Audi 100 Turbo startar inte varm!!!

jaka54
15 september · 3 204 Inlägg
#1

Hej!
Det här börjar bli en följetong!
Det gäller brorsans Audi 100 Avant Turbo från 1991 (C3 modellen).
Under flera år har vi nu försökt hitta orsaken till varför motorn vägrar att starta när den är varm, eller rättare sagt när man kört den varm i varvtal över tomgångsvarvtal (800v/m).
Det går att få igång motorn om man lägger i en 1:ans växel och kör den på startmotorn och sedan lägger i 2:ans växel, då ruskar motorn i gång på några cylindrar och tänder efter några sekunder på alla fem.
Däremot går det aldrig att start motorn när den är varm (lite över 90 grader på mätarn) på vanligt sätt! -Jo! Om man stänger av motorn och direkt vrider om tändningsnyckeln/ startar den igen. Då går motorn igång men inte om man väntar några minuter!
Kall startar motorn direkt och går jämnt och fint både på tomgång och högre varvtal.

Vi har gnista från tändspole till gods och på alla stift! Nya NGK stift är monterade.
Ny hallgivare sitter i tändfördelaren men felet med trilskande motor fanns även med original tändfördelare i (vi bytte tändfördelare för några år sedan).
Bränsle kommer fram till fördelarenheten där spridarslangarna sitter som går till spridarna, men förbränningsrummen är helt torra liksom tändstiften när man vrider på tändningsnyckeln.
Felet verkar alltså vara bränslerelaterat!
Det här har vi gjort
1. Ny Bosch bränslepump sitter i.
2. Nytt bränslefilter och bränsletrycket in i filtret ligger på ca 6bar för att efter en halvtimma sjunka (och ligga still) på ca 3,5bar. Så bränsletryck finns!
3. Vi har prövat med olika tändspolar.
4. Vi har provat med olika tänd och varvtalsgivare.
Vad kan det vara för fel? Kan fem dåliga spridare vara orsaken
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6f728e4bfdce9903dfa9ee957f33f960.jpg
[

Senast redigerat av jaka54 (16 september )

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
16 september · 11 894 Inlägg
#2

Har du kollat stiften när motorn har stått en stund varm? Är dom blöta kan det tyda på läckande spridare, hade så på Vetten innan jag bytte spridarna. Jag fick veve på starten länge innan den startade.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Ivel
16 september · 786 Inlägg
#3

Får motorn luft, bränsle och gnista kan den inte vägra starta.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Greenhorn
16 september · 232 Inlägg
#4

Kolla även returslangen, den rackaren kan ge dessa symptomer du har nu.. om den har spruckit eller läcker nånstans på vägen.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 september · 1 716 Inlägg
#5

Ivel skrev:
Får motorn luft, bränsle och gnista kan den inte vägra starta.

Under förutsättning att det finns kompression, så ja har den de andra tre förutsättningarna borde den gå.
Men dessa vagnar är ju sjukt känsliga, dom måste ha rätt bränsletryck, helt tätt gällande vakuum osv mm etc.

K-Jet är en konst att få fart på när det väl börjar krångla.

@Jaka, ni har väl förstås dränkt motorn i startgas för o leta läckor?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
jaka54
16 september · 3 204 Inlägg
#6

Hej!
Stiften är snustorra när motorn vägrar starta!
Har svårt att tro att bränslereturen skulle kunna åstadkomma att motorn inte går att starta varm?!
Vi har sprutat startgas över allt men inte hittat läckage någonstans.
Det underliga är som sagt att motorn startar när man kör på startmotorn och  drar fram bilen på 2:ans växel...l

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
16 september · 3 661 Inlägg
#7

Jag kastar in ordet "spridarfel"..
Men jag vet inte vad det skulle ha med 2ans växel att göra  dock..
Man skulle nästan tro att det är 2 olika fel..

Senast redigerat av malus (16 september )

jaka54
16 september · 3 204 Inlägg
#8

Hej!
Har pratat med en "gammal räv" på Audi  Smista (söder om stan) och han säger: Kolla systemtrycket!
Han menar att man ska kolla bränsletrycket i hela systemet ...vilket innebär att man ska koppla in mätare mellan bränslefördelaren (där rören till spridarna sitter) och returbränslet till tanken.
Han menar att det kan vara en backventil som inte funkar.
Tankar om det???

Ivel
16 september · 786 Inlägg
#9

jaka54 skrev:
Hej!
Stiften är snustorra när motorn vägrar starta!
Har svårt att tro att bränslereturen skulle kunna åstadkomma att motorn inte går att starta varm?!
Vi har sprutat startgas över allt men inte hittat läckage någonstans.
Det underliga är som sagt att motorn startar när man kör på startmotorn och  drar fram bilen på 2:ans växel...l

Vissa bilar exempelvis Nissan Cherry 1.5 1986, vet ej hur det är specifikt med C3 turbo, har givare som läser av vilken växel som används och justerar tändpunkten efter det.

Senast redigerat av Ivel (16 september )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
16 september · 786 Inlägg
#10

Cuefa skrev:

Ivel skrev:
Får motorn luft, bränsle och gnista kan den inte vägra starta.

Under förutsättning att det finns kompression, så ja har den de andra tre förutsättningarna borde den gå.
Men dessa vagnar är ju sjukt känsliga, dom måste ha rätt bränsletryck, helt tätt gällande vakuum osv mm etc.

K-Jet är en konst att få fart på när det väl börjar krångla.

@Jaka, ni har väl förstås dränkt motorn i startgas för o leta läckor?

Förutom kompression krävs även rätt blandningsförhållande, tidpunkt, tillräcklig stark gnista och givetvis korrekt spridarbild, för att nämna några små detaljer som kan spöka för TS.

Min tidigare av dig citerade text syftade på ett i forumet återkommande råd.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
jaka54
16 september · 3 204 Inlägg
#11

Hej!
Hur kan tändningen känna av att det  2:ans växel ligger i...eftersom motorn då startar. Det finns inga givare på växellådan som känner av det!

Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 september · 1 716 Inlägg
#12

Jag gissar att den startar när Du släpper upp kopplingen på 2an? Det borde i så fall bero på hur fort motorn roterar. I så fall låter det ändå som hallgivare, fast jag kan ha fel...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ivel
16 september · 786 Inlägg
#13

jaka54 skrev:
Hej!
Hur kan tändningen känna av att det  2:ans växel ligger i...eftersom motorn då startar. Det finns inga givare på växellådan som känner av det!

Det var ju det jag skrev att jag inte vet hur det ser ut på C3 Turbo.
Det kanske är vanligare på japanska samtida mer tekniskt avancerade bilar, vad vet jag.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Bmsone Reservdelsnisse
16 september · 80 Inlägg
#14

Det sitter en givare på svänghjulet också som kan ge skumma fel när den är defekt. Har även hänt att pinnen på svänghjulet som signalerar till den lossnat.

Nickeboii
16 september · 691 Inlägg
#15

Det är inte så att det finns någon form av kallstartsventil/tempgivare på dessa?
Hittade din gamla tråd och antar att det är samma problem, och så vitt jag kan se så framgår det inte att du har kollat om tempgivarna fungerar eller inte.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 96&p=1

jaka54
16 september · 3 204 Inlägg
#16

Hej!
Vi har kört med två olika fördelare fördelare och för säkerhetsskull även köpt en ny hallgivare som nu sitter i ...men felet kvarstår.
Motorn går perfekt  vid kallstart och hela tiden den går så då kan det inte var hallgivaren tycker jag....
Kallstartventil finns naturligtvis men var givaren till den sitter vet sjutton! -Ska se om jag kan hitta var den sitter. -Någon som vet?
På min egen Audi 100 Avant 2,0E -89:a sitter tempgivaren baktill på gaveln av toppen.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 september · 1 716 Inlägg
#17

jaka54 skrev:
Hej!
Vi har kört med två olika fördelare fördelare och för säkerhetsskull även köpt en ny hallgivare som nu sitter i ...men felet kvarstår.
Motorn går perfekt  vid kallstart och hela tiden den går så då kan det inte var hallgivaren tycker jag....
Kallstartventil finns naturligtvis men var givaren till den sitter vet sjutton! -Ska se om jag kan hitta var den sitter. -Någon som vet?
På min egen Audi 100 Avant 2,0E -89:a sitter tempgivaren baktill på gaveln av toppen.

Försöker tänka hur det såg ut på min 200, den har ju också MC 2.2 turbo...
Tror det sitter en givare typ mellan toppen och insuget, typ vid tomgångsmotorn? Har för mig att den bara svävar i tomma luften o mäter temperaturen där...

Men jag kommer fan inte ihåg hmm

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
17 september · 765 Inlägg
#18

Jag har en manual med varmstartsvårighetr för K-Jetronic i mitt album här.
https://www.garaget.org/mypage/?page=ga … lbum=67890
Jag har den även inskannat i PDF format som jag kan maila om det skulle vara intressant

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
jaka54
17 september · 3 204 Inlägg
#19

Hej!
Jag fick den tidigare ...har för mig att det var du som mailade den till mig men den har inte  hjälpt så mycket då vissa saker inte verkar översenstämma med hur brorsans Audi 100 Avant Turbo från -91 ser ut...eller också är det jag som inte fattar.
Men en fråga- Det talas på en sida om systemstrycksventilen från 1977.  Systemtrycksventilen  sitter på bränslemängds fördelaren där spridarna stålrör är anslutna och jag skruvade loss vad jag tror var avstängningsventilen (röd på bilden) men det enda som kom ut var den främre delen som innehöll en grön O-ring , inte själva ventilen med alla brickor, fjäder  och tätring...Lyste in med lampa men jag såg inte något i hålet.

Samtidigt talas det några sidor längre bort om att:  "systemtrycksventilen ska gå lätt". -Vad menas med det?? Ska systemtrycksventilens innre delar löpa lätt i hålet?
Se bilder nedan. Den del jag kan skruva loss är bara den främre delen med en grön O-ring! Nål , brickor samt fjäder och kolv följer inte med ut eller syns inte i hålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0a4f499c49ea7cb17ca9479a3e1c2fca.jpg i
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-02597606eb7aebdaaa779f394969b1c1.jpg

Senast redigerat av jaka54 (18 september )

te_wik Forummoderator
20 september · 12 807 Inlägg
#20

Har du inte en tryckregulator (warm up ) på vänster sida av motorn som ska reglera trycket beroende på temperatur. Vanligt att den krånglar och ger diverse symptom.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang