Köpråd: Mellanklass-motorvägsbil med låg totalkostnad

pelpet
20 december 2019 · 94 Inlägg

Touringvarianten av Auris ser bra ut. Hyfsat bagage, låg skatt, bränslesnål på pappret iallafall och bra släpvagnsvikt. Jag behöver ett bra lastutrymme och den vanliga Aurisen ser inte ut att fixa en rejäl semesterpackning. Lite högre inköpspris än tänkt men låg skatt och bra andrahandsvärde kompenserar ju mycket för det.

Utmarks-Loke
20 december 2019 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:
Asiatisk och absolut inte europeisk bil - kanske helst "japan".
Honda, Mazda, Toyota, Subaru, Nissan, Suzuki?

Det sägs att Nissans kvalitet har sjunkit som en sten efter att Renault tog över och satte sin (europeiska) teknik i Nissans bilar.

torsen
20 december 2019 · 7 234 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

torsen skrev:
Asiatisk och absolut inte europeisk bil - kanske helst "japan".
Honda, Mazda, Toyota, Subaru, Nissan, Suzuki?

Det sägs att Nissans kvalitet har sjunkit som en sten efter att Renault tog över och satte sin (europeiska) teknik i Nissans bilar.

Mycket möjligt.
Min enda erfarenhet av Nissan är en Terrano II som jag köpte som demobil hos en bifirma vars namn jag glömt, men som låg på Vasavägen nära järnvägen i Eskilstuna år 1999.
Den moddades genom uppställda torsionsstavar fram och Biltemafjädrar bak samt stora MT-däck.
Den fick bekänna färg i spenaten några år innan den byttes mot en Mercedes Geländewagen - också bytt i Eskilstuna.
Inte ett fel, förutom att den befintliga hasplåten under fick förstärkas och utökas.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2019 · 17 470 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

torsen skrev:
Asiatisk och absolut inte europeisk bil - kanske helst "japan".
Honda, Mazda, Toyota, Subaru, Nissan, Suzuki?

Det sägs att Nissans kvalitet har sjunkit som en sten efter att Renault tog över och satte sin (europeiska) teknik i Nissans bilar.

Det är riktigt att Nissans kvalitet numera är på gränsen till katastrofdålig. Verkar som den är svajig dessutom. Börjar en bil krångla så fortsätter den ofta med det (Gäller nya bilar nu). Bättre då att köpa originalbilen med Renaultmärke på. Oftast billigare med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
20 december 2019 · 5 833 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:

torsen skrev:
Asiatisk och absolut inte europeisk bil - kanske helst "japan".
Honda, Mazda, Toyota, Subaru, Nissan, Suzuki?

Det sägs att Nissans kvalitet har sjunkit som en sten efter att Renault tog över och satte sin (europeiska) teknik i Nissans bilar.

Det är riktigt att Nissans kvalitet numera är på gränsen till katastrofdålig. Verkar som den är svajig dessutom. Börjar en bil krångla så fortsätter den ofta med det (Gäller nya bilar nu). Bättre då att köpa originalbilen med Renaultmärke på. Oftast billigare med.

Eller slå till på en Dacia på en gång så blir det ännu billigare, om man nu tycker om Renault-teknik.

jaka54
20 december 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Tyvärr verkar alla franska bilar ha dåligt rykte.

Utmarks-Loke
20 december 2019 · 5 833 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Tyvärr verkar alla franska bilar ha dåligt rykte.

Naturligtvis helt oförtjänt  roll

mb_pucken
20 december 2019 · 5 087 Inlägg

Angående nissans kvalitet så är det helt riktigt att dom delar en hel del med Renault. Motor och drivlina bland annat.
Deras 1.2L 115hp bensinmotor är tyvärr ganska så drabbad av problem med kamkedja och hög oljeförbrukning pga av skadade cylindrar.
Däremot så går deras dieselmotorer tämligen driftsäkra och problemfria.
Kan vara värt att nämna att Nissan har höjt garantin på just bensinmotorn till 15k mil och 10 år vill jag minnas.

Hur den nyare 1.3L 130 och 160hp motorn är kan jag inte svara på ännu då den är relativt ny.

Kan tillägga att Renaults motorer även kan återfinnas i vissa modeller av Mercedes då dom under några år har använt deras dieselmotorer i dom framhjulsdrivna modellerna som ett alternativ.
Dom har dock nu beslutat att mer eller mindre använda sina egna motorer i Mercedes.

Förutom motorn så är Nissan driftsäkra och bra bilar i min mening. Inga större bekymmer med dom faktiskt.

Men som alltid så finns det vissa bilar som är onda från fabrik och ger ägarna bekymmer titt som tätt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
husseman
20 december 2019 · 1 588 Inlägg

Hej. Som flera andra skrivit, satsa på en Japan eller Kia. Skit i Nissan som e´ fransksabbade .
Toyota eller en Lexus- men tyvärr står de lite högt i andrahandsvärde, av förklarliga skäl.

Lycka till - husse /Skål

pelpet
21 december 2019 · 94 Inlägg

Kia C'eed och Hyundai i40 finns på marknaden till ganska rimliga priser.

Jag har kollat en del på Lexus men inte hittat någon MPV/kombi. RX400 verkar visserligen fin att åka och lasta i och inköpspriserna är rimliga och hybridvarianten kombinerar V6-motor med låg skatt. Ser en 2007:a med 20000 mil för 100000kr. Men jag tror ändå att den blir dyrare att åka än mindre bilar. 2500 mil per år * 0,8 liter * 16 kr = 32000 kr. En mercedes B-klass, som drar drygt 0,4 liter diesel milen, kommer att kosta kanske 12000-16000 kr mindre per år i bara soppa och troligen mindre i service och reparationer också. 3 års ägande ger en skillnad på 40000kr bara i bränsle.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 december 2019 · 17 470 Inlägg

Ceed är bra. i40 är en snäpp högre upp i premiumkänsla. De är riktigt fina bilar. Jobbar med bägge märkena.

Sen ska man komma ihåg att i30 är i princip samma bil som Ceed och i40:s motsvarighet heter Optima. Under skalet är de lika.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pelpet
21 december 2019 · 94 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ceed är bra. i40 är en snäpp högre upp i premiumkänsla. De är riktigt fina bilar. Jobbar med bägge märkena.

Sen ska man komma ihåg att i30 är i princip samma bil som Ceed och i40:s motsvarighet heter Optima. Under skalet är de lika.

Tack, hade inte koll på det men utökar sökningen med i30 och Optima.

Har Hyundai och Kia några bra och driftsäkra högbyggda MPV:er? Kollade in en Kia Carens för några år sedan men fick ingen bra känsla då och valde en Citroen C4 Grand Picasso istället.

pelpet
21 december 2019 · 94 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ceed är bra. i40 är en snäpp högre upp i premiumkänsla. De är riktigt fina bilar. Jobbar med bägge märkena.

Sen ska man komma ihåg att i30 är i princip samma bil som Ceed och i40:s motsvarighet heter Optima. Under skalet är de lika.

Kollade upp i40 lite och enligt det här testet är den törstig och har dåligt ljus.

Törsten är ju svår att göra något åt men funkar helljuset om man stoppar dit en ljusramp?

https://www.vibilagare.se/test/langtest … yundai-i40

Utmarks-Loke
21 december 2019 · 5 833 Inlägg

Jag har själv ingen erfarenhet av KIA/hyundai men det sägs att de funkar hyfsat i början men inte i längden. En bil man kan köpa relativt billigt ny eller nästan ny och ha några år innan man bör sälja den vidare innan grejer går sönder

Deception
21 december 2019 · 97 Inlägg

Kia ceed är ju i princip en dåligt byggd golf.. Nä kanske inte men att säga att de är bra bilar tycker jag är magstarkt. Både sett och kört en hel del ceed inom jobbet och inte fn skulle jag kalla det en bra bil.  Samma med Nissan, riktigt usel kvalité, speciellt QASHQAI är ju riktig dynga. Kränghämmarstag, spindelleder, fjädrar.. skräp.
Japs med kvalité då är ju Toyota det enda alternativet, men som någon skrev, sjukt tråkiga och trist inredning, å andra sidan är det mest bromsrör som blir dåliga på dem. Så länge man står ut med noll körglädje och designen så är de bra.

Jag skulle starkt avråda från franskt och Dacia..

Senast redigerat av Deception (21 december 2019)

caromania Forummoderator
22 december 2019 · 9 296 Inlägg

Jag brukar langa in Accord i den här typen av ekvation. För pengarna får man modellen nyare än 2009, nya karossen. Honda är lite en blandning av Toyota och BMW. Bra kvalitet som faktiskt håller i kombination med snäppet trevligare inredningar/materialval och tekniskt goda lösningar inom chassi/väghållning.

För övrigt intressant att det återigen är tillåtet att smäda vissa bilar men inte andra, den här gången som så ofta franska bilar. Samtidigt anses det ju vara ett direkt påhopp att kommentera kvaliteten på andra biltillverkare och nationer. Men mig kvittar det, jag kör japanska bilar och lägger pengarna jag sparar på uteblivna reparationer på annat, t ex att hålla liv i 4 engelska bilar. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
22 december 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:
Äh, det där smädandet beror kanske på okunskap, avund, ignorans, vad vet jag.
Länkar in en beräkning från ett stort försäkringsbolag som rangordnar olika bilmodeller och tillverkare efter dess förmåga att hålla ihop.
100 poäng är snittbilen, alla poäng över är sämre och alla poäng under är bättre.

En GOLF V hamnar på 112.
En C4 -05 på 88.
En 308 -08 på 88.
En Mégane -08 på 62.
SEAT Leon -05 på 166.
Skoda Octavia -04 på 95.
Audi A3 -03 på 139.
Nissan Qashqai på 69.
Nissan Almera -06 på 29.
Rover 25 på 53.
Honda Accord -09 som tipsas om ovan 28 poäng.
Civic -06 på 26.
Auris -07 på 43.
Prius gen II på 27.

Roa er själva vetja:
https://www.reliabilityindex.com

Berätta mer gärna hur dom där poängen framkommit, baseras dom på antal mil med liknande förare osv.

Kan aldrig tänka mig att en som framför en Prius tar kurvan på två hjul men snarare en pigg Seat fått smaka hela sin livscykel
Datan är således trasig i sitt utförande men som sagt berätta innan jag dömer ut detta helt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
22 december 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

Ivel skrev:
Äh, det där smädandet beror kanske på okunskap, avund, ignorans, vad vet jag.
Länkar in en beräkning från ett stort försäkringsbolag som rangordnar olika bilmodeller och tillverkare efter dess förmåga att hålla ihop.
100 poäng är snittbilen, alla poäng över är sämre och alla poäng under är bättre.

En GOLF V hamnar på 112.
En C4 -05 på 88.
En 308 -08 på 88.
En Mégane -08 på 62.
SEAT Leon -05 på 166.
Skoda Octavia -04 på 95.
Audi A3 -03 på 139.
Nissan Qashqai på 69.
Nissan Almera -06 på 29.
Rover 25 på 53.
Honda Accord -09 som tipsas om ovan 28 poäng.
Civic -06 på 26.
Auris -07 på 43.
Prius gen II på 27.

Roa er själva vetja:
https://www.reliabilityindex.com

Berätta mer gärna hur dom där poängen framkommit, baseras dom på antal mil med liknande förare osv.

Kan aldrig tänka mig att en som framför en Prius tar kurvan på två hjul men snarare en pigg Seat fått smaka hela sin livscykel
Datan är således trasig i sitt utförande men som sagt berätta innan jag dömer ut detta helt.

Jag tror du har helt rätt i att en Priusförare kör betydligt lugnare och att det medför att de håller bättre. Frågan är om samma teori backar upp Hondas siffror, då Honda är ett märke som tilltalar män i allmänhet och unga män som gillar tekniskt förfinade fordon i synnerhet? Även Rover 25, denna i Sverige så bespottade bil är snarare som en Gti med sin varvvilliga karaktär. Så att datan skulle vara trasig finns det inte mycket befog över utan jag bollar frågan tillbaka: redovisa divergerande siffror där listan blir den omvända. DET vore intressant för debatten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
22 december 2019 · 9 296 Inlägg

Ps. Även nyare Civic har vuxit rejält och borde passa i budget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Deception
22 december 2019 · 97 Inlägg

Mitt inlägg var inte avsett att smäda utan det är min egna, ärliga ståndpunkt då jag jobbar med bilar dagligen. Sen kanske jag tog i lite..
Men jag står fast vid att QASHQAI är en riktigt dålig bil oavsett vad statistiken från försäkringsbolag säger. Hur ofta tar man en styrled på försäkringen liksom?

Japsarna är ju som sagt maskinellt driftsäkra även om man får se upp med rost och inredningen inte alltid är den roligaste.

Tyskarna överlag vinner i mitt tycke på design, väghållning och körkänsla, men många har ju problem med motorer och lådor istället. DSG-ras, oljeläckage lite här och var osv.

Vad gäller Dacia och Peugeot så är det faktiskt dålig kvalité. Har varit med om flera som inte klarat första besiktningen just pga dåliga leder osv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang