Rochester Quadrajet Computerized Carburator

Pernil
19 maj · 8 Inlägg
#1

Har en Cheva Capris 1988, med 4 port Rochester Quadrajet förgasare, finns det någon som vet hur man ställer in förgasaren, eller känner någon som kan den. Kanske någon som översatt manualen till Svenska! Amerikanska versionen förstår man knappat alls. Har bytt alla packningar, vakuumklocka och termostat för choken, kontakter (sitter 2st) och andra oringar tätningar mm.
Tacksam för råd och hjälp eller om det finns någon i Stockholms regionen som kan den!
Bor i södra delen av Stockholm.
//Pernil

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
19 maj · 11 894 Inlägg
#3

Pernil skrev:
Har en Cheva Capris 1988, med 4 port Rochester Quadrajet förgasare, finns det någon som vet hur man ställer in förgasaren, eller känner någon som kan den. Kanske någon som översatt manualen till Svenska! Amerikanska versionen förstår man knappat alls. Har bytt alla packningar, vakuumklocka och termostat för choken, kontakter (sitter 2st) och andra oringar tätningar mm.
Tacksam för råd och hjälp eller om det finns någon i Stockholms regionen som kan den!
Bor i södra delen av Stockholm.
//Pernil

Rochester Quadrajet Computerized Carburator.

Jag är lite osäker men är det vad vi i dagligt tal kallar TBI? I så fall är det väl datorn som bestämmer mängden soppa som skall gå igenom spridarna eller så är det spridarnas hål som bestämmer det. Tror inte att man ställer in en sån förgasare som med en vanlig förgasare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Xebers76
19 maj · 1 471 Inlägg
#4

Vettemannen skrev:

Pernil skrev:
Har en Cheva Capris 1988, med 4 port Rochester Quadrajet förgasare, finns det någon som vet hur man ställer in förgasaren, eller känner någon som kan den. Kanske någon som översatt manualen till Svenska! Amerikanska versionen förstår man knappat alls. Har bytt alla packningar, vakuumklocka och termostat för choken, kontakter (sitter 2st) och andra oringar tätningar mm.
Tacksam för råd och hjälp eller om det finns någon i Stockholms regionen som kan den!
Bor i södra delen av Stockholm.
//Pernil

Rochester Quadrajet Computerized Carburator.

Jag är lite osäker men är det vad vi i dagligt tal kallar TBI? I så fall är det väl datorn som bestämmer mängden soppa som skall gå igenom spridarna eller så är det spridarnas hål som bestämmer det. Tror inte att man ställer in en sån förgasare som med en vanlig förgasare.

/Benny

Jag tror det handlar som samma som min hade när den var original. Det är en förgasare som gör det en förgasare alltid gjort, men datorn kan ställa tomgång och soppablandning till viss del.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
19 maj · 11 894 Inlägg
#5

Xebers76 skrev:

Vettemannen skrev:

Pernil skrev:
Har en Cheva Capris 1988, med 4 port Rochester Quadrajet förgasare, finns det någon som vet hur man ställer in förgasaren, eller känner någon som kan den. Kanske någon som översatt manualen till Svenska! Amerikanska versionen förstår man knappat alls. Har bytt alla packningar, vakuumklocka och termostat för choken, kontakter (sitter 2st) och andra oringar tätningar mm.
Tacksam för råd och hjälp eller om det finns någon i Stockholms regionen som kan den!
Bor i södra delen av Stockholm.
//Pernil

Rochester Quadrajet Computerized Carburator.

Jag är lite osäker men är det vad vi i dagligt tal kallar TBI? I så fall är det väl datorn som bestämmer mängden soppa som skall gå igenom spridarna eller så är det spridarnas hål som bestämmer det. Tror inte att man ställer in en sån förgasare som med en vanlig förgasare.

/Benny

Jag tror det handlar som samma som min hade när den var original. Det är en förgasare som gör det en förgasare alltid gjort, men datorn kan ställa tomgång och soppablandning till viss del.

Men nån skillnad måste det ju vara på en TBI och en vanlig förgasare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Xebers76
19 maj · 1 471 Inlägg
#6

Vettemannen skrev:

Xebers76 skrev:

Vettemannen skrev:

Rochester Quadrajet Computerized Carburator.

Jag är lite osäker men är det vad vi i dagligt tal kallar TBI? I så fall är det väl datorn som bestämmer mängden soppa som skall gå igenom spridarna eller så är det spridarnas hål som bestämmer det. Tror inte att man ställer in en sån förgasare som med en vanlig förgasare.

/Benny

Jag tror det handlar som samma som min hade när den var original. Det är en förgasare som gör det en förgasare alltid gjort, men datorn kan ställa tomgång och soppablandning till viss del.

Men nån skillnad måste det ju vara på en TBI och en vanlig förgasare.

/Benny

Japp TBI är insprut i central variant, helt elektroniskt. Förgasaren i detta fallet är en som sagt en vanlig förgasare som följer naturens regler som dem alltid gör men en dator kan i viss liten grad justera spjällens viloläge och även en eller två av nålarna som justerar soppablandningen. Så det ÄR en förgasare men den har lite små mojänger här och var som en dator kan kontrollera. Men det är verkligen inte i närheten av insprut såklart.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
19 maj · 11 894 Inlägg
#7

Xebers76 skrev:

Vettemannen skrev:

Xebers76 skrev:

Jag tror det handlar som samma som min hade när den var original. Det är en förgasare som gör det en förgasare alltid gjort, men datorn kan ställa tomgång och soppablandning till viss del.

Men nån skillnad måste det ju vara på en TBI och en vanlig förgasare.

/Benny

Japp TBI är insprut i central variant, helt elektroniskt. Förgasaren i detta fallet är en som sagt en vanlig förgasare som följer naturens regler som dem alltid gör men en dator kan i viss liten grad justera spjällens viloläge och även en eller två av nålarna som justerar soppablandningen. Så det ÄR en förgasare men den har lite små mojänger här och var som en dator kan kontrollera. Men det är verkligen inte i närheten av insprut såklart.

TBI har jag på Vanen men TPI på Vetten och Trans Amen!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Pernil
19 maj · 8 Inlägg
#8

Det som händer efter montering av förgasaren, den startar direkt, men så är det som om den inte får bränsle och stannar, parerar med gas, så går den igen några sekunder, och stannar, som om det kommer för mycke soppa, slår upp flammor i förgasaren om man startar några gånger!

/Pernil

ProXem Hobby Fotograf
19 maj · 626 Inlägg
#9

Pernil skrev:
Har en Cheva Capris 1988, med 4 port Rochester Quadrajet förgasare, finns det någon som vet hur man ställer in förgasaren, eller känner någon som kan den. Kanske någon som översatt manualen till Svenska! Amerikanska versionen förstår man knappat alls. Har bytt alla packningar, vakuumklocka och termostat för choken, kontakter (sitter 2st) och andra oringar tätningar mm.
Tacksam för råd och hjälp eller om det finns någon i Stockholms regionen som kan den!
Bor i södra delen av Stockholm.
//Pernil

www.carbguy.com

Han kan den där förgasaren, han finns i Älvsjö. Slå en signal och fråga.

Pernil
19 maj · 8 Inlägg
#10

Jätte tack för tipset!
/pernil

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang