SvarreE skrev:
Det är väl aldrig den svarta som dök upp på blocket för någon dag sedan?
Den ser ju iaf inte helt dålig ut.
När var den ute på vägarna sist?
Hade själv varit orolig för att gamla delar som stått länge helt plötsligt ska gå sönder under lite belastning. Men var den ute förra året så är väl den risken mindre.
Startar den och går ok så är det ju svårt att på 10min på fältet kolla skicket så bara att chansa. Men man kan ju iaf se till att alla vätskor är i topp. Växellåda, diffar, motorolja, kylarvätska osv.
Så stanna på vägen och kolla så att det inte är tomt eller minskat.
Soppatanken, kolla så det inte är gammal soppa eller att det är fullt av skit i botten, kolla filter också.
En fettspruta hade väl varit bra också och ett smörjschema, 50mil är lite respekt ändå.
En bra guide om att hålla liv i brytarspetsar, antar du har till fördelaren och bränslepumpen.
Sedan så får du väl ta med dig stora verktygslådan
Fyll på med blandade slangar, tejp, buntband, elektronikspray (jordningspunkter och kontakter ärgar lätt men är för många att kolla över), multimeter, någon form av förgasarrengöring.
Ja det mesta.
Ring de du känner längs vägen, om du behöver hastig hjälp eller för att ta många kaffestopp.
Ta med en motorkunnig polare också....
Innan du drar iväg hemåt så gör ett par irdentliga bromsprov och trampa hårt så inget spricker eller släpper, motionera bromsarna så du kan lite på dem på vägen hem. Gissar de är hydrauliska?
Ja det är väl början på en lista.
Lampor och sånt antar jag du redan kommit på att du ska kolla.
Låter sjukt kul iaf och lycka till!
Haha det kanske det är

Tusen tack du, för både tips o välönskningar!
Svar på dina frågor och frågor tillbaka o så:
Han har haft den i 1.5år, han ska flytta därav säljandet då. Han bor i ett riktigt ruckel o det ska byggas industri där så staten tvingar honom, säger han iaf, han är nyinvandrad från Iran o så men han verkar ärlig o så av sig så jag litar nog på honom. Han är 63 år gammal.
Vätskorna är inte nybytta förutom det han behövde byta när han köpte den för 1.5 år sen så tror inte det är någon nytta i o titta på det, förutom bromsoljan om något för den bytt ehan för 1 år sen då om det nu är något värt o titta på. Är ju helvete o lufta så tror ej det.
Ska försöka komma ihåg att kolla alla vätskor efter några mil.
Han har inte slängt några papper så ska kolla om det står någonstans när den senast är smörjd eller om han själv veta. Originalpapper och instruktionsbok från 1941 hittade han i bilen när jag köpte den! Slitna utav bara helvete dock men är ju bara o vänta sig efter 80 år.
Nej, jag och han har ens tillsammans knappt några delar till den alls. Han har originalfiltret tror jag och gamla förgasaren som behöver renoveras och lite smågrejer men det är nog allt. Så inga brytarspetsar finns extra, det måste köpas, men motorn är inte original så det är inte svårt o få tag på. Är en Cheva V8 i tror jag, han vet inte själv, han har ingen koll alls på bilen. Han visste inte ens att bladfjädrarna bak är nära på o gå av pga rost o helvete, så de måste bytas så fort jag kört de 50 milen. Bara att be till gudarna att det håller tills dess.
Finns ingen hydraulik i bilen och jag har ingen stor verktygslåda tyvärr för hara bara nyligen på senare år börjat grejja med bilar (tyvärr) så är inte så kunnig och har inte så mycket verktyg. Det blir o köpa alla verktyg jag behöver till denna så gott det går o hitta. Han är stenhård på priset, minst 67000 o inte krona mindre. Är det ett okej pris? Det är min enda jätteviktiga fråga helt ärligt, för jag vet ej riktigt själv men vill ju ha den o renovera den till perfekt skick så gott jag har möjlighet.
Tar med de motorkunnigaste polaren jag har, det är i Skåne så långt bort som sagt, 50 mil. Men han kan tyvärr inte ett skit om så här gamla Volvo, är ju nästan ingen som kan såna bilar, de som var gamla nog o förstå vad det var för bil när de byggdes är ju alla döda eller dementa liksom, fan 80 år gammal bil, helt vansinnigt att den nästan är rostfri.
De flesta lampor fungerar iaf, men ska dubbelkolla de viktigaste efter några mil på vägen hem ifall någon skulle krångla pga elfel eller sånt, som sagt, kontakter ärgar.
Får tacka igen för alla dina tips, och skulle gärna få fler tips från dig, du verkar kunnig!