BMW X1 bromsproblem

robbilibbobban
12 november 2019 · 12 Inlägg

Hejsan, har under en längre tid haft problem med mina bromsar. Har nu snart bytt dom 3 gånger både fram och bak. Det jag gjort fram nu är. Byt hjullager på båda sidorna. Bytt bromsoken skivor och belägg.
Bakre delen har jag bytt bromsok, belägg och skivor, nu är det så att det är där bak där det kärvar. Har beställt nya hjullager där bak, va inne hos mekonomen för några dagar sedan och dom trodde att hjullagren var dåliga bak också där av skivorna blivit dåliga. Vad tror ni ?
BMW X1 årsmodell 2010

TACK

Senast redigerat av robbilibbobban (12 november 2019)

Jesper328
12 november 2019 · 2 326 Inlägg

Lyft upp arslet på bilen - snurra ett hjul - ta tag i fjädern och känn efter vibrationer.
Annars vicka på hjulen.

zzr9409209
12 november 2019 · 716 Inlägg

"Trodde att hjulagren var dåliga"  Fan vad amatörmässigt!!!!

Brådhis * Voff voff *
12 november 2019 · 10 206 Inlägg

robbilibbobban skrev:
Hejsan, har under en längre tid haft problem med mina bromsar. Har nu snart bytt dom 3 gånger både fram och bak. Det jag gjort fram nu är. Byt hjullager på båda sidorna. Bytt bromsoken skivor och belägg.
Bakre delen har jag bytt bromsok, belägg och skivor, nu är det så att det är där bak där det kärvar. Har beställt nya hjullager där bak, va inne hos mekonomen för några dagar sedan och dom trodde att hjullagren var dåliga bak också där av skivorna blivit dåliga. Vad tror ni ?
BMW X1 årsmodell 2010

TACK

Lite diffust, vad exakt är det du har problem med? Att dom kärvar?

Bromsar kärvar inte pga dåliga hjullager... Det är helt enkelt inte praktiskt möjligt.

Värt att notera är att det är aldrig lämpligt att låta en verkstad byta delar utifrån vad dom tror. Det blir alltid dyrt. Gissa kan du göra gratis helt själv...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
robbilibbobban
13 november 2019 · 12 Inlägg

Jag håller med... "TRODDE" är ju inte riktigt det svaret man vill ha.... Jag har snart bytt bromsdelar bak 2 gånger, nytt bromsok nya klossar o skiva... Vad kan det annars vara? Länkarmsbussningarna är en gissning att det kan bli vibbrationer men det känns som om svampen blir lite sunkig. Varför blir mina bromsar dåliga? Dåliga slangar? Har en bekant som hjälper mig byta.. Han har en liten verkstad hemma.  Själv är jag sämst på meka och är väldigt okunnig med bilar över lag.. Kör snart in den i en bergvägg..

torsen
13 november 2019 · 7 189 Inlägg

robbilibbobban skrev:
Hejsan, har under en längre tid haft problem med mina bromsar. Har nu snart bytt dom 3 gånger både fram och bak. Det jag gjort fram nu är. Byt hjullager på båda sidorna. Bytt bromsoken skivor och belägg.
Bakre delen har jag bytt bromsok, belägg och skivor, nu är det så att det är där bak där det kärvar. Har beställt nya hjullager där bak, va inne hos mekonomen för några dagar sedan och dom trodde att hjullagren var dåliga bak också där av skivorna blivit dåliga. Vad tror ni ?
BMW X1 årsmodell 2010

TACK

Vänd dig till en RIKTIG verkstad - inte Meknomen.
Förslagsvis till en märkesverkstad - som inte TROR.

zzr9409209
13 november 2019 · 716 Inlägg

Är alla "fjädrar och monteringssatser " rätt monterade? Ex,om man sätter montsatsen, en fjäder, fel på en Volvo med N,karossen,så blir pedalen svampig...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 november 2019 · 4 917 Inlägg

Jag TROR att han fick 4 måndagsexemplar av bromsoken..
Kan han verkligen förutom detta även fått 4 usla lager?
Jag avråder isåfall starkt att han köper någon form av lotter..smile

Senast redigerat av malus (13 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
robbilibbobban
13 november 2019 · 12 Inlägg

hehe ja de e kul med lite humor ibland wink jag börjar själv undra det kan vara något sådant big_smile
Men jag har nu 2 nya hjullager samt skivor å belägg som väntar på posten, ringde en verkstad annan verkstad som skulle göra ngt bromstest. Han tyckte också att Mekonomens "kanske svar" inte var någon höjdare.. Skall se vad denna verkstad har att komma med. Skall hålla er uppdaterade.
Har ni några mer tipps om vad det kan vara så hojta till!
Tack sålänge!

mvh

robbilibbobban
21 november 2019 · 12 Inlägg

ingen som har någon aning om vad det kan vara för fel? Alltså mekonomen trodde ju att det kunde vara hjullagren som gjorde att bakre bromsarna vart kassa, jag har bytt oken bak. Kan det vart så att jag inte körde in dom för snällt?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 november 2019 · 4 917 Inlägg

Jag trodde det var fixat i o m att du bytte oken bak..
Det är ju snart bara huvudbromscylindern kvar..

Senast redigerat av malus (21 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
21 november 2019 · 10 206 Inlägg

Brådhis skrev:
Lite diffust, vad exakt är det du har problem med? Att dom kärvar?

//Brådhis

Ställer frågan igen då... Är det bara att dom kärvar? Hur menar du att dom beter sig när dom kärvar för dig? Eller handlar det om vibrationer? Anliggning? Ljud? Något annat...? Det framgår liksom inte riktigt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
22 november 2019 · 7 189 Inlägg

Undrar samma som Brådhis.
Vad är det som är bromsproblemet?
Kärvande/anliggande bromsar = konstaterat vid rotation av hjul?
Fälgar blir varma?
"Skriker" bromsarna?
Vibrerande bromsar = konstaterat vid lätt resp hård bromsning?
Bromsarna "tar inte"?
Bromsarna "hugger"?
Obalans mellan sidorna på bilen = ett hjul tar mer/mindre än det andra?
Du MÅSTE gå systematiskt till väga vid felsökning(INTE som Mekonmenverkstäder)!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang