Motoroptimering och 95 oktan

candyweiss
14 mars · 329 Inlägg
#1

Vad jag förstår så rekommenderar alla trimfirmor att man ska köra på 98 oktan när man optimerat en bensinmotor. Men vad händer om man kör på 95 oktan? Förstår att man tappar lite effekt, men något mer? Spikar motorn tex?

Ändra: Kom på nu att den kanske skulle legat under "Motorteknik" yikes

Senast redigerat av candyweiss (14 mars )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 mars · 9 715 Inlägg
#2

Skulle tro att det inte spelar jätte stor roll men man går ju lite närmare gränserna.   Men åkt i många optimerade bilar som gått på 95

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
candyweiss
18 mars · 329 Inlägg
#3

Verkligen igen annan som testat att köra med 95 oktan i sin optimerade bensinare?

Brådhis * Voff voff *
18 mars · 4 601 Inlägg
#4

candyweiss skrev:
Verkligen igen annan som testat att köra med 95 oktan i sin optimerade bensinare?

Vad är det egentligen du vill ha svar på här? Om det går? Om man måste ha 98? Frågan är väl egentligen den omvända, varför skulle man inte tanka 98 om man chippat sin bil...? Är inte det lite bakvänt annars? Varför lägga pengar på mer effekt men ändå inte utnyttja möjligheten till den?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
candyweiss
18 mars · 329 Inlägg
#5

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:
Verkligen igen annan som testat att köra med 95 oktan i sin optimerade bensinare?

Vad är det egentligen du vill ha svar på här? Om det går? Om man måste ha 98? Frågan är väl egentligen den omvända, varför skulle man inte tanka 98 om man chippat sin bil...? Är inte det lite bakvänt annars? Varför lägga pengar på mer effekt men ändå inte utnyttja möjligheten till den?

//Brådhis

Ja, vad kan det vara som jag vill ha svar på???? Ska jag ställa frågan igen?
Jag undrar om motorn går bra och inte tar skada av 95 oktanig bensin. Jag frågar pga att det blir svårare och svårare att få tag på, tex finns det inga obemannade mackar i mina trakter med 98 oktan. Hur länge finns 98 oktan kvar på bemannade mackar?
Går en optimerad bensinmotor att köra på enbart 95 oktan utan att må/gå dåligt?
Ändra: Jag frågar inte om chippade, utan optimerade bensinmotorer.

Senast redigerat av candyweiss (19 mars )

Brådhis * Voff voff *
19 mars · 4 601 Inlägg
#6

candyweiss skrev:

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:
Verkligen igen annan som testat att köra med 95 oktan i sin optimerade bensinare?

Vad är det egentligen du vill ha svar på här? Om det går? Om man måste ha 98? Frågan är väl egentligen den omvända, varför skulle man inte tanka 98 om man chippat sin bil...? Är inte det lite bakvänt annars? Varför lägga pengar på mer effekt men ändå inte utnyttja möjligheten till den?

//Brådhis

Ja, vad kan det vara som jag vill ha svar på???? Ska jag ställa frågan igen?
Jag undrar om motorn går bra och inte tar skada av 95 oktanig bensin. Jag frågar pga att det blir svårare och svårare att få tag på, tex finns det inga obemannade mackar i mina trakter med 98 oktan. Hur länge finns 98 oktan kvar på bemannade mackar?
Går en optimerad bensinmotor att köra på enbart 95 oktan utan att må/gå dåligt?
Ändra: Jag frågar inte om chippade, utan optimerade bensinmotorer.

Lugn nu, spara några frågetecken till kommande generationer...

Men för att då försöka svara på dina frågor: Ja, jag har testat att köra 95. Flera gånger. Motorn höll. Men dom allra flesta chip/optimeringar görs ju för just 98 oktan (av förklarliga skäl), men så länge det är vettigt gjort spikar dom inte ihjäl motorn på 95 oktan och högst sannolikt går dom inte dåligt heller. Men det beror som sagt på hur pass vettigt skrivet chipet/optimeringen som sitter i är. Det är helt enkelt väldigt svårt att svara exakt på frågan eftersom det kan skilja mellan olika tillverkare.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Slim
19 mars · 150 Inlägg
#7

Optimering och Chip är samma sak i min mening. Förr bytte man ut själva kretsarna(chip) på korten i boxen, då original inte gick att programmera om på plats. Däremot externa boxar är ju skräp...

En individuell mjukvara(mappning) är såklart bäst, men det är det ju få som gör när det gäller standardbilar.

Som Brådhis skriver beror det såklart på vem som gjort programmet. Har man lite marginal på parametrarna ställer boxen om innan det händer nåt, men det finns de som menar att de smällt hål i en kolv pga 95 istället för 98. Bevis har jag dock inte sett och det är alltid svårt att se vad som hänt i detalj.

Om du kör på 95, kör lugnare och ladda inte fullt är väl det tryggaste. I alla fall i början tills motorn ställt om ordentligt.

candyweiss
19 mars · 329 Inlägg
#8

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:

Brådhis skrev:

Vad är det egentligen du vill ha svar på här? Om det går? Om man måste ha 98? Frågan är väl egentligen den omvända, varför skulle man inte tanka 98 om man chippat sin bil...? Är inte det lite bakvänt annars? Varför lägga pengar på mer effekt men ändå inte utnyttja möjligheten till den?

//Brådhis

Ja, vad kan det vara som jag vill ha svar på???? Ska jag ställa frågan igen?
Jag undrar om motorn går bra och inte tar skada av 95 oktanig bensin. Jag frågar pga att det blir svårare och svårare att få tag på, tex finns det inga obemannade mackar i mina trakter med 98 oktan. Hur länge finns 98 oktan kvar på bemannade mackar?
Går en optimerad bensinmotor att köra på enbart 95 oktan utan att må/gå dåligt?
Ändra: Jag frågar inte om chippade, utan optimerade bensinmotorer.

Lugn nu, spara några frågetecken till kommande generationer...

Men för att då försöka svara på dina frågor: Ja, jag har testat att köra 95. Flera gånger. Motorn höll. Men dom allra flesta chip/optimeringar görs ju för just 98 oktan (av förklarliga skäl), men så länge det är vettigt gjort spikar dom inte ihjäl motorn på 95 oktan och högst sannolikt går dom inte dåligt heller. Men det beror som sagt på hur pass vettigt skrivet chipet/optimeringen som sitter i är. Det är helt enkelt väldigt svårt att svara exakt på frågan eftersom det kan skilja mellan olika tillverkare.

//Brådhis

Tack för bra svar och din första mening som fick mig att skratta gott big_smile
Var det märkbar skillnad på effekten mellan 95 och 98?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars · 9 715 Inlägg
#9

Man har ju fortfarande sänkning av tändning när den spikar så risken är liten men ska man optimera så är det ju rimligt att man väljer ett bra bränsle

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Brådhis * Voff voff *
19 mars · 4 601 Inlägg
#10

candyweiss skrev:

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:

Ja, vad kan det vara som jag vill ha svar på???? Ska jag ställa frågan igen?
Jag undrar om motorn går bra och inte tar skada av 95 oktanig bensin. Jag frågar pga att det blir svårare och svårare att få tag på, tex finns det inga obemannade mackar i mina trakter med 98 oktan. Hur länge finns 98 oktan kvar på bemannade mackar?
Går en optimerad bensinmotor att köra på enbart 95 oktan utan att må/gå dåligt?
Ändra: Jag frågar inte om chippade, utan optimerade bensinmotorer.

Lugn nu, spara några frågetecken till kommande generationer...

Men för att då försöka svara på dina frågor: Ja, jag har testat att köra 95. Flera gånger. Motorn höll. Men dom allra flesta chip/optimeringar görs ju för just 98 oktan (av förklarliga skäl), men så länge det är vettigt gjort spikar dom inte ihjäl motorn på 95 oktan och högst sannolikt går dom inte dåligt heller. Men det beror som sagt på hur pass vettigt skrivet chipet/optimeringen som sitter i är. Det är helt enkelt väldigt svårt att svara exakt på frågan eftersom det kan skilja mellan olika tillverkare.

//Brådhis

Tack för bra svar och din första mening som fick mig att skratta gott big_smile
Var det märkbar skillnad på effekten mellan 95 och 98?

wink

Märkbar skillnad, ja. Stor skillnad, nej. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang