Hejsan, varit inne på alla trådar jag kan hitta för att leta efter svar men alla verkar haft tur och löst det med enkla saker.
Som sagt, misständer bilen på cyl5 under belastning (kan komma upp om man torrvarvar men märks tydligast när man kör) På tomgång går den bra och låter att gå jämt och fint på alla varvtal förutom mellan 2500-3000 rpm. Då skakar ratten tillochmed.
Det är 2,3an, och problemet började ett tag efter min lambdasond kabel tog stryg av all snö på tomten i vintras, men tveksam att de är orsaken nu. Det jag har gjort för att försöka lösa misständningen är:
Jag är lött ihop bakre lambdasonden med krympslang ordentligt så ingen fukt kan ta sig in.
Bytt tändstift (tändstiftet va helt svart av olja, de andra såg helt ok ut)
Bytt tändspole.
Flyttat plats på sprdarna mellan cyl 1 och cyl 5.
Lagt in orginal programvara igen.
Oavsett kommer felkoder P0305 upp, även P0141 ibland (inte ofta) som är bakre lambdasond syre sensor men är de känns inte som de borde va problemet då det ALLTID är just cylinder 5 som strular, oavsett vad jag gör.
Jag funderar på att köra in den till Volvo och se om den kan göra en bättre sökning (jag har en obd2 Bluetooth grej och en app på telefon)
Men det känns nästan som jag står inför en bränd ventil eller en dålig kolvring.
Finns det några andra saker som jag inte kollat som kan orsaka misständningen på just EN cylinder? (tex dåligt bränslefilter borde ju ge på alla)
Ös på med förslag, ju mer ju bättre. Älskar bilen så gör allt för att få igång den igen, även om de innebär att lyfta motorn och byta kolvringar (kanske råkar hamna smidda stakar där då

)
//stoffe