.se
Kristian_L
20 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Nu är det ju problematiskt när de ändrar reglerna hela tiden. sad När jag tog CE-DE så var det tydligt och klart. ENDAST personbil slapp ha reg-beviset i bilen. Koplade man ihop den med släp, skulle bådas vara med, samt lastbil och buss skulle också ha regbevis.
Nu tog jag mina behörigheter 97, har ju runnit en del vatten under broarna sedan dess. Bara för att inte tala om alla regler som ändrats. Så som de håller på , kanske man skulle ta kortet var femte år eller så..? Så man var någorlunda insatt.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Pomela
20 januari 2007 · 44 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Känns som att om man bara tänker sig för och tar hänsyn till att de är tungt= långsam acceleration ut ur korsningar och lång bromssträcka så går de ju bra ändå, men håller med om att reglerna finns av en anledning

Som blivande yrkeschaufför borde du tänka längre än det du skriver här. Om man gör som du skriver så minskar man riskerna i de momenten, men du har fortfarande alla oförutsedda händelser. Ju större ekipage eller desto tyngre släp i förhållande till dragbilen desto svårare blir det att manövrera.

Det där ekipaget var lagligt utan last, men blev överlass me 240in på.
Hyrtrailers är ofta omregisterade så att dom får dras på b-kort och inte får lasta så mycke istället pga att de är mindre straff och lite svårare att sätta dit en för överlast på ett släp än än att sätta dit  en för olvlig körning.
För att kunna ge böter för överlass så måste polisen väga lasten, dvs lasta av 240in och väga den samt väga trailern me 240in på för att se om den får dras av dragbilen, 740in.
Alltså, det jag gjorde var inte olovlig körning, utan körde med (mycke) överlast.

Med risk för att låta tjatig (eller så missuppfattar jag dig):
Med B-kort blir man skyldig till olovlig körning om släpets totalvikt på pappret är högre än vad man får dra med bilen på B. Det spelar ingen roll om släpet är lastat eller tomt. Det kan verka som en knäpp regel, men så är det.

Om man däremot har BE-kort så måste polisen väga ekipaget om de vill ifrågasätta vikterna. Om lasten då är tyngre än vad släpet har som lastvikt enligt registreringsbeviset kan man åka dit för överlast. Hur mycket överlast man får ha för att klara sig med böter resp. när körkortet kan ryka vet jag inte.

Vet inte vad en dragkrok tål och inte, men har ju svårt att tro att en krok går av om man drar 200kg för mycke. Skulle tro att dom tål väldigt mycke mer än dom är godkända för, bara för att de ska finnas ordentliga säkerhetsmarginaler.

Nä, 200 kg mera klarar kroken förmodligen utan problem.

Pomela
20 januari 2007 · 44 Inlägg

Saab_girl skrev:
okej det e d då inte många i min tävlingskrets som gör=/ dvs Div 1 -elit

Om du är säker på att det är så och att de inte har t ex BE-kort så tycker jag att det är dålig stil. Det är väl folk som är ute rätt mycket på vägarna till tävlingar och träningar. De borde veta bättre, särskilt när de har levande last.

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
20 januari 2007 · 938 Inlägg

Pomela skrev:

TobbeE_87 skrev:
Känns som att om man bara tänker sig för och tar hänsyn till att de är tungt= långsam acceleration ut ur korsningar och lång bromssträcka så går de ju bra ändå, men håller med om att reglerna finns av en anledning

Som blivande yrkeschaufför borde du tänka längre än det du skriver här. Om man gör som du skriver så minskar man riskerna i de momenten, men du har fortfarande alla oförutsedda händelser. Ju större ekipage eller desto tyngre släp i förhållande till dragbilen desto svårare blir det att manövrera.

Det där ekipaget var lagligt utan last, men blev överlass me 240in på.
Hyrtrailers är ofta omregisterade så att dom får dras på b-kort och inte får lasta så mycke istället pga att de är mindre straff och lite svårare att sätta dit en för överlast på ett släp än än att sätta dit  en för olvlig körning.
För att kunna ge böter för överlass så måste polisen väga lasten, dvs lasta av 240in och väga den samt väga trailern me 240in på för att se om den får dras av dragbilen, 740in.
Alltså, det jag gjorde var inte olovlig körning, utan körde med (mycke) överlast.

Med risk för att låta tjatig (eller så missuppfattar jag dig):
Med B-kort blir man skyldig till olovlig körning om släpets totalvikt på pappret är högre än vad man får dra med bilen på B. Det spelar ingen roll om släpet är lastat eller tomt. Det kan verka som en knäpp regel, men så är det.

Om man däremot har BE-kort så måste polisen väga ekipaget om de vill ifrågasätta vikterna. Om lasten då är tyngre än vad släpet har som lastvikt enligt registreringsbeviset kan man åka dit för överlast. Hur mycket överlast man får ha för att klara sig med böter resp. när körkortet kan ryka vet jag inte.

Vet inte vad en dragkrok tål och inte, men har ju svårt att tro att en krok går av om man drar 200kg för mycke. Skulle tro att dom tål väldigt mycke mer än dom är godkända för, bara för att de ska finnas ordentliga säkerhetsmarginaler.

Nä, 200 kg mera klarar kroken förmodligen utan problem.

Har du BE eller känner du för att berätta vad man lär sig på en sån kurs? Gärna nåt som jag inte vet big_smile
Givetvis har ja koll på reglerna om släp, och som jag skrev var släpet omregistrerat med en totalvikt på 1300 kg, min 740 fick dra 1420 på B. Gränsen för om överlasten blir polisens böter eller tingsrätt går vid 50%.
Det som var olagligt med ekipaget var att 740in inte fick dra fullt så mycke som trailern vägde me 240in på och trailern fick enligt papperna inte lasta en 240i på ca 1300kg efter nedtypningen av vikt.

Kan ju tillägga att jag börjat med yrkesförarutbildningen efter den där transporten big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Åsberg
21 januari 2007 · 11 Inlägg

Jag Själv har B-kort men har två vänner som har Be / Ce  Kort så detta ska nog gå vägen nu wink Har även fått tag på en Bmw 535 Och en Cheva Blazer....

Germax
21 januari 2007 · 12 086 Inlägg

Stora bilar får ofta dra mkt.. Tror Volvo V70 får dra 2000?

EDIT: Jag körde Maximan på släp efter en Renault 19, sisodär 1 ton övervikt.. det va en upplevelse med mkt idioti och vansinne.. avrekomenderar.

Senast redigerat av JapMax (21 januari 2007)

Pomela
21 januari 2007 · 44 Inlägg

Till trådskaparen: Ursäkta sidospåret i din tråd. Fint att det har löst sig med både bil och förare. Att jag tjatar vidare här är för att alla andra kanske inte har lika bra koll på reglerna som TobbeE_87.wink

TobbeE_87 skrev:
Har du BE eller känner du för att berätta vad man lär sig på en sån kurs? Gärna nåt som jag inte vet big_smile

Vad bra att du vet det jag har berättat. Det verkade inte så tidigare. Och som jag har skrivit tidigare här så har jag inte BE utan bara B. B-kort räcker för de bilar och släp jag har kört hittills. Olagliga kombinationer har jag inte kört. Så vitt jag vet i alla fall... Däremot har jag funderat på att ta BE för att få större valmöjligheter vid byte av bil och/eller släp, för att lära mig mera och förhoppningsvis bli en bättre förare. Jag har kört mer eller mindre ofta med släp i över 10 år och haft ett antal snack med folk om olika bilar och släp, vikter hit och dit m m under den tiden. Därför tror jag att jag har hyfsad koll på reglerna.smile

Givetvis har ja koll på reglerna om släp, och som jag skrev var släpet omregistrerat med en totalvikt på 1300 kg, min 740 fick dra 1420 på B. Gränsen för om överlasten blir polisens böter eller tingsrätt går vid 50%.
Det som var olagligt med ekipaget var att 740in inte fick dra fullt så mycke som trailern vägde me 240in på och trailern fick enligt papperna inte lasta en 240i på ca 1300kg efter nedtypningen av vikt.

Nu när du äntligen skriver ut de faktiska siffrorna så blir det lättare att begripa vad du gjorde. Alltså:

Släpet hade en totalvikt på 1300 kg. Om jag läser rätt har du inte skrivit vad det hade för tjänstevikt, men ca 500 kg verkar rimligt --> ca 800 kg i lastvikt. 240n vägde 1300 kg.--> ca 500 kg i överlast och en bruttovikt på släp+last på ca 1800 kg.

Bilen fick dra 1420 kg. På pappret var bil+släp=OK. Vad 740n har som maximal släpvagnsvikt vet jag inte, men vi kan ju hoppas att den är 1800 kg. Om den maximala släpvagnsvikten var mindre än det så överskred du i så fall den också. Jag antar att det är straffbart, men på vilket sätt vet jag inte. Som du säkert vet så beror inte den maximala släpvagnsvikten på vad kroken tål utan på vad bilens chassi m m klarar i påfrestning utan problem.

När man väljer att lasta mera på ett släp än vad det är reggat för bör man tänka på om släpet faktiskt är konstruerat för vikten man har tänkt köra. Det kanske inte är något problem när det gäller bilsläp. Jag har dålig koll på sådana. Om jag jämför med hästtransporter som jag kan mycket bättre så kan boggiesläpen vara typade för allt från ca 1500 kg-2500 kg. Axlar, bromsar, kulhandske och släpets konstruktion i övrigt är dimensionerat utifrån det. Därför kan det alltså bli riskabelt om man lastar mera än vad släpet är gjort för.

Kan ju tillägga att jag börjat med yrkesförarutbildningen efter den där transporten big_smile

Det är ingen förmildrande omständighet.big_smile

Mvh
Pomela, messerschmitter

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
21 januari 2007 · 938 Inlägg

Pomela skrev:
Till trådskaparen: Ursäkta sidospåret i din tråd. Fint att det har löst sig med både bil och förare. Att jag tjatar vidare här är för att alla andra kanske inte har lika bra koll på reglerna som TobbeE_87.wink

TobbeE_87 skrev:
Har du BE eller känner du för att berätta vad man lär sig på en sån kurs? Gärna nåt som jag inte vet big_smile

Vad bra att du vet det jag har berättat. Det verkade inte så tidigare. Och som jag har skrivit tidigare här så har jag inte BE utan bara B. B-kort räcker för de bilar och släp jag har kört hittills. Olagliga kombinationer har jag inte kört. Så vitt jag vet i alla fall... Däremot har jag funderat på att ta BE för att få större valmöjligheter vid byte av bil och/eller släp, för att lära mig mera och förhoppningsvis bli en bättre förare. Jag har kört mer eller mindre ofta med släp i över 10 år och haft ett antal snack med folk om olika bilar och släp, vikter hit och dit m m under den tiden. Därför tror jag att jag har hyfsad koll på reglerna.smile

Givetvis har ja koll på reglerna om släp, och som jag skrev var släpet omregistrerat med en totalvikt på 1300 kg, min 740 fick dra 1420 på B. Gränsen för om överlasten blir polisens böter eller tingsrätt går vid 50%.
Det som var olagligt med ekipaget var att 740in inte fick dra fullt så mycke som trailern vägde me 240in på och trailern fick enligt papperna inte lasta en 240i på ca 1300kg efter nedtypningen av vikt.

Nu när du äntligen skriver ut de faktiska siffrorna så blir det lättare att begripa vad du gjorde. Alltså:

Släpet hade en totalvikt på 1300 kg. Om jag läser rätt har du inte skrivit vad det hade för tjänstevikt, men ca 500 kg verkar rimligt --> ca 800 kg i lastvikt. 240n vägde 1300 kg.--> ca 500 kg i överlast och en bruttovikt på släp+last på ca 1800 kg.

Bilen fick dra 1420 kg. På pappret var bil+släp=OK. Vad 740n har som maximal släpvagnsvikt vet jag inte, men vi kan ju hoppas att den är 1800 kg. Om den maximala släpvagnsvikten var mindre än det så överskred du i så fall den också. Jag antar att det är straffbart, men på vilket sätt vet jag inte. Som du säkert vet så beror inte den maximala släpvagnsvikten på vad kroken tål utan på vad bilens chassi m m klarar i påfrestning utan problem.

När man väljer att lasta mera på ett släp än vad det är reggat för bör man tänka på om släpet faktiskt är konstruerat för vikten man har tänkt köra. Det kanske inte är något problem när det gäller bilsläp. Jag har dålig koll på sådana. Om jag jämför med hästtransporter som jag kan mycket bättre så kan boggiesläpen vara typade för allt från ca 1500 kg-2500 kg. Axlar, bromsar, kulhandske och släpets konstruktion i övrigt är dimensionerat utifrån det. Därför kan det alltså bli riskabelt om man lastar mera än vad släpet är gjort för.

Kan ju tillägga att jag börjat med yrkesförarutbildningen efter den där transporten big_smile

Det är ingen förmildrande omständighet.big_smile

Mvh
Pomela, messerschmitter

Nja, 740in får bara dra 1600(1800 med förstärkningskit och friktionshandske) så de var lite överlass där med. Biltrailern vet jag inte riktigt vad den  var byggd för, men enligt tillverkarenshemsida så var maxlasten orginal minst vad en 240i väger. Det var en sävsjö vagn så uppgifter finns på derras hemsida. Finns även en bild på hela ekipaget under mina gamla fordon...

Sen om du nu är sugen på att ta BE så är de väl bara att sätta igång. Köp en teoribok och läs igenom och boka sedan teoriprov.
Om du kört häst släp i 10 år så antar jag att du kan hantera ett släp både framåt och bakåt big_smile
Men öva lite backning, 90grader vänster samt sidoförflyttning och kör ev. nån lektion på trafikskola inan upkörning. BE blir troligen mycke enklare än B var en gång i tiden...  big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Pomela
21 januari 2007 · 44 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Sen om du nu är sugen på att ta BE så är de väl bara att sätta igång. Köp en teoribok och läs igenom och boka sedan teoriprov.
Om du kört häst släp i 10 år så antar jag att du kan hantera ett släp både framåt och bakåt big_smile
Men öva lite backning, 90grader vänster samt sidoförflyttning och kör ev. nån lektion på trafikskola inan upkörning. BE blir troligen mycke enklare än B var en gång i tiden...  big_smile

Du vet, det är den där tummen som ska ur. Att köra framåt är jag jätteduktig på. Bakåt är jag inte riktigt lika duktig på. Även solen har sina fläckar.big_smile

Tobijas
21 januari 2007 · 34 Inlägg

Pomela skrev:
Med risk för att låta tjatig (eller så missuppfattar jag dig):
Med B-kort blir man skyldig till olovlig körning om släpets totalvikt på pappret är högre än vad man får dra med bilen på B. Det spelar ingen roll om släpet är lastat eller tomt. Det kan verka som en knäpp regel, men så är det.

Det stämmer inte alls. Det är inte vikterna på papperna som bestämmer. Det är bruttovikten på ekipaget du kör. Så om ett släp har en högre totalvikten än vad du får lov att köra så väger det för mycket lastat. Men tomt så understiger det troligen 3,5ton vilket är gränsen för vad du får köra på B kort.


/Tobijas, Yrkeschaufför, *BECE**

Senast redigerat av Tobijas (21 januari 2007)

För Skåne och friheten!
Åsberg
21 januari 2007 · 11 Inlägg

Släpet väger 670 kg och får lasta 1870kg Alltså får jag köra det tomt med mitt B kort ??

Tobijas
21 januari 2007 · 34 Inlägg

beror på vad din bil får dra. det handlar om vad bilen får dra bara det inte överstiger 3500kilo. men om det väger 640 kg så skulle jag tro det ja.

För Skåne och friheten!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang