Saab 9-5 2004 kylartätning

Smurfen40
27 maj 2019 · 689 Inlägg

Har en skrotbil som jag inte pallar lägga varken tid eller pengar på då den passerat 41000 mil.
Där är ett litet läckage som jag tror kommer ifrån motorvärmaren.
Läcker ca 0.5 liter på 80-100 mil.
Vilken kylartätning kan ni rekommendera??
Finns ju bar leaks men wynns har ju med något

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
jaka54
27 maj 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Skrotbil? 2004?? Fan den är ju ny ju!
Häll inte i något i kylaren om du inte vet att det är just kylaren som läcker (och inte ens då). Skaffa en ny kylare stället, om det nu är den! Kostar inte många hundralappar om du köper den/tar den på skroten.

Smurfen40
27 maj 2019 · 689 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skrotbil? 2004?? Fan den är ju ny ju!
Häll inte i något i kylaren om du inte vet att det är just kylaren som läcker (och inte ens då). Skaffa en ny kylare stället, om det nu är den! Kostar inte många hundralappar om du köper den/tar den på skroten.

Det är inte ifrån kylaren utan ifrån motorvärmaren,sitter en o-ring runt den som brukar läcka.
I värsta fall så kan jag lämna in den till nån skitverkstad som bytar o-ringen men frågan är vad dom tar för det??
Som sagt har inte lust att lägga ut allt för mycket på denna bil

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
torsen
28 maj 2019 · 7 234 Inlägg

Min erfarenhet av Black Arrow kylartätning, för några år sedan,  manar inte till efterföljd.
Kylaren på min dåvarande OPEL började läcka.
Fick rådet att hälla i kylarcement.
Läckan sattes igen, liksom cellpaketet i kylaren samt i radiatorn för kupévärmen.
Resulterade i full värme på sommaren för att hjälpligt kyla ner motorn, och mycket dålig värme på vintern.

Snurriis
28 maj 2019 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Skrotbil? 2004?? Fan den är ju ny ju!
Häll inte i något i kylaren om du inte vet att det är just kylaren som läcker (och inte ens då). Skaffa en ny kylare stället, om det nu är den! Kostar inte många hundralappar om du köper den/tar den på skroten.

Det är inte ifrån kylaren utan ifrån motorvärmaren,sitter en o-ring runt den som brukar läcka.
I värsta fall så kan jag lämna in den till nån skitverkstad som bytar o-ringen men frågan är vad dom tar för det??
Som sagt har inte lust att lägga ut allt för mycket på denna bil

Byt oringen själv!
Inget som varken tar lång tid eller är jobbigt. Det ända som isf kan vara jobbigt är att värmarpluggen sitter lite fast.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang