Behöver tips och råd för att bygga om inredning till Hiace skåpbil. Knallebil/husbil.

TRB
14 september · 8 Inlägg
#1

Hej.
Jag behöver råd/tips på ny inredning i skåpbil.

Toyota Hiace 1991.

Under en del av året, främst sommaren, används bilen som en "knallebil" då jag säljer på en del marknader. Till en mindre del kommer även bilen att användas som "husbil". De senaste 21 åren har jag haft en inredning i trä. Det har fungerat bra men nu vill jag bygga ny inredning dels p g a att jag behöver omdisponera utrymmet samt även för att jag vill bygga med annat lättare material. Trä väger en hel del och ju tyngre inredning desto mindre last kan jag ta med mig.

Det ska vara 3 plan.
Lägsta planet: Förvaring av marknadsställning. Eftersom "hjulhuset" inkräktar på skåputrymmet så kommer lägsta planet att vara t o m hjulhusets höjd, d v s 23 cm.
Mellanplanet: Här kommer att förvaras last, främst kartonger. Detta planet ska rymma banankartonger och höjden på detta planet ska vara 28 cm.
Högsta planet: Sovplan. Här ska madrass/säng finnas.

Inredningen ska byggas från bakdörrarna fram till sidodörrarna.

Skåputrymmets höjd: 129 cm
Skåputrymmetsbredd: 154 cm
Längd från sidodörrarna till bakdörrarna: 191 cm, dock behöver jag visst fritt utrymme vid bakdörrarna för utrustning så den delen jag inreder har en längd på 163 cm

Eftersom jag inte är en dvärg som kan sova på 163 cm så behöver jag förlänga sovplanet framme vid sidodörrarna. En förlängning som enkelt ska kunna tas bort vid behov. I dagsläget använder jag som förlängning en träskiva med 3 st utstickande "armar" som jag trär in i under sovplanets främre del. Jag har bifogat bilder som förklarar bättre.

Som sagt så använder jag idag trä för hela konstruktionen. Nu vill jag istället använda något lättare, men ändå hållbart material. vad för material rekommenderar ni?
jag funderar på aluminiumprofiler, fyrkants. Har dock ingen erfarenhet av aluminiumprofiler och vet inte om de kommer att hålla samt ifall de är lätta att jobba med? Vinkeljärn, skruvar, bultar?

Till sängplanet använder jag nog formplyfa. Till mellanplanet formplyfa eller spånskiva.

Tackar i förhand för råd och tips![

Bilder:
1. Ritning, skåpdelen i profil, mått.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-25a79c794c076024a7356ce110859122.jpg

2. Ritning, skåpdelen bakifrån, mått.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-49568bffb73bb6690b1ac43d25e35b06.jpg

3. Ritning, nuvarande bygge, mått.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-7b5ba713313b3f2a590c9e91675b1ad9.jpg

4. Ritning, önskat bygge, mått.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-cdf98752994e8795c36d2c89ede21c17.jpg

Samt en del bilder på nuvarandet bygge som skall byggas om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-c493bcdf681dd3ffd714cdef6c89fd8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-8e60fb90e8d43ba703ad42ad2dad5658.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-dfce00b8e283e1930bae7958e9529661.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-c1fd5d6c719debd69b3365e8dc0c5f56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-b8bf9e80257940d2aeca5fb0d409649b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-2055ab4120850954668761c0eee0cd7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-55f9bdd97f952842c61a77392e3a571f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-8738d3c473bb269cd3160bba7c81695a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-bddee5731e7d4ce525bbab6f478d30b4.jpg

Svarte_Orm
14 september · 2 236 Inlägg
#2

Det bästa vore väl typ 2mm aluminiumplåt, uppbyggt och förstärkt med bockade remsor av samma plåt som man svetsar dit. Går att få väldigt starkt och lätt med fackverkskonstruktion.

TRB
14 september · 8 Inlägg
#3

Svarte_Orm skrev:
Det bästa vore väl typ 2mm aluminiumplåt, uppbyggt och förstärkt med bockade remsor av samma plåt som man svetsar dit. Går att få väldigt starkt och lätt med fackverkskonstruktion.

Jag har ingen tillgång till svets. Svetsning är därför inget alternativ.

caromania Forummoderator
14 september · 8 202 Inlägg
#4

TRB skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det bästa vore väl typ 2mm aluminiumplåt, uppbyggt och förstärkt med bockade remsor av samma plåt som man svetsar dit. Går att få väldigt starkt och lätt med fackverkskonstruktion.

Jag har ingen tillgång till svets. Svetsning är därför inget alternativ.

Limma? Ev med tillägg av popnitar. Aluminiumprofiler och sikaflex.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TRB
14 september · 8 Inlägg
#5

caromania skrev:

TRB skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det bästa vore väl typ 2mm aluminiumplåt, uppbyggt och förstärkt med bockade remsor av samma plåt som man svetsar dit. Går att få väldigt starkt och lätt med fackverkskonstruktion.

Jag har ingen tillgång till svets. Svetsning är därför inget alternativ.

Limma? Ev med tillägg av popnitar. Aluminiumprofiler och sikaflex.

Antar att aluminiumprofiler är bästa alternativet.
Vad tror ni det krävs för dimensioner?

Popnitar var intressant. Hade funderat på vagnsbultar.

Ursäkta, limma med sikaflex? Är inte det en tätningsmassa?

caromania Forummoderator
14 september · 8 202 Inlägg
#6

TRB skrev:

caromania skrev:

TRB skrev:
Jag har ingen tillgång till svets. Svetsning är därför inget alternativ.

Limma? Ev med tillägg av popnitar. Aluminiumprofiler och sikaflex.

Antar att aluminiumprofiler är bästa alternativet.
Vad tror ni det krävs för dimensioner?

Popnitar var intressant. Hade funderat på vagnsbultar.

Ursäkta, limma med sikaflex? Är inte det en tätningsmassa?

Ang dimensioner så får någon klura ut vad det behöver tåla. Jag har byggt en bilkaross i 1.5mm aluplåt med diverse profiler limmade och/eller popnitade. Jag använde ungefär sånt du hittar på bauhaus typ 15x15 fyrkantrör men det går säkert lika bra med u-profiler.

Sikaflex hade förr en modell som hette 221 som kunde limma aluminium. Jag gjorde ett test när jag byggde min bilkaross genom att limma ihop två plåtar och sedan bryta isär dem. Plåten sprack innan fogen släppte, så ja, det är bra grejer. Sägas kan att hela karossen väger ca 20kg även om det iofs är en väldigt liten bil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-1fd7d6b34f4575702f46f0df7c24d9f5.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 september · 9 896 Inlägg
#7

finns väldigt mycket snygga och praktiska husbilar som folk bygger själva som lägger upp hela byggserier på youtube som du säkert kan få väldigt bra lösningar..  sen är väll bilen i minsta laget för att få en bra lösning    mb sprint och dylikt brukar användas flitigt. men då är det förena husbilsbyggen men dom har ofta massor av lösningar för att kunna förvara sina kläder och dyligt.    så man kan nog plocka mycket inspiration på deras byggen.    jag har tittat på många busskonverteringar som är väldigt intresanta.  men jag är en riktigt youtube nörd som lägger säkert 30timmar på youtube varje vecka när jag inte tittar så mycket ;-)

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
TRB
15 september · 8 Inlägg
#8

Det är sant att det finns mycket fina husbilslösningar på Youtube. Nu är mitt bygge inte avsett för att bli en husbil utan i första en "knallebil" där det även sker övernattning. De flesta tjusiga husbilsbyggen görs med trä. Jag vill inte använda trä eftersom jag vill hålla ner vikten maximalt på konstruktionen så att jag kan lasta mer varor utan att få övervikt.

Den bästa idén hitintills är att använda Al-profiler.
Vad tror ni är smidigast att montera ihop profilerna med, vinkeljärn eller kopplingar avsedda för Al-profiler?

Hade tänkt mig skelettet till konstruktionen ungefär som på bilden nedan. Formplyfa längst upp i sovplanet. Konstruktionen ska palla med 2 sovande. Fortfarande osäker på lämplig dimension på Al-profilerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-2d3bf32900bbbd288613ce6085ea9b6c.jpg

caromania Forummoderator
15 september · 8 202 Inlägg
#9

TRB skrev:
Det är sant att det finns mycket fina husbilslösningar på Youtube. Nu är mitt bygge inte avsett för att bli en husbil utan i första en "knallebil" där det även sker övernattning. De flesta tjusiga husbilsbyggen görs med trä. Jag vill inte använda trä eftersom jag vill hålla ner vikten maximalt på konstruktionen så att jag kan lasta mer varor utan att få övervikt.

Den bästa idén hitintills är att använda Al-profiler.
Vad tror ni är smidigast att montera ihop profilerna med, vinkeljärn eller kopplingar avsedda för Al-profiler?

Hade tänkt mig skelettet till konstruktionen ungefär som på bilden nedan. Formplyfa längst upp i sovplanet. Konstruktionen ska palla med 2 sovande. Fortfarande osäker på lämplig dimension på Al-profilerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-2d3bf32900bbbd288613ce6085ea9b6c.jpg

Jag körde vinkeljärn som jag popnitade.

Jag tror formplyfa är lite överkurs. En vanlig plywood lär hålla om du går upp till 10-12mm. Du kan ju även göra som i en vanlig säng, ribbor som sitter ihop med band. De kan ju ligga på en rejäl regel längst ut i kanterna och sedan plockas ihop och ur vägen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TRB
15 september · 8 Inlägg
#10

Popnitar är smidigt, men inte om jag får behov av att demontera konstruktionen. Plywood fungerar nog bra.

Hittade en sida där de bygger med något som kallas för Extruded Aluminum. Verkar mycket praktiskt. Vinklar och vagnsbultar.
https://ourkaravan.com/8020-extruded-al … -cabinets/
https://ourkaravan.com/wp-content/uploa … orrect.jpg

Jag ser att Kjell & Co säljer Ratrig Aluminiumprofil i dimension 20x20.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … -cm-p88150

Skulle vilja ha dimensionen 30x30. Verkar inte som något av de kända byggvaruhusen har sådan profiler. Finns nätbutiker som säljer det, men det vore bättre med byggvaruhus eftersom jag är osäker på hur mycket profiler som bygget kräver.

TRB
29 september · 8 Inlägg
#11

En uppföljning om någon annan kanske går i samma konstruktionsfunderingar.
Det blev en konstruktion med Al-profiler, 30x30 (från Bauhaus), formplywood, metallskruvar, farmarskruvar och en massa vinkeljärn.

Gammal träkonstruktion vägde 104 kg. Ny konstruktion 69 kg.

Konstruktionen blev mycket stabil. Huvudänden går att ta bort lätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-a92bf32b60b3e6ee2dbd40b062fa9674.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-dce0da2136275c904a34348ef0a7adbb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-b39c8d60a4bea7f26f39a7bc4b2505ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-a82f5990eb721dc696f2fc06288bfd8e.jpg

caromania Forummoderator
29 september · 8 202 Inlägg
#12

Snyggt!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang