Länkarmsbussning Golf 2

totte1015
6 november 2019 · 461 Inlägg

Gamle golfen har fått ett par tvåor på besiktningen tyvärr, båda länkarmsbussningarna fram är helt slut, måste byta båda...

Tänkte höra med någon kunnig här, hurvida möjligt det är att meka det själv i garage med ytterst lite verktyg liggandes?

Vad jag ser så verkar det vara jävligt svårt att få loss en slut bussning ur länkarmen, så vet inte om det är en bra ide att byta själva länkarmarna med, kostar bara 270kr styck, och då är den nya bussningen redan isatt


Men varför jag som sagt tvekar är ju för att jag är inte säker på att det är möjligt att lösa detta själv, förmodligen lär ju bultarna sitta åt...

Har alltså en Golf 2 GTI 16v, sprängskiss här:
http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca … g/e#sec_18

1, 4, och 8 är ju det jag behöver byta då, och ni som är kunniga, hur svårt är detta? Behöver man specialverktyg något?

Har sett på denna videon:
https://www.youtube.com/watch?v=SlyQyOnVJGg&t=283s

Ser inte överdrivet svårt ut men man vet ju aldrig.

För att ta in detta på verkstad lär väl kosta en halv lön hmm

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 november 2019 · 4 917 Inlägg

Man kan ju faktiskt prova och ta i så det knakar och se om man klarar det innan man lämnar in..
När man byter länkarmar så kan hjulen stå lite fel och då får man fixa det också..
Men kollar du hur hjulen står innan bytet så vet du vad som ska fixas efter..

Senast redigerat av malus (6 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2019 · 13 673 Inlägg

vanligt att bultarna går av..  det är samma infästning som på mina arosor och dom går av väldigt lätt.. bytte på tantens gamla arosa och det var rätt lätt men så hade jag tillgång till gassvets och en mig svets så när den gick av kapade jag bara upp fästet tog los länkarmen värmde på bulten som gick av och skruvade loss den svetsa tillbaka fästet och monterade dom nya grejerna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
totte1015
7 november 2019 · 461 Inlägg

Growe skrev:
vanligt att bultarna går av..  det är samma infästning som på mina arosor och dom går av väldigt lätt.. bytte på tantens gamla arosa och det var rätt lätt men så hade jag tillgång till gassvets och en mig svets så när den gick av kapade jag bara upp fästet tog los länkarmen värmde på bulten som gick av och skruvade loss den svetsa tillbaka fästet och monterade dom nya grejerna

Ajdå...

Ja, någon svets har jag inte tillgång till hmm
Det är mest biltemas billigaste sortiment jag har, liggandes i bilen

Kanske dränka bultarna med WD40 i flertalet gånger inför arbetet gör lite skillnad iallafall

9700kr skulle mekonomen ha för arbetet...hah....

Senast redigerat av totte1015 (7 november 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 november 2019 · 4 917 Inlägg

Det blir nog till att bända upp "  lädret" lite och få någon annan till att åta sig jobbet tydligen..
Men jag hade köpt delarna i utlandet och låtit kalle på hörnet byta delarna, och på så sätt kommit undan med 1/3 av priset..
Enda risken är hjulinställningarna efteråt..

Senast redigerat av malus (7 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2019 · 13 673 Inlägg

malus skrev:
Det blir nog till att bända upp "  lädret" lite och få någon annan till att åta sig jobbet tydligen..
Men jag hade köpt delarna i utlandet och låtit kalle på hörnet byta delarna, och på så sätt kommit undan med 1/3 av priset..
Enda risken är hjulinställningarna efteråt..

ska man ju endå göra ibland så det spelar ju ingen roll

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 november 2019 · 4 917 Inlägg

Growe skrev:

malus skrev:
Det blir nog till att bända upp "  lädret" lite och få någon annan till att åta sig jobbet tydligen..
Men jag hade köpt delarna i utlandet och låtit kalle på hörnet byta delarna, och på så sätt kommit undan med 1/3 av priset..
Enda risken är hjulinställningarna efteråt..

ska man ju endå göra ibland så det spelar ju ingen roll

Det var som tusan..
Har aldrig gjort det sen jag köpte bilen för sisådär en 16 år sedan..
Och inget märkt på däcken och den drar bara rakt fram när man släpper ratten..
Var är det för kärra du har som man behöver utöva detta dyrt på , lite då och då ..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang