Söker pendlarbil

Emmaahgren
11 juni 2019 · 1 Inlägg

Hej,
Söker en pendlarbil som ska ta mig 2,5 mil enkel (totalt 5 mil /dag) kommer åka mestadels motorväg. Varit inne på laddhybrid alt elbil då jag har gratis laddning på jobbet. Ska bara snål och storlek spelar ingen roll.

Vad rekommenderar ni mig?
Varit inne på
- prius (ca 08–10 års modell)
-Renault Zoe

viccoA
11 juni 2019 · 3 109 Inlägg

Vad har du för budget?

Jag hade köpt en elbil, mindre sericebehov, bättre andrahandsvärde på sikt och mindre som kan krångla.

Kör du långkörningar ibland, isåfall hur långt? Nyare Renault Zoe går inte att snabbladda med likström men vissa äldre går (dock är batteriet större i de nya).

Nytt med begränsad budget skulle jag kolla på Renault Zoe, Tesla Model 3 bas (531.000), Nissan Leaf 40kw (från 397.000), Kia e-niro 64kw (från 450.000).

Troligen kommer du tycka att E-niro är den bästa lösningen för rimliga pengar men leveranstiden är nästan ett år just nu, Zoe är billig i grundpris men då hyr man batterierna, skall man köpa loss batterierna börjar den på ca 330.000.

Tänk på att om du kollar på en demobil hos handlaren får du inte ut de 60.000kr från staten i bidrag så dra av minst de slantarna plus ett gäng till för att den är demokörd.

Är du intresserad av begagnat så hade jag kollat på Nissan Leaf eller BMW i3.

På teslakalkylen.com kan man räkna på vad det kostar per månad att äga elbil.

Tankar du hemma i eluttaget kostar drivmedlet ca 2-3kr per mil, ibland mindre beroende på elpriser och körvanor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang