Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 234 773 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
Bob-Miller
2 februari 2021 · 1 308 Inlägg

Hade en åkare kollega som hade en Volvo F-12 som alltid krånglade,,den ""råka"" börja brinna utanför Norrköping ,brandkåren kom o släckte ,såg hans brandsläckare va tom,,men tyvärr va en brandman piss nödig o gick iväg o pissa,kom tillbaka o undra varför allt pulver låg i skogen från brandsläckaren..han gick i konkurs....

Senast redigerat av Bob-Miller (3 februari 2021)

Cuefa Ain't no place like home...
2 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Hade en åkare kollega som hade en Volvo F-12 som alltid krånglade,,den ""råka"" börja brinna utanför Norrköping ,brandkåren kom o släckte ,såg han brandsläckare va tom,,men tyvärr va en brandman piss nödig o gick iväg o pissa,kom tillbaka o undra varför allt pulver låg i skogen från brandsläckaren..han gick i konkurs....

ajajaj... ja det var ju "otur" då...

Den här bilen ska nog slippa brinna tror jag, den är lite för rolig för att elda upp.
Dessutom har jag för mycket tid och pengar investerat i den vid det här laget lol

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
simonfalun Mångfifflare
4 februari 2021 · 299 Inlägg

GRATTIS! 😍 Herrejävlar vilken dryg bil du har, du får uppfostra den 😁

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Mew
4 februari 2021 · 2 160 Inlägg

Himla äventyr... Men jag kan tänka mig euforin när lockupen hoppade i. lol Bra kämpat, det där var en stor milsten. Hoppas vi... big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
7 februari 2021 · 4 628 Inlägg

simonfalun skrev:
GRATTIS! 😍 Herrejävlar vilken dryg bil du har, du får uppfostra den 😁

Tack! big_smile
Haha, den speglar nog min personlighet alldeles ypperligt 🙈

Mew skrev:
Himla äventyr... Men jag kan tänka mig euforin när lockupen hoppade i. lol Bra kämpat, det där var en stor milsten. Hoppas vi... big_smile

Jag skrek rakt ut kan jag säga, innan jag hade svängt av E4an igen var jag hes och svettig 🤣
Men ja, det känns så gött.

JohnWayne skrev:
Nu ska vi hoppas du slipper mer strul smile

Haha, ja du jag tar ingenting för givet. Det är en bit kvar innan jag är nöjd, men nog är det en lång bit kommen också!


Nu på sistone har jag faktiskt bara kört bilen utan att skruva någonting. rullat ca 45 mil redan med nya lådan och den beter sig bättre och bättre! 🤞🏽
Den ska få gå 100 mil med oljan som är i, sen blir det att köpa mer olja och byta den samt filtret.

Letar fortfarande efter rätt fäste till växelväljar-vajern också, det nuvarande slår emot golvet så det vibrerar rätt häftigt ibland.

Har även börjat riva ner den gamla lådan men jag blev lat och gick därifrån efter en stund lol

More to come, och tack för alla positiva kommentarer! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Marlboroman
7 februari 2021 · 8 233 Inlägg

Det är ju skönt när det går åt rätt håll!

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Cuefa Ain't no place like home...
8 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är ju skönt när det går åt rätt håll!

Ja det är roligare att gå framåt än i sidled i alla fall! 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
11 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Idag fick man testa värmen i Jeepen!
Den finns, men på typiskt amerikanskt manér är det inte som en Volvo 240 direkt.
Kanske ska spola ur värmepaketet så småningom...

Fast i morse var det ju också något extremt... 🥶
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d7f0d82d0d171a09aaad6ce81118dd62.jpg

Men inte för kallt för några fina foton i gryningen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-16fc6b562e68187616301fb8e105e281.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b02b4bdfdd018b53336edd28cc74bf35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b147c94957e33c191a8445c40eecc675.jpg

Börjar bli otroligt nöjd nu med bilen, det är så vansinnigt skönt att köra den med fungerande växellåda!
Dock lämnar däcken en HEL del att önska när det är blank-polerat på vägen..
I snö och på fina kalla vintervägar däremot är det inga problem alls.

Och på landsväg i 80km/h ligger förbrukningen på 0,9-1,2l/mil vilket jag anser är fenomenalt med tanke på vad det är för bil och vad den har varit med om 😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
vEight Baronen
11 februari 2021 · 1 434 Inlägg

Den förbrukningen kan man inte klaga på 😀👍

Elbilar kan dra åt helvete.
Cuefa Ain't no place like home...
11 februari 2021 · 4 628 Inlägg

vEight skrev:
Den förbrukningen kan man inte klaga på 😀👍

Lite så jag känner... det var ju som sagt förbannat kallt ute också.

Jag är så glad att bilen äntligen beter sig ungefär som den borde göra! 😀

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Bob-Miller
11 februari 2021 · 1 308 Inlägg

Får ju otroligt mkt bil för pengarna för dom där,,gick en diesel 09 här i byn hög skatt,9000 han fick 22000 o den va som ny,,,17000 mil...ingen ville ha den..

Cuefa Ain't no place like home...
11 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Får ju otroligt mkt bil för pengarna för dom där,,gick en diesel 09 här i byn hög skatt,9000 han fick 22000 o den va som ny,,,17000 mil...ingen ville ha den..

Nä dom är galet jobbiga att äga i det här landet dessvärre sad
Skulle inte ha något emot en nyare GC diesel, men just skatten är ju löjlig...

Den här har ju "bara" 3300kr nånting i skatt.
Och jag köpte hela bilen för 2500kr... 🤣

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
simonfalun Mångfifflare
11 februari 2021 · 299 Inlägg

Spola ur värmepaketet - där sa du något! VARFÖR har jag inte tänkt på att det kan få värmen bättre i min? 😍 Tack! 😁😁

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Lucif3r
12 februari 2021 · 2 214 Inlägg

simonfalun skrev:
Spola ur värmepaketet - där sa du något! VARFÖR har jag inte tänkt på att det kan få värmen bättre i min? 😍 Tack! 😁😁

Det brukar samlas skrämmande mycket skit i värmepaketet med åren, så det är alltid en god idé att spola ur det lite då och då.
Dock brukar det inte var fullt så illa på sverige-bilar(där vi använder glykol) mot t ex USA-stater där dom bara häller i rent vatten, men går det tillräckligt länge så...

Fun fact; om man har ett litet läckage i kylsystemet, så pass litet att man "inte orkar fixa det", men tillräckligt stort för att behöva fylla på glykol rätt ofta, så klarar sig värmepaketet osv längre innan det blir för illa(iom att man bl.a. tillsätter nytt korrisionsskydd i systemet via glykolen rätt frekvent) big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
12 februari 2021 · 4 628 Inlägg

simonfalun skrev:
Spola ur värmepaketet - där sa du något! VARFÖR har jag inte tänkt på att det kan få värmen bättre i min? 😍 Tack! 😁😁

Ja ibland skiner man till serru 😁

Lucif3r skrev:

simonfalun skrev:
Spola ur värmepaketet - där sa du något! VARFÖR har jag inte tänkt på att det kan få värmen bättre i min? 😍 Tack! 😁😁

Det brukar samlas skrämmande mycket skit i värmepaketet med åren, så det är alltid en god idé att spola ur det lite då och då.
Dock brukar det inte var fullt så illa på sverige-bilar(där vi använder glykol) mot t ex USA-stater där dom bara häller i rent vatten, men går det tillräckligt länge så...

Fun fact; om man har ett litet läckage i kylsystemet, så pass litet att man "inte orkar fixa det", men tillräckligt stort för att behöva fylla på glykol rätt ofta, så klarar sig värmepaketet osv längre innan det blir för illa(iom att man bl.a. tillsätter nytt korrisionsskydd i systemet via glykolen rätt frekvent) big_smile

Jag fick ju ett lättare läckage i mitt värmepaket första hösten jag hade bilen...
Det löstes med 2 burkar Bar's Leaks. Så värmepaketet är ju tätt! Frågan är bara om det är "tätt" också, då... Och om jag verkligen kan spola ur det eller om det bara är byte som gäller... 😬

Det är inte helt okomplicerat på dessa vagnar, det är typ instrumentpanel ur- och imontera som gäller. Jag tror jag klär mig varmt en stund till och låtsas som att jag inte lagt märke till det prolemet... 🙈

Satte för övrigt nytt rekord i förbrukning hem från jobbet igår! Endast 1.47l/mil i snitt!
Wohooo!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Low
12 februari 2021 · 3 311 Inlägg

Cuefa skrev:

simonfalun skrev:
Spola ur värmepaketet - där sa du något! VARFÖR har jag inte tänkt på att det kan få värmen bättre i min? 😍 Tack! 😁😁

Ja ibland skiner man till serru 😁

Lucif3r skrev:

simonfalun skrev:
Spola ur värmepaketet - där sa du något! VARFÖR har jag inte tänkt på att det kan få värmen bättre i min? 😍 Tack! 😁😁

Det brukar samlas skrämmande mycket skit i värmepaketet med åren, så det är alltid en god idé att spola ur det lite då och då.
Dock brukar det inte var fullt så illa på sverige-bilar(där vi använder glykol) mot t ex USA-stater där dom bara häller i rent vatten, men går det tillräckligt länge så...

Fun fact; om man har ett litet läckage i kylsystemet, så pass litet att man "inte orkar fixa det", men tillräckligt stort för att behöva fylla på glykol rätt ofta, så klarar sig värmepaketet osv längre innan det blir för illa(iom att man bl.a. tillsätter nytt korrisionsskydd i systemet via glykolen rätt frekvent) big_smile

Jag fick ju ett lättare läckage i mitt värmepaket första hösten jag hade bilen...
Det löstes med 2 burkar Bar's Leaks. Så värmepaketet är ju tätt! Frågan är bara om det är "tätt" också, då... Och om jag verkligen kan spola ur det eller om det bara är byte som gäller... 😬

Det är inte helt okomplicerat på dessa vagnar, det är typ instrumentpanel ur- och imontera som gäller. Jag tror jag klär mig varmt en stund till och låtsas som att jag inte lagt märke till det prolemet... 🙈

Satte för övrigt nytt rekord i förbrukning hem från jobbet igår! Endast 1.47l/mil i snitt!
Wohooo!

1.47 är inte så farligt😁 för v8 och 4v4. Är det blandat? Har dem konstant 4x4?

Cuefa Ain't no place like home...
12 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Low skrev:

Cuefa skrev:

simonfalun skrev:
Spola ur värmepaketet - där sa du något! VARFÖR har jag inte tänkt på att det kan få värmen bättre i min? 😍 Tack! 😁😁

Ja ibland skiner man till serru 😁

Lucif3r skrev:

Det brukar samlas skrämmande mycket skit i värmepaketet med åren, så det är alltid en god idé att spola ur det lite då och då.
Dock brukar det inte var fullt så illa på sverige-bilar(där vi använder glykol) mot t ex USA-stater där dom bara häller i rent vatten, men går det tillräckligt länge så...

Fun fact; om man har ett litet läckage i kylsystemet, så pass litet att man "inte orkar fixa det", men tillräckligt stort för att behöva fylla på glykol rätt ofta, så klarar sig värmepaketet osv längre innan det blir för illa(iom att man bl.a. tillsätter nytt korrisionsskydd i systemet via glykolen rätt frekvent) big_smile

Jag fick ju ett lättare läckage i mitt värmepaket första hösten jag hade bilen...
Det löstes med 2 burkar Bar's Leaks. Så värmepaketet är ju tätt! Frågan är bara om det är "tätt" också, då... Och om jag verkligen kan spola ur det eller om det bara är byte som gäller... 😬

Det är inte helt okomplicerat på dessa vagnar, det är typ instrumentpanel ur- och imontera som gäller. Jag tror jag klär mig varmt en stund till och låtsas som att jag inte lagt märke till det prolemet... 🙈

Satte för övrigt nytt rekord i förbrukning hem från jobbet igår! Endast 1.47l/mil i snitt!
Wohooo!

1.47 är inte så farligt😁 för v8 och 4v4. Är det blandat? Har dem konstant 4x4?

Nä det är inte mycket att klaga på tycker jag!
Det är blandad förbrukning ochden är permanent fyrhjulsdriven ja 👍🏼
Sen rullar den ju genom snö och på Cooper Discoverer 245/75-16 som absolut inte är lättrullade på något vis!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Low
13 februari 2021 · 3 311 Inlägg

Cuefa skrev:

Low skrev:

Cuefa skrev:

simonfalun skrev:
Spola ur värmepaketet - där sa du något! VARFÖR har jag inte tänkt på att det kan få värmen bättre i min? 😍 Tack! 😁😁

Ja ibland skiner man till serru 😁


Jag fick ju ett lättare läckage i mitt värmepaket första hösten jag hade bilen...
Det löstes med 2 burkar Bar's Leaks. Så värmepaketet är ju tätt! Frågan är bara om det är "tätt" också, då... Och om jag verkligen kan spola ur det eller om det bara är byte som gäller... 😬

Det är inte helt okomplicerat på dessa vagnar, det är typ instrumentpanel ur- och imontera som gäller. Jag tror jag klär mig varmt en stund till och låtsas som att jag inte lagt märke till det prolemet... 🙈

Satte för övrigt nytt rekord i förbrukning hem från jobbet igår! Endast 1.47l/mil i snitt!
Wohooo!

1.47 är inte så farligt😁 för v8 och 4v4. Är det blandat? Har dem konstant 4x4?

Nä det är inte mycket att klaga på tycker jag!
Det är blandad förbrukning ochden är permanent fyrhjulsdriven ja 👍🏼
Sen rullar den ju genom snö och på Cooper Discoverer 245/75-16 som absolut inte är lättrullade på något vis!

Riktigt nice, varit inne på skaffa mig en jeep, dock lite äldre med 4.0.  men v8an låter så mycket goare :-)

Mätt min van ett par gånger hamnat mellan 1.43-1.52 blandat.  Då utan fyrhjulsdrift 😅 ( på sommaren och sommardäck)..

Bob-Miller
13 februari 2021 · 1 308 Inlägg

Ska inte va elak men ofta går v8 billigare än 6 motorn..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang