B230F tänder fel med över 20 grader?

Moseby Volvonisse
7 juli 2019 · 46 Inlägg

B230F, LH2.2

Hej,

Har mätt med stroboskop-lampa och cylinder 1 (som ska tända på 12 grader) men den tänder vid nästan -15 typ? Alltså en bra bit utanför märkningen.

Det jag har gjort är att nollat motorn (ÖD) och alla märkningar är precis som de ska, kontrollerade även rotorn samtidigt, fördelaren är vriden så långt den kan. Fördelare, hallgivaren i fördelaren och rotorn är allt helt nytt.

Vad är det som kan påverka att den tänder såpass mycket fel? Över 20 grader?

Tack på förhand.

Volvo 745 (1987)
eppaa
7 juli 2019 · 21 Inlägg

Jättevanligt att den yttre delen av remhjulet på vevev snurrar i förhållande till den inre , är vulkat gummi däremellan,händer det så stämmer inte nollan gentemot veven så går inte lita på det då.
Inte säkert men mest troligt är det det som hänt .

För stod tändningen så mycket fel skulle det märkas extremt mycket på gången.

Moseby Volvonisse
8 juli 2019 · 46 Inlägg

eppaa skrev:
Jättevanligt att den yttre delen av remhjulet på vevev snurrar i förhållande till den inre , är vulkat gummi däremellan,händer det så stämmer inte nollan gentemot veven så går inte lita på det då.
Inte säkert men mest troligt är det det som hänt .

För stod tändningen så mycket fel skulle det märkas extremt mycket på gången.

Hmm. Då vet jag ju inte om den tänder rätt ens en gång...

Problemet är lite ojämn tomgång runt 700-800 uppochner varannan sekund. Sen på fullgas så ger den inte fullt, som att den inte orkar ge fullt och den ger lite ryckig acceleration. På halvgas så verkar den accelerera bättre...

Volvo 745 (1987)
Xebers76
8 juli 2019 · 2 264 Inlägg

Hade du haft tändning på -15 så hade han gått extremt illa. Testa sätta en skruvmejsel i tändstiftshålet på 1ans cylinder och se om 0an på veven ens är i närheten av där den ska vara.

Putteliten
8 juli 2019 · 9 073 Inlägg

Är motorn varm och vacuum bortkopplat?

Moseby Volvonisse
8 juli 2019 · 46 Inlägg

Xebers76 skrev:
Hade du haft tändning på -15 så hade han gått extremt illa. Testa sätta en skruvmejsel i tändstiftshålet på 1ans cylinder och se om 0an på veven ens är i närheten av där den ska vara.

Får göra det. Då får jag alltså ta bort remskivan för att se den "korrekta" markeringen?
När jag nollade motorn så stod både vevaxel och kamaxel "rätt" enligt markeringar. Betyder det att vevaxeln egentligen inte står rätt och då borde alltså kamaxeln stå fel?

Putteliten skrev:
Är motorn varm och vacuum bortkopplat?

Motorn varm ja, vacuum är inte bortkopplad

Volvo 745 (1987)
Moseby Volvonisse
8 juli 2019 · 46 Inlägg

eppaa skrev:
Jättevanligt att den yttre delen av remhjulet på vevev snurrar i förhållande till den inre , är vulkat gummi däremellan,händer det så stämmer inte nollan gentemot veven så går inte lita på det då.
Inte säkert men mest troligt är det det som hänt .

För stod tändningen så mycket fel skulle det märkas extremt mycket på gången.

Så om jag ställer motorn i ÖD genom att känna via 1ans cylinder när den står i topp, så borde det betyda att kamaxeln står fel? För när jag kollade endast enligt märkning på vevaxel så stod allt rätt enligt markeringar.

Volvo 745 (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
9 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Hade ett liknande problem på min Audi 80. Den gick dåligt på allt utom tomgång.
Visade sig att den gick med 30 (!) graders eftertändning...
I mitt fall stod allt rätt enligt markeringar, men det visade sig att fördelaren inte är rätt för bilen så markeringarn stämde inte. Justerade in så tändningen stämmer o nu skiter jag i markeringarna för dom står åt h-e.

Sen en fundering... nu är det ju såklart skillnad på en B230 och min 2.0 som sitter i Audin, men på Audin ska tändingen vara -6 till -8 grader före ö.d.
Ligger verkligen Volvon på 12 grader efter ö.d....?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
caromania Forummoderator
9 juli 2019 · 9 296 Inlägg

Cuefa skrev:
Hade ett liknande problem på min Audi 80. Den gick dåligt på allt utom tomgång.
Visade sig att den gick med 30 (!) graders eftertändning...
I mitt fall stod allt rätt enligt markeringar, men det visade sig att fördelaren inte är rätt för bilen så markeringarn stämde inte. Justerade in så tändningen stämmer o nu skiter jag i markeringarna för dom står åt h-e.

Sen en fundering... nu är det ju såklart skillnad på en B230 och min 2.0 som sitter i Audin, men på Audin ska tändingen vara -6 till -8 grader före ö.d.
Ligger verkligen Volvon på 12 grader efter ö.d....?

Den ska tända före ö.d. Mig veterligen finns det ingen fyrtaktsmotor som tänder efter övre dödpunkt.

Edit: Mina Austinmotorer ska stå på TDC med automatisk fördelare (slungvikter) men det 80år gamla sidventilare, så kanske finns det någon fyrtaktare som tänder efter, men tveksamt.

Senast redigerat av caromania (9 juli 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
9 juli 2019 · 4 628 Inlägg

caromania skrev:

Cuefa skrev:
Hade ett liknande problem på min Audi 80. Den gick dåligt på allt utom tomgång.
Visade sig att den gick med 30 (!) graders eftertändning...
I mitt fall stod allt rätt enligt markeringar, men det visade sig att fördelaren inte är rätt för bilen så markeringarn stämde inte. Justerade in så tändningen stämmer o nu skiter jag i markeringarna för dom står åt h-e.

Sen en fundering... nu är det ju såklart skillnad på en B230 och min 2.0 som sitter i Audin, men på Audin ska tändingen vara -6 till -8 grader före ö.d.
Ligger verkligen Volvon på 12 grader efter ö.d....?

Den ska tända före ö.d. Mig veterligen finns det ingen fyrtaktsmotor som tänder efter övre dödpunkt.

Edit: Mina Austinmotorer ska stå på TDC med automatisk fördelare (slungvikter) men det 80år gamla sidventilare, så kanske finns det någon fyrtaktare som tänder efter, men tveksamt.

Lite så jag kände också, det är ju grymt oekonomiskt o tända när bränslet redan är halvvägs ute i grenröret lixom... brukar bli lite varmt också... :-S

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Xebers76
9 juli 2019 · 2 264 Inlägg

Bara så alla har koll här nu: minus är efter TDC och inget minus är före TDC

Vid tomgång så är ca 20 grader ganska normalt för dem flesta motorer. Grader på minussidan används när man ska få så kallat "pops n bangs"

Har du kollat så markeringen stämmer med veven än?

Senast redigerat av Xebers76 (9 juli 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
9 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Xebers76 skrev:
Bara så alla har koll här nu: minus är efter TDC och inget minus är före TDC

Vid tomgång så är ca 20 grader ganska normalt för dem flesta motorer. Grader på minussidan används när man ska få så kallat "pops n bangs"

Har du kollat så markeringen stämmer med veven än?

Så är det ja...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang