Köpråd: Mellanklass-motorvägsbil med låg totalkostnad

pelpet
22 december 2019 · 94 Inlägg

Reliabilityindex får fram några intressanta resultat. T.ex att billiga Renault Scenic är lika pålitlig som dyra Toyota Auris. Kanske blir franskt igen smile.

Även äldre Lexus RX såg rätt bra ut också.

Deception
22 december 2019 · 97 Inlägg

pelpet skrev:
Reliabilityindex får fram några intressanta resultat. T.ex att billiga Renault Scenic är lika pålitlig som dyra Toyota Auris. Kanske blir franskt igen smile.

Även äldre Lexus RX såg rätt bra ut också.

Haha, ja det vore intressant att se en svensk jämförelse med vårt salt och våra dåliga vägar..

M123
22 december 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:
Äh, det där smädandet beror kanske på okunskap, avund, ignorans, vad vet jag.
Länkar in en beräkning från ett stort försäkringsbolag som rangordnar olika bilmodeller och tillverkare efter dess förmåga att hålla ihop.
100 poäng är snittbilen, alla poäng över är sämre och alla poäng under är bättre.

En GOLF V hamnar på 112.
En C4 -05 på 88.
En 308 -08 på 88.
En Mégane -08 på 62.
SEAT Leon -05 på 166.
Skoda Octavia -04 på 95.
Audi A3 -03 på 139.
Nissan Qashqai på 69.
Nissan Almera -06 på 29.
Rover 25 på 53.
Honda Accord -09 som tipsas om ovan 28 poäng.
Civic -06 på 26.
Auris -07 på 43.
Prius gen II på 27.

Roa er själva vetja:
https://www.reliabilityindex.com

Berätta mer gärna hur dom där poängen framkommit, baseras dom på antal mil med liknande förare osv.

Kan aldrig tänka mig att en som framför en Prius tar kurvan på två hjul men snarare en pigg Seat fått smaka hela sin livscykel
Datan är således trasig i sitt utförande men som sagt berätta innan jag dömer ut detta helt.

Jag tror du har helt rätt i att en Priusförare kör betydligt lugnare och att det medför att de håller bättre. Frågan är om samma teori backar upp Hondas siffror, då Honda är ett märke som tilltalar män i allmänhet och unga män som gillar tekniskt förfinade fordon i synnerhet? Även Rover 25, denna i Sverige så bespottade bil är snarare som en Gti med sin varvvilliga karaktär. Så att datan skulle vara trasig finns det inte mycket befog över utan jag bollar frågan tillbaka: redovisa divergerande siffror där listan blir den omvända. DET vore intressant för debatten.

Ja jag vet inte vart man ska få fram ålder och kön på respektive ägare i ett land.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet av observationer och jag har aldrig sett en under 45år kört Rover, aldrig sett en 18-25 år kört en Prius och dessutom kört som en tok, har aldrig heller sett någon kört en Honda hårt och ivrigt heller, är mest äldre jag sett i en Honda.

Så ja om mina observationer står sig lika generellt avspeglar det verkligen listan och då inte hur bra eller dålig bilen är utan hur den i samband med sin ägare blivit behandlad.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
22 december 2019 · 5 840 Inlägg

En annan bil som får överraskande bra betyg på den där sidan är chrysler PT cruiser, som jag hör många kora till den sämsta bilen någonsin. Nej, jag är skeptisk.

M123
22 december 2019 · 962 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
En annan bil som får överraskande bra betyg på den där sidan är chrysler PT cruiser, som jag hör många kora till den sämsta bilen någonsin. Nej, jag är skeptisk.

Nej det är verkligen sant missad den helt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2019 · 17 478 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
En annan bil som får överraskande bra betyg på den där sidan är chrysler PT cruiser, som jag hör många kora till den sämsta bilen någonsin. Nej, jag är skeptisk.

Tja, de håller bra. Sen att de ser ut som de gör och komforten hör hemma på 80-talet är en annan sak.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
22 december 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

M123 skrev:

Berätta mer gärna hur dom där poängen framkommit, baseras dom på antal mil med liknande förare osv.

Kan aldrig tänka mig att en som framför en Prius tar kurvan på två hjul men snarare en pigg Seat fått smaka hela sin livscykel
Datan är således trasig i sitt utförande men som sagt berätta innan jag dömer ut detta helt.

Jag tror du har helt rätt i att en Priusförare kör betydligt lugnare och att det medför att de håller bättre. Frågan är om samma teori backar upp Hondas siffror, då Honda är ett märke som tilltalar män i allmänhet och unga män som gillar tekniskt förfinade fordon i synnerhet? Även Rover 25, denna i Sverige så bespottade bil är snarare som en Gti med sin varvvilliga karaktär. Så att datan skulle vara trasig finns det inte mycket befog över utan jag bollar frågan tillbaka: redovisa divergerande siffror där listan blir den omvända. DET vore intressant för debatten.

Ja jag vet inte vart man ska få fram ålder och kön på respektive ägare i ett land.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet av observationer och jag har aldrig sett en under 45år kört Rover, aldrig sett en 18-25 år kört en Prius och dessutom kört som en tok, har aldrig heller sett någon kört en Honda hårt och ivrigt heller, är mest äldre jag sett i en Honda.

Så ja om mina observationer står sig lika generellt avspeglar det verkligen listan och då inte hur bra eller dålig bilen är utan hur den i samband med sin ägare blivit behandlad.

Fast... generalfelet du gör är att du refererar till egna erfarenheter. Vare sig Rover eller Honda har sålt speciellt många bilar i Sverige. I Hondas fall har man helt enkelt inte brytt sig om den svenska marknaden då man säljer 20.000.000 bilar i övriga världen. (Det har sålts fler Honda Accord i USA än vad Volvo tillverkat bilar sedan 1927.)
I Rovers fall så har Rover varit en riktig gubbil, framförallt utanför England (men även där om man backar till 60talet och tidigare.) Om man däremot tittar till just England så har det sålts 100.000tals Rover 200/400/25/45 och det har framförallt varit en mycket populär ungdomsbil då de i samarbetet med just Honda under 80-90 talet plockade fram en helt annan karaktär som tilltalade en helt ny publik.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
22 december 2019 · 3 329 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

M123 skrev:

Berätta mer gärna hur dom där poängen framkommit, baseras dom på antal mil med liknande förare osv.

Kan aldrig tänka mig att en som framför en Prius tar kurvan på två hjul men snarare en pigg Seat fått smaka hela sin livscykel
Datan är således trasig i sitt utförande men som sagt berätta innan jag dömer ut detta helt.

Jag tror du har helt rätt i att en Priusförare kör betydligt lugnare och att det medför att de håller bättre. Frågan är om samma teori backar upp Hondas siffror, då Honda är ett märke som tilltalar män i allmänhet och unga män som gillar tekniskt förfinade fordon i synnerhet? Även Rover 25, denna i Sverige så bespottade bil är snarare som en Gti med sin varvvilliga karaktär. Så att datan skulle vara trasig finns det inte mycket befog över utan jag bollar frågan tillbaka: redovisa divergerande siffror där listan blir den omvända. DET vore intressant för debatten.

Ja jag vet inte vart man ska få fram ålder och kön på respektive ägare i ett land.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet av observationer och jag har aldrig sett en under 45år kört Rover, aldrig sett en 18-25 år kört en Prius och dessutom kört som en tok, har aldrig heller sett någon kört en Honda hårt och ivrigt heller, är mest äldre jag sett i en Honda.

Så ja om mina observationer står sig lika generellt avspeglar det verkligen listan och då inte hur bra eller dålig bilen är utan hur den i samband med sin ägare blivit behandlad.

Jag är under 30,haft min prius i 6 månader och kört 2100mil. Aldrig lugna, snarare som en biltjuv men har en så länge inte lagt ett öre på den. Förutom bensin och en besiktning som gick krångelfritt till. Tro mig.. Den går på tok för hårt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2019 · 17 478 Inlägg

Presidento skrev:

M123 skrev:

caromania skrev:

Jag tror du har helt rätt i att en Priusförare kör betydligt lugnare och att det medför att de håller bättre. Frågan är om samma teori backar upp Hondas siffror, då Honda är ett märke som tilltalar män i allmänhet och unga män som gillar tekniskt förfinade fordon i synnerhet? Även Rover 25, denna i Sverige så bespottade bil är snarare som en Gti med sin varvvilliga karaktär. Så att datan skulle vara trasig finns det inte mycket befog över utan jag bollar frågan tillbaka: redovisa divergerande siffror där listan blir den omvända. DET vore intressant för debatten.

Ja jag vet inte vart man ska få fram ålder och kön på respektive ägare i ett land.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet av observationer och jag har aldrig sett en under 45år kört Rover, aldrig sett en 18-25 år kört en Prius och dessutom kört som en tok, har aldrig heller sett någon kört en Honda hårt och ivrigt heller, är mest äldre jag sett i en Honda.

Så ja om mina observationer står sig lika generellt avspeglar det verkligen listan och då inte hur bra eller dålig bilen är utan hur den i samband med sin ägare blivit behandlad.

Jag är under 30,haft min prius i 6 månader och kört 2100mil. Aldrig lugna, snarare som en biltjuv men har en så länge inte lagt ett öre på den. Förutom bensin och en besiktning som gick krångelfritt till. Tro mig.. Den går på tok för hårt.

Jodå. Vår Prius drar över en deciliter mer per mil när frun kör den. Kan bero på att hon alltid är 5 minuter sen till jobbet... Ägt i 6 år. Bara rullar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
22 december 2019 · 3 329 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Presidento skrev:

M123 skrev:

Ja jag vet inte vart man ska få fram ålder och kön på respektive ägare i ett land.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet av observationer och jag har aldrig sett en under 45år kört Rover, aldrig sett en 18-25 år kört en Prius och dessutom kört som en tok, har aldrig heller sett någon kört en Honda hårt och ivrigt heller, är mest äldre jag sett i en Honda.

Så ja om mina observationer står sig lika generellt avspeglar det verkligen listan och då inte hur bra eller dålig bilen är utan hur den i samband med sin ägare blivit behandlad.

Jag är under 30,haft min prius i 6 månader och kört 2100mil. Aldrig lugna, snarare som en biltjuv men har en så länge inte lagt ett öre på den. Förutom bensin och en besiktning som gick krångelfritt till. Tro mig.. Den går på tok för hårt.

Jodå. Vår Prius drar över en deciliter mer per mil när frun kör den. Kan bero på att hon alltid är 5 minuter sen till jobbet... Ägt i 6 år. Bara rullar.

Haha.. När jag köpte min så hade gubben kört i snitt på 4.1.. Jag själv är uppe i 4.9 med vinterdäck....

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2019 · 17 478 Inlägg

Nåväl. Nu glider vi -som vanligt- från ämnet.

TS vill ha en landsvägskryssare med automat och möjlighet till lasta mycket plus takbox till fjällen. Med dessa variabler är inte Prius ett gott val.

V70 diesel (2010- )
Citroen C5 diesel (2012- )
Toyota Avensis

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
22 december 2019 · 5 840 Inlägg

Presidento skrev:
Jag är under 30,haft min prius i 6 månader och kört 2100mil. Aldrig lugna, snarare som en biltjuv men har en så länge inte lagt ett öre på den. Förutom bensin och en besiktning som gick krångelfritt till. Tro mig.. Den går på tok för hårt.

Gör som Hoovie på youtube och sätt lustgas på den så skall du få se på grejer

mb_pucken
22 december 2019 · 5 087 Inlägg

Deception skrev:
Mitt inlägg var inte avsett att smäda utan det är min egna, ärliga ståndpunkt då jag jobbar med bilar dagligen. Sen kanske jag tog i lite..
Men jag står fast vid att QASHQAI är en riktigt dålig bil oavsett vad statistiken från försäkringsbolag säger. Hur ofta tar man en styrled på försäkringen liksom?

Japsarna är ju som sagt maskinellt driftsäkra även om man får se upp med rost och inredningen inte alltid är den roligaste.

Tyskarna överlag vinner i mitt tycke på design, väghållning och körkänsla, men många har ju problem med motorer och lådor istället. DSG-ras, oljeläckage lite här och var osv.

Vad gäller Dacia och Peugeot så är det faktiskt dålig kvalité. Har varit med om flera som inte klarat första besiktningen just pga dåliga leder osv.

Vilken modell av QUSHQUI är det som du refererar till? Den äldre j10 eller nyare j11?
Nyfiken eftersom jag skruvar dessa dagligen men upplever inte dessa som så stora krångelbilar och vi byter inte alls mycket delar varken slitage delar eller andra trasiga komponenter.
Bromsar slår vi dock ofta ner på men det är nog mera pga av brukare än konstruktion då det mest är pga av rost.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2019 · 17 478 Inlägg

mb_pucken skrev:

Deception skrev:
Mitt inlägg var inte avsett att smäda utan det är min egna, ärliga ståndpunkt då jag jobbar med bilar dagligen. Sen kanske jag tog i lite..
Men jag står fast vid att QASHQAI är en riktigt dålig bil oavsett vad statistiken från försäkringsbolag säger. Hur ofta tar man en styrled på försäkringen liksom?

Japsarna är ju som sagt maskinellt driftsäkra även om man får se upp med rost och inredningen inte alltid är den roligaste.

Tyskarna överlag vinner i mitt tycke på design, väghållning och körkänsla, men många har ju problem med motorer och lådor istället. DSG-ras, oljeläckage lite här och var osv.

Vad gäller Dacia och Peugeot så är det faktiskt dålig kvalité. Har varit med om flera som inte klarat första besiktningen just pga dåliga leder osv.

Vilken modell av QUSHQUI är det som du refererar till? Den äldre j10 eller nyare j11?
Nyfiken eftersom jag skruvar dessa dagligen men upplever inte dessa som så stora krångelbilar och vi byter inte alls mycket delar varken slitage delar eller andra trasiga komponenter.
Bromsar slår vi dock ofta ner på men det är nog mera pga av brukare än konstruktion då det mest är pga av rost.

Inte heller jag har hört illa om Qashqai av senare snitt. Kanske någon stackare som backsensorerna lagt av på.

OT: År 2004 köpte jag en helt ny Volvo V40 2.0T Classic. Eftersom den var ny och fruns lillebror tog körkort strax efter fick han bruka den på helgerna då vi bodde nära varann. Han körde som en tok givetvis... Men brydde mig inte då bilen hade fulla garantier. Han lyckades förvisso köra totalras i maskin när bilen var cirka 4 månader gammal. Vi fick en ny snurra på garanti.

När bilen var 3 år gammal skulle vi sälja den och köparen tog med mig till en kontroll, Motormännen tror jag, de berömde bilen för alla leder osv var välmotionerade och i gott skick.Men besiktningsgubben sa att "Den här har gått hårt?" Nejdå... Killen köpte bilen och den rullar än (kollade nu)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
22 december 2019 · 9 296 Inlägg

Audi är väl annars den som drar minst soppa. Sjukt snål på sås. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-0ee2c83078c4606808d99583d8f8f959.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2019 · 17 478 Inlägg

caromania skrev:
Audi är väl annars den som drar minst soppa. Sjukt snål på sås. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-0ee2c83078c4606808d99583d8f8f959.jpg

Ojojoj! En Moderator som beter sig så Haha!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
22 december 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:
Audi är väl annars den som drar minst soppa. Sjukt snål på sås. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-0ee2c83078c4606808d99583d8f8f959.jpg

Ojojoj! En Moderator som beter sig så Haha!

Förlåt. Jag borde veta bättre! Får betala tillbaka arvodet på 100k för senaste månaden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Deception
22 december 2019 · 97 Inlägg

mb_pucken skrev:

Deception skrev:
Mitt inlägg var inte avsett att smäda utan det är min egna, ärliga ståndpunkt då jag jobbar med bilar dagligen. Sen kanske jag tog i lite..
Men jag står fast vid att QASHQAI är en riktigt dålig bil oavsett vad statistiken från försäkringsbolag säger.

Vilken modell av QUSHQUI är det som du refererar till? Den äldre j10 eller nyare j11?
Nyfiken eftersom jag skruvar dessa dagligen men upplever inte dessa som så stora krångelbilar och vi byter inte alls mycket delar varken slitage delar eller andra trasiga komponenter.
Bromsar slår vi dock ofta ner på men det är nog mera pga av brukare än konstruktion då det mest är pga av rost.

Du får ursäkta min rättstavning som skriver det stort av okänd anledning.

Den äldre generationen är såklart sämst eftersom den är äldre och gått längre.
Har du ett halvstort glapp i ett k-stag fram, lyfter framvagnen och svänger fullt så har jag personligen varit med om att flera hoppat isär framför kunden.
Brustna fjädrar har jag sett då och då. Hjullager är heller ingen högoddsare.
Plus dock för motorer och lådor som verkar funka bra.

Den senare generationen (j11) är bättre. Där får jag lov att hålla med dig om att hittills har jag mest sett bromsrelaterade problem och begynnande rost på underrede.

mb_pucken
22 december 2019 · 5 087 Inlägg

Deception skrev:

mb_pucken skrev:

Deception skrev:
Mitt inlägg var inte avsett att smäda utan det är min egna, ärliga ståndpunkt då jag jobbar med bilar dagligen. Sen kanske jag tog i lite..
Men jag står fast vid att QASHQAI är en riktigt dålig bil oavsett vad statistiken från försäkringsbolag säger.

Vilken modell av QUSHQUI är det som du refererar till? Den äldre j10 eller nyare j11?
Nyfiken eftersom jag skruvar dessa dagligen men upplever inte dessa som så stora krångelbilar och vi byter inte alls mycket delar varken slitage delar eller andra trasiga komponenter.
Bromsar slår vi dock ofta ner på men det är nog mera pga av brukare än konstruktion då det mest är pga av rost.

Du får ursäkta min rättstavning som skriver det stort av okänd anledning.

Den äldre generationen är såklart sämst eftersom den är äldre och gått längre.
Har du ett halvstort glapp i ett k-stag fram, lyfter framvagnen och svänger fullt så har jag personligen varit med om att flera hoppat isär framför kunden.
Brustna fjädrar har jag sett då och då. Hjullager är heller ingen högoddsare.
Plus dock för motorer och lådor som verkar funka bra.

Den senare generationen (j11) är bättre. Där får jag lov att hålla med dig om att hittills har jag mest sett bromsrelaterade problem och begynnande rost på underrede.

Kan hålla med om att det är sämre chassidelar på den äldre modellen faktiskt. Där byter även vi en del delar i framvagnen, dock är dom inte så vanliga hos oss längre. Antar att dom helt enkelt börjar bli till åren.
Motorerna har jag fått för mig är mycket bättre i dom äldre då det är betydligt mindre Renault i dessa.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2019 · 17 478 Inlägg

mb_pucken skrev:

Deception skrev:

mb_pucken skrev:

Vilken modell av QUSHQUI är det som du refererar till? Den äldre j10 eller nyare j11?
Nyfiken eftersom jag skruvar dessa dagligen men upplever inte dessa som så stora krångelbilar och vi byter inte alls mycket delar varken slitage delar eller andra trasiga komponenter.
Bromsar slår vi dock ofta ner på men det är nog mera pga av brukare än konstruktion då det mest är pga av rost.

Du får ursäkta min rättstavning som skriver det stort av okänd anledning.

Den äldre generationen är såklart sämst eftersom den är äldre och gått längre.
Har du ett halvstort glapp i ett k-stag fram, lyfter framvagnen och svänger fullt så har jag personligen varit med om att flera hoppat isär framför kunden.
Brustna fjädrar har jag sett då och då. Hjullager är heller ingen högoddsare.
Plus dock för motorer och lådor som verkar funka bra.

Den senare generationen (j11) är bättre. Där får jag lov att hålla med dig om att hittills har jag mest sett bromsrelaterade problem och begynnande rost på underrede.

Kan hålla med om att det är sämre chassidelar på den äldre modellen faktiskt. Där byter även vi en del delar i framvagnen, dock är dom inte så vanliga hos oss längre. Antar att dom helt enkelt börjar bli till åren.
Motorerna har jag fått för mig är mycket bättre i dom äldre då det är betydligt mindre Renault i dessa.

Men det sitter väl Renault-snurror i både BMW, Mini och Volvo. De funkar väl bra. Eller är det oljebrännarna som är bra? De knackar friskt vid kallstart förvisso men vem bryr sig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang