Mondeo 2001 toppackning??

Smurfen40
24 september · 561 Inlägg
#1

https://youtu.be/HDxk1nvm2RQ

Vattenpumpen gick åt skogen.
Bytte den och nu är det som på videon.
Toppackningen??


Redigerade rubriken en aning. Kontrollera gärna så inte autocorrect skojar till det.
Mvh mod

Ivel
24 september · 742 Inlägg
#2

Luktar det avgaser ur expansionskärlet?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Smurfen40
24 september · 561 Inlägg
#3

Ivel skrev:
Luktar det avgaser ur expansionskärlet?

Jag tycker inte det
Men får ingen direkt värme i bilen i heller.
Den ligger normalt i temp och rycker inget

Ivel
24 september · 742 Inlägg
#4

Smurfen40 skrev:

Ivel skrev:
Luktar det avgaser ur expansionskärlet?

Jag tycker inte det
Men får ingen direkt värme i bilen i heller.
Den ligger normalt i temp och rycker inget

När du fyllde på kylarvätskan efter vattenpumpsbytet så har du luftat systemet?
Försvinner det kylarvätska?
(Jag vågar redan nu satsa en lilltånagel på att topplockspackningen är trasig.)

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Smurfen40
24 september · 561 Inlägg
#5

Ivel skrev:

Smurfen40 skrev:

Ivel skrev:
Luktar det avgaser ur expansionskärlet?

Jag tycker inte det
Men får ingen direkt värme i bilen i heller.
Den ligger normalt i temp och rycker inget

När du fyllde på kylarvätskan efter vattenpumpsbytet så har du luftat systemet?
Försvinner det kylarvätska?
(Jag vågar redan nu satsa en lilltånagel på att topplockspackningen är trasig.)

Vattenpumpen byttes på verkstad då den började läcka som ett såll
Har bara kört tre mil och jag tippar med på toppackningen.
Har stått utan lock i 1 timme så luftat borde det vara

Senast redigerat av Smurfen40 (24 september )

Ivel
24 september · 742 Inlägg
#6

Smurfen40 skrev:

Ivel skrev:

Smurfen40 skrev:

Jag tycker inte det
Men får ingen direkt värme i bilen i heller.
Den ligger normalt i temp och rycker inget

När du fyllde på kylarvätskan efter vattenpumpsbytet så har du luftat systemet?
Försvinner det kylarvätska?
(Jag vågar redan nu satsa en lilltånagel på att topplockspackningen är trasig.)

Vattenpumpen byttes på verkstad då den började läcka som ett såll
Har bara kört tre mil och jag tippar med på toppackningen.
Har stått utan lock i 1 timme så luftat borde det vara

Då är det med mycket stor säkerhet topplockspackningen som är trasig.
Märkligt att verkstaden inte noterade det.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Smurfen40
24 september · 561 Inlägg
#7

Ivel skrev:

Smurfen40 skrev:

Ivel skrev:

När du fyllde på kylarvätskan efter vattenpumpsbytet så har du luftat systemet?
Försvinner det kylarvätska?
(Jag vågar redan nu satsa en lilltånagel på att topplockspackningen är trasig.)

Vattenpumpen byttes på verkstad då den började läcka som ett såll
Har bara kört tre mil och jag tippar med på toppackningen.
Har stått utan lock i 1 timme så luftat borde det vara

Då är det med mycket stor säkerhet topplockspackningen som är trasig.
Märkligt att verkstaden inte noterade det.

Nja när jag hämtade den så så dom att hoppas förpackningen har klarat sig då den läckte rätt mycket.
Så han hade det säkert på känn.

Smurfen40
24 september · 561 Inlägg
#8

Ok då är frågan.
Kan det finnas någon kylartätning som k  fungera??
Annars blir det skroten på måndag men kan bra värt ett försök om bilen ändå är skrot ju??

caromania Forummoderator
24 september · 8 176 Inlägg
#9

Smurfen40 skrev:
Ok då är frågan.
Kan det finnas någon kylartätning som k  fungera??
Annars blir det skroten på måndag men kan bra värt ett försök om bilen ändå är skrot ju??

Vetifan. K-seal?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Smurfen40
25 september · 561 Inlägg
#10

Hällde i en flaska head gasket fix.
Bubblorna har försvunnit.
Men öppnar jag locket så sprutar det över,Går fläkten igång så sjunker det.
Har det med trycket att göra??

Vitu
26 september · 24 Inlägg
#11

Smurfen40 skrev:
Hällde i en flaska head gasket fix.
Bubblorna har försvunnit.
Men öppnar jag locket så sprutar det över,Går fläkten igång så sjunker det.
Har det med trycket att göra??

Ja, locket ska inte öppnas när kylarvätskan är varm eftersom systemet är trycksatt. Stor risk att bränna sig.

jaka54
26 september · 3 178 Inlägg
#12

Hej!
Du kan ju inte laga en trasig topplockspackning med kylarcement!!

Smurfen40
26 september · 561 Inlägg
#13

jaka54 skrev:
Hej!
Du kan ju inte laga en trasig topplockspackning med kylarcement!!

Ok hade en bekant som kollade.
Den börjar inte trycka över vatten förrän fläkten ska starta vilket tar ca 20-30 min.
Luktar inte avgaser i expansionskärlet.
Oljan är fin.
Fläkten startar i 3sek för att sen stanna igen
Tempen.är normal.
Hans teori var att termostaten inte öppnade tillräckligt på grund av skit och då trycker tillbaka vattnet till expansionskärlet??
Slangen ifrån expansionskärlet går till en förgrening precis innan termostathuset.
Är det möjligt??

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september · 12 145 Inlägg
#14

Spola ur systemet.

Om bilen går som den ska så kör. Det som kan hända är att den kan bli varm. Men öppna inte kylarlocket i tid och otid!

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Smurfen40
26 september · 561 Inlägg
#15

Hybrid_ skrev:
Spola ur systemet.

Om bilen går som den ska så kör. Det som kan hända är att den kan bli varm. Men öppna inte kylarlocket i tid och otid!

Ok lägger ner detta nu.
Tog bort termostathuset och det såg nytt ut.
Spolade systemet baklänges så det är gjort.
Känns som man kan konstatera att packningen är körd.
Tempen är normal
Bilen går bra.
Dock har värmen spökat sen detta inträffade.
Nu släpper jag detta men en sak är klar.
Aldrig mer en Ford,ska plocka fram cykeln nu ett tag.för och går den sönder så är det iallafall lätt att laga.
Tack till alla som kommit med råd.

Senast redigerat av Smurfen40 (26 september )

uhlin
26 september · 1 261 Inlägg
#16

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Spola ur systemet.

Om bilen går som den ska så kör. Det som kan hända är att den kan bli varm. Men öppna inte kylarlocket i tid och otid!

Ok lägger ner detta nu.
Tog bort termostathuset och det såg nytt ut.
Spolade systemet baklänges så det är gjort.
Känns som man kan konstatera att packningen är körd.
Tempen är normal
Bilen går bra.
Dock har värmen spökat sen detta inträffade.
Nu släpper jag detta men en sak är klar.
Aldrig mer en Ford,ska plocka fram cykeln nu ett tag.för och går den sönder så är det iallafall lätt att laga.
Tack till alla som kommit med råd.

Att det just skulle va Ford har nog inget med saken att göra.

Vattenpumpen gick åt skogen och den blev varm, dagens topplock av lättmetall slår sig lätt och packningen tackar för sig. Behöver inte va specifikt Ford. Kan hända på de flesta bilar idag.

Smurfen40
26 september · 561 Inlägg
#17

uhlin skrev:

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Spola ur systemet.

Om bilen går som den ska så kör. Det som kan hända är att den kan bli varm. Men öppna inte kylarlocket i tid och otid!

Ok lägger ner detta nu.
Tog bort termostathuset och det såg nytt ut.
Spolade systemet baklänges så det är gjort.
Känns som man kan konstatera att packningen är körd.
Tempen är normal
Bilen går bra.
Dock har värmen spökat sen detta inträffade.
Nu släpper jag detta men en sak är klar.
Aldrig mer en Ford,ska plocka fram cykeln nu ett tag.för och går den sönder så är det iallafall lätt att laga.
Tack till alla som kommit med råd.

Att det just skulle va Ford har nog inget med saken att göra.

Vattenpumpen gick åt skogen och den blev varm, dagens topplock av lättmetall slår sig lätt och packningen tackar för sig. Behöver inte va specifikt Ford. Kan hända på de flesta bilar idag.

Håller med om att det kan hända alla bilar,men även läst att just denna.mondeo ska ha känsliga toppackningar.
Sen lite skumt att tempmätaren aldrig stigit.
Hur som den går att köra med utan problem iallafall

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 september · 9 885 Inlägg
#18

ser bara ut som vattnet kokar..inget konstigt när det inte är trycksatt..

när packningen gått behöver man inte ens fundera på om den gått eller ej..  den kommer trycka ur sig allt eller så blandar den vatten i oljan..  man ska alltid vakumsuga systemet helt innan man fyller så får man ur all luft och värmen kommer säkert hoppa igång då.. eller så löser det sig efter lite våldskörning med full värme..

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Ivel
26 september · 742 Inlägg
#19

Smurfen40 skrev:

uhlin skrev:

Smurfen40 skrev:

Ok lägger ner detta nu.
Tog bort termostathuset och det såg nytt ut.
Spolade systemet baklänges så det är gjort.
Känns som man kan konstatera att packningen är körd.
Tempen är normal
Bilen går bra.
Dock har värmen spökat sen detta inträffade.
Nu släpper jag detta men en sak är klar.
Aldrig mer en Ford,ska plocka fram cykeln nu ett tag.för och går den sönder så är det iallafall lätt att laga.
Tack till alla som kommit med råd.

Att det just skulle va Ford har nog inget med saken att göra.

Vattenpumpen gick åt skogen och den blev varm, dagens topplock av lättmetall slår sig lätt och packningen tackar för sig. Behöver inte va specifikt Ford. Kan hända på de flesta bilar idag.

Håller med om att det kan hända alla bilar,men även läst att just denna.mondeo ska ha känsliga toppackningar.
Sen lite skumt att tempmätaren aldrig stigit.
Hur som den går att köra med utan problem iallafall

Eftersom vattenpumpen läckte fanns det inget kylarvätska i cylinderhuvudet och temperaturgivaren fungerar inte utan kylarvätska att mäta, den mäter inte luft.

Kör så länge den fungerar nu. Låt bli att pilla på något, historiskt sett har det inte varit någon bra idé.
När den här är redo för att säljas köper dig en felfri asiatisk nybesiktigad bil, sedan ger du f-n i att "förbättra eller pilla" på något.
Då ska du se att ni har fungerande bil en längre tid framöver.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Smurfen40
26 september · 561 Inlägg
#20

Ivel skrev:

Smurfen40 skrev:

uhlin skrev:

Att det just skulle va Ford har nog inget med saken att göra.

Vattenpumpen gick åt skogen och den blev varm, dagens topplock av lättmetall slår sig lätt och packningen tackar för sig. Behöver inte va specifikt Ford. Kan hända på de flesta bilar idag.

Håller med om att det kan hända alla bilar,men även läst att just denna.mondeo ska ha känsliga toppackningar.
Sen lite skumt att tempmätaren aldrig stigit.
Hur som den går att köra med utan problem iallafall

Eftersom vattenpumpen läckte fanns det inget kylarvätska i cylinderhuvudet och temperaturgivaren fungerar inte utan kylarvätska att mäta, den mäter inte luft.

Kör så länge den fungerar nu. Låt bli att pilla på något, historiskt sett har det inte varit någon bra idé.
När den här är redo för att säljas köper dig en felfri asiatisk nybesiktigad bil, sedan ger du f-n i att "förbättra eller pilla" på något.
Då ska du se att ni har fungerande bil en längre tid framöver.

Haha jag gillar ditt i inlägg.
Den bästa och mest felfria bil jag ägt var en primers ifrån 1999 och den rullar än.
Så får nog hålla med dig där lite.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang