VolvoS80 2.5D Laddar inte ?

Lommen
31 augusti · 272 Inlägg
#1

Jag vet att jag kört omkring med halvdåligt batteri, platsligt under körning började laddningslampan lysa, sen började bromslampan lysa, sen antisladd lampan och några till... och det dök upp massa felmeddelanden i displayen också... Felet dyker upp slumpmässigt ibland (Med samma batteri).

Kan detta bero på halvdåligt batteri ?

Tacksam för svar...

Xebers76
31 augusti · 1 405 Inlägg
#2

Svårt att ge ett svar som är 100% då det är svårt att säga.

Åkte med i pappas Volvo V70n -00 ca år 2009 när generatorn la av. Efterhand som volten sjönk så kom det fler och fler varningsmeddelanden och tillslut försvann det funktioner. Tillslut reagerade den inte alls på gaspedalen utan gick bara på tomgång så då gav vi upp tongue I det fallet så var det ju en trasig generator. Några år senare började batteriet närma sig döden och bilen blev helt omöjlig att använda, varnade för allt och larmet gick hela tiden. Nytt batteri löste det problemet.

Inte ett svar på din fråga, men erfarenheter om ämnet iaf.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti · 12 094 Inlägg
#3

Xebers76 skrev:
Svårt att ge ett svar som är 100% då det är svårt att säga.

Åkte med i pappas Volvo V70n -00 ca år 2009 när generatorn la av. Efterhand som volten sjönk så kom det fler och fler varningsmeddelanden och tillslut försvann det funktioner. Tillslut reagerade den inte alls på gaspedalen utan gick bara på tomgång så då gav vi upp tongue I det fallet så var det ju en trasig generator. Några år senare började batteriet närma sig döden och bilen blev helt omöjlig att använda, varnade för allt och larmet gick hela tiden. Nytt batteri löste det problemet.

Inte ett svar på din fråga, men erfarenheter om ämnet iaf.

Jodå, dagens bilar kräver mycket ström och om den inte laddar eller batteriet är kass så stänger den ner olika system i tur och ordning. Vanligtvis ESP, ABS först. Men tills lut går den bara på tomgång, så helt riktigt.

Kolla så den laddar ordentligt innan ni byter batteri.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
kunghippe
31 augusti · 183 Inlägg
#4

Yes troligen kass laddningsregulator (generatorkol) eller kasst batteri . Ladda upp bilen med batteriladdare starta den och mät på batteriet . Är generatorn/ laddningsregulator hel så skall den ladda typ 14.4 volt om ja inte minns fel .

Nybergrobin
31 augusti · 2 014 Inlägg
#5

Det kan bli många skumma fel om batteriet är kasst ;P

Jesper328
1 september · 614 Inlägg
#6

Mät spänning mellan batteripoler med bilen igång.
+13.8v är ok.

Om laddningen är o.k. så får du mäta vilospänningen på batteriet, och sedan mäta medans någon startar bilen.

Lommen
fredag 01:24 · 272 Inlägg
#7

Jag har satt i nytt batteri idag, konstiga saker händer, jag startade den och det fungerade bra, sen fick den stå en bra stund på tomgången, sen stängde jag av den och startade den direkt efter så tyckte jag motorn gick rätt så tungt ungefär som batteriet skulle vara dåligt, jag stängde av och skulle starta igen och då klickade det bara.. precis som om batteriet skulle vara tomt...  och batteriet är nytt, Således är min bedömning att det handlade inte om att batteriet var dåligt som satt där, det är nåt annat som är fel, men fråga är vad ?

EGoijoij
fredag 05:46 · 19 Inlägg
#8

Mätte du vad batteriet fick för spänning? Låter som generatorn är sopslut och inte laddar något. Därför drog bilen all kräm ut batteriet direkt.

Ladda upp batteriet och starta igen. Var snabb och mät vad du har för laddningsspänning så ska du nog se att den är för låg.

Senast redigerat av EGoijoij (fredag 05:48)

caromania Forummoderator
fredag 06:40 · 8 118 Inlägg
#9

Lyser laddlampan med nyladdat batteri? Och som sagt: mät.

Edit: tjocka fingrar

Senast redigerat av caromania (fredag 12:22)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svarte_Orm
fredag 07:12 · 2 170 Inlägg
#10

caromania skrev:
Lyser laddlampan med nylagdast batteri? Och som sagt: mät.

Precis, lyser laddningslampan när man sätter på tändningen och slocknar den när man startar motorn?

Lommen
fredag 10:26 · 272 Inlägg
#11

caromania skrev:
Lyser laddlampan med nylagdast batteri? Och som sagt: mät.

Nej laddningslampan lyser inte med nyladdat batteri...

Lommen
fredag 10:28 · 272 Inlägg
#12

Svarte_Orm skrev:

caromania skrev:
Lyser laddlampan med nylagdast batteri? Och som sagt: mät.

Precis, lyser laddningslampan när man sätter på tändningen och slocknar den när man startar motorn?

Ja om bilen inte laddar så ska laddningslampan lysa, starkt eller svagt beroende på hur dåligt den laddar, laddar bilen som den ska så slocknar laddningslampan i princip omedelbart motorn har startat...

Lommen
fredag 10:28 · 272 Inlägg
#13

Möjligen att laddningsregulatorn är slut.. men fattar inte varför batteriet skulle bli tömt på bara några minuter... ??

Svarte_Orm
fredag 14:17 · 2 170 Inlägg
#14

Lommen skrev:
Möjligen att laddningsregulatorn är slut.. men fattar inte varför batteriet skulle bli tömt på bara några minuter... ??

Är du säker på att det var laddat när du satte i det? Hade du laddat det eller kom det direkt från hyllan i affären?

EGoijoij
fredag 14:54 · 19 Inlägg
#15

Lommen skrev:
Möjligen att laddningsregulatorn är slut.. men fattar inte varför batteriet skulle bli tömt på bara några minuter... ??

Inte samma bil men när jag tog ett batteri ur min V70 och satte i min 940. Den laddade bara 13,7V och batteriet tog slut och bilen dog efter bara några minuter.

Lommen
fredag 15:42 · 272 Inlägg
#16

Svarte_Orm skrev:

Lommen skrev:
Möjligen att laddningsregulatorn är slut.. men fattar inte varför batteriet skulle bli tömt på bara några minuter... ??

Är du säker på att det var laddat när du satte i det? Hade du laddat det eller kom det direkt från hyllan i affären?

Det kom direkt från hyllan i affären...

Svarte_Orm
fredag 15:49 · 2 170 Inlägg
#17

Lommen skrev:

Svarte_Orm skrev:

Lommen skrev:
Möjligen att laddningsregulatorn är slut.. men fattar inte varför batteriet skulle bli tömt på bara några minuter... ??

Är du säker på att det var laddat när du satte i det? Hade du laddat det eller kom det direkt från hyllan i affären?

Det kom direkt från hyllan i affären...

Då var det förmodligen nästan tomt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
fredag 17:03 · 12 094 Inlägg
#18

Om batteriet har kraft nog att starta bilen så ska det inte bli några konstigheter. Den laddar på kraftigt de första minuterna efter start. Upp mot 15v är normalt. Mer vid kall väderlek.

Således fungerar inte laddningen.

Ladda upp batteriet igen och det fort. Synd att förstöra ett helt nytt batteri.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang