Sannolikhet att båda nycklar är trasiga? Seat Leon 2014

Hampus83
29 juli · 7 Inlägg

Hej. Jag har haft problem att låsa och låsa upp min Seat Leon, 2014 med fjärrkontrollen på nycklarna.

I det sista har huvudnyckeln varit helt död medan resernyckeln har fungerat sporadiskt. Dessa nycklar är gamla hederliga nycklar som man stoppar in i tändningslåset och vrider om, inte sådana i plast.

Lämnade in bilen och bägge nyckelpar hos en certifierad verkstad. Där konstaterades att bägge nycklar är trasiga, ingen felkod hittades på bilen.

Hur sannolikt är det att bägge mina nycklar är trasiga? Borde inte felet ändå sitta i bilen? Fick förklarat att jag måste köpa nya nycklar, för när batterierna tar helt slut kan jag inte ens starta bilen. Det var en lögn, för idag tog jag ut batterierna ur båda nycklar och bilen startade fint ändå. Börjar känna mig lurad, att felsökningen gjordes halvdant och de valde att ta den enkla vägen och säga att nycklarna inte fungerar. Så nu sitter jag här med några alternativ, och det absolut billigaste alternativet är att betala en dryg tusenlapp för en felsökning som ändå känns undermålig...

simlar
30 juli · 3 867 Inlägg

Endast fjärrkontrollen som inte fungerar utan batteri i nycklarna.
Eftersom startspärren funkar så är det enbart fjärren som inte fungerar.

Antar att du provat byta batteri i båda nycklarna?

Ovanligt att nycklar går sönder och att båda går sönder känns märkligt.
Har det felsökts något eller är det endast avläst felkoder?

Hade jag felsökt och det inte finns felkoder eller verkstadsinfo från Seat så skulle jag börja med att prova koda in fjärrkontrollerna igen.
Funkar inte det måste man kolla säkringar, är alla dom hela och sitter på rätt plats får man gå vidare och läsa av mätvärden med diagnosdatorn så att antennerna fungerar.
Fungerar antennerna för fjärrlåsning så är då bilens sida kontrollerad och OK vilket då betyder att felet ligger i fjärrnycklarna.

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
30 juli · 3 531 Inlägg

Kan han ha ett jobb där nyckelelektroniken fördärvas ?
En avlägsen tanke, men ändå..
Alternativt 2 st måndagsexemplar..sad

Senast redigerat av insidan (30 juli )

Hampus83
30 juli · 7 Inlägg

Batteriet till huvudnyckeln byttes vid senaste service som var för nästan exakt ett år sedan. På under ett år har alltså den nyckeln slutat fungera. Reservnyckeln bytte jag batteri på för kanske 3-5 månader sedan, minns inte riktigt. Den har sedan dess fungerat bra. När jag hade bil och nycklar inne för felsökning i förra veckan byttes batterierna till båda nycklar igen och nu fungerar båda nycklar. Men mekanikern säger att båda nycklarna är trasiga; att batteriet ”dräneras” i nycklarna. Har ingen aning vad för slags felsökning som gjordes, bara att bilen inte hade nån felkod och att nycklarna konstaterats trasiga

Hampus83
30 juli · 7 Inlägg

insidan skrev:
Kan han ha ett jobb där nyckelelektroniken fördärvas ?
En avlägsen tanke, men ändå..
Alternativt 2 st måndagsexemplar..sad

Hehe, en god tanke. Men när nycklarna började krångla hade jag inget jobb,  och hade inte haft ett på ett bra tag. Och jobbet jag hade långt innan hade inga skumma maskiner som kan misstänkas orsaka något elektronikförstörande

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli · 12 037 Inlägg

Prova sätta i ett dyrt batteri av känt märke.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
SvarreE
30 juli · 94 Inlägg

Kan du öppna nyckeln och komma åt elektroniken eller är det bara batteriet du kommer åt?
Kan du öppna hade jag tagit en tandborste eller liknande, t-röd och "skrubbat" rent kretskortet.
Något har väl börjat ärga och tjuvdrar lite ström där det blivit en kortslutning, förklarar varför det funkar sporadiskt på den ena och inte alls på den andra. Att det händer båda samtidigt får väl vara för att båda förvarats likt och är lika gamla.

Funkar också bra om man råkat köra en nyckel i tvättmaskinen kan jag meddela från väldigt säkra källor.....

Men ta ur batteriet först såklart.

simlar
30 juli · 3 867 Inlägg

Hampus83 skrev:
Batteriet till huvudnyckeln byttes vid senaste service som var för nästan exakt ett år sedan. På under ett år har alltså den nyckeln slutat fungera. Reservnyckeln bytte jag batteri på för kanske 3-5 månader sedan, minns inte riktigt. Den har sedan dess fungerat bra. När jag hade bil och nycklar inne för felsökning i förra veckan byttes batterierna till båda nycklar igen och nu fungerar båda nycklar. Men mekanikern säger att båda nycklarna är trasiga; att batteriet ”dräneras” i nycklarna. Har ingen aning vad för slags felsökning som gjordes, bara att bilen inte hade nån felkod och att nycklarna konstaterats trasiga

Ja där har du ju felet, båda nycklarna har en intern kortslutning som gör att nycklarna dränerar batterierna.
Eftersom dom funkar efter batteribyte så stämmer ju verkstadens konstaterande att nycklarna är defekt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli · 12 037 Inlägg

Blev dock en smula rädd över att verkstaden påstår att bilen inte går att starta om batterierna i nycklarna tar slut. Vad var det för verkstad?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Hampus83
30 juli · 7 Inlägg

simlar skrev:

Hampus83 skrev:

Ja där har du ju felet, båda nycklarna har en intern kortslutning som gör att nycklarna dränerar batterierna.
Eftersom dom funkar efter batteribyte så stämmer ju verkstadens konstaterande att nycklarna är defekt.

Ja, OK, trots att det känns extremt osannolikt så är det väl kanske ändå så att båda nycklar är defekta, och bilen är det inget fel på. Men resultatet av felsökningen, och rådet jag fick var att jag behöver fixa nya nycklar, vilket ju inte stämmer.

Jag behöver inte nya nycklar för att få bilen att starta, och att fortsätta att använda mina nuvarande nycklar utan fjärrfunktion var något jag tog upp för mekanikern, som då varnade mig för att jag en vacker dag inte kommer kunna starta bilen. Det känns oseriöst, som att felsökningen därför varit bristande. Eller iallafall resultatet av felsökningen stämmer inte.

zzr94092
30 juli · 2 946 Inlägg

Bilen ska starta utan batt,i nyckeln..

Hanzeman
31 juli · 48 Inlägg

Har man otur så väljer elektroniken i bilen att larma när man försöker starta och batteriet i nyckeln sinar.
I det läget går det inte att starta på annat sätt än med nytt batteri i nyckeln eller att ge sig i kast med att avaktivera larmet helt i bilen.
Om inte det enerverande larmet upphör efter ett tag så får man koppla bort bilbatteriet tills man har fixat transponderns batteri.
Ren kortslutning i två nycklar samtidigt är bara dumheter. Ren kortslutning tömmer knappcellerna snabbt. Helt osannolikt. Hur skulle det uppstå?

Hampus83
1 augusti · 7 Inlägg

Hanzeman skrev:
Har man otur så väljer elektroniken i bilen att larma när man försöker starta och batteriet i nyckeln sinar.
I det läget går det inte att starta på annat sätt än med nytt batteri i nyckeln eller att ge sig i kast med att avaktivera larmet helt i bilen.
Om inte det enerverande larmet upphör efter ett tag så får man koppla bort bilbatteriet tills man har fixat transponderns batteri.
Ren kortslutning i två nycklar samtidigt är bara dumheter. Ren kortslutning tömmer knappcellerna snabbt. Helt osannolikt. Hur skulle det uppstå?

Jag ska lämna in bilen på service i nästa vecka (detta är på en annan verkstad än den som servade bilen i fjol, och som gjorde felsökning på mitt problem med nycklarna). Kanske jag tar upp problemet med nycklarna samtidigt som de gör servicen och ser vad de kommer fram till... Sen får jag väl i värsta fall bara bita i det sura äpplet och betala för felsökningen hos den verkstaden som menar att bägge nycklarna är defekta.

Hanzeman
1 augusti · 48 Inlägg

Ja, det som kan hända är att batterierna blir dåliga i båda nycklarna men det ska en "verkstad" klara. Det är kanske inget larm involverat utan såna gamla nycklar kanske bara sänder en kod för start? Minns inte om jag haft såna på någon bil.
Har du en faktura ligger från första försöket?

Hanzeman
1 augusti · 48 Inlägg

Men bilen hade startat med nyckel utan batteri läste jag nu, det handlar bara om att låsa upp dörrarna med fjärr alltså?

Senast redigerat av Hanzeman (1 augusti )

Hampus83
1 augusti · 7 Inlägg

Hanzeman skrev:
Men bilen hade startat med nyckel utan batteri läste jag nu, fast bara med ena nyckeln?

Bilen startar med båda nycklar utan batteri utan problem. Jag har nog en faktura på servicen som gjordes i fjol som jag kan leta upp hemma, men felsökningen på nyckelproblemet som verkstaden gjorde i förra veckan har jag inte betalat ännu och heller inte fått någon faktura på.

Hanzeman
1 augusti · 48 Inlägg

Jaha, då är det ju bara att bestrida ifall du får faktura på det senaste famlandet.
Du kan då också vända dig till ARN om fakturan  är på minst 1000 kr.

Hampus83
1 augusti · 7 Inlägg

Hanzeman skrev:
Jaha, då är det ju bara att bestrida ifall du får faktura på det senaste famlandet.
Du kan då också vända dig till ARN om fakturan  är på minst 1000 kr.

Jo, men samtidigt ska väl batteriet i en nyckel hålla längre än max 1 år..? Så det är ju ändå inte uteslutet att det är nåt fel på nyckeln/nycklarnas fjärrfunktion... det är lite knepigt, framförallt att bestrida att det inte är fel på nycklarna

Hanzeman
1 augusti · 48 Inlägg

Äldre system, jag kan bara påminna mig en Subaru från 90-talet med "Cargard" system tror jag, i allafall höll batterierna i nycklarnas transponders 3 - 4 år innan dags för byte. Kortslutning ger inte ett års hållbarhet smile  Men om det kommit in fukt i båda nycklarna kan cellerna sina mycket snabbare. Det kan också ge sporadisk funktion. Med nya batterier bör båda nycklarna fungera ett tag i så fall. Kollade just fjärrnyckeln på min gamla Xantia -99 och där var batteriet helt slut, noll volt. Men den har legat i tio år ca och jag har bara använt nyckel utan fjärr då bilen bara står. Inget larm finns där.

Hanzeman
1 augusti · 48 Inlägg

Du blev iaf lurad av verkstaden om att inte kunna starta bilen om batteriet är slut i dörröppnaren. aningen galet. Sånt ger dig merarbete och problem som du kan begära skadestånd 1000 kr för.  Kvitta det hela via ARN.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt