Mercedes benz e350 AMG batteri problem

stoltosmart
25 juli · 829 Inlägg
#1

Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG 15 års, 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Senast redigerat av stoltosmart (25 juli )

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
25 juli · 11 771 Inlägg
#2

stoltosmart skrev:
Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG års 15 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Du har väl skrivit fel, inte har den väl gått 159300 mil? Du menar väl 15930 mil?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
stoltosmart
25 juli · 829 Inlägg
#3

Vettemannen skrev:

stoltosmart skrev:
Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG års 15 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Du har väl skrivit fel, inte har den väl gått 159300 mil? Du menar väl 15930 mil?

/Benny

Lite fel där ja 9300 mil ska de va

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
25 juli · 11 771 Inlägg
#4

stoltosmart skrev:

Vettemannen skrev:

stoltosmart skrev:
Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG års 15 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Du har väl skrivit fel, inte har den väl gått 159300 mil? Du menar väl 15930 mil?

/Benny

Lite fel där ja 9300 mil ska de va

....och jag läste nog också fel! Haha!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
panda666
25 juli · 3 015 Inlägg
#5

stoltosmart skrev:
Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG 15 års, 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Har du inge mer info? prövade han ens att boosta den på nått sett? alltså me startkablar eller nått liknande, prövat ladda batteriet hemma? ringde han direkt bärgare? och bärgare försökte inte starta den på nått sett?? om han va borta från bilen i 3 månader kan ett dåligt batteri bara dött helt. vadå 20.000...

stoltosmart
26 juli · 829 Inlägg
#6

panda666 skrev:

stoltosmart skrev:
Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG 15 års, 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Har du inge mer info? prövade han ens att boosta den på nått sett? alltså me startkablar eller nått liknande, prövat ladda batteriet hemma? ringde han direkt bärgare? och bärgare försökte inte starta den på nått sett?? om han va borta från bilen i 3 månader kan ett dåligt batteri bara dött helt. vadå 20.000...

Startkablar funkade inte, bärgaren provade och han själv provade, vet inte om han provade att ladda batteriet får frågahonom om det.

Ja märkesverkstan vill ha 20 000 kr för att byta batteri styrbox och starta om bilen som dom sa.
Verkstan säger även att batteriet inte går att rädda.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Lockwood
26 juli · 281 Inlägg
#7

Borde inte försäkringen täcka då en 5 år gammal bil borde vara helförsäkrad?

stoltosmart
26 juli · 829 Inlägg
#8

Lockwood skrev:
Borde inte försäkringen täcka då en 5 år gammal bil borde vara helförsäkrad?

Avställd och oförsäkrad
Ställde av den när han åkte på semestern och sa ifrån försäkringen

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Ivel
26 juli · 508 Inlägg
#9

stoltosmart skrev:

panda666 skrev:

stoltosmart skrev:
Hoppas detta hamna rätt frågar åt en kollega.

Har en arbetskollega som äger en Mercedes benz e350 AMG 15 års, 9300  mil disel, han var på en resa nu I 3månader innan sommaren, på den tiden hade hans mercas batteri dragit ur sig precis helt tomt.

Han bärgade bilen  till en märkesverkstad dom felsökte batteriet men påstår nu att nån styrbox är trasig också och att hela bilen måste startas om? (Ingen aning vad dom menar med det)

Detta vill dom ha 20 000 kr för.

Alltså är detta ens möjligt kan det hända? Och är detta kostnadsförslag rimligt kan min kollega komma billigare undan någon annanstans?

Jag tycker att han ska köpa ett batteri på biltema o slänga i o testa och se om det verkligen är trasigt.

Har du inge mer info? prövade han ens att boosta den på nått sett? alltså me startkablar eller nått liknande, prövat ladda batteriet hemma? ringde han direkt bärgare? och bärgare försökte inte starta den på nått sett?? om han va borta från bilen i 3 månader kan ett dåligt batteri bara dött helt. vadå 20.000...

Startkablar funkade inte, bärgaren provade och han själv provade, vet inte om han provade att ladda batteriet får frågahonom om det.

Ja märkesverkstan vill ha 20 000 kr för att byta batteri styrbox och starta om bilen som dom sa.
Verkstan säger även att batteriet inte går att rädda.

Det kan vara så att styrboxen gick sönder vid kablingen, det är inte vanligt men heller inte ovanligt att elektroniska komponenter kring laddningen havererar vid brukande av booster pga strömrusningen som blir.
Då batteriet var helt urdraget fanns ingen dämpande buffert för all den ström som matades in.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
26 juli · 11 771 Inlägg
#10

stoltosmart skrev:

Lockwood skrev:
Borde inte försäkringen täcka då en 5 år gammal bil borde vara helförsäkrad?

Avställd och oförsäkrad
Ställde av den när han åkte på semestern och sa ifrån försäkringen

Stod den bara på "gatan"? Hade han den i garage kanske det hade kunnat gå att underhållsladda batteriet. 3 månader är jävligt lång tid när det gäller moderna bilar med all elektronik som ligger och drar ström hela tiden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Lockwood
26 juli · 281 Inlägg
#11

Ställer man av en helförsäkrad bil så blir den "automatiskt" garageförsäkrad. Skadan uppstod rent tekniskt när bilen skulle startas, och då vid just det tillfället så borde bilen ha varit försäkrad?

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
26 juli · 11 771 Inlägg
#12

Lockwood skrev:
Ställer man av en helförsäkrad bil så blir den "automatiskt" garageförsäkrad. Skadan uppstod rent tekniskt när bilen skulle startas, och då vid just det tillfället så borde bilen ha varit försäkrad?

Han säger ju att kompisen sa ifrån försäkringen så bilen verkar vara helt oförsäkrad!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
stoltosmart
26 juli · 829 Inlägg
#13

Bilen stod i hans garage under denna tiden, han har gjort det ett par gånger tidigare utan problem,

Nej bilen är fortfarande oförsäkrad och avställd han skulle flytta på den lite bara och då starta den inte.

Ja helt oförsäkrad sa ifrån allt så ingen garage försäkring häller:

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
stoltosmart
26 juli · 829 Inlägg
#14

Ivel skrev:

stoltosmart skrev:

panda666 skrev:

Har du inge mer info? prövade han ens att boosta den på nått sett? alltså me startkablar eller nått liknande, prövat ladda batteriet hemma? ringde han direkt bärgare? och bärgare försökte inte starta den på nått sett?? om han va borta från bilen i 3 månader kan ett dåligt batteri bara dött helt. vadå 20.000...

Startkablar funkade inte, bärgaren provade och han själv provade, vet inte om han provade att ladda batteriet får frågahonom om det.

Ja märkesverkstan vill ha 20 000 kr för att byta batteri styrbox och starta om bilen som dom sa.
Verkstan säger även att batteriet inte går att rädda.

Det kan vara så att styrboxen gick sönder vid kablingen, det är inte vanligt men heller inte ovanligt att elektroniska komponenter kring laddningen havererar vid brukande av booster pga strömrusningen som blir.
Då batteriet var helt urdraget fanns ingen dämpande buffert för all den ström som matades in.

Okej tråkigt för han nu om så är fallet, men kan han åka och köpa ett batteri o stoppa och testa själv och se om bilen startar eller är det helt o hållet bortkastade pengar.

Jag tycker att han ska testa det först men kollegan är osäker på den idén.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Svarte_Orm
26 juli · 2 100 Inlägg
#15

stoltosmart skrev:
Ja helt oförsäkrad sa ifrån allt så ingen garage försäkring häller:

På en AMG som bara är några år gammal? Det är alltså inte han som är "stolt och smart", snarare "dum och snål".

Men hur som helst, har dom sagt vilken box det är som skall bytas? Det behöver ju inte vara till laddningen, det kan vara vilken som helst som är sönder och drar tjuvström. Och i en såpass ny MB finns det väl 100+ elektroniska styrboxar...

stoltosmart
26 juli · 829 Inlägg
#16

Svarte_Orm skrev:

stoltosmart skrev:
Ja helt oförsäkrad sa ifrån allt så ingen garage försäkring häller:

På en AMG som bara är några år gammal? Det är alltså inte han som är "stolt och smart", snarare "dum och snål".

Men hur som helst, har dom sagt vilken box det är som skall bytas? Det behöver ju inte vara till laddningen, det kan vara vilken som helst som är sönder och drar tjuvström. Och i en såpass ny MB finns det väl 100+ elektroniska styrboxar...

Ja dum snål verkligen men han har gjort är gjort för han nu i alla fall och han kommer nog aldrig göra om det.

Nej verkstan sa inte vilken box, men det får kollegan ringa och fråga helt enkelt.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Ivel
26 juli · 508 Inlägg
#17

stoltosmart skrev:

Ivel skrev:

stoltosmart skrev:

Startkablar funkade inte, bärgaren provade och han själv provade, vet inte om han provade att ladda batteriet får frågahonom om det.

Ja märkesverkstan vill ha 20 000 kr för att byta batteri styrbox och starta om bilen som dom sa.
Verkstan säger även att batteriet inte går att rädda.

Det kan vara så att styrboxen gick sönder vid kablingen, det är inte vanligt men heller inte ovanligt att elektroniska komponenter kring laddningen havererar vid brukande av booster pga strömrusningen som blir.
Då batteriet var helt urdraget fanns ingen dämpande buffert för all den ström som matades in.

Okej tråkigt för han nu om så är fallet, men kan han åka och köpa ett batteri o stoppa och testa själv och se om bilen startar eller är det helt o hållet bortkastade pengar.

Jag tycker att han ska testa det först men kollegan är osäker på den idén.

Troligtvis är det något annat fel utöver defekt batteri eftersom den auktoriserade MB-verkstaden så säger. Jag har förtroende för det märkets representanter och tror inte dom försöker lura honom på något vis.
Risken med att testa själv är att det kan bli följdfel pga den trasiga boxen.
Det är ingen gammal analog bil där man kan labba runt efter behag riskfritt.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
26 juli · 3 529 Inlägg
#18

"Verkstan säger även att batteriet inte går att rädda.
Det kan vara så att styrboxen gick sönder vid kablingen, det är inte vanligt men heller inte ovanligt att elektroniska komponenter kring laddningen havererar vid brukande av booster pga strömrusningen som blir.
Då batteriet var helt urdraget fanns ingen dämpande buffert för all den ström som matades in."

Nej, det är väl ingen tvekan att det är just detta ovan som hänt och därför behövs såklart nytt batteri, styrbox och programmering..
Men det var verkligen ett hiskeligt pris för att åtgärda detta..
Undrar hur stor chansen är att fixa en box från skroten, den chansen är väl minimal..
Mercaägare tillhör väl den  skötsammare sorten i trafikhänseende, eller har jag fel..?smile

Senast redigerat av insidan (26 juli )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli · 12 022 Inlägg
#19

AMG-kälkarna kräver mycket batterikraft även när de är avstänga. 12:an har till och med dubbla batterier men kan stå max 7-8 dagar innan problemet är ett faktum. De får heller inte kablas igång pga elektroniken. De ska stå på underhållsladdning om man är borta längre än 7 dagar.

De vi känner har permanent monterade underhållsladdare med DEFA-uttag i fronten som pluggas i oavsett hur länge bilarna ska stå. Vis av erfarenhet kan tilläggas.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Ivel
26 juli · 508 Inlägg
#20

Hybrid_ skrev:
AMG-kälkarna kräver mycket batterikraft även när de är avstänga. 12:an har till och med dubbla batterier men kan stå max 7-8 dagar innan problemet är ett faktum. De får heller inte kablas igång pga elektroniken. De ska stå på underhållsladdning om man är borta längre än 7 dagar.

De vi känner har permanent monterade underhållsladdare med DEFA-uttag i fronten som pluggas i oavsett hur länge bilarna ska stå. Vis av erfarenhet kan tilläggas.

Det här är en vanlig E350 diesel med AMG-plastsmink. wink
Men kraft behövs för att dra runt den också.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang