Varningssignal bälte mm

Carlenning
3 oktober 2019 · 5 Inlägg

Mitsubishi ASX 2015. Signalen som ljuder när det varnas för t ex bälte mm är väldigt irriterande. I an dra bilar t ex BMW är signalen behagligare. Går det att byta detta?

zleepy Trucker
3 oktober 2019 · 1 392 Inlägg

Använd bälte, så är problemet löst smile

signalen är nog låst till vad biltillverkaren vill ha den till, så den går nog inte att byta bara sådär smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Carlenning
3 oktober 2019 · 5 Inlägg

Startar alltid innan jag tar på mig bältet.
Kan inte vara omöjligt att byta.

zleepy Trucker
3 oktober 2019 · 1 392 Inlägg

fast det varnar väl inte förens du börjar köra?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Carlenning
4 oktober 2019 · 5 Inlägg

Jo, det börjar så fort bilen startar. Någon som kan bilelektronik skulle väl kunna svara om dt finns en lösning. I övrigt är det en perfekt bil för mina behov.

Xebers76
4 oktober 2019 · 2 272 Inlägg

Ta på dig bältet innan du startar bilen då??

Sabang
4 oktober 2019 · 170 Inlägg

Instämmer med Xebers76

zemet
4 oktober 2019 · 4 041 Inlägg

Plingar det även om du startar bilen utan att sitta i sätet? fall det inte plingar lär du ju bara kunna koppla ur den sensorn.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Carlenning
4 oktober 2019 · 5 Inlägg

Ja, testade nu och det plingar vid start utan att jag sitter där. Då är det nån kabel under stolen eller...
Å andra sidan piper det vida andra tillfällen också men det kan jag leva med.

zemet
4 oktober 2019 · 4 041 Inlägg

Carlenning skrev:
Ja, testade nu och det plingar vid start utan att jag sitter där. Då är det nån kabel under stolen eller...
Å andra sidan piper det vida andra tillfällen också men det kan jag leva med.

Då finns det nog en sensor där du knäpper i bältet. Du får ta reda på vilken kabel och antagligen bara bygla den så den tror att du har bältet på konstant.

Annars kanske plingljuden går att programera bort eller byta.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Xebers76
4 oktober 2019 · 2 272 Inlägg

zemet skrev:

Carlenning skrev:
Ja, testade nu och det plingar vid start utan att jag sitter där. Då är det nån kabel under stolen eller...
Å andra sidan piper det vida andra tillfällen också men det kan jag leva med.

Då finns det nog en sensor där du knäpper i bältet. Du får ta reda på vilken kabel och antagligen bara bygla den så den tror att du har bältet på konstant.

Annars kanske plingljuden går att programera bort eller byta.

Vissa bilar, exempelvis BMW F10, har en hallgivare i bälteslåset, med andra ord funkar det inte att bygla på sådanna bilar, har testat xP

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang