Laga rost - tillbehör

mb_pucken
5 september · 4 281 Inlägg
#21

Jag hade gjort som jaka men med något rostskydd på plåten sedan lackstift.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
evoline
5 september · 165 Inlägg
#22

jaka54 skrev:
Hej!
OK! Den skadan skulle jag enklast fixa så här.
1. Pensla på rostbortagare (Corrstabil är bäst)! i omgångar och slipa med liten stålborste till all rost är borta.
2. Köp ett lackstift och pensla på.
Men var beredd på att rosten kommer tillbaka efter några år!

Tack, ska göra så.
Men skulle du kunna länka till rostbortagare, eller nåt av dessa från Mekonomen:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … ostlosning

jaka54
5 september · 3 126 Inlägg
#23

Hej!
Corroprotekt för 159kr! Och sedan en liten stålborste (finns med tre stycken olika borstar : stål, mässing och plastborst på Autoexperten).

evoline
5 september · 165 Inlägg
#24

Ok, så denna:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa266171sv

Behövs rostskydd efteråt?

Eller är det bara att använda rostborttagning och borsta med stålborste, sen måla med lackstift?
Behövs det ingen vax eller annat lackskydd efteråt?

Ställer många frågor, vill inte göra fel sad

Tack på förhand

Skitungen
5 september · 58 Inlägg
#25

evoline skrev:
Ok, så denna:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa266171sv

Behövs rostskydd efteråt?

Eller är det bara att använda rostborttagning och borsta med stålborste, sen måla med lackstift?
Behövs det ingen vax eller annat lackskydd efteråt?

Ställer många frågor, vill inte göra fel sad

Tack på förhand

När du har borstat med stålborste så tar du ett fint sandpapper och slipar lite, sen så rengör du noga med typ T-sprit, sen penslar du på färgen och låter den torka. Du behöver inte använda vax, men det skadar inte. Kom ihåg att hålla arbetet på en så liten yta som möjligt, men var även noga på att få bort all rost.

jaka54
5 september · 3 126 Inlägg
#26

Hej!
Måste tillägga något som jag "upptäckte" förra året när jag tog bort ett av mina Rails på min Audi 100 Avant från -89 för att ta bort rost som hade bildas under ena railsfästet.
Började som vanligt att  ta bort lös rost och färg och penslade sedan på Corroprotekt och slipade med en av de tre små borstar man kan köpa på ex Autoexperten (stålbortsten i mitt fall). Höll på några dagar att pensla och slipa om vartannat (du läste rätt...det tar dagar att få bort ytrost på kemisk väg ). Blev lite förvånad då hela stålytan blev förkopprad  när jag använde mässingsborsten men kom på att syran i Corroprotekt fick koppar att vandra över från mässingsborsten till stålytan på taket.
Kan tänka att framtida rostangrepp försvåras när stålytan är förkopprad!

Sedan sprutmålade jag ytan med Biltemas vita 2-komp primer avsedd för båtar och sedan på med 2-komp grå sprutspackel. När detta torkat efter några dagar...slipade jag med 240 papper (Indasa Rhino dry red line! Finns inget bättre slippapper, säljs av en firma i Malmö har jag för mig)

Sprutade på mer 2-komp sprutspackel, slipade sen återigen med 240 och höll på så några gånger tills hela ytan var i nivå med lacken i övrigt på taket. Detta tog ca en vecka!

När allt torkat blandades 2-komponents vit lack och silades (mycket viktigt att sila lacken ) och ytan som skulle lackas torkades av med silikon-borttagare på gammal T-shirt och slutligen torkades   ytan av med klibbduk.

Då först...sprutades ytan med ett tunnt lager vit 2-komp färg som fick torka i ca 15-20min innan nästa lager sprutades på. Återigen väntan i ca 15-20min och slutligen sprutades sista färgskicktet.
Efter några dagars torktid slipades pereferin av lackytan  med 1200 eller 2000 våtslippapper   (går bra med vilket som) och avslutades med 2500 våtslippapper.
Sedan rubbades ytan för hand (med gammal T-shirt och Autosol rubbing cleaner ) och slutligen handpolerades (dock inte nödvändigt) hela ytan med 3M Finessit 3.
Resultatet blev en lackyta som inte kunde skiljas från lacken på taket i övrigt.

Senast redigerat av jaka54 (5 september )

torsen
6 september · 3 329 Inlägg
#27

Om det inte är genomrostat så bör man efter att ha borstat eller slipat behandla med syra för att få bort de mikroskopiska resterna av rosten och sedan skölja med mängder av vatten för att slutligen torka med en varmluftpistol eller hårfön.
DÄREFTER kan du börja kladda på något av de preparat som nämnts i tråden tidigare.
Inget arbete blir bättre än hur grundligt underarbetet är gjort - på sikt!!!!!

evoline
6 september · 165 Inlägg
#28

Tack för hjälpen allihopa.
Ska testa när det inte är regn på några dagar.

Low
6 september · 2 362 Inlägg
#29

Om du inte har någonstans att vara där det är en jämn tempratur så skulle jag avråda att INTE göra det själv!

Alla medel har sina tider att härda/torka och behöver en viss tempratur.

jaka54
6 september · 3 126 Inlägg
#30

Hej!
Använder man rostborttagare ,som jag nämnt ovan eller blästrar man ytan ska man aldrig torka av med vatten! Närman använder rostbortagare så torkar man bara av ytan med trasa och penslar/sprutar sedan på grundfärg.
Jag står ute , men under garagetak när jag lackar småskador på min bil eller lackar mina modellflygplan, men jag lackar bara när det är varmt ute (+18-30 grader).https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0cb15e6eb2ad6faebe71062ae2552773.jpg

Senast redigerat av jaka54 (6 september )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang