Köpråd: liten och gärna skattebefriad bil - eller nyare?

torsen
5 maj 2019 · 7 198 Inlägg

spillolja skrev:
En trilling lär ha 360:- årskatt, köper man en billig med några år/mil på nacken så borde en trafikförsäkring inte vara så dyr

Trilling = (Toyota Agyo, Citroën C1, Peugeot 108)

I så fall med manuell växellåda.
Undvik den robotiserade "automatlådan".

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2019 · 17 380 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Hybrid_ skrev:
Har provat. Det var ett väldigt gnäll på fru, föräldrar osv. "Kör du omkring i den skrothögen fortfarande?" (Bilen var rostfri). Dessutom tröttnade jag väl lite, det ska erkännas. Ingen AC heller.

Gav upp och köpte en annan.

Hade du haft en cadillac -55 hade de nog inte klagat

Nej, men det hade jag. Skulle aldrig plantera mig i en sådan typ av bil smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
5 maj 2019 · 340 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:

Hybrid_ skrev:
Har provat. Det var ett väldigt gnäll på fru, föräldrar osv. "Kör du omkring i den skrothögen fortfarande?" (Bilen var rostfri). Dessutom tröttnade jag väl lite, det ska erkännas. Ingen AC heller.

Gav upp och köpte en annan.

Hade du haft en cadillac -55 hade de nog inte klagat

Nej, men det hade jag. Skulle aldrig plantera mig i en sådan typ av bil smile

Haha, du är den enda jag hört säga att de hellre skulle köra Prius än en Cadillac -55a:)

caromania Forummoderator
5 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Slim skrev:

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:

Hade du haft en cadillac -55 hade de nog inte klagat

Nej, men det hade jag. Skulle aldrig plantera mig i en sådan typ av bil smile

Haha, du är den enda jag hört säga att de hellre skulle köra Prius än en Cadillac -55a:)

Nu har du hört två. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
5 maj 2019 · 962 Inlägg

Är OT men rörande Cadillac och motorvärlden.

Cadillac (GM) fick till den första serieproducerade automatiska växellådan Hydramatic vilket även andra tillverkare så som Rolls-Royce hade på licenstillverkning väldigt länge, även Lincoln var ett av märkena som använde denna låda. Utan denna låda hade inte frammarschen gått så fort för denna typ av växellåda.

Sen har Cadillac varit grunden för den stängda vevhusventilationen som dom gav bort patent till alla andra tillverkare, utan detta hade alla bilar förr åkt med öppen och spytt ut massa ångor.

Lite kul när vissa aldrig kan tänka sig den typen av bil men man sitter ändå i smeten bland uppfinningar.

Sug på den ni riskoksälskare. 😆

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2019 · 17 380 Inlägg

Kör lite OT jag med:

Nu för tiden byter ju tillverkare plattformar med varann hej vilt. Så oavsett vad man köper för märke finns det en betydande risk att någon annan har tillverkat och utvecklat bilen oavsett vad det står för märke på den nyinköpta kälken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
5 maj 2019 · 5 813 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kör lite OT jag med:

Nu för tiden byter ju tillverkare plattformar med varann hej vilt. Så oavsett vad man köper för märke finns det en betydande risk att någon annan har tillverkat och utvecklat bilen oavsett vad det står för märke på den nyinköpta kälken.

Det är ju bara att göra lite research på wikipedia innan man köper bil så får man veta sånt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang