Hög service kostnad?

fridasbabe
24 april 2019 · 104 Inlägg

Åter ett problem som uppstått nyligen, det är sot på ventiler, insug, agr (egr), och allt annat som är i dess väg ! -_-

Tog bort insuget i helgen, det var lagom mycket jobb för ingenting då jag snabbt tog slut på två flaskor crc egr/insug rengöring spray 500ml, det blev inte mycket rent. Men jag behövde bilen så var bara sätta tillbaka och se glad ut! Hur fan ska man göra rent!? Vilket SKIT jobb big_smile

Nu vet jag lite bättre hur insuget sitter och kan plocka ner det lite snabbare. Ville mest konstatera vad felet var. Men valnötblästning kanske är  något man ska investera i? Lämna iväg? Tips uppskattas!

Kör farmors racing bil...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 april 2019 · 13 674 Inlägg

när man mekar själv blir det inte speciellt dyrt..     nog lagt 1500kr på service och delar på min Seat arosa.. iof lika mycket som bilen kostade att köpa detta är under 4år.  sen har jag ju lagt pengar på andra grejer på bilen som andra hjul  nya dämpare och fjädrar runt om osv. men det var inget nödvändigt utan ren åtgärd för att  jävlas med folk smile         tror jag bytt skivor och belägg (550kr) absgivare fram (150kr)  något oljebyte som polaren gjorde gratis åt mig smile  han tyckte det var dags sen en tändkabel för (30kr) och en skyltbelysning   på 4år det är rätt överkomligt på en skrotbil   ett av dom bästa köpena jag gjort.    Men det drar lätt iväg  min polo märkte jag att ac pajat.. blir att byta kompressor kondensor och en ventil. inte speciellt biligt detta på 1års ägande.   tror det går på runt 3200kr i delar för att laga acn  (aningen bättre än att lämna iväg det för mellan 15-20k)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
fridasbabe
24 april 2019 · 104 Inlägg

Growe skrev:
när man mekar själv blir det inte speciellt dyrt..     nog lagt 1500kr på service och delar på min Seat arosa.. iof lika mycket som bilen kostade att köpa detta är under 4år.  sen har jag ju lagt pengar på andra grejer på bilen som andra hjul  nya dämpare och fjädrar runt om osv. men det var inget nödvändigt utan ren åtgärd för att  jävlas med folk smile         tror jag bytt skivor och belägg (550kr) absgivare fram (150kr)  något oljebyte som polaren gjorde gratis åt mig smile  han tyckte det var dags sen en tändkabel för (30kr) och en skyltbelysning   på 4år det är rätt överkomligt på en skrotbil   ett av dom bästa köpena jag gjort.    Men det drar lätt iväg  min polo märkte jag att ac pajat.. blir att byta kompressor kondensor och en ventil. inte speciellt biligt detta på 1års ägande.   tror det går på runt 3200kr i delar för att laga acn  (aningen bättre än att lämna iväg det för mellan 15-20k)

Absolut! Jag vet inte vad folk tror när det ser mina siffror, men jag har gjort allt själv på bilen. Men bara vissa saker till bilen kostar förjävla mycket. Som sagt är vissa bilar mycket billigare att äga, tex en gammal volvo kan du få tag på det mesta hos biltema, skroten eller kompisar. När man kan få en bakaxel komplett inom en timma för en tusenlapp saknar man nästan sin gamla volvo big_smile

Men det finns en anledning man kör denna bilen också smile

Kör farmors racing bil...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang