FAQ: Vad bör man se upp med vad gäller bilar från VAG-koncernen.

Lockwood
26 augusti · 394 Inlägg
#41

Jag har sagt det förr o säger det igen. Ingen vet problemens omfattning/frekvens. Allt är höftningar. Allt, oavsett höftningens riktning.  De otaliga källorna du nämner kan i själva verket vara några få grundkällor men det är olika individer som uttalar de.  Att VAG lägger locket på är givet. Att de som drabbas (låt oss säg en oberoende handlare) skriker högt kan man förstå till 100%. Jag är tämligen övertygad om att alla större problem som nämnts hittills (oljetörst & DSG) är mycket reella o förmodligen betydligt mer frekventa än vad som förväntas av ett "premium" fabrikat, men hur hög denna frekvens (risk att drabbas) är vet vi inte (då behöver vi ha tillförlitlig statistik, men vem skall man fråga? VW kommer inte svara, en oberoende verkstad blir oxå fel, blir lite som att fråga hur många som är sjuka av patienterna på ett sjukhus, skall vi gissa 90%?), det är bara gissningar/höftningar. Men det är alltid de som skriker högst som hörs mest, o skriker samma personer högst hela tiden så kan problemen helt plötsligt vara "oändligt stora", det är lite det som hänt/händer på detta forum. Jag tycker att de sk "VAG-hatet" måste balanseras, betraktas lite mer nyktert. Jag hade förväntat mig att betydligt fler individer, o då andra än de vanliga, tar "chansen" att ventilera sina åsikter.
Syftet med tråden är att samla alla problem i en samma o tråd och inte förpesta varenda köptråd, det måste väl även du kunna skriva under på? Lite bättre ton o balansering i ämnet tjänar alla på, det förändrar inte det faktum att produkterna kanske inte är de bästa, men gör iaf forumet trevligare.

Lockwood
26 augusti · 394 Inlägg
#42

rcy: Det var ingen statistik alls, bara en reflektion. Jag kan ju tycka att just mer bilkunniga borde ju ventilera mer, för att man vill kunna lösa problemet själv, eller iaf förstå varför det uppstår. Jag kan massor om bilar, men jag undviker att ge råd trots att jag skulle kunna skriva i var o varannan tråd på forumet. Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en ny VAG.

M123
26 augusti · 745 Inlägg
#43

I mina ögon är detta en tramstråd oavsett syfte.
Bjud in vederbörande tillverkare och ha diskussion mot dessa istället, det här blir bara pajkastning fram och tillbaka. Sen kan man rabbla statistik hit och dit men när man räknar ifrån en verklig nämnare som handhavandefel och bara förutsätter att alla fel beror på brister hos en tillverkare blir inget seriöst.

Bjud in Volkswagen Group Sverige eller lås trådeländet, Garaget får bara en oseriös stämpel på sig med sådant här trams.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Lockwood
26 augusti · 394 Inlägg
#44

M123: Googlade fram detta http://mb.cision.com/Public/152/2168267 … f910e6.pdf
Som jag tolkar det, alla bilar oavsett ålder vilka har gällande försäkring enligt villkoren. Observera staplarnas gradering. VAG är klart sämre än medelbilen, men det är få som drabbas även om risken är betydligt högre än för fabrikatet med lägst frekvens (Kia). De påpekar även att skador vilka täcks av goodwill/garanti inte finns med, så märken med långa garantitider "gynnas" i viss mån. Frekvensen verkar vara drygt 2 fel per 100 bilar, det är mycket men  betydligt lägre än vad jag väntat mig (hade gissat på ca 10 av 100 bilar).

Senast redigerat av Lockwood (26 augusti )

rcy
26 augusti · 1 557 Inlägg
#45

Lockwood skrev:
M123: Googlade fram detta http://mb.cision.com/Public/152/2168267 … f910e6.pdf
Som jag tolkar det, alla bilar oavsett ålder vilka har gällande försäkring enligt villkoren.

Jag ska nog byta till Länsförsäkringar. Tydligen gäller deras motorgaranti fortfarande för Saab trots att sista Saaben rullade av linan i början av 2012. Det må jag säga är riktigt generöst.
Dessutom är Saab enligt deras statistik en av dom driftsäkraste europeiska tillverkarna, inte illa med tanke på allt snack om oilsludge, kamkedjor, turboaggregat och växellådor.
Skämt åsido, den där statistiken känns väldigt missvisande. Något måste vara grovt felräknat när Saab ligger i toppen angående motorskador och dessutom får ut det på försäkringen 7 år efter konkursen.
Och detta kommer från en av Sveriges mest fanatiska Saab-anhängare, men till och med jag är klarsynt nog att inse att det finns inte en chans i helvete att Saab kan ligga i topp vad gäller motorhaverier.

Men ditt frenetiska försvarande av VAG är ganska underhållande, särskilt när du kallar VAG hatare fanatiska i samma mening som du minst lika fanatiskt försvarar märket. wink

Lockwood
26 augusti · 394 Inlägg
#46

OT: Maskinskadan brukar väl gälla i 10 år (som mest?) och eller 12000 mil (som mest?) så en Saab såld 2012 borde vara inom (de mest generösa) villkoren.

panda666
26 augusti · 3 076 Inlägg
#47

caromania skrev:

Lockwood skrev:
200000 användare på garaget. 1% aktiva på forumet, dvs 2000 personer. Av dessa äger 10% VAG, dvs 200 personer. Men endast 1% (20 personer) har ventilerat sitt missnöje här. Har garaget med hjälp av några hyperaktiva användare gjort VAG-problemet ljusår större än det är i verkligheten?

Hur tänker du nu? Räknar du bort alla otaliga källor från pressen som florerar? Syftet med tråden har varit mycket tveksam från början till slut. Försök inte göra dig lustig över användare som ventilerar sin bristande tilltro till en produkt som onekligen och bevisligen drabbats av enorma kvalitetsproblem. Det är löjligt.

Jag håller med dig fullständigt, detta har varit löjligt redan från början och även jag hade verkligen svårt att tro att detta skulle bli nått seriöst och användbart men icke. Här samlas ju inte hela världen och dessa människor som väljer att skriva av sig av erfarenheter blir kallade för diverse grejer och vag hatare som blåser upp felen bara för att dom har inget annat bättre för sig än att hata ett märke, detta börjar bli ett dåligt skämt tycker jag. Ja jag skriver alltid att vw har problem med dsg på varenda köpråds tråd om folk frågar om hjälp av vilka fel vw har det är väl normalt? Vart får lockwood ifrån att varenda tråd blir jobbig? Det är ju ett forum och folk skriver väl av sig lite av erfarenheter? om herr lockwood inte klarar av det så kan jag be honom att inte läsa här mer kanske. Ingen har röstat fram lockwood till nån sorts forums polis eller liknande så ja tycker han ska börja tagga ner och lägga ner. Tycker också att efter flera gånger hört från lockwood att han inte är ett så kallad fanboy av vw att det är rent skitsnack eftersom han bevisligen alltid skyddar märket. Ber dig att stänga av tråden så fort du kan så räcker det med detta nonsens. mvh

Lockwood
26 augusti · 394 Inlägg
#48

NU spårar det ur. Tack för ditt bidrag Panda. Hittills har det varit hur lugnt o fint som helst. Suck.

Lockwood
26 augusti · 394 Inlägg
#49

En ny säkerligen inte populär reflektion. Om man tar "hänsyn" till garantitiden för respektive fabrikat i rapporten så har det bästa fabrikatet (Kia) förmodligen den längsta nybilsgarantin, 7 år eller 15000 mil. VAG har 2 år utan milbegränsning, Lexus har 3 år eller 10000 mil.

VAG (inkl Skoda & Seat) har enligt undersökningen ca 2.4 fel per 100 bilar. Kia har knappa 0.25 fel per 100 bilar. Lexus har knappa 0.5 fel per 100 bilar. Den tid som maskinskadeförsäkringen kan anses vara effektiv blir då 8 år för VAG, 3 år för Kia och 7 år för Lexus. Om man då räknar (ersättningsbara!) skador per 100 bilar och modellår blir utfallet annorlunda. VAG får då ca 0.3 fel per 100 bilar och modellår, Kia hamnar på 0.08 fel per 100 bilar o modellår medan Lexus är ledande med 0.07 fel per 100 bil o modellår, att Lexus är klassledande speglar nog sanningen bättre än att Kia skulle vara det, enligt min åsikt. Sannolikheten att råka ut för fel är alltså lägst om man kör Lexus, eller om man så vill det är drygt 4 gånger högre risk att råka ut för något med en VAG. Detta gäller tills bilarna är 10 år gamla, det kan finnas mycket kraftiga variationer mellan olika modellår! Hur det ser ut mellan 10-20 år kan jag bara gissa, något jag låter bli att göra.

Kontentan är ändå att sannolikheten är markant större för fel hos VAG än hos Lexus, ca 1 av 300 VAG ägare och modellår drabbas. i Lexus fall är det ungefär 1 av 1400 som drabbas. Nu säljs det betydligt fler VAG än Lexus, således är risken extremt mycket högre att just DU drabbas av problem med din VAG, än om du köpt en Lexus. Utöver detta kan man anta ett större statistiskt underlag ger ett säkrare utfall när det gäller VAG, det kan finnas statistisk osäkerhet i fallet med Lexus, dvs det kanske är snarare 1 på 2000 som drabbas av fel?

Det är alltså detta som är pudelns kärna, sannolikheten att råka illa ut, o där gör man bäst i att avstå VAG, VAG är sämre än medelbilen, hur mycket sämre får någon annan räkna ut (då med hänsyn till garantitider, vilka bör viktas med tanke på det markant varierande antalet bilar av respektive fabrikat).

Att påstå att det är en extrem risk att köpa en VAG (yngre än 10 år!) är att fara med osanning. Ja risken är extremt mycket högre än om man köpt en Lexus istället, den saken är biff. Men att precis alla går sönder är inget annat än rent önsketänkande.

Lockwood
26 augusti · 394 Inlägg
#51

Det där var väl inte så svårt smile ? Men när det gäller bilindustrin så vill jag nog påstå att alla tillverkare har diverse olika problem, av olika art. Dieselgate är enligt mig utanför detta, men det är kanske dieselgate som är den egentliga anledningen till "hatet"?

caromania Forummoderator
26 augusti · 8 122 Inlägg
#52

Lockwood skrev:
Det där var väl inte så svårt smile ? Men när det gäller bilindustrin så vill jag nog påstå att alla tillverkare har diverse olika problem, av olika art. Dieselgate är enligt mig utanför detta, men det är kanske dieselgate som är den egentliga anledningen till "hatet"?

Det finns inget hat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
26 augusti · 394 Inlägg
#53

Citationstecken. Igen. VAG-tjat.

caromania Forummoderator
26 augusti · 8 122 Inlägg
#54

Vem citerar du? Det var du som startade tråden. Vad är syftet?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
26 augusti · 394 Inlägg
#55

Ciatationstecken kring "VAG-hat". Du förstår vad det betyder.

panda666
26 augusti · 3 076 Inlägg
#56

Ivel skrev:
Här kan den nyfikne jämföra olika bilmodeller.

https://www.reliabilityindex.com

Vidare lite mer länkar om problemen med VAG och deras produkter.

https://teknikensvarld.se/volkswagens-d … la-119321/

https://teknikensvarld.se/varning-kop-i … or-185407/

https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

https://www.vibilagare.se/nyheter/dorro … blem-34041

https://www.dn.se/ekonomi/rosten-ater-u … gamla-bil/

https://www.nyteknik.se/fordon/motorhav … ix-6906583

https://teknikensvarld.se/taggar/dieselgate/

https://www.vibilagare.se/nyheter/motor … eselatgard

https://www.expressen.se/motor/efter-ex … n-ecofuel/

https://www.mestmotor.se/automotorsport … kan-rosta/

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se … -900-bilar

https://msverige.se/aega-bil/reparation … cket-olja/

https://www.mestmotor.se/automotorsport … cket-olja/

Nu går jag globalt:


https://www.consumerreports.org/car-rec … uld-break/

https://www.consumerreports.org/car-rec … fire-risk/

https://www.consumerreports.org/car-rec … r-airbags/

https://www.consumerreports.org/car-rec … ke-issues/

https://www.consumerreports.org/car-rec … away-risk/

Sedan kan vi ju ta den där biten med djurplågeri.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-da … or-583372/

Mvg+++ herr ivel, mer källor än så  här går nog inte att hitta, visste inte ens att man testade avgaser på människor, varför behövde man använda stackars apor? 

@caromania: finns tyvärr inget syfte, kan svära på att ts jobbar åt vag och tål bara inte och vill inte acceptera att märket har grova fel. Ingen hatar nått. Bara o stänga tråden då detta leder ingevart.

Ivel
26 augusti · 638 Inlägg
#57

panda666 skrev:

Ivel skrev:
Här kan den nyfikne jämföra olika bilmodeller.

https://www.reliabilityindex.com

Vidare lite mer länkar om problemen med VAG och deras produkter.

https://teknikensvarld.se/volkswagens-d … la-119321/

https://teknikensvarld.se/varning-kop-i … or-185407/

https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

https://www.vibilagare.se/nyheter/dorro … blem-34041

https://www.dn.se/ekonomi/rosten-ater-u … gamla-bil/

https://www.nyteknik.se/fordon/motorhav … ix-6906583

https://teknikensvarld.se/taggar/dieselgate/

https://www.vibilagare.se/nyheter/motor … eselatgard

https://www.expressen.se/motor/efter-ex … n-ecofuel/

https://www.mestmotor.se/automotorsport … kan-rosta/

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se … -900-bilar

https://msverige.se/aega-bil/reparation … cket-olja/

https://www.mestmotor.se/automotorsport … cket-olja/

Nu går jag globalt:


https://www.consumerreports.org/car-rec … uld-break/

https://www.consumerreports.org/car-rec … fire-risk/

https://www.consumerreports.org/car-rec … r-airbags/

https://www.consumerreports.org/car-rec … ke-issues/

https://www.consumerreports.org/car-rec … away-risk/

Sedan kan vi ju ta den där biten med djurplågeri.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-da … or-583372/

Mvg+++ herr ivel, mer källor än så  här går nog inte att hitta, visste inte ens att man testade avgaser på människor, varför behövde man använda stackars apor? 

@caromania: finns tyvärr inget syfte, kan svära på att ts jobbar åt vag och tål bara inte och vill inte acceptera att märket har grova fel. Ingen hatar nått. Bara o stänga tråden då detta leder ingevart.

Jodå, jag kan ledigt skicka fram ett femtiotal till, det är ju VAG det handlar om.
Men jag ser inget syfte att mata tråden då jag istället framöver vänder mig till den som frågar om råd i en köprådstråd.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Lockwood
26 augusti · 394 Inlägg
#58

Jag jobbar inom privat sektor så långt från bilindustrin du kan komma, driver även ett bolag med konstnärlig inriktning.

torsen
27 augusti · 3 329 Inlägg
#59

caromania skrev:

granadadr skrev:

caromania skrev:
Källor behövs inte i denna tråd. Här är allt skitsnack tillåtet, fast det är sant.

om det inte är sant då? smile hahaha

Om det inte är sant så är det bara anmärkningsvärt om skvallret handlar om Rover-bilar. Alla andra märken får man skvallra om och baktala fritt. Rover däremot är det enda bilmärket som någonsin existerat som inte öht är behäftat med någon form av fel eller problem.

Frågor på det?

Edit: Mvh mod

Läs slrk.se och de speciella trådarna om Freelander i allmänhet och Freelander 1.8 i synnerhet!

torsen
27 augusti · 3 329 Inlägg
#60

Lockwood skrev:
Precis, jobbar man i en ÅF verkstad så ser man bara problemen. Det verkar dock som att problemen är mycket större på garaget.org än i verkliga livet. Men att de har problem det är det inget snack om, frekvensen kommer vi aldrig få klarhet i, där är allt helt godtyckligt... Jag ser gärna att ni som har mest kunskap i ämnet bränner av det ni vet. Vi väl alla slippa det eviga "käbblet" om VAG-problem i varenda j*vla "Köpråds tråd"?

Under min tid som serviceingenjör hos en svensk tillverkare av, på den tiden, närmare ett decennium, framhjulsdrivna bilar ägde jag aldrig någon av företagets bilar. Däremot 5 franska bilar!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang