Mercedes benz e350 AMG batteri problem

stoltosmart
26 juli · 830 Inlägg
#21

Många svar nu.

Men verkstan satt det är boxen som styr tändning/start och nyckelkäningspogrammet som gått sönder.
Verkstan rekommendera även att inte köpa ett batteri och testa då detta kunde ta sönder än mer saker.

Tycker det är märkligt att bärgaren inte visste om att dessa bilar ej kunde boostas igång.
Måste ju nästa gå för kollegan att driva ett fall mot bärgningsbolaget så att de får betala repration?

Som jag skrev tidigare så har kollegan gjort exakt samma procedur  med avställning 2 gånger tidigare utan underhållsladd utan problem konstigt att det inte gick denna gång.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
stoltosmart
26 juli · 830 Inlägg
#22

Men det jag tänker på åt kollegan är kan man inte gå tag på den boxen på någon skrot och sen kan Kalle på hörnet programmera in den?
Borde jo i alla fall komma undan med minst hälften då eller?

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
mb_pucken
26 juli · 4 257 Inlägg
#23

Skulle tro att dom flesta boxarna i en så pass ny Mercedes är låsta till chassinummret så tror inte det är så bara. Risken är att det låser ännu mera. Speciellt om det har med nycklar osv att göra.

Angående att batteriet blev urladdat kan helt enkelt bero på att batteriet börjar bli några år och inte håller laddning lika bra längre. Batteriet slits relativt fort i en modern bil med mycket krävande elektronik och start/stopp

Kablades bilen på batteriet eller på polerna under huven?

Senast redigerat av mb_pucken (26 juli )

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Ivel
26 juli · 532 Inlägg
#24

stoltosmart skrev:
Många svar nu.

Men verkstan satt det är boxen som styr tändning/start och nyckelkäningspogrammet som gått sönder.
Verkstan rekommendera även att inte köpa ett batteri och testa då detta kunde ta sönder än mer saker.

Tycker det är märkligt att bärgaren inte visste om att dessa bilar ej kunde boostas igång.
Måste ju nästa gå för kollegan att driva ett fall mot bärgningsbolaget så att de får betala repration?

Som jag skrev tidigare så har kollegan gjort exakt samma procedur  med avställning 2 gånger tidigare utan underhållsladd utan problem konstigt att det inte gick denna gång.

stoltosmart skrev:
Men det jag tänker på åt kollegan är kan man inte gå tag på den boxen på någon skrot och sen kan Kalle på hörnet programmera in den?
Borde jo i alla fall komma undan med minst hälften då eller?

Det kommer förmodligen inte bli problemfritt att byta boxen mot en begagnad från skroten då systemen med startspärr mfl är ingifta i varandra för att förhindra stöld.
Jag tänkte på, om du vet, hur starthjälpen kopplades in på batteriet eller på de anslutningar som anges i instruktionsboken? Har bärgaren kopplat fel kanske hela kalaset hamnar på deras nota pga felutfört arbete, jag bara spekulerar.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
26 juli · 532 Inlägg
#25

mb_pucken skrev:
Skulle tro att dom flesta boxarna i en så pass ny Mercedes är låsta till chassinummret så tror inte det är så bara. Risken är att det låser ännu mera. Speciellt om det har med nycklar osv att göra.

Angående att batteriet blev urladdat kan helt enkelt bero på att batteriet börjar bli några år och inte håller laddning lika bra längre. Batteriet slits relativt fort i en modern bil med mycket krävande elektronik och start/stopp

Kablades bilen på batteriet eller på polerna under huven?

Meh!
Jag blev 2a på bollen här...
wink

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
stoltosmart
26 juli · 830 Inlägg
#26

mb_pucken skrev:
Skulle tro att dom flesta boxarna i en så pass ny Mercedes är låsta till chassinummret så tror inte det är så bara. Risken är att det låser ännu mera. Speciellt om det har med nycklar osv att göra.

Angående att batteriet blev urladdat kan helt enkelt bero på att batteriet börjar bli några år och inte håller laddning lika bra längre. Batteriet slits relativt fort i en modern bil med mycket krävande elektronik och start/stopp

Kablades bilen på batteriet eller på polerna under huven?

Okej ja så kan det nog vara, han får nog vackert betala och lära sig en dyr läxa.

Vet inte hur bärgaren kopplade för att ge starthjälp.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
stoltosmart
26 juli · 830 Inlägg
#27

Ivel skrev:

stoltosmart skrev:
Många svar nu.

Men verkstan satt det är boxen som styr tändning/start och nyckelkäningspogrammet som gått sönder.
Verkstan rekommendera även att inte köpa ett batteri och testa då detta kunde ta sönder än mer saker.

Tycker det är märkligt att bärgaren inte visste om att dessa bilar ej kunde boostas igång.
Måste ju nästa gå för kollegan att driva ett fall mot bärgningsbolaget så att de får betala repration?

Som jag skrev tidigare så har kollegan gjort exakt samma procedur  med avställning 2 gånger tidigare utan underhållsladd utan problem konstigt att det inte gick denna gång.

stoltosmart skrev:
Men det jag tänker på åt kollegan är kan man inte gå tag på den boxen på någon skrot och sen kan Kalle på hörnet programmera in den?
Borde jo i alla fall komma undan med minst hälften då eller?

Det kommer förmodligen inte bli problemfritt att byta boxen mot en begagnad från skroten då systemen med startspärr mfl är ingifta i varandra för att förhindra stöld.
Jag tänkte på, om du vet, hur starthjälpen kopplades in på batteriet eller på de anslutningar som anges i instruktionsboken? Har bärgaren kopplat fel kanske hela kalaset hamnar på deras nota pga felutfört arbete, jag bara spekulerar.

Ja allt verkar vara låst till just enskilda bilar nu för tiden, tråkigt det då ingen kan vara ett lätt o relativt billigare byte.

Vet ej hur starthjälpen kopplades på inte min kollega häller då han ej tittade på hur det gjordes.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
26 juli · 3 531 Inlägg
#28

Boxen BORDE kunna repareras då tycker man..
Men är elektroniken lika liten till växten som i en modern TV så är det minst sagt ett helsike att byta komponenter utan förstoringsglas ..sad

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli · 12 037 Inlägg
#29

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:
AMG-kälkarna kräver mycket batterikraft även när de är avstänga. 12:an har till och med dubbla batterier men kan stå max 7-8 dagar innan problemet är ett faktum. De får heller inte kablas igång pga elektroniken. De ska stå på underhållsladdning om man är borta längre än 7 dagar.

De vi känner har permanent monterade underhållsladdare med DEFA-uttag i fronten som pluggas i oavsett hur länge bilarna ska stå. Vis av erfarenhet kan tilläggas.

Det här är en vanlig E350 diesel med AMG-plastsmink. wink
Men kraft behövs för att dra runt den också.

Föräldrar har en S350 Bluetec utan smink. Men även den behöver motioneras varje vecka om de är på resande fot, som så ofta är fallet. Körde den senast igår. Men får starta upp åbäket igen inom en vecka.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
n_andersson
26 juli · 668 Inlägg
#30

Vilken dynga Som inte klarar stå några dagar utan att rasa...... 😵

panda666
26 juli · 3 024 Inlägg
#31

n_andersson skrev:
Vilken dynga Som inte klarar stå några dagar utan att rasa...... 😵

hehe a inte samma kvalite som 940 som klarar att stå 3 år och starta direkt^^ tycker också att det låter konstigt att så mycket kan paja bara den stått i 3 mån. tänkte kanske bara byta batteri men inte nått som behöver lagas för 20 pap. antar att moderna bilar måste köras för att må bra.

Hedis62
26 juli · 9 Inlägg
#32

stoltosmart skrev:
Många svar nu.

Men verkstan satt det är boxen som styr tändning/start och nyckelkäningspogrammet som gått sönder.
Verkstan rekommendera även att inte köpa ett batteri och testa då detta kunde ta sönder än mer saker.

Tycker det är märkligt att bärgaren inte visste om att dessa bilar ej kunde boostas igång.
Måste ju nästa gå för kollegan att driva ett fall mot bärgningsbolaget så att de får betala repration?

Som jag skrev tidigare så har kollegan gjort exakt samma procedur  med avställning 2 gånger tidigare utan underhållsladd utan problem konstigt att det inte gick denna gång.

Det finns ju vissa firmor som är specialister på att koda om samt reparerar Ecu styrdon med mera,
https://www.styrdon.com/mercedes-eis-esl-etc-ism-ecu

Senast redigerat av Hedis62 (26 juli )

Nybergrobin
26 juli · 1 998 Inlägg
#33

redan på farsans 1997 mercedes så gick inte modulen till tändning att "flytta mellan bilar" pga spärrar etc. Oavsett programering eller nollställningar (enligt mercedes).  Hans trasiga tändmodul skulle kosta 37k att byta.....

Dessa 20k på en modern 350 låter ganska billigt ändå yikes

stoltosmart
27 juli · 830 Inlägg
#34

Nybergrobin skrev:
redan på farsans 1997 mercedes så gick inte modulen till tändning att "flytta mellan bilar" pga spärrar etc. Oavsett programering eller nollställningar (enligt mercedes).  Hans trasiga tändmodul skulle kosta 37k att byta.....

Dessa 20k på en modern 350 låter ganska billigt ändå yikes

Ska hälsa min kollega att 20 000 kr är billigt så får vi se vad han tycker

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Ivel
27 juli · 532 Inlägg
#35

stoltosmart skrev:

Nybergrobin skrev:
redan på farsans 1997 mercedes så gick inte modulen till tändning att "flytta mellan bilar" pga spärrar etc. Oavsett programering eller nollställningar (enligt mercedes).  Hans trasiga tändmodul skulle kosta 37k att byta.....

Dessa 20k på en modern 350 låter ganska billigt ändå yikes

Ska hälsa min kollega att 20 000 kr är billigt så får vi se vad han tycker

Han blir säkert helnöjd då och betalar gladeligen. wink
Det är mycket pengar men billigt i jämförelsen, så vill jag uttrycka det.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
stoltosmart
27 juli · 830 Inlägg
#36

Så hade ett möte idag med mekaniker då jag hjälper min kollega som är helt ointresserad av bilar.
Vill först tacka verkstan som kunde möta mig idag på en lördag tänka sig bara det, men visst det är en gammal barndomsvän som ställde upp det kanske hjälpte.

Dom kunde tänka sig skicka iväg den nämnda boxen till en firma som reparerar som nämndes i tidigare inlägg men dom tog inte nåt ansvar för garanti eller om det skulle funka, sjysst av dom så den åker iväg på måndag, dom kommer även att börja arbeta med att byta batteri på måndag.

Så länge nu inte tändmodulen är trasig ser det ut som att han kommer undan lite billigare, dom ville inte säga några siffror.

Men om tändmodulen är trasig så kommer det som nämnda ovanför springa iväg bortåt 30 000 i pris, så nu hoppas jag att min kollega kommer slippa det men vi får se helt enkelt.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli · 12 037 Inlägg
#37

Har kollegans bil fungerat i övrigt?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
stoltosmart
27 juli · 830 Inlägg
#38

Hybrid_ skrev:
Har kollegans bil fungerat i övrigt?

Ja helt utan problem tills nu när batteriet vart urladdat.

Med verkstans hjälp kommer även kollegan att försöka få bolaget som bärgade bilen att betala en del av kostnaden då men ej får boosta denna bil, vilket bolaget som bärgade ska ha koll på enligt verkstan.

Men detta skulle vi inte tro skulle ge nåt men bara för att.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
panda666
27 juli · 3 024 Inlägg
#39

Hybrid_ skrev:
Har kollegans bil fungerat i övrigt?

undrar också hur dessa bilar funkar. väldigt många i stockholm kör just e klass ngt eller 220cdi så ja undrar om dessa bilar är bra, kan inte vara dåliga när dom flesta taxi ja ser varje dag är benz. måste vara hållbara bilar som tål taxi körning eller tänker ja fel nu?

stoltosmart
13 augusti · 830 Inlägg
#40

Lite info då.

Bolaget som bärgade bilen gick till slut med att betala 50% av kostnaden dock mycket motvilligt.

Boxen i fråga är klar och funkar, dock uppstod nya fel och man kom fram till att tändmodulen även var trasig.
Kollegan har kommit över en begagnad riktigt billigt mot vad en ny skulle kosta.
Denna är urgift den skrotade bilen och ska giftas in i kollegans bil i fråga på måndag, av verkstan där bilen stått nu i nästan 4 veckor.
Batteriet som var urladdat var totalt skrot fanns inget kvar av innehållet påstod verkstan, vet inte vad dom menade med det.
Men ett nytt batteri och en nyrenoverade box sitter i nu i alla fall.
Hoppas bilen startar nu nästa måndag och funkar som den ska för kollegans skull.

Senast redigerat av stoltosmart (13 augusti )

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang