När är en modern bil sliten?

ricebridge
21 augusti 2019 · 51 Inlägg

På 80-talet när jag tog körkort var 20 000 mil den absoluta bortre gränsen för hur mycket en bil skulle ha gått, innan den ansågs som slut och skrotfärdig. Ännu på den tiden fanns det till och med bilar där vägmätaren inte ens gick upp till mer än 10 000 mil.

Idag verkar en modern bil knappt vara inkörd vid 20K, och att se 30-40 000 på mätaren är alls inte ovanligt, något som hade ansetts mycket uppseendeväckande på den tiden.

Så, med risk för att ställa en fråga på samma tema som "hur långt är ett snöre": vad är ett bra riktmärke idag? (Räknat, för enkelhets skull, på bilar tillverkade efter millennieskiftet.) Och eftersom det förmodligen är stor skillnad på märken och modeller – vilka är notoriska för lång respektive kort livslängd?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

En modern bil är sliten när den börjar ta mer olja än normalt.
Det ska bli mycket intressant att följa och se om andra intressenter har andra missuppfattningar..
smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lockwood
21 augusti 2019 · 394 Inlägg

Jag har hört/läst att en rätt vanlig av tillverkaren ”dimensionerad livslängd” är ca 40000 mil. Efter det kan bilen anses vara redo för en komplett genomgång/renovering, ofta ekonomiskt helt oförsvarbar och olönsam. Detta betyder inte att bilarna inte kan rulla det dubbla eller mer, finns många exempel på det. Många moderna bilar har sk ”Lifetime” fyllning av olja i tex växellåda och differential, vad ”Lifetime” är i år eller mil framgår så gott som aldrig. En sådan här ”Lifetime” fyllning är det god ide att byta vid ca 15000 mil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 augusti 2019 · 17 380 Inlägg

Skulle nog säga att när bilen börjar kännas "sunkig" (Snöret där ja..). Rent generellt är det väl när den börjar kräva reparationer på en mer kontinuerlig basis.

Bilar av idag rullar långt. Säljs väl ofta för att ägarna tycker att den "börjar se gammal ut" helt enkelt. Ett praktexempel är min gamla pendlarbil från 2004. Den ser gammal ut men har bara rullat 13000 mil och känns precis som när den var ny. Kommer att byta ut den till något nyare för att jag vill det, inte för att den på något sätt är sliten eller är behäftad med några fel. Kommer rulla i många år till.

Sliten rent mekaniskt? Ja, säger nog när mätaren närmar sig 40k mil. Vissa bilmärken krånglar friskt redan från fabrik så måttstocken haltar en del redan där. Vissa rostar ju bort på några få år.

Skulle säga att det beror på bilmärke och pålitlighet i det stora hela.

OT: Hade en Mercedes 200 Diesel -88 på 90-talet som rullat över 80000 mil. Den var fin och var inga fel på den. Hade gått som landsortstaxi.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 augusti 2019 · 13 673 Inlägg

har åkt i bilar som känt väldigt väldigt bra som gått 65k och har åkt i bilar av samma modeller som gått under 10K som varit slut..  så det går inte att att påstå att en viss bil är slut för den passerar ett visst miltal..     personligen väljer jag hellre en fin fräsh långmilare före en slut kortmilare..  milena är oviktiga. skicket avgör

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
22 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

När Scania-Vabis var generalagent/importör för VW delade ut en guldklocka till dem som uppnått 10.000 mil på samma motor utan att behövt byta eller reparera.
Minns som barn en "gubbe" som stod i kiosken i Smörparken i Eskilstuna.
Varje gång man handlade där fick man höra att fått en guldklocka.
Slutade därför handla i den kiosken.

Kan man sätta likhetstecken mellan sliten och mogen bil?
Eller mellan omodern och "oteknisk"?
Med "oteknisk" menar jag bil med endast det allra nödvändigast i elektronik.
Elektriska torkare saknades t ex på Opel Rekord fram till 1959.
Torkarna drevs i stället av kamaxeln.
Citroen 2CV fick elektrisk torkare 1963.
Innan dess drevs de av hastighetsmätarvajern.

För några år sedan, då en "elbox" till en Mazda kostade en fjärdedel av bilen nypris, var det väl med vånda och ångest man övervägde om att skrota en äldre Mazda.
Bilen värde var då i det närmaste vad elboxen kostade.
Kanske var bilen då (ut-)sliten?

Ett modernt, i år, exempel är gasbilarna från Opel(läs artiklar i tidskriften Vi Bilägare).
Jönköpings kommun har ett stort antal gasbilar(av miljösynpunkt - trodde man).
En stor del av dessa bilars gastankar är så rostiga att bilarna underkänts vid den årliga besiktningen.
Att byta gastankarna skulle kosta över 40.000:- per bil.
Anses inte lönsamt bl a p g a a moderna bilars säkerhetssystem "dragit ifrån" Oplarna och med tanke på yttre miljö och arbetsmiljö för personalen.
De (gas-)Oplarna får väl anses som (ut-)slitna, trots att de i en del fall inte hade så värst många mil på vägmätaren.

Så begreppet sliten/utsliten tål att diskuteras.

mb_pucken
22 augusti 2019 · 5 083 Inlägg

Farsan visade för några år sedan bilder på en Mercedes compakt som gått hela livet som taxi i Marocko. Den var utsliten. Karossen hade börjat separera i skarvarna få punktsvetsarna helt sonika lossnat ur plåten. Enligt föraren så stannade mätaren i mitten av 90 talet... Då mer över 200k mil i bagaget.
Ett motorbyte och en renovering hade utfört. Dock inget jag kan bekräfta men låter troligt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
spillolja
22 augusti 2019 · 4 014 Inlägg

När golvet är så rostigt att stolen sjunker igenom eller/och när bilen är börjar bli sunkig, men även när regnvattnet börjar strila ned på knäet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
22 augusti 2019 · 5 813 Inlägg

När jag fick körkort 1999 var audi 100 är populär bil som var billig och vanlig. Jag märkte att i princip alla som var till salu billigt låg på runt 30.000mil. Det verkade som om det var gränsen för när de blev så risiga att det inte var lönt att ta vara på dom längre.

rcy
22 augusti 2019 · 1 705 Inlägg

Jag tror inte det går att sätta en gräns i mil för när en bil blir sliten.
Det finns taxibilar som gått 50.000 mil som känns fräschare än bilar som gått 5.000 mil, även om båda bilarna bara är några år gamla.

Mycket beror givetvis på service och underhåll. En välservad bil där ägaren brytt sig om att byta ut bussningar och dylikt när dom blir slitna kan mycket väl kännas som ny trots väldigt många mil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang