Toyota yaris 99 hackar i uppförsbackar (noll kunskap om bilar)

Lovelove
18 november 2019 · 1 Inlägg

Halloj!

Som rubriken lyder så har min lilla Yaris svårt när det kommer till lutningar.

Bilen börjar hacka och varvtalet stannar alternativt sjunker tills marken planar ut och vid några tillfällen har motorlampan börjat blinka. Bilen har dock aldrig dött eller haft svårt att starta.
Inga konstiga ljud hörs och den går fint på tomgång samt på plan mark.

Jag upptäckte dock när jag satte på vintersulorna för några veckor sedan att bränslepåfyllningsröret rostat sönder då de ligger helt oskyddat inne i hjulhuset.

Min tanke är då att skit/vatten kommit ner i tanken och slaggat igen bränslefiltret (Ni med mer kunskap får gärna berätta om det låter logiskt eller inte, och om inte. Vad kan det annars vara?).

Stift, luft & oljefilter och olja är bytt för 1,5 år sedan. Bränslefilter har aldrig bytts så vitt jag vet.

Jag vet att filtret sitter integrerad i tanken under baksätena så om jag ska ge mig på att byta filtret själv vad är då viktigt att tänka på?
Koppla bort batteri? Inga elektriska verktyg? Spelar det roll om tanken är halvfull? Ja ni fattar.
Alla tips och råd ni har!

Tack på förhand!smile

mats757
19 november 2019 · 913 Inlägg

Låter som du är rätt ute.
Var försiktig med eld och gnistor så går det bra.
Och... se till att fixa påfyllningsröret. Misstänker att det inte finns begagnat att köpa. Känner igen problemet från en gammal Toyota som passerat familjen tidigare. Fanns nytt, dyrt. Du får nog tillverka ett eget....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang