Bilbatteri som behöver bytas?

GIGIRIGIG
7 september · 26 Inlägg
#1

Hej,

Var på gymmet och på vägen hem startade inte bilen de första två gångerna jag vred nyckeln. Inträffade några gånger i vintras med. Slår alltid på tändningen och väntar ca 3 sekunder innan jag startar motorn. Tredje gången kickade den igång. Det är en Seat Leon årsmodell 2015 som rullat 9000 mil, bensinare. Tändstift bytta förra året vid 7000 mil. Batteriet har aldrig bytts. Provade mäta spänningen med multimeter, visade 12.56. Vid motorstart gick det ned till 10.8 som lägst. Pendlar till 100 km motorväg dagligen så batteriet laddas väl skapligt eller borde jag i detta fall underhållsladdar det ändå upp till 12.72 volt?

Ifall batteriet behöver bytas vet jag inte riktigt mot vilket, läste instruktionsmanualen och står använd helst originalbatteri som ersättning, alt. något med samma tekniska specifikationer. Kollade batteriet och har googlat lite på de beteckningar som står på det men hittar inte det specifikt (se bif. bilder). Motorn har start-stopp funktion som kräver särskilda batterier, vilket inte heller framgår av instruktionsmanualen (https://www.seat.se/datamanual-manual/l … _16_SE.pdf)

Vid batteribyte, vad ska jag ha? Är det bara att fylla i sitt regnr och förlita sig på att nätföretagen rekommenderar rätt och kompatibla batterier?

Kan det vara annat än batteriet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-b7e553e2a4cfe95b05743235473f5b34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-5ddc2297cf6ecdafc9b6727b167a192c.jpg

mb_pucken
7 september · 4 281 Inlägg
#2

Tycker inte det låter som ditt batteri är boven dock.
Är batteriet dåligt så bör den inte starta förens du kopplat på en extern strömkälla.  Dvs om du får vrida några gånger på nyckeln och inget händer och bilen där efter startar vid ytterligare ett försök så bör ju spänningen finnas där.
Om så är fallet låter det mera som tändningslåset eller något relä alt startmotor.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Svarte_Orm
7 september · 2 173 Inlägg
#3

Som sagt, det låter inte som om det skulle vara batteriet som är dåligt. Vad exakt var det som hände? Du har start/stoppfunktion skriver du, trampar man inte bara ner kopplingen och sätter på tändningen och så startar bilen av sig själv då?

GIGIRIGIG
7 september · 26 Inlägg
#4

Start stopp funkar bara efter bilen väl startats manuellt första gången.

När jag startade bilen några timmar därefter var det inga problem alls och har inte heller varit det än, kanske det bara var något tillfälligt? men det visar väl sig med tiden då antar jag.

Svarte_Orm
7 september · 2 173 Inlägg
#5

Vad hände när du vred på nyckeln då? Hände ingenting alls, knackade det, surrade, gick motorn runt men startade inte?

Xebers76
7 september · 1 406 Inlägg
#6

Tro det eller ej, men ett vanligt fel är att användaren inte tryckt ner kopplingen helt vid motorstart. En kundmottagare på jobbet blev utskälld av en kund efter att bilen varit på service, ja den startade ju inte. Det blev skum stämning när det visade sig vara användarfel.

No offence men detta är ganska vanligt

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
GIGIRIGIG
7 september · 26 Inlägg
#7

Svarte_Orm skrev:
Vad hände när du vred på nyckeln då? Hände ingenting alls, knackade det, surrade, gick motorn runt men startade inte?

Vred nyckeln hela vägen och höll den där i väntan på att den eventuellt skulle starta men bilen bara tuggade, lät som bilen i detta klipp som inte vill starta:

https://m.youtube.com/watch?v=064Ilsz8Fzg

GIGIRIGIG
7 september · 26 Inlägg
#8

Xebers76 skrev:
Tro det eller ej, men ett vanligt fel är att användaren inte tryckt ner kopplingen helt vid motorstart. En kundmottagare på jobbet blev utskälld av en kund efter att bilen varit på service, ja den startade ju inte. Det blev skum stämning när det visade sig vara användarfel.

No offence men detta är ganska vanligt

Haha bara bra att veta so no offence smile

Xebers76
7 september · 1 406 Inlägg
#9

GIGIRIGIG skrev:

Xebers76 skrev:
Tro det eller ej, men ett vanligt fel är att användaren inte tryckt ner kopplingen helt vid motorstart. En kundmottagare på jobbet blev utskälld av en kund efter att bilen varit på service, ja den startade ju inte. Det blev skum stämning när det visade sig vara användarfel.

No offence men detta är ganska vanligt

Haha bara bra att veta so no offence smile

I detta fall snurrar inte startmotorn dock, såg nu att du skrivit att den faktiskt går runt så då är det något annat tongue

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Svarte_Orm
7 september · 2 173 Inlägg
#10

GIGIRIGIG skrev:

Svarte_Orm skrev:
Vad hände när du vred på nyckeln då? Hände ingenting alls, knackade det, surrade, gick motorn runt men startade inte?

Vred nyckeln hela vägen och höll den där i väntan på att den eventuellt skulle starta men bilen bara tuggade, lät som bilen i detta klipp som inte vill starta:

https://m.youtube.com/watch?v=064Ilsz8Fzg

Ojoj, det var en gammal video, vad ung Scotty såg ut på den tiden lol

Om motorn snurrar på bra har du inte dåligt batteri, det märker man på att den snurrar sakta. Kanske har du problem med bränsletillförseln, dålig pump eller relä eller så är det något helt annat. Omöjligt att säga i detta läge.

GIGIRIGIG
7 september · 26 Inlägg
#11

Svarte_Orm skrev:

GIGIRIGIG skrev:

Svarte_Orm skrev:
Vad hände när du vred på nyckeln då? Hände ingenting alls, knackade det, surrade, gick motorn runt men startade inte?

Vred nyckeln hela vägen och höll den där i väntan på att den eventuellt skulle starta men bilen bara tuggade, lät som bilen i detta klipp som inte vill starta:

https://m.youtube.com/watch?v=064Ilsz8Fzg

Ojoj, det var en gammal video, vad ung Scotty såg ut på den tiden lol

Om motorn snurrar på bra har du inte dåligt batteri, det märker man på att den snurrar sakta. Kanske har du problem med bränsletillförseln, dålig pump eller relä eller så är det något helt annat. Omöjligt att säga i detta läge.

Haha får avvakta lite då tills det ev inte startar alls då. Tack för allas input 😁

jaka54
7 september · 3 126 Inlägg
#12

Hej!
Nu kanske det inte är batteriet men när du väl ska byta så gå bara efter storleken (Längd, Höjd och bredd), sen väljer du det batteriet som har mest ampere timmar (Ah). Biltema har speciella batterier för bilar med start stop funktion.

Svarte_Orm
7 september · 2 173 Inlägg
#13

Om man nu använder start-stoppfunktionen, annars går det nog bra med ett vanligt batteri

GIGIRIGIG
8 september · 26 Inlägg
#14

Hatar start stopp funktionen. Googlat på om man kan stänga av den permanent men hittar inget som hjälper mig direkt. Någon som vet?

Svarte_Orm
8 september · 2 173 Inlägg
#15

GIGIRIGIG skrev:
Hatar start stopp funktionen. Googlat på om man kan stänga av den permanent men hittar inget som hjälper mig direkt. Någon som vet?

Hade det funnits ett sätt så hade vi nog alla gjort det. Men det är ju ett sätt att minska avgaserna och då blir det känsligt...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september · 9 835 Inlägg
#16

Svarte_Orm skrev:

GIGIRIGIG skrev:
Hatar start stopp funktionen. Googlat på om man kan stänga av den permanent men hittar inget som hjälper mig direkt. Någon som vet?

Hade det funnits ett sätt så hade vi nog alla gjort det. Men det är ju ett sätt att minska avgaserna och då blir det känsligt...

Det finns det. och det är MÅNGA som stänger av det där skräpet.
För det fungerar pissdåligt.   körde en passat 240hk diesel med dsg från 2018 för några veckor sen.. stannar vid ett stopljus bilen stänger så klart av sig. 
När det blir grönt så trycker man ju ner gasen och PANG så smäller den iväg.
Det lät inte okej..   börjar ju förstå varför det tar 10sec innan dessa skitbilar rör sig för trycker man ner normalt så smäller det till så man tror att lådan ska gå i bitar.

Hur stänger man då av start och stopp? jo det är enkelt!
Ha en riktig telfon med android (iphone är inte en riktig telfon)     Går in på Google Play och laddar ner Obdeleven     
Går sedan in på https://obdeleven.com/en/ eller  https://www.eftermontering.se/obdeleven … droid.html och beställer en Obd2 dongel och pro licens väntar tills den kommer hem  pluggar i den i bilen fyller på krediter om man inte köpte med krediter.
Startar appen väljer vilken bil man har i detta fallet Seat Leon  går in på Appar väljer start/stop system deactivation och väljer  start-stop not active och vips bilen stänger inte av sig.. 

När man säljer bilen kan man enkelt aktivera funktionen.
Som bonus med denna obd2 dongeln kommer man kunna läsa felkoder ur alla Vw/audi/skoda/seat bilar. Dessutom kan man ändra mängder med inställningar till mängder med bilar.
Aktivera funktioner som inte är aktiverade på just din bil för man inte ville betala extra för tex mirror dip vid backning eller du kanske tycker 3blink vid aktivering av blinkersen är för lite då går det att ändra till 5blinkningar   hillstart assist m.m     
Super bra app som löser mycket grejer som kan vara störande på bilen.

Senast redigerat av Growe (8 september )

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
candyweiss
8 september · 380 Inlägg
#17

Svarte_Orm skrev:

GIGIRIGIG skrev:
Hatar start stopp funktionen. Googlat på om man kan stänga av den permanent men hittar inget som hjälper mig direkt. Någon som vet?

Hade det funnits ett sätt så hade vi nog alla gjort det. Men det är ju ett sätt att minska avgaserna och då blir det känsligt...

I tex Mazda CX5 kan man själv välja om den ska vara aktiv eller ej.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september · 9 835 Inlägg
#18

candyweiss skrev:

Svarte_Orm skrev:

GIGIRIGIG skrev:
Hatar start stopp funktionen. Googlat på om man kan stänga av den permanent men hittar inget som hjälper mig direkt. Någon som vet?

Hade det funnits ett sätt så hade vi nog alla gjort det. Men det är ju ett sätt att minska avgaserna och då blir det känsligt...

I tex Mazda CX5 kan man själv välja om den ska vara aktiv eller ej.

det går att stänga av på vag oxå men varje gång man startar om bilen aktiveras systemet igen.
det är det som är det stora problemet.  man måste aktivt trycka varje gång bilen startas.    det är det vanliga på dom mesta bilarna

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september · 9 835 Inlägg
#19

GIGIRIGIG skrev:
Hej,

Var på gymmet och på vägen hem startade inte bilen de första två gångerna jag vred nyckeln. Inträffade några gånger i vintras med. Slår alltid på tändningen och väntar ca 3 sekunder innan jag startar motorn. Tredje gången kickade den igång. Det är en Seat Leon årsmodell 2015 som rullat 9000 mil, bensinare. Tändstift bytta förra året vid 7000 mil. Batteriet har aldrig bytts. Provade mäta spänningen med multimeter, visade 12.56. Vid motorstart gick det ned till 10.8 som lägst. Pendlar till 100 km motorväg dagligen så batteriet laddas väl skapligt eller borde jag i detta fall underhållsladdar det ändå upp till 12.72 volt?

Ifall batteriet behöver bytas vet jag inte riktigt mot vilket, läste instruktionsmanualen och står använd helst originalbatteri som ersättning, alt. något med samma tekniska specifikationer. Kollade batteriet och har googlat lite på de beteckningar som står på det men hittar inte det specifikt (se bif. bilder). Motorn har start-stopp funktion som kräver särskilda batterier, vilket inte heller framgår av instruktionsmanualen (https://www.seat.se/datamanual-manual/l … _16_SE.pdf)

Vid batteribyte, vad ska jag ha? Är det bara att fylla i sitt regnr och förlita sig på att nätföretagen rekommenderar rätt och kompatibla batterier?

Kan det vara annat än batteriet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-b7e553e2a4cfe95b05743235473f5b34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-5ddc2297cf6ecdafc9b6727b167a192c.jpg

att du har en spänning på 12.56 beror nog mest på att du har mätit för tidigt efter tändingen är avslagen.  när allt gått ner i viloläge så ökar den nog spänningen lite och 12.56 är nog endå rätt normalt om du inte laddat ditt batteri fullt just innan

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
GIGIRIGIG
8 september · 26 Inlägg
#20

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-68ae0fc8b65dfd57da63af0f65dd14b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-99d5a9a87d2f367c378e7785aaf3731b.jpg

Köpt en batteriladdare nu för det lär ju komma till användning någon gång ändå. Är helt grön vad gäller bilar, hur kopplar jag på för laddning? Röd på plus och svart på karossen? Vart på karossen? Eller på minus på batteriet?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang