Bromsledning gick av

Tamlander
27 april · 5 Inlägg
#1

Kan börja med att säga att jag är ny när det kommer till bilar så ber om ursäkt i förväg om jag använder inkorrekta termer och ord.

Hade sönder bromsledningen där den går ihop med bromsoket för att sedan gå över till bromslangen. Hur fixar jag detta enklast? 

Bilen är en Alfa Romeo GTV  TW -96

Edit: Bilder på skadan

https://gyazo.com/6eb00644c1cb7ebfc4fc794c1981d2c2

https://gyazo.com/ca03e0f7a6c56e113e3291ba4c5e5b5e

https://gyazo.com/29ebb171064e7753cbe7ff92f8172b0f

Senast redigerat av Tamlander (29 april )

zzr94092
27 april · 2 733 Inlägg
#2

Finns bara ett sätt,nytt bomsrör.

Kajak
27 april · 15 Inlägg
#3

Man använder koningsverktyg för att göra ny anslutning på bromsröret. Finns garanterat på youtube. Lägg upp en bild på skadan så får du bättre tips.

zzr94092
27 april · 2 733 Inlägg
#4

Har man inget koningsverktyg,så finns det färdiga längder att köpa...

Svarte_Orm
27 april · 1 828 Inlägg
#5

Jag förstår inte riktigt var det gått sönder. Normalt sett går väl bromsröret till bromsslangen och vidare till oket? Men oavsett är det bara att köpa nytt bromsrör, det brukar inte kosta mer än någon hundralapp, om det nu inte är extra special på en Alfa.

Tamlander
28 april · 5 Inlägg
#6

Svarte_Orm skrev:
Jag förstår inte riktigt var det gått sönder. Normalt sett går väl bromsröret till bromsslangen och vidare till oket? Men oavsett är det bara att köpa nytt bromsrör, det brukar inte kosta mer än någon hundralapp, om det nu inte är extra special på en Alfa.

Det har gått sönder där det möter bromsslangen.

granadadr
28 april · 5 816 Inlägg
#7

meo har du dragit av det?? om det är så så är det mkt vanligt på äldre bilar smile  finns nytt att köpa på ex Meca Mekonomen med flera

torsen
28 april · 3 142 Inlägg
#8

Tag med det defekta bromsröret till närmaste  Mekonomenbutik så tillverkar dom ett nytt medans du väntar.

Om bromsröret brast vid försök till demontering så är nog orsaken korrosion.
Kolla därför även konditionen hos andra sidans bromsrör.

Svarte_Orm
28 april · 1 828 Inlägg
#9

Man behöver inte ens ta med bromsröret till butiken, de har register över vilka bromsrör alla bilar har. Men att kona om röret på plats som en del skriver tror jag blir svårt, ett originalrör är nog av stål och de är inte enkla att kona med de koningsverktyg som en privatperson har

spillolja
28 april · 2 036 Inlägg
#10

MIn erfarenhet av färdiga bromrör med nipplar är att dom som regel är 5 cm för långa

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 april · 3 319 Inlägg
#11

spillolja skrev:
MIn erfarenhet av färdiga bromrör med nipplar är att dom som regel är 5 cm för långa

Om man får vara lite skojfrisk..
Hellre DET än för korta..smile

torsen
28 april · 3 142 Inlägg
#12

Svarte_Orm skrev:
Man behöver inte ens ta med bromsröret till butiken, de har register över vilka bromsrör alla bilar har. Men att kona om röret på plats som en del skriver tror jag blir svårt, ett originalrör är nog av stål och de är inte enkla att kona med de koningsverktyg som en privatperson har

Finns utmärkta koningsverktyg för alla förekommande bromsrör, med de kostar pengar.
Cirka 4.500:- för ett som klarar från 3,5 mm upp till 1/4".
Men det är inte lönsamt för en privatperson som endast behöver kona 1 gång.
Men, ursäkta o t, för den som behöver byta alla rör på en Citroen GS, BX eller Xantia kan det löna sig.
Byte en sats hydraulrör kan kosta upp till 30:-.
Har f ö "extraknäckt" och tillverkat rör till just Citroen - 3,5, 4,5 och 1/4".
Sålt verktyg och rör samt konor/skarvar.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
28 april · 11 620 Inlägg
#13

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Man behöver inte ens ta med bromsröret till butiken, de har register över vilka bromsrör alla bilar har. Men att kona om röret på plats som en del skriver tror jag blir svårt, ett originalrör är nog av stål och de är inte enkla att kona med de koningsverktyg som en privatperson har

Finns utmärkta koningsverktyg för alla förekommande bromsrör, med de kostar pengar.
Cirka 4.500:- för ett som klarar från 3,5 mm upp till 1/4".
Men det är inte lönsamt för en privatperson som endast behöver kona 1 gång.
Men, ursäkta o t, för den som behöver byta alla rör på en Citroen GS, BX eller Xantia kan det löna sig.
Byte en sats hydraulrör kan kosta upp till 30:-.
Har f ö "extraknäckt" och tillverkat rör till just Citroen - 3,5, 4,5 och 1/4".
Sålt verktyg och rör samt konor/skarvar.

30 kronor var ju billigt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
torsen
28 april · 3 142 Inlägg
#14

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Man behöver inte ens ta med bromsröret till butiken, de har register över vilka bromsrör alla bilar har. Men att kona om röret på plats som en del skriver tror jag blir svårt, ett originalrör är nog av stål och de är inte enkla att kona med de koningsverktyg som en privatperson har

Finns utmärkta koningsverktyg för alla förekommande bromsrör, med de kostar pengar.
Cirka 4.500:- för ett som klarar från 3,5 mm upp till 1/4".
Men det är inte lönsamt för en privatperson som endast behöver kona 1 gång.
Men, ursäkta o t, för den som behöver byta alla rör på en Citroen GS, BX eller Xantia kan det löna sig.
Byte en sats hydraulrör kan kosta upp till 30:-.
Har f ö "extraknäckt" och tillverkat rör till just Citroen - 3,5, 4,5 och 1/4".
Sålt verktyg och rör samt konor/skarvar.

30 kronor var ju billigt!

/Benny

Återigen dåligt korrekturläst av mig.
Ska vara 30.000:-.
Ber om ursäkt.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
28 april · 11 620 Inlägg
#15

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Finns utmärkta koningsverktyg för alla förekommande bromsrör, med de kostar pengar.
Cirka 4.500:- för ett som klarar från 3,5 mm upp till 1/4".
Men det är inte lönsamt för en privatperson som endast behöver kona 1 gång.
Men, ursäkta o t, för den som behöver byta alla rör på en Citroen GS, BX eller Xantia kan det löna sig.
Byte en sats hydraulrör kan kosta upp till 30:-.
Har f ö "extraknäckt" och tillverkat rör till just Citroen - 3,5, 4,5 och 1/4".
Sålt verktyg och rör samt konor/skarvar.

30 kronor var ju billigt!

/Benny

Återigen dåligt korrekturläst av mig.
Ska vara 30.000:-.
Ber om ursäkt.

Förstod att det skulle vara 30000 men var tvungen att retas lite!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Kajak
29 april · 15 Inlägg
#17

En bild säger mer än tusen ord. Du måste skruva av biten som sitter kvar. Förmodligen kommer du behöva värma med ex gasolbrännare för att det ska gå smidigt. Var försiktig så att inte slangen bränns, annars byt den också.

torsen
29 april · 3 142 Inlägg
#18

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Vettemannen skrev:
30 kronor var ju billigt!

/Benny

Återigen dåligt korrekturläst av mig.
Ska vara 30.000:-.
Ber om ursäkt.

Förstod att det skulle vara 30000 men var tvungen att retas lite!! smile

/Benny


Gör du alldeles rätt i - rätt ska vara rätt!

Tamlander
29 april · 5 Inlägg
#19

Tack för all information och tips. Blir nog ett nytt bromsrör. Nu enu en fråga medans vi endå håller på, den saken som är som växeln mellan bromsröret och bromsslangen, där den sitter en liten bit bromsrör kvar i, vad heter den?, kan jag/bör jag byta den också?

torsen
30 april · 3 142 Inlägg
#20

Svar JA.
Tror inte du kan få dit det nya bromsröret annars.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang