Köpråd - första bilen

Ivel
6 september · 638 Inlägg
#41

Lockwood skrev:
Vi pratar om en bil för 7-8k, som man kan hitta helt utan synlig rost för dessa summor. O utan märkbara krämpor. Ja de har oilsludge problemet, men det kan vara åtgärdat eller inte, är olika från bil till bil. Alla bilar drabbas inte utan kanske främst de som gått längre mellan service tillfällena? En bil för 7-8k utan rost, utan märkbara krämpor, med fungerande klimatanläggning, vad mer kan man förvänta sig att få för de pengarna? En säck med guldmynt i bagageluckan? Ni måste ju själva inse att man måste vara rimlig i sina förväntningar när det är en så billig bil?

Du har alltså kontaktat säljaren av den av dig länkade Passaten?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Lockwood
6 september · 394 Inlägg
#42

Nej,’varför skulle jag? Baserar det jag skrivit vad min ”nasar” granne köpt för sådana bilar. Senaste jag såg var en helt rosrfri -03, fin blå färg, iskall AC. Köpt för 7k, vad han sålde den för kan jag ta reda på om du vill? Jag är nöjd med mina bilar men min granne vill sälja på mig en nyare bil ”som jag kan ha till mitt stora fritidsintresse”, något jag sagt NEJ till så länge nuvarande bil bara går och går och går o har gjort så de senaste 8 åren.

Ivel
6 september · 638 Inlägg
#43

Lockwood skrev:
Nej,’varför skulle jag? Baserar det jag skrivit vad min ”nasar” granne köpt för sådana bilar. Senaste jag såg var en helt rosrfri -03, fin blå färg, iskall AC. Köpt för 7k, vad han sålde den för kan jag ta reda på om du vill? Jag är nöjd med mina bilar men min granne vill sälja på mig en nyare bil ”som jag kan ha till mitt stora fritidsintresse”, något jag sagt NEJ till så länge nuvarande bil bara går och går och går o har gjort så de senaste 8 åren.

Jahaja, jag fick uppfattningen att du fortfarande skrev om den bilen du länkade till.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Lockwood
7 september · 394 Inlägg
#44

Nej. Men enligt nasaren är det "rätt vanligt" att kunna hitta dessa utan synlig rost. Enligt mig är rost bland det värsta på en gammal begagnad bil. Nån sliten led, kass bromsskiva eller så är rätt enkelt åtgärdat i regel. Nåväl, om den länkade bilen är rostfri eller inte vet jag ej, men jag ser ingen rost på bilderna vilket betyder ingenting. Men som sagt, de är lättsålda och populära i kombi-landet Sverige. Nog så viktigt när man bara skall ha bilen "tillfälligt", vem vill sitta med en svårsåld "udda-bil"?

Ivel
7 september · 638 Inlägg
#45

Lockwood skrev:
Nej. Men enligt nasaren är det "rätt vanligt" att kunna hitta dessa utan synlig rost. Enligt mig är rost bland det värsta på en gammal begagnad bil. Nån sliten led, kass bromsskiva eller så är rätt enkelt åtgärdat i regel. Nåväl, om den länkade bilen är rostfri eller inte vet jag ej, men jag ser ingen rost på bilderna vilket betyder ingenting. Men som sagt, de är lättsålda och populära i kombi-landet Sverige. Nog så viktigt när man bara skall ha bilen "tillfälligt", vem vill sitta med en svårsåld "udda-bil"?

Enligt mig är det mer regel än undantag att det finns synlig rost på den modellen, ofta på bagagelucka och främre skärmkanter samt nederkanten på dörrarna, men det är som så ofta mycket  olika erfarenheter när det kommer till VAG osvsett vad det gäller.
1.8t är även den "berömda" oil sludge motorn vilket kan skapa tröttsamma problem för en ägare.
Lättsålda? Det håller jag inte riktigt med om, men låga priser är det i förhållande till nypriset, varför är Passaterna så billiga jämfört med likvärdiga (år och miltal) exempelvis Avensis? Jo, för annars köper ingen Passaten.
Men det är en bekväm ganska trevlig bil att köra med hög krocksäkerhet (bättre betyg än V70N exempelvis, men sämre än Avensis) och av de tre känns den minst sävlig på den kurviga lilla landsortsvägen.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
candyweiss
7 september · 380 Inlägg
#46

Ivel skrev:
Men visst den kan ju fungera utmärkt och rulla igenom besiktningen fast den erfarenhet jag har av äldre bilar enligt ovan historik säger annorlunda, särskilt när det kommer till gamla högmilade i regel klapprande Passatframvagnar.

Jasså, hur många Passater har du ägt eller har erfarenhet av?

Ivel
7 september · 638 Inlägg
#47

candyweiss skrev:

Ivel skrev:
Men visst den kan ju fungera utmärkt och rulla igenom besiktningen fast den erfarenhet jag har av äldre bilar enligt ovan historik säger annorlunda, särskilt när det kommer till gamla högmilade i regel klapprande Passatframvagnar.

Jasså, hur många Passater har du ägt eller har erfarenhet av?

Jag har nära erfarenhet av cirka fyrtiotalet av den aktuella generationen.
Mycket glappande framvagnar, spontanrost lite här och där, spännande elfel, hjullager som durrar, sludge på bensinarna, dieslarna har fungerat ganska okej men är törstiga parade med en automatlåda sett till effekt och motorstorlek.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Lockwood
7 september · 394 Inlägg
#48

De jag har sett som min granne sålt har alla varit utan synlig rost. Nej jag har inte luppsynat. Vet att han köper endast bilar utan synlig rost, piffar till byte ev defekt mekanik o säljer dyrare. Det är hans egna ord att det är ”bra bilar som är lätta att omsätta”

Lockwood
7 september · 394 Inlägg
#49

Vi byter riktning nu tycker jag o enas om att nämnda modell är inte felfri, men man får inte heller nya felfria bilar för 8k. Modellen är populär, och lätt att sälja vidare trots bristerna.

Lockwood
7 september · 394 Inlägg
#50

Ivel är uppenbarligen bilhandlare. Förmodligen haft avtal med nån större handlare o klump köpt deras ”andra sortering” av beg bilar oavsett fabrikat till låååågt pris. Hans erfarenhet får stå för honom, det ytterst lilla jag hört sett från min granne så låter det annorlunda, hans primära mål är att tjäna pengar, där modellen är mer än lämplig. Såg att priserna spretar rejält på blocket, upp till över 20k hos galna (?) handlare. Jag säger absolut max 10k av vad jag hört, skulle inte bli förvånad om 20k bilarna köpts in för 7-8 och fått en rekond sen klart. Men jag vet inte.

Ivel
7 september · 638 Inlägg
#51

Lockwood skrev:
Vi byter riktning nu tycker jag o enas om att nämnda modell är inte felfri, men man får inte heller nya felfria bilar för 8k. Modellen är populär, och lätt att sälja vidare trots bristerna.

Jag håller fortfarande inte med om dess popularitet eller att dom är lättsålda men visst kan vi enas om att vi har olika erfarenhet och syn på den generationen av Passat.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
7 september · 638 Inlägg
#52

Lockwood skrev:
Ivel är uppenbarligen bilhandlare. Förmodligen haft avtal med nån större handlare o klump köpt deras ”andra sortering” av beg bilar oavsett fabrikat till låååågt pris. Hans erfarenhet får stå för honom, det ytterst lilla jag hört sett från min granne så låter det annorlunda, hans primära mål är att tjäna pengar, där modellen är mer än lämplig. Såg att priserna spretar rejält på blocket, upp till över 20k hos galna (?) handlare. Jag säger absolut max 10k av vad jag hört, skulle inte bli förvånad om 20k bilarna köpts in för 7-8 och fått en rekond sen klart. Men jag vet inte.

Skrev du inte nyss att du ville byta riktning och släppa detta?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Lockwood
7 september · 394 Inlägg
#53

Vi går vidare. Vill du fortsätta, varsågod. Reagerade bara på 40 bilar av nämnda generation, det är mycket. Såg inlägget efter mitt svar.

Ivel
7 september · 638 Inlägg
#54

Lockwood skrev:
Vi går vidare. Vill du fortsätta, varsågod. Reagerade bara på 40 bilar av nämnda generation, det är mycket. Såg inlägget efter mitt svar.

Det är en stor mängd och därav att jag anser mig ha ett gott underlag till vad jag skriver.
Det var både nya bilar och äldre som jag har ägt eller haft nära kontakt med genom tidigare arbete. Nej, jag har inte arbetat på VW-verkstad utan jobbat med att bruka bilarna.
De jag ägt privat har varit trevliga bilar att köra med bra utrymmen, men även i tidig ålder och låga mil har det varit strul mest hela tiden, tyvärr för annars är det funktionella om än tråkiga bruksbilar.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
candyweiss
7 september · 380 Inlägg
#55

Ivel skrev:

Lockwood skrev:
Vi går vidare. Vill du fortsätta, varsågod. Reagerade bara på 40 bilar av nämnda generation, det är mycket. Såg inlägget efter mitt svar.

Det är en stor mängd och därav att jag anser mig ha ett gott underlag till vad jag skriver.
Det var både nya bilar och äldre som jag har ägt eller haft nära kontakt med genom tidigare arbete. Nej, jag har inte arbetat på VW-verkstad utan jobbat med att bruka bilarna.
De jag ägt privat har varit trevliga bilar att köra med bra utrymmen, men även i tidig ålder och låga mil har det varit strul mest hela tiden, tyvärr för annars är det funktionella om än tråkiga bruksbilar.

Märkligt. Vi har exakt motsatta erfarenheter. Mina referenser är vänner, kollegor, grannar, arbetskamrater mm. Passater är "eftertraktade" som begagnade pga att de fungerar och oftast är felfria.

Senast redigerat av candyweiss (7 september )

caromania Forummoderator
7 september · 8 122 Inlägg
#56

Låt det inte bli en diskussion kring huruvida en gammal Passat är bra eller dålig. Som redan nämnts så är segmentet kring 10k otroligt instabilt oavsett märke. Bilen måste synas, och jag skulle påstå så även med förre ägaren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
7 september · 3 076 Inlägg
#57

candyweiss skrev:

Ivel skrev:

Lockwood skrev:
Vi går vidare. Vill du fortsätta, varsågod. Reagerade bara på 40 bilar av nämnda generation, det är mycket. Såg inlägget efter mitt svar.

Det är en stor mängd och därav att jag anser mig ha ett gott underlag till vad jag skriver.
Det var både nya bilar och äldre som jag har ägt eller haft nära kontakt med genom tidigare arbete. Nej, jag har inte arbetat på VW-verkstad utan jobbat med att bruka bilarna.
De jag ägt privat har varit trevliga bilar att köra med bra utrymmen, men även i tidig ålder och låga mil har det varit strul mest hela tiden, tyvärr för annars är det funktionella om än tråkiga bruksbilar.

Märkligt. Vi har exakt motsatta erfarenheter. Mina referenser är vänner, kollegor, grannar, arbetskamrater mm. Passater är "eftertraktade" som begagnade pga att de fungerar och oftast är felfria.

Och jag har precis tvärtom dig, fullt me vänner kollegor och bekanta som bara spyr när dom hör ordet vag/audi. Bara haft problem me dom och vill aldrig mer sätta sin fot i en. Men det är deras ord^^ Ingen ide att fortsätta grubla över att ts ska köpa passat då ts vill ha e39 och inte visat nått intresse för att ha passat tills han har pengar till e39. Men ja tror att han kommer att skaffa en e39 ganska snart.

caromania Forummoderator
7 september · 8 122 Inlägg
#58

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

Ivel skrev:

Det är en stor mängd och därav att jag anser mig ha ett gott underlag till vad jag skriver.
Det var både nya bilar och äldre som jag har ägt eller haft nära kontakt med genom tidigare arbete. Nej, jag har inte arbetat på VW-verkstad utan jobbat med att bruka bilarna.
De jag ägt privat har varit trevliga bilar att köra med bra utrymmen, men även i tidig ålder och låga mil har det varit strul mest hela tiden, tyvärr för annars är det funktionella om än tråkiga bruksbilar.

Märkligt. Vi har exakt motsatta erfarenheter. Mina referenser är vänner, kollegor, grannar, arbetskamrater mm. Passater är "eftertraktade" som begagnade pga att de fungerar och oftast är felfria.

Och jag har precis tvärtom dig, fullt me vänner kollegor och bekanta som bara spyr när dom hör ordet vag/audi. Bara haft problem me dom och vill aldrig mer sätta sin fot i en. Men det är deras ord^^ Ingen ide att fortsätta grubla över att ts ska köpa passat då ts vill ha e39 och inte visat nått intresse för att ha passat tills han har pengar till e39. Men ja tror att han kommer att skaffa en e39 ganska snart.

Hörni pojkar. Nu räcker det. Släpp det där nu. TS är ny på forumet och frågar om råd för att köpa bil för 10k eller lite mer då hans budget växer. Återgå till det. Att bilar för 10k kan ha en massa fel är det ingen tvekan om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
7 september · 8 122 Inlägg
#59

TS1997 skrev:
Hej!

Jag skaffade äntligen mitt körkort igår och skulle nu vilja köpa en bil. Jag har under ett par år varit intresserad av BMW E39 men dessa har ofta gått långt och/eller är fulla av rost etc alternativt för dyra för min nuvarande budget. På grund av detta så funderar jag på att köpa en billigare bil att köra runt i väntan på att rätt E39 dyker upp.

Jag behöver nu eran hjälp med rekommendationer på billigare bilar som är värda att köpa då jag inte komma vilja lägga massa tid och pengar på reparationer eftersom jag sparar till E39an. Vad har ni för tips med en budget på 10-15k?

Kan även passa på att kolla om någon här har en E39a till salu? Min nuvarande budget är ca 30k men den ökar varje månad.

Tack på förhand!

Lyfter den initiala frågan då jag själv varit lite slarvig när jag läste den. Fy skäms på mig som rekommenderade en Rover 75. Som jag ser det så är det låga utgifter du vill ha. Då skulle jag titta på så liten och ny bil som möjligt. Slå in summan i sökfältet på blocket och bara scrolla. Små ”skitbilar” är ofta körda som andrabil i familjerna. Om prestige inte betyder nåt i detta läge medan du samlar pengar till en E39 så är det klokt att köpa något som i mångas ögon skulle anses vara en ”tjejbil”. För att återgå till mitt råd om Rover så är det seriöst. Rover 25 är en liten udda bil som däremot inte är helt problemfri. Men lägg in den i ekvationen när du söker så kan jag hjälpa dig med eventuella märkesbundna problem om du skulle fastna för ett objekt.

Edit: och vad gäller när du framöver tittar på en E39 så gäller rådet att för det första köpa en så fin och dyr bil du har råd med. Och gärna en som redan har de detaljer du vill ha i form av fälgar, utrustning. Sådant är dyrt att köpa till i efterhand. Hellre vänta några månader extra på rätt bil.

Senast redigerat av caromania (7 september )

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Johansson72 IT Geek och Audiot
7 september · 68 Inlägg
#60

Citerar mig själv från en annan tråd:
Men vad du än gör, köp INTE något sönderskruvat av en polare som bara behöver fixas lite.. Undvik gamla Saab/BMW/Volvo med kapade fjädrar, snedslitna däck, solfilm på halva framrutan å  femton röda parfymflaskor på rad, sådant är inte värt en nickel att betala extra för.

Sikta på en "gubb-bil" som haft 2-3 ägare och perfekt servicehistorik. Då behöver du inte börja med att riva ut kilometervis med kablar. wink


Å sedan en gammal sanning, ingen minns en fegis wink
https://www.blocket.se/goteborg/Lincoln … 175981.htm

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang