Opel Kadett C 1.2S 1978 "Originalaren"

Tanken är att hålla så mycket som möjligt original, med lite små förfiningar! Tex, motorrenovering..

RandomMaister

  • 38 Följare
  • 14 554 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 augusti
zzr94092
16 juli · 2 946 Inlägg
#121

Hur gjorde du när du monterade förpackningen.

RandomMaister
16 juli · 352 Inlägg
#122

zzr94092 skrev:
Hur gjorde du när du monterade förpackningen.

Topplockspackningen menar du?
Jag tog bort toppen, skrapade bort all packning, tog aceton och rengjorde båda ytor. La på packningen och toppen, och drog bultarna med moment enligt verkstadsboken. Känns som jag gjort rätt?

zzr94092
16 juli · 2 946 Inlägg
#123

Ja,det tycker jag.vet en som på packningsklister på toppackningen, INTE BRA,läckte vatten innan den hann startas!!!!

RandomMaister
17 juli · 352 Inlägg
#124

Nästa problem! Inget motstånd i kopplingen??

Skulle justera kopplingsarmen, och drog kupolmuttern till ca där den va innan, och när jag sen tryckte på kopplingen fanns inget motstånd?
Det fanns motstånd innan jag drog åt kupolmuttern..
”Armen” vajern sitter på har inte heller nåt motstånd, så lär inte vara nåt fel på vajern.
Vad kan ha hänt? hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-118fc8dc6218c74e5f41ca243f5e562d.jpg

Edit: Det är denna armen som inte har något motstånd.. Har urtrampningslagret åkt av?sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f99e9e4248e696354cb212a6cd0f3dca.jpg


Edit: Jag kan iallafall glädja mig och er att topplockspackningen verkar ok. Startade idag, och ingen vit rök, och inget kylvattensprut! big_smile

Senast redigerat av RandomMaister (17 juli )

RandomMaister
17 juli · 352 Inlägg
#125

Problemet löst!
Tog ner lådan och såg direkt att ”armen” hoppat av kulan.. så det kanske hade gått att sätta tillbaks den utan att ta ner lådan... Jaja, nu är det gjort!
Ska passa på och byta damask när jag ändå har de isär.
Bör jag byta lagret oxå? Det känns bra, men kommer inte ha ner lådan igen på länge! Hoppas jag.. https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4758d37ddd20c00ab599d8a4d044bbd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b2274f54b4be51528cf4ee28a6912076.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bb16e0c0dc658dd616503294bedd94fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d19246ab39b087f8e15e86f5fdc24e03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6d55fcc8cf02c912a3a022a496100c2e.jpg

RandomMaister
17 juli · 352 Inlägg
#126

Vill även fråga er, gjorde ett kompressionsprov idag.
Cylinder 1,2 och 3 låg runt 12 bar, men cylinder 4 runt 10 bar.
Enligt verkstadsboken ska det ligga mellan 9.5-10.5 bar.
Hur kommer detta sig? smile

Cassius Hobbymekaniker
19 juli · 334 Inlägg
#127

Det sprutar. Rätt ordentligt smile

De är ju flera hundra bar's tryck vid förbränning, läcker de ut i kylsystemet så märks det wink


Eftersom det är vit rök är de i så fall vatten som läcker in, blå är olja. Du kan ev. även se skvaller om läckage på oljestickan eller oljepåfyllnadslocket (ser ut som lite brunaktig majonäs om du fått vatten i oljan). Men det är absolut inget ovanligt att äldre bilar ryker lite! Framförallt med kall motor.

RandomMaister
19 juli · 352 Inlägg
#128

Cassius skrev:
Det sprutar. Rätt ordentligt smile

De är ju flera hundra bar's tryck vid förbränning, läcker de ut i kylsystemet så märks det wink


Eftersom det är vit rök är de i så fall vatten som läcker in, blå är olja. Du kan ev. även se skvaller om läckage på oljestickan eller oljepåfyllnadslocket (ser ut som lite brunaktig majonäs om du fått vatten i oljan). Men det är absolut inget ovanligt att äldre bilar ryker lite! Framförallt med kall motor.

Som jag skrev ovan verkar de vara lungt smile

Snurriis
19 juli · 515 Inlägg
#129

RandomMaister skrev:

Cassius skrev:
Det sprutar. Rätt ordentligt smile

De är ju flera hundra bar's tryck vid förbränning, läcker de ut i kylsystemet så märks det wink


Eftersom det är vit rök är de i så fall vatten som läcker in, blå är olja. Du kan ev. även se skvaller om läckage på oljestickan eller oljepåfyllnadslocket (ser ut som lite brunaktig majonäs om du fått vatten i oljan). Men det är absolut inget ovanligt att äldre bilar ryker lite! Framförallt med kall motor.

Som jag skrev ovan verkar de vara lungt smile

Kan vara läckage mellan vattenkanal och förbränningsrum också, hade det fenomenet på min gamla Saab 900.
Försvann väldigt lite vatten ur kärlet med det vart lite mer "kondens" ur avgasröret.

RandomMaister
21 juli · 352 Inlägg
#130

Del 9 - Provkörning

Nu äntligen är vid framme vid det riktigt roliga, att äntligen få köra bilen! big_smile

Ni som läst inlägget tidigare, såg att kopplingsarmen hade lossnat på insidan, så var tvungen att ta ner växellådan igen.. Men, det gick fort att ta ner, och sedan trycka tillbaka kopplingsarmen.
Tyvärr var det fullkomligt OMÖJLIGT att få tillbaks växellådan sen. Vi försökte med allt vi kunde drömma om kunde funka, men icke. Så efter ca 4h av svordomar kom vi fram till att vi var tvungna att ta ur motorn igen, och på så vis ha en mycket enklare väg med växellådan. Sagt och gjort, 1h senare var den ute, och ca 4 sekunder senare var växellådan på. Helt otroligt.......
Aja, bara börja återmontera, och ett par timmar senare var allt klart, och kadett var på väg ner från pallbockarna.
Bilen startades, backen las i, och rullade sakta men säkert ut i solen(läs regnet), äntligen!
Blev en kort provkörning och hittade då dessa problem:
1. Bilen hackar och går ojämnt, men jag tror det är för att 1 tändstift är dåligt, så det ska bytas så får vi se sen.
2. Motorn känns som den rör sig mer än tidigare, så kanske är motorfästena dåliga? Även växelspaken vibrerar massor.
3. Bilen dör när jag växlat ner. Alltså, när jag haft fyran i, och sedan ner till ettan, så dör bilen, då jag försöker få till dragläget. Gissningsvis har jag dragit kopplingsvajern för hårt, så ska testa släppa lite på den och se.

För övrigt känns det riktigt bra! lol
Bilen håller tempen, och inga läckage vad jag kan se än smile

Åker på semester nu ett par dagar till Grekland så ska försöka njuta och tänka på annat big_smile
Efter det blir det o ta tag i denna o försöka få den att gå bättre, och lösa dessa småproblem! smile

Ha de fint!

Mvh

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-494c398f90f5c90c9248611a334d8e1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5c5a3900f67e09d5f7228f739c055c74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8c54d9676ada4a784c394a6f7358c5cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-db5a9c2c48b2f2fc6bace9bcc8cdc662.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-854b3be9c9b6965812c19e641ff4ada6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f4d604de031595afe75d553e8d94b5d4.jpg

Amazon_123GT Driifter;)
22 juli · 1 546 Inlägg
#131

Låter som du behöver ställa in tändningen.. stämmer på alla dina punkter tycker jag.  Har du ingen stroblampa.  Så lossa fördelaren och vrid lite sakta åt båda håll med bil på tomgång och vacumslang borttagen och se vart den går som bäst..  så kan du åka till nån liten verkstad o låna lampa eller be dom justera de sista.. men va kul med provkörning och att den går

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
RandomMaister
22 juli · 352 Inlägg
#132

Amazon_123GT skrev:
Låter som du behöver ställa in tändningen.. stämmer på alla dina punkter tycker jag.  Har du ingen stroblampa.  Så lossa fördelaren och vrid lite sakta åt båda håll med bil på tomgång och vacumslang borttagen och se vart den går som bäst..  så kan du åka till nån liten verkstad o låna lampa eller be dom justera de sista.. men va kul med provkörning och att den går

Det är mi än tanke oxå!
Jag har en stroblampa, och har använt den, och prickat exakt rätt på remhjulet. Men jag tror det kommer bli bättre när jag bytt ett av tändstiften! Vi får se helt enkelt! big_smile
Känns riktigt skönt!

Amazon_123GT Driifter;)
22 juli · 1 546 Inlägg
#133

Okej ja då borde den ju stå bra. Har du garage så du kan få mörkt i kan du gå bilen på o stå i mörkret o ta en typ blomspruta med vatten i och spraya i mot tändkablarna så borde du se om de är dåliga och ger överslag nånstans.  Sen har du väl brytare i fördelaren på den kan va värt o kolla avståndet på med.. borde ligga runt 0.35mm

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
RandomMaister
22 juli · 352 Inlägg
#134

Amazon_123GT skrev:
Okej ja då borde den ju stå bra. Har du garage så du kan få mörkt i kan du gå bilen på o stå i mörkret o ta en typ blomspruta med vatten i och spraya i mot tändkablarna så borde du se om de är dåliga och ger överslag nånstans.  Sen har du väl brytare i fördelaren på den kan va värt o kolla avståndet på med.. borde ligga runt 0.35mm

Får se om inte det nya tändstiftet löser problemet, annars ska jag testa det!
Avståndet på brytaren är inställt, 0,4mm, enligt verkstadshandboken. smile

Har försökt få igång det brytarlösa systemet, men när jag installerat det och använder stroboskoblampan så tänder den bara på ca var tredje, var fjärde varv. Skumt!

RandomMaister
22 juli · 352 Inlägg
#135

Efter lite mer provkörning har jag förstått problemet med kopplingen lite bättre.
Vid nedväxling måste jag varva massor innan jag släpper upp kopplingen, annars dör bilen. Eller, så dör den vid snabb nedpressning av koppling..
Detta är framför allt märkbart mellan växel 3>2 och 2>1.
Hur kopplingsvajern ska ställas in beskrivs enligt nedan i handboken. Ganska otydligt enligt mig, men jag är ju novis... smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-74937db672737e1524e6e94dbd86a901.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6d54cad1e933d6ab93279ab4a952099e.jpg

Min fråga är då alltså, är kopplingsvajern för hårt spänt, eller är den för lös? smile

Tar nu semester i Grekland ett par dagar, men ser ut att bli finväder här i Sverige också, så njut! smile

Mvh

RandomMaister
28 juli · 352 Inlägg
#136

Hemma igen från en riktigt härlig semester i Grekland! big_smile

Har blivit på shoppingtankar, men skulle behöva lite hjälp! smile
Det som står på köpeslistan är:
- Sportluftfilter
- Bagagematta
- Golvmattor x4
- Kromkant inre dörrhandtag
- Ny spolarvätskebehållare (mindre)

Så, det jag skulle behöva hjälp med är spolarvätskebehållaren. Jag tycker min nuvarande är stor och ful, så hade gärna bytt till en mindre. Har sett 2 st andra behållare som är mindre, varav den ena är till bilar med tramppedal, medans den andra är till min typ av bil, där spolningen sker av knapptryck på blinkersspaken.
Skulle denna funka om man kan hitta en fin?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e045c5b16989e01a55e7b817bd0cf07a.jpg

Såhär ser nuvarande ut, ska jag bara försöka rengöra min nuvarande så gott det går och låta det vara?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-001142e987001802d5bbb5db06b08e7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e0747e5b73727645457e2f869e68bef8.jpg

Mvh

zzr94092
28 juli · 2 946 Inlägg
#137

Gör rent den du har,annars inga konstigheter att koppla den du menar med knappen på blinkersspaken.

RandomMaister
31 juli · 352 Inlägg
#138

Ännu en dag i garaget, med lite småfix på listan! smile

Vill börja med att fråga er om råd. Får inte bilen att gå helt bra, den går 90% bra, men den rycker lite vid jämn gas. Vill full gas känns det bra, men vid jämn lägre gas så går det ryckigt och kasst.
Märkte av en slump att bilen helt plötsligt gick bättre, felfritt, när jag på motorvägen ligger i ca 100. Innan så gick det som ovan riktigt kasst och ryckigt, men nu jättefint. Skillnaden var att choken var utdragen ca 1/3(jag glömde trycka in den efter kallstart). Så, med lite mer bränsle än vanligt så går det alltså bättre. Kan tillägga att tändningen precis är inställt korrekt.
Alla tips uppskattas på hur detta kan felsökas vidare. Är förgasaren fel inställd? ( Har ej justerat om något på förgasaren) Är det fortfarande tändningen det är fel på?
Alla tips uppskattas! big_smile
Nu vidare till dagen. smile

Började med att byta damasken till kopplingsarmen, samt ställa in kopplingsvajern.
Här ser ni hur det såg ut innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0369b22bb9e105df21c53f181d8ea9f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e02bd02f9f337fc9c18411f2bc3dcc56.jpg
Och här är damasken bytt, samt kopplingsvajern justerad, dock åt fel håll.. Den skulle varit lösare, så bara hissa upp bilen igen, och släppa lite smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-97a2f011cdca7298d24e363847e28813.jpg
Detta blev bättre! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ee6e90c269e9b3ea368b77fd3024138a.jpg
Lite dålig gänga i ett av tändstifthålen, så fick tvinga i förra stiftet, och ni ser ju hur det ser ut..
Det var nog dumt ja, menmen, man lär sig om nåt går fel tongue
Gick iallafall bättre med det nya stiftet, så det förra rensade väl bort lite smuts eller nåt roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dd0ce5f781bbe795d378d32e22d6d6fc.jpg
Sen var det dags för lite förfining smile
Här är före-bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-716e390dd3fd9977b95cb36b19dba431.jpg
Nytt och fint oljelock smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6252933d5803a10a12ccad57b7302050.jpg
Förra ägaren har tagit bort strålkastartorkarna och spolningen, så jag tog bort pump samt lite slangar, för en cleanare look! Sparar självklart detta om jag någongång skulle hitta alla delar, och vilja montera tillbaka det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9bf1e20ea460a196e5af1480a2e3c5bf.jpg
När jag ändå hade ur spolarvätskebehållaren så gjorde jag rent den lite snabbt. Hade velat varit lite förberedd men icke. Hade velat ha ris och något slags blekningsmedel, som tydligen skall funka för att få bort den gula färgen. Skall testas i vinter. Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-25eb58afab7c74e41fc1ece9d05ec635.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-97ba9c9f05d07dfa2d1ffe87b88cf3cf.jpg

Här är det då klart. Fixade även hålet som blev när jag tog bort motorvärmarekabeln, i torpeden.
Förra ägaren hade spacklat för att hålla tätt.. Nu borrade jag upp lite och satte en tätningsplugg.
Självklart så återstår en ordentlig motortvätt! Ska försöka få till det i veckan!
Samt, ta bort den fula vita kabelröret på pluskabeln, och försöka hitta något svart överdrag, eller dylikt.
Kanske biltemas flätade kabelstrumpa? Vet inte om den bör tåla värme, då det kan bli rätt varmt så nära grenröret. Kom gärna med tips. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-55eb6a334ecc862355186ad379b45b19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-76d48a20633737d576dde5fe7e69f882.jpg

Ha en fin vecka!

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (31 juli )

turbonova gillar en riktig burnout
31 juli · 883 Inlägg
#139

Jag hade kikat över förgasaren, bästa är om du kan fixa/låna en co-mätare när du ställer in förgasaren. Bara kolla vad co ska stå på för att motorn ska gå bäst. Kan sitta en lapp i motorutrymmet med siffror smile

RandomMaister
31 juli · 352 Inlägg
#140

turbonova skrev:
Jag hade kikat över förgasaren, bästa är om du kan fixa/låna en co-mätare när du ställer in förgasaren. Bara kolla vad co ska stå på för att motorn ska gå bäst. Kan sitta en lapp i motorutrymmet med siffror smile

Tack för tipset, ska se om det kan lösas! Annars får man testa sig fram smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang