Jag har en hel del erfarenhet av detta.
Den typ av nycklar som TS har, verkar ha en något högre felprocent än genomsnittet.
Dessa nycklar är limmade och enda sättet att öppna dem är att bryta upp dem.
Har gjort detta på ett flertal nycklar av denna sort och det finns som regel ingenting som "ser" tokigt ut på insidan.
Så här ser en dylik nyckel ut när man brutit upp den:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-039a8485d9e34be1c05cea1bd03b36bb.jpg]()
Det här är själva kretskortet:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cf83e5a8c020268e8026f521d97be7df.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-510faf1b42f88391c64724c137628f07.jpg]()
En sak jag däremot lagt märke till är att knappsatsen blir sliten väldigt fort på dessa. Byte till ny knappsats (finns såklart inte att köpa löst, men går att ta från en annan nyckel om man har en i bättre skick) minskar batteridränaget betydligt. När knappsatsen blir sliten så blir det "lättare" att trycka ner knappen, dvs lättare att oavsiktligt komma åt den. Det drar ut batteriet ganska fort om man har nyckeln i fickan o den ligger o "fick-trycker" hela tiden.
Här kan ni se en "frisk" knappsats, vs en väldigt sliten sådan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-235f7a16bf5698f540e22d404911cb57.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ae6ecbaf4b8324a8c2ba5f5e95a4cb8e.jpg]()
Ju djupare "gropar" knappsatsen har på framsidan, desto snedare blir dessa piggar på baksidan som trycker på brytaren på kretskortet.
Och ju "längre" dessa piggar blir, desto mindre kraft krävs för att trycka ner knappen.
De mest slitna knappsatserna kan t.om bli så deformerade att knappen hålls "intryckt" hela tiden!
Förutom detta lagras dessutom data i nyckeln, varje gång man startar bilen o kör en kortare sträcka över en viss hastighet, samt varje gång man stänger av bilen. Denna data-överföring drar också lite batteri.
För er som är nyfikna, de data som lagras är förutom bilens identitet (chassi-nr) även färg, aktuellt miltal, aktuell tid/sträcka till service, vätskenivåer i bilen (bränsle, spolarvätska, Adblue) samt i vissa fall felkoder (dåligt nyckelbatteri, slitna bromsbelägg, låg kylarvätskenivå etc)
Vore jag TS skulle jag se om jag kunde hitta en ny knappsats o byta ut den på en av nycklarna, o sen se om det påverkar batteriets livslängd.
Jag har som sagt gjort detta på rätt många nycklar av denna typ.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ab3a86a6e12dd825f921de9941f75619.jpg]()
Tycker det är intressant med dessa saker och dessutom är det ju roligt att kunna hjälpa kunder som har problem med sina nycklar, att eventuellt kunna spara lite pengar

![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-65fe358714e2d1ef2432457d7becb552.jpg]()
Edit:
Som redan påpekats kan Du alltid starta bilen med nyckeln i tändningslåset så länge transpondern i den (som inte behöver batteri för att fungera) inte har avkodats eller skadats på något sätt.
Det går även att låsa upp bilen med nyckeln, det finns en låscylinder på förardörren.
Den verkstad som påstår att detta inte går tänker antagligen på bilar med "Keyless Entry/Kessy", i vissa fall kan det bli svårt att starta dylika bilar med ett tomt/urladdat nyckelbatteri, även om man håller nyckeln mot för ändamålet avsedd plats (oftast rattstången på Seat/Skoda/VW) och trycker på start-knappen.