M123 skrev:
caromania skrev:
M123 skrev:
Berätta mer gärna hur dom där poängen framkommit, baseras dom på antal mil med liknande förare osv.
Kan aldrig tänka mig att en som framför en Prius tar kurvan på två hjul men snarare en pigg Seat fått smaka hela sin livscykel
Datan är således trasig i sitt utförande men som sagt berätta innan jag dömer ut detta helt.
Jag tror du har helt rätt i att en Priusförare kör betydligt lugnare och att det medför att de håller bättre. Frågan är om samma teori backar upp Hondas siffror, då Honda är ett märke som tilltalar män i allmänhet och unga män som gillar tekniskt förfinade fordon i synnerhet? Även Rover 25, denna i Sverige så bespottade bil är snarare som en Gti med sin varvvilliga karaktär. Så att datan skulle vara trasig finns det inte mycket befog över utan jag bollar frågan tillbaka: redovisa divergerande siffror där listan blir den omvända. DET vore intressant för debatten.
Ja jag vet inte vart man ska få fram ålder och kön på respektive ägare i ett land.
Jag kan bara tala av egen erfarenhet av observationer och jag har aldrig sett en under 45år kört Rover, aldrig sett en 18-25 år kört en Prius och dessutom kört som en tok, har aldrig heller sett någon kört en Honda hårt och ivrigt heller, är mest äldre jag sett i en Honda.
Så ja om mina observationer står sig lika generellt avspeglar det verkligen listan och då inte hur bra eller dålig bilen är utan hur den i samband med sin ägare blivit behandlad.
Fast... generalfelet du gör är att du refererar till egna erfarenheter. Vare sig Rover eller Honda har sålt speciellt många bilar i Sverige. I Hondas fall har man helt enkelt inte brytt sig om den svenska marknaden då man säljer 20.000.000 bilar i övriga världen. (Det har sålts fler Honda Accord i USA än vad Volvo tillverkat bilar sedan 1927.)
I Rovers fall så har Rover varit en riktig gubbil, framförallt utanför England (men även där om man backar till 60talet och tidigare.) Om man däremot tittar till just England så har det sålts 100.000tals Rover 200/400/25/45 och det har framförallt varit en mycket populär ungdomsbil då de i samarbetet med just Honda under 80-90 talet plockade fram en helt annan karaktär som tilltalade en helt ny publik.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.