Hallå alla godingar!
Jag äger en MB CLA 250 med AMG sportpaket, köptes ny 2016 och har haft den i tre år nu. Totalt har den rullat 5500 mil och sedvanligt servats årligen på MB-auktoriserad verkstad (HedinBil)
För drygt 3 veckor sedan började bilen varna för utslitna belägg framtill, vilket även stämde när jag kikade på dem. Bilen skulle ändå in på sin tredje service i samband med att beläggen började varna så jag tänkte; fine, HedinBil kan väl få kika på det och komma med ett prisförslag. Precis som förväntat behövdes beläggen bytas men till ett sjukt högt pris. Notera att de inte sa något om skivorna mer än att de såg ok ut.
Efter servicen valde jag att inhandla beläggen själv och åka till verkstaden där jag byter däck i och med att jag ännu inte hade smackat på sommardäck. Väl där påstår dem att skivorna också behövde bytas framtill då de låg under minimumgränsen (27.5 mm, varav 28 mm är minimumgränsen). Jag mätte själv med mikrometer och såg att de låg runt 28.2-28.4 mm istället. Nya ligger på 30 mm.
Nu till min fråga; skivorna i sig ser ganska fina ut trots "vinylskivespår" som de flesta får direkt när man bromsar. Men ska man verkligen behöva byta skivor efter 5500 mil? Ligger ganska nära minimumgränsen så det kanske är lika bra att byta? Känns så snopet bara då man förväntar sig att originalskivor ska hålla längre, speciellt då jag endast kör längre motorvägssträckor.
Senast redigerat av einkaz (4 maj 2019)