Saab 9-5 a-traktor

Eliothept
23 november 2019 · 1 Inlägg

Hej!
Lite frågor om a-traktorbygge.
1.Finns det någon som byggt a-traktor på en Saab 9-5? (Framhjulsdriven)
2. Skulle det räcka med att spärra den elektroniskt och bygga en varaktig låda i baksätet och bagaget?

Redigerade in några streck. smile
Mvh mod

caromania Forummoderator
23 november 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

Eliothept skrev:
Hej!
Lite frågor om a-traktorbygge.
1.Finns det någon som byggt a-traktor på en Saab 95? (Framhjulsdriven)
2. Skulle det räcka med att spärra den elektroniskt och bygga en varaktig låda i baksätet och bagaget?

Jag googlade lite och hittade ett par byggen av SAAB 95 som A-traktor, även några SAAB 96 som är tekniskt sett samma bil förutom bakvagnen.
Hur du rent elektroniskt ska begränsa den lilla V4an är via en varvtalsregulator i fördelaren samt eventuellt strypt insug i form av svetsade begränsningar.
Hur det är med lastutrymmet vågar jag inte svara på då reglerna ändrats mycket sedan jag var i traktorträsket.

Jag tror du missuppfattat ts då ts varit lite slarvig i rubriksättningen. Men jag redigerar det lite åt honom så kanske det kommer seriösa svar i tråden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
23 november 2019 · 5 087 Inlägg

Karossen är inga problem. Går utmärkt att regga utan att såga tak osv. Dock måste utrymmet vara oåtkomligt från alla håll dvs dörrar skuff och från hytten.
Men för att kunna regga utan barlastflak så behöver viktfördelningen vara 40-60. Dvs 60% av vikten bak.

Sen får den gå max 10kmh på lästa växeln vid 3/4 (tror jag det var) delar av maxvarvet vilket oftast medför att en extra växellåda/lågväxel behövs.
Vill minnas att även går att utgå från max vridmoment i stället för max varvtal och eventuellt klara sig utan lågväxel.

Så här fattade jag det när jag för ca ett år sedan reggade om en 940 efter en flygande besiktning samt vad jag fått höra av min kollega som för tillfället bygger a-traktor på en MB w211.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Snurriis
23 november 2019 · 761 Inlägg

Frågan är om Ts menar gamla karossen  "95" å inte modernare 9-5 wink

Snurriis
24 november 2019 · 761 Inlägg

Ivel skrev:

Snurriis skrev:
Frågan är om Ts menar gamla karossen  "95" å inte modernare 9-5 wink

Oavsett vilket är det ett trevligt initiativ tycker jag.

Absolut, gillar mer nu när dagens ungdomar drar ut lite i svängarna när det gäller val av a-traktor istället för kapade 740/duett smile

Elias1234
10 januari 2021 · 4 Inlägg

Hej. Funderar på att bygga om en saab 95 manuell bensinare från 2002. Vad krävs att göra för att få den godkänd inför besiktningen?

Snurriis
10 januari 2021 · 761 Inlägg

Elias1234 skrev:
Hej. Funderar på att bygga om en saab 95 manuell bensinare från 2002. Vad krävs att göra för att få den godkänd inför besiktningen?

Nog enklare att köpa en Automat nu med dom nya reglerna å programmera bort växlarna så den ej går fortare än 30km/h

Elias1234
10 januari 2021 · 4 Inlägg

Snurriis skrev:

Elias1234 skrev:
Hej. Funderar på att bygga om en saab 95 manuell bensinare från 2002. Vad krävs att göra för att få den godkänd inför besiktningen?

Nog enklare att köpa en Automat nu med dom nya reglerna å programmera bort växlarna så den ej går fortare än 30km/h

Okej. Det var bara en snabb tanke jag fick då vi har en Saab 9-5 manuell stående hemma som inte används.

Brådhis * Voff voff *
11 januari 2021 · 10 276 Inlägg

Elias1234 skrev:
Hej. Funderar på att bygga om en saab 95 manuell bensinare från 2002. Vad krävs att göra för att få den godkänd inför besiktningen?

Du behöver spärra bilen i 30 samt spärra några växlar (så den inte kan gå snabbare än 30 på tomgång heller). Sedan finns det en del regler kring hur saker ska plomberas, låda istället för baksäte osv.

Men bortsett från att du måste spärra växel 4-5 tex så är det iaf inte svårare än att regga en automat så vitt jag förstått iaf. smile

https://www.bilprovningen.se/download/1 … raktor.pdf

Senast redigerat av Brådhis (11 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mangisen
11 januari 2021 · 1 034 Inlägg

Snurriis skrev:

Ivel skrev:

Snurriis skrev:
Frågan är om Ts menar gamla karossen  "95" å inte modernare 9-5 wink

Oavsett vilket är det ett trevligt initiativ tycker jag.

Absolut, gillar mer nu när dagens ungdomar drar ut lite i svängarna när det gäller val av a-traktor istället för kapade 740/duett smile

Kolla Saabnicklas här på garaget som har en 9-5 a-traktor

Senast redigerat av Mangisen (11 januari 2021)

Elias1234
11 januari 2021 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:

Elias1234 skrev:
Hej. Funderar på att bygga om en saab 95 manuell bensinare från 2002. Vad krävs att göra för att få den godkänd inför besiktningen?

Du behöver spärra bilen i 30 samt spärra några växlar (så den inte kan gå snabbare än 30 på tomgång heller). Sedan finns det en del regler kring hur saker ska plomberas, låda istället för baksäte osv.

Men bortsett från att du måste spärra växel 4-5 tex så är det iaf inte svårare än att regga en automat så vitt jag förstått iaf. smile

https://www.bilprovningen.se/download/1 … raktor.pdf

Okej. Ska kolla på de. Tack för hjälpen.

Elias1234
11 januari 2021 · 4 Inlägg

Men behöver man skaffa ett hregg eller går det fixa i styrbixen eller vad de heter? (har inte så bra koll)

zzr94092
11 januari 2021 · 4 385 Inlägg

H-regg/styrboxprogramering är tvä olika sätt att få bilen att göra 30 km/t

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang