Lite frågor om generella grunder i mappning

Xoff Volvo tönt... =)
23 april · 2 338 Inlägg
#1

Håller på att försöka mappa min bil själv och har kommit fram till några frågetecken som jag hoppas någon vänlig har lust att svara på! smile


-Finns det någon tumregel på vilken lambda man vill ha vid olika laddtryck?
Skiljer denna tumregel sig mellan bensin och E85?
Vilken lambda vill man ligga på vid dellast för att få en säker men ändå snål maskin? eller är lambda 1 den man kör efter?

-I vilken ordning gör man en grundmapp?
Börjar man med VE sedan laddtryck och sist tändning?

-Hur mappar man tändning?
Ökar man tills man börjar stöta på knackningar och sedan bara backar lite? eller finns det andra sätt?

Finns det någon generell regel när man går över till E85 gällande tändningen? tex att börja med X antal grader över hela mappen som utgångspunkt?

-I vilken situation behöver man ha koll på EGT?
Är det när man mappar tändning eller VE? eller båda?
När måste man ha en?

-Hur använder styrsystemet cellerna i de olika tabellerna?
Exempelbild:http://bilder.xoffart.se/vetable.PNG

Vi tar exemplet rutan 3.02/1530 (Load/RPM) som innehåller 1.1797
Använder systemet värdet i rutan hela vägen till 3.78/1769 eller "interpolerar"?! den mellan? ifall den interpolerar är det endast exakt vid 3.02/1530 värdet används eller är det "mitt i mellan" (3.04/1650) Gissar dock att detta kan skilja mellan olika sprut?


Disclaimer: Jag är medveten om riskerna med att mappa själv, men man måste börja någonstans!
(För den nyfikne så är det Bosch Motronic 4.4 jag håller på att mappa)

MVH

Senast redigerat av Xoff (23 april )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang