Köpråd: Mellanklass-motorvägsbil med låg totalkostnad

pelpet
25 november · 71 Inlägg
#1

Separation. Och frun får bilen. Så jag behöver en ny. Söker därför köpråd. Har funderat på Mitsubishi Outlander, Volvo V50, Citroen C4 cactus men söker fler alternativ och tips på vad jag ska leta efter. 3, 6 eller 9 år gammalt? Modell? Var köpa? KVD? Blocket? Alla tips mottages.

Förutsättningar: Familj med mig plus två barn som sitter på bälteskudde. Ca 1500-2000 mil per år, mestadels landsvägskörning. Sysslar med skidåkning, har hus med p-plats med el. Mekar inte själv i allmänhet men kan fixa vissa enkla saker.

Vill ha: En säker och bekväm landsvägsbil med låg totalkostnad när man räknar allt (värdeminskning, service, bränsle, skatt, försäkring, etc). Måste kunna ha dragkrok och takbox.

Gärna stort lastutrymme om det är möjligt men är beredd på att kompromissa där och köra grejor i takbox eller bakre packbox och att fälla säten på semestern. Ingen sedan. Helst en pålitlig modell som inte drar så mycket reparationskostnader. Bra om 1-2 kompisar kan åka med i bilen.


Jag är villig att kompromissa med följande: Behöver inte vara en ny bil, de flesta märken är OK men ej dacia. Behöver ingen avancerad teknik och elektronik utan aux för mobilen räcker, kan acceptera repor, skav och bucklor. Helst automat. Behöver inte vara en snygg bil och halvklen motor är OK. Plåtfälgar är OK. Körglädje är underordnat.

Senast redigerat av pelpet (25 november )

zemet
25 november · 3 494 Inlägg
#2

Min första fråga är: Vad har du råd med?

Sen undrar jag hur din körning ser ut. Är det mycket korta körningar? eller är det längre sammanhängande körningar så bilen kommer upp i ordentlig arbetstemperatur?

pelpet
25 november · 71 Inlägg
#3

Vet inte riktigt, har inte fått klart processen med bodelningen ännu men bör i värsta fall kunna lånafinansiera en bil. Men för diskussions skull så kan vi säga att jag kan köpa en bil för upp till 200000 kr även om jag snarare siktar på en bil i 50000-125000-kr-klassen. Men det som är vikitigt är totalkostnaden, inte inköpspris.

Har drygt två mil till jobbet så en motor hinner bli varm. Det kommer att bli enstaka korta statskörningar också men de är i minoritet.

zemet
25 november · 3 494 Inlägg
#4

Prius hade klarat dina krav utom dragkrok.

Men något asiatiskt, bensindrivet och gärna en hybrid tror jag det är du skall titta på.

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … _/83607301

V50/mondeo är kanske ett annat alternativ om du måste ha dragkrok.

Jag personligen hade köpt av en privatperson men det beror på hur mycket du värderar den extra "säkerheten" du får av att köpa från ett företag med extra garantier osv.

Senast redigerat av zemet (25 november )

pelpet
25 november · 71 Inlägg
#5

Jag gillar Prius! Har kört Prius tidigare och gillade den verkligen. Men går tyvärr bort pga att den inte kan ha drag.

Tycker att Toyota Corolla eller Auris ser vettiga ut. Kollar jag på Autouncle vad jag får för 75000-125000 så är det ett stort urval av 2-6 år gamla Aurisar men bara ett fåtal Volvo V50 och de är snarare 8-10 år gamla. Har inte räknat något ännu men tänker mig att Volvon blir betydligt dyrare än Toyotan framförallt i service och underhåll. Har för mig att Volvo generellt är ganska dyra att serva men jag kan ha fel här.

Ett problem med Aurisarna är att många är hybrider och de får inte dra särskilt mycket släp alls. Och den kombination jag helst vill ha - automatlåda, bensinmotor och dragkrok, verkar inte finnas alls.

Senast redigerat av pelpet (25 november )

Stefan7neson
26 november · 363 Inlägg
#6

Peugeot 308 SW 1,6 E-Hdi.
Väldigt ekonomisk och trygg bil, rymlig och säker.
Har en själv och är mycket nöjd.

spillolja
26 november · 2 214 Inlägg
#7

https://www.kvd.se/auktioner/vw-golf-vi … 22hk-55849   Automat kanske lämnar en del i övrigt att önska

byter ni olja själv på motorn ens ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Mew
26 november · 1 040 Inlägg
#8

spillolja skrev:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-golf-vi-1-4-tsi-plus-122hk-55849   Automat kanske lämnar en del i övrigt att önska

byter ni olja själv på motorn ens ?

Tsi-motor med DSG-låda? Nja... Skippa den, TS. Väldigt onödig risk att ta när det finns så många bättre alternativ.

Senast redigerat av Mew (26 november )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november · 12 311 Inlägg
#9

Hyundai i30. Pålitliga, robusta skrindor som sällan ger huvudbry. En CRDi (Dvs diesel) Finns i skattevänlig  version med 90 kusar men den exakt likadana motorn som istället ger 110Hk är förhållandevis pigg dessutom. Drar en halvliter per mil och körsätt har mycket liten inverkan på förbrukningen.

Inte ovanligt att det redan sitter drag på dessa.

Kia Ceed är en väldigt nära släkting som delar allt under skalet. Smaksak vilken man föredrar.

Loading signature: [||||||||||----------]
Ivel
26 november · 1 046 Inlägg
#10

Mew skrev:

spillolja skrev:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-golf-vi-1-4-tsi-plus-122hk-55849   Automat kanske lämnar en del i övrigt att önska

byter ni olja själv på motorn ens ?

Tsi-motor med DSG-låda? Nja... Skippa den, TS. Väldigt onödig risk att ta när det finns så många bättre alternativ.

Sämsta motorvalet med sämsta växellådsvalet skrev någon i en annan tråd. Jag är böjd att hålla med.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
spillolja
26 november · 2 214 Inlägg
#11

Ivel skrev:

Mew skrev:

spillolja skrev:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-golf-vi-1-4-tsi-plus-122hk-55849   Automat kanske lämnar en del i övrigt att önska

Tsi-motor med DSG-låda? Nja... Skippa den, TS. Väldigt onödig risk att ta när det finns så många bättre alternativ.

Sämsta motorvalet

har du någon erfarenhet av det själv ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Ivel
26 november · 1 046 Inlägg
#12

spillolja skrev:

Ivel skrev:

Mew skrev:

Tsi-motor med DSG-låda? Nja... Skippa den, TS. Väldigt onödig risk att ta när det finns så många bättre alternativ.

Sämsta motorvalet

har du någon erfarenhet av det själv ?

Usch ja. Alldeles för mycket erfarenhet.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
27 november · 1 046 Inlägg
#13

pelpet skrev:
Jag gillar Prius! Har kört Prius tidigare och gillade den verkligen. Men går tyvärr bort pga att den inte kan ha drag.

Tycker att Toyota Corolla eller Auris ser vettiga ut. Kollar jag på Autouncle vad jag får för 75000-125000 så är det ett stort urval av 2-6 år gamla Aurisar men bara ett fåtal Volvo V50 och de är snarare 8-10 år gamla. Har inte räknat något ännu men tänker mig att Volvon blir betydligt dyrare än Toyotan framförallt i service och underhåll. Har för mig att Volvo generellt är ganska dyra att serva men jag kan ha fel här.

Ett problem med Aurisarna är att många är hybrider och de får inte dra särskilt mycket släp alls. Och den kombination jag helst vill ha - automatlåda, bensinmotor och dragkrok, verkar inte finnas alls.

Auris automater av generation 1 har en "robotlåda" en manuell växellåda och en växlingsrobot som sköter växling och urtrampning, tekniskt sett är den hållbar men kräver mer av sin förare än en traditionell automatisk växellåda.
Vi har en sådan på en Corolla Verso MMT och den fungerar utmärkt även efter 22000körda mil, men föraren behöver lätta på gasen vid växling för att det ska bli en mjuk växling som inte käkar lameller.
Jag tycker du ska satsa på en generation 2 Auris 1.6 Multidrive dessa finns att få med drag eller så är det varken krångligt eller dyrt att eftermontera. Exempelvis en sådan här:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … g/87299439

https://www.blocket.se/annonser/hela_sv … e&st=s

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
azer666
4 december · 27 Inlägg
#14

Peugeot 508 runt 10000 mil och 2011 till 2012. Låg försäkring, låg skatt. Billig att laga och serva. Stabil och bra bil med grymt låg förbrukning.

pelpet
5 december · 71 Inlägg
#15

Tack för många bra svar.

Jag har iallafall konstatetat några saker.

- Det är inga större problem att köpa en äldre Euro5-diesel. Den enda planerade miljözon som man kan få problem med från 2022 är Hornsgatan i Stockholm. Kan leva med det. Euro5-diesel innebär lägre pris pga osäkerheten kring miljözoner.

- Dragkrok är ett krav men verkar bara kosta ca 4000-4500 på dragkrok.net. Så en bil utan drag är OK med rätt pris.

- Rails eller bra fästpunkter för takräcke är ett måste.

- Volkswagens högrisk-TSI-motorer och DSG-lådor utgår. Har inte lust med något haveri på drivlinan.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 december · 1 845 Inlägg
#16

Jag skulle fundera på en äldre MB C- eller E-klass. För 125kkr kan du få en något äldre men i övrigt fräsch och inte allt för långmilad sådan, och den uppfyller de flesta av dina krav. De brukar också ha så pass låg skatt att t.om dieslarna kan vara ett alternativ.
Typ denna fina bensinare, inte mycket mil och inte mycket pengar.
De delar som kostar mycket i Sverige kan Du hitta billigt utomlands och den har inte så avancerad teknik att din lokala verkstad inte kan arbeta med den.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
rcy
6 december · 1 611 Inlägg
#17

Kia Ceed som någon nämnde tidigare skulle nog vara mitt förslag. Driftsäkra, billiga och helt ok att åka i.

Sist jag bytte bil så stod det mellan en Ceed och en BMW 3-serie. Istället för att köpa en par år gammal fullutrustad Ceed så köpte jag en 10 år gammal snikutrustad BMW för samma pengar. Med facit i hand var det helt fel val, BMW'n har varit långt ifrån problemfri.

pelpet
6 december · 71 Inlägg
#18

Jag var och tittade på en fin Mercedes B-klass idag och den var väldigt bra på många sätt. Bekväm, låg förbrukning, hyfsat rymlig, pålitlig och välutrustad. Inte speciellt billig givet ålder och miltal jämfört med andra bilar men troligen är andrahandsvärdet bra så det behöver inte bli en dyr bil att äga.

Svarte_Orm
6 december · 2 299 Inlägg
#19

pelpet skrev:
Jag var och tittade på en fin Mercedes B-klass idag och den var väldigt bra på många sätt. Bekväm, låg förbrukning, hyfsat rymlig, pålitlig och välutrustad. Inte speciellt billig givet ålder och miltal jämfört med andra bilar men troligen är andrahandsvärdet bra så det behöver inte bli en dyr bil att äga.

Nja, andrahandsvärdet är jag inte så säker på. Det är ju inte någon "riktig" mercedes då det är en minibuss med framhjulsdrift och konstiga proportioner. Inga riktiga MB-fantaster kommer lockas av den. Det närmaste föregångare till modellen som MB har är A-klass och den är i princip värdelös när den blir gammal. Det är inte som C-klass eller E-klass som håller värdet mycket bra om bara rosten hålls stången.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 december · 1 845 Inlägg
#20

Jag kan nog tänka mig att B-klassen kommer fortsätta vara populär, den säljer ju ändå hyfsat.
Dessutom är de otroligt tysta inuti! Stylingen gillar jag inte sådär värst men som bil betraktat är den nog riktigt trevlig.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang