Köpråd BMW 118 - 120 2008-2013

texaspete
14 mars 2019 · 25 Inlägg

Hej!

Är inne på att köpa en "ny" bil och sneglat in mig på 1-Serien.
Funderar om man ska köra på bensin eller diesel? Den kommer väl gå runt 1500-2000mil per år drygt.
En annan fråga jag har är om man ska satsa på en äldre som har gått runt 12-14k mil eller en nyare som gått runt 20k mil? Övriga positiva och negativa sidor om denna bil är uppskattat big_smile
Prisnivå max 85k

Tack på förhand

Senast redigerat av texaspete (14 mars 2019)

Jokabsson
14 mars 2019 · 1 171 Inlägg

Rekommenderar att titta igenom detta klippet!
https://www.youtube.com/watch?v=Ekvxzcz9pbs

Kan tyckas vara lågbudget och tråkig video, men jag har tittat på många av hans videos och tycker att han fångar de flesta och viktigaste typfelen hos olika bilmodeller.

Ska man ge en enkel sammanfattning så gör man bäst i att köpa en 1-serie innan 2008 oavsett om det gäller diesel eller bensin. Diesel pga kamkedjeproblem som kom 2008 och bensin pga direktinsprut där övergången inte sköttes så snyggt av BMW. Alla problem uppstod i jakten på lägre förbrukningssiffror såklart.

Man kan köpa en 2008 och ha tur. En 1-serie från 2008 är både trevligare och snålare att köra, men då ska man vara medveten om att det finns en liten risk för större problem!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Utmarks-Loke
14 mars 2019 · 5 791 Inlägg

De dieslar som finns kvar idag har nog fått kamkedjespännaren uppdaterad. Men det är fortfarande tveksamt om man bör ha en diesel om man kör såpass lite. Om milen kommer av ett par längre resor i veckan är det bra men om det handlar om 1-2mil till jobbet varje dag är det bättre att satsa på bensin.

panda666
14 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
De dieslar som finns kvar idag har nog fått kamkedjespännaren uppdaterad. Men det är fortfarande tveksamt om man bör ha en diesel om man kör såpass lite. Om milen kommer av ett par längre resor i veckan är det bra men om det handlar om 1-2mil till jobbet varje dag är det bättre att satsa på bensin.

finns ej några uppgifter på att nån uppdatering har blivit av, har läst på forums där folk har fått rasad kedja fram till 2015-2016, mindre frekvent absolut men finns endå där några. största rasen infaller fram till 2012 skulle ja säga, 2013++faller mindre chans. Men det finns inga uppgifter på att bmw har tagit in och uppdaterat nått iaf, inte vad ja sett. frågar du bmw så säger dom i verkstan att dom aldrig sett en bmw med rasad kedja.

texaspete
14 mars 2019 · 25 Inlägg

Tack för svar! Så man kanske ska sikta in sig på en 118-120 bensin från 2007?
Bra videotips också! big_smile

Jokabsson
14 mars 2019 · 1 171 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
De dieslar som finns kvar idag har nog fått kamkedjespännaren uppdaterad. Men det är fortfarande tveksamt om man bör ha en diesel om man kör såpass lite. Om milen kommer av ett par längre resor i veckan är det bra men om det handlar om 1-2mil till jobbet varje dag är det bättre att satsa på bensin.

Det konstaterades väl aldrig något fel från BMWs sida? Dvs om spännaren och skenorna är bytta så måste det ha gjorts med hjälp av ägarens egen plånbok.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Utmarks-Loke
15 mars 2019 · 5 791 Inlägg

Cracksoup skrev:

Svarte_Orm skrev:
De dieslar som finns kvar idag har nog fått kamkedjespännaren uppdaterad. Men det är fortfarande tveksamt om man bör ha en diesel om man kör såpass lite. Om milen kommer av ett par längre resor i veckan är det bra men om det handlar om 1-2mil till jobbet varje dag är det bättre att satsa på bensin.

Det konstaterades väl aldrig något fel från BMWs sida? Dvs om spännaren och skenorna är bytta så måste det ha gjorts med hjälp av ägarens egen plånbok.

Kan hända, men jag skulle tro att många överlevande bilar fått nya spännare på något vis iallafall

Sladd40
15 mars 2019 · 15 Inlägg

haru funderat på en volvo?

texaspete
15 mars 2019 · 25 Inlägg

Sladd40 skrev:
haru funderat på en volvo?

Nja , beror väl på. Kollade lite på ev c30 men Bmwn känns roligare.. Nåt förslag?

Utmarks-Loke
15 mars 2019 · 5 791 Inlägg

1-serien är den enda nyare bil i golfklassen som har bakhjulsdrift. Där har vi alla argument som rimligen kan behövas.

texaspete
15 mars 2019 · 25 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
1-serien är den enda nyare bil i golfklassen som har bakhjulsdrift. Där har vi alla argument som rimligen kan behövas.

big_smile

Vad är rimligt pris för dessa då?
Är det här inte liiiite dyrt för en 08? Eller är det var man får betala om man vill ha en sådan och med automat?
https://www.blocket.se/lund/BMW_118_I_A … 11&w=1

Utmarks-Loke
15 mars 2019 · 5 791 Inlägg

texaspete skrev:

Svarte_Orm skrev:
1-serien är den enda nyare bil i golfklassen som har bakhjulsdrift. Där har vi alla argument som rimligen kan behövas.

big_smile

Vad är rimligt pris för dessa då?
Är det här inte liiiite dyrt för en 08? Eller är det var man får betala om man vill ha en sådan och med automat?
https://www.blocket.se/lund/BMW_118_I_A … 11&w=1

Det är bara en tusenlapp ifrån vad jag gav för min 118d -12 av nya modellen, fast den hade gått lite längre och hade inte automat. Men jag tycker nog ändå det dr var lite dyrt, särskilt som du inte ens får sportpaketet med den andra fronten. Den gör ganska stor skillnad på utseendet på E87

texaspete
17 mars 2019 · 25 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

texaspete skrev:

Svarte_Orm skrev:
1-serien är den enda nyare bil i golfklassen som har bakhjulsdrift. Där har vi alla argument som rimligen kan behövas.

big_smile

Vad är rimligt pris för dessa då?
Är det här inte liiiite dyrt för en 08? Eller är det var man får betala om man vill ha en sådan och med automat?
https://www.blocket.se/lund/BMW_118_I_A … 11&w=1

Det är bara en tusenlapp ifrån vad jag gav för min 118d -12 av nya modellen, fast den hade gått lite längre och hade inte automat. Men jag tycker nog ändå det dr var lite dyrt, särskilt som du inte ens får sportpaketet med den andra fronten. Den gör ganska stor skillnad på utseendet på E87

Ok!
Men vad är smartast? Köpa en lite äldre som gått färre mil eller en nyare med flera mil?
Typ som denna https://www.blocket.se/kronoberg/BMW_11 … 11&w=3

Helt lost alltså hehe

panda666
17 mars 2019 · 4 228 Inlägg

köp en som är välomhändertagen och fullservad, försök även ifall du handlar hos en bilhandlare att kanske få några månaders garantier om det går, vissa ger lite garantier. vissa kan man teckna 12-24 månaders garanti via annat bolag om det hjälper.

Utmarks-Loke
17 mars 2019 · 5 791 Inlägg

Exakt en sån som jag har. Lite för mycket elektronik för min smak men annars en bra bil. Säg till om du köper den där och vill byta säten, du kan få mina sportsäten istället  wink Men egentligen bör man vänta ett år om man vill ha nya 1-serien, för nu kommer snart en ännu nyare och då lär priset sjunka på den där. Så sett är det bättre att köpa gamla 1-serien, den lär inte sjunka lika mycket

texaspete
17 mars 2019 · 25 Inlägg

Okok! Nice..Gillar du inte dina säten? :DTycker det är sinnesjukt svårt att veta vad som är "bäst" i en ekonomisk synpunkt i att välja på en bil för 70-80k eller 150k.

Jokabsson
18 mars 2019 · 1 171 Inlägg

texaspete skrev:
Okok! Nice..Gillar du inte dina säten? :DTycker det är sinnesjukt svårt att veta vad som är "bäst" i en ekonomisk synpunkt i att välja på en bil för 70-80k eller 150k.

Det finns tyvärr inget recept som är generellt för alla bilar vad gäller begagnatmarknaden.

Det bästa är nog att bestämma sig för vilken prisnivå man vill lägga sig på och hitta ett bra exemplar. Dock är chansen större att hitta något fint för 150 000kr än 70 000kr eftersom att service troligtvis är välskött i en nyare bil som servats på auktoriserad verkstad. Slitagedelar dröjer längre innan man måste byta i en nyare kärra. Därtill kommer bränsleekonomin som oftast är bättre i en nyare bil, men du får räkna med b.la en rappare värdeminskning.

Vad är viktigast för dig?

Nyare bil
+ Lägre förbrukning
+ Säkrare köp
- Större värdeminskning
- Dyrare att köpa
- Dyrare problem när de väl uppstår (ett resultat av mer avancerad teknik)

Äldre bil
+ Billigare att laga
+ Billigare att köpa
- Högre förbrukning
- Osäker service (kanske)
- Går sönder oftare (slitagedelar och annat som kan uppstå på äldre bilar)

Förutsatt att man äger bilen i ca 5 år så går ekvationen ofta nästan på ett ut om man köper en halvny bil gentemot en halvgammal. Detta pga att den rasande värdeminskningen i en halvny bil tas igen av mer frekventa verkstadsbesök och högre förbrukning i den halvgamla.

Är ekonomi enda beslutsfaktorn mellan äldre och ny(are) så är det upp till dig att bestämma vad du tycker är "bäst"! Värdeminskning är tråkigt, men det är pengar du aldrig ser efter att du köpt bilen. Jämför det med den äldre bilen som någon gång måste in på verkstad och kanske byta spridare. Då känns verkstadsnotan på 10 000kr fruktansvärd, trots att du lagt förhållandevis lite pengar i det stora hela.

Hoppas du förstår resonemanget smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
texaspete
19 mars 2019 · 25 Inlägg

Cracksoup skrev:

texaspete skrev:
Okok! Nice..Gillar du inte dina säten? :DTycker det är sinnesjukt svårt att veta vad som är "bäst" i en ekonomisk synpunkt i att välja på en bil för 70-80k eller 150k.

Det finns tyvärr inget recept som är generellt för alla bilar vad gäller begagnatmarknaden.

Det bästa är nog att bestämma sig för vilken prisnivå man vill lägga sig på och hitta ett bra exemplar. Dock är chansen större att hitta något fint för 150 000kr än 70 000kr eftersom att service troligtvis är välskött i en nyare bil som servats på auktoriserad verkstad. Slitagedelar dröjer längre innan man måste byta i en nyare kärra. Därtill kommer bränsleekonomin som oftast är bättre i en nyare bil, men du får räkna med b.la en rappare värdeminskning.

Vad är viktigast för dig?

Nyare bil
+ Lägre förbrukning
+ Säkrare köp
- Större värdeminskning
- Dyrare att köpa
- Dyrare problem när de väl uppstår (ett resultat av mer avancerad teknik)

Äldre bil
+ Billigare att laga
+ Billigare att köpa
- Högre förbrukning
- Osäker service (kanske)
- Går sönder oftare (slitagedelar och annat som kan uppstå på äldre bilar)

Förutsatt att man äger bilen i ca 5 år så går ekvationen ofta nästan på ett ut om man köper en halvny bil gentemot en halvgammal. Detta pga att den rasande värdeminskningen i en halvny bil tas igen av mer frekventa verkstadsbesök och högre förbrukning i den halvgamla.

Är ekonomi enda beslutsfaktorn mellan äldre och ny(are) så är det upp till dig att bestämma vad du tycker är "bäst"! Värdeminskning är tråkigt, men det är pengar du aldrig ser efter att du köpt bilen. Jämför det med den äldre bilen som någon gång måste in på verkstad och kanske byta spridare. Då känns verkstadsnotan på 10 000kr fruktansvärd, trots att du lagt förhållandevis lite pengar i det stora hela.

Hoppas du förstår resonemanget smile

Ah tack för ditt engagemang! Uppskattas verkligen.
Jag tror att det lutar mot en lite billigare för pallar inte ta för mycket lån typ för en bil som inte kommer köras så långt. Men den bilen vi haft nu har vi snittat 1000mil/år..
Vad tror du om denna?

https://www.blocket.se/lund/BMW_118_I_A … 11&w=3

Var och testade och den kändes bra.. Bra servicehistorik osv . Få ägare. Priset kanske lite högt men det är väl ofta så om de är välskötta kanske? Automat på dessa är svårt och hitta också

Utmarks-Loke
19 mars 2019 · 5 791 Inlägg

Tror den kommer bli svårsåld när du så småningom vill sälja den vidare, just för att den har automat men även för att den har standardfronten. Därmed tr jag även du har lite prutläge nu om du vill köp den

texaspete
19 mars 2019 · 25 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Tror den kommer bli svårsåld när du så småningom vill sälja den vidare, just för att den har automat men även för att den har standardfronten. Därmed tr jag även du har lite prutläge nu om du vill köp den

Ah , kanske sant. Får ha lite is i magen och hålla ögonen öppna. Vad säger du om Audi A3? Känns som jag stirrat mig lite blind på 1 serien..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang