Köpråd: Mellanklass-motorvägsbil med låg totalkostnad

pelpet
22 december 2019 · 94 Inlägg

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:
Nåväl. Nu glider vi -som vanligt- från ämnet.

TS vill ha en landsvägskryssare med automat och möjlighet till lasta mycket plus takbox till fjällen. Med dessa variabler är inte Prius ett gott val.

V70 diesel (2010- )
Citroen C5 diesel (2012- )
Toyota Avensis

TS har ju redan själv löst problemet då TS nämner Auris. wink
Avensis är fina, men Auris är pålitligare och mer ekonomiska.

Aurisen är ett bra alternativ, särskilt touringvarianten. Den vanliga verkar ha för dåligt bagageutrymme. Men jag har inte provat någon ännu så det är bra med alternativ.

Har kört Citroen C5 tidigare men lessnade då spällaxlarna rasade andra gången (vilket innebär 12h arbete för att få AC:n att funka igen). Kanske är det fixat i årsmodellerna från -08 då den fick en facelift?

Nuvarande bil är en C4 Grand Picasso och den är schysst att åka men för buggig. Skulle vilja ha en bil som är billigare totalekonomiskt sett.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2019 · 17 478 Inlägg

pelpet skrev:

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:
Nåväl. Nu glider vi -som vanligt- från ämnet.

TS vill ha en landsvägskryssare med automat och möjlighet till lasta mycket plus takbox till fjällen. Med dessa variabler är inte Prius ett gott val.

V70 diesel (2010- )
Citroen C5 diesel (2012- )
Toyota Avensis

TS har ju redan själv löst problemet då TS nämner Auris. wink
Avensis är fina, men Auris är pålitligare och mer ekonomiska.

Aurisen är ett bra alternativ, särskilt touringvarianten. Den vanliga verkar ha för dåligt bagageutrymme. Men jag har inte provat någon ännu så det är bra med alternativ.

Har kört Citroen C5 tidigare men lessnade då spällaxlarna rasade andra gången (vilket innebär 12h arbete för att få AC:n att funka igen). Kanske är det fixat i årsmodellerna från -08 då den fick en facelift?

Nuvarande bil är en C4 Grand Picasso och den är schysst att åka men för buggig. Skulle vilja ha en bil som är billigare totalekonomiskt sett.

Lite kul. Har en Xsara Picasso 2.0 aut som reservbil. Den fungerar utmärkt men gillar inte att bara brukas varje lördag när vi ska veckohandla. Men den går alltid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pelpet
29 januari 2020 · 94 Inlägg

Nuläget just nu är att jag blev tvungen att sluta leta bil och istället lösa problemet, så det blev en rostig VW Passat FSI 2.0 från 2007 med manuell låda. Den är varken vacker eller bränslesnål, men den var i maskinellt mycket bra skick, hade inte gått särskilt långt för sin ålder, hade drag och motorvärmare och priset var väldigt lågt.

Verklig förbrukning verkar ligga kring 0,8-0,9, och på 2000 mil per år så innebär det en bränslekostnad på ca 13,50 kr per mil eller 27000 kr/år bara i bränsle. På totalen så blir det nog bilåkning till ungefär samma kostnad som om jag köpt en nyare och snålare bil. Så den här får vara kvar ett tag, sedan kan jag byta till en bil som jag verkligen vill ha. T.ex. en Toyota Verso-automat.

Tack för alla bra tips i tråden.

spillolja
29 januari 2020 · 4 025 Inlägg

pelpet skrev:
Verklig förbrukning verkar ligga kring 0,8-0,9, och på 2000 mil per år så innebär det en bränslekostnad på ca 13,50 kr per mil eller 27000 kr/år bara i bränsle. På totalen så blir det nog bilåkning till ungefär samma kostnad som om jag köpt en nyare och snålare bil. Så den här får vara kvar ett tag, sedan kan jag byta till en bil som jag verkligen vill ha. T.ex. en Toyota Verso-automat.

Tack för alla bra tips i tråden.

Såå mycket borde den inte dra, prova 98 oktan istället  och notera bränlseförbrukningen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
pelpet
30 januari 2020 · 94 Inlägg

Officiell förbrukning för Manuell Passat Variant 2007 FSI 2.0 150 hk] (NEDC) är:

Stad: 11.5 l/100 km
Landsväg: 6.6 l/100 km
Blandad körning: 8.4 l/100 km

Jag verkar ha landat kring den blandade nivån ungefär och då har jag kört mest landsväg, så med tanke på att NEDC-siffrorna brukar ligga en bit under verklig nivå så verkar det rimligt med ca 0,85 i snittförbrukning.

https://www.car.info/sv-se/volkswagen/p … 007-210322

Frågan är egentligen bara hur mycket lägre en nyare motsvarande diesel ligger i realiteten?

En 2018 Verso drar t.ex. 7,2 i stad, 5 på landsväg och 5,8 blandad enligt NEDC men då får man väl lägga på 20% så i realiteten 0,7 i blandad körning. Men då borde skatten vara dyrare. Varje deciliter extra per mil blir 3200 kr/år för mig så skillnaden med en dieselverso blir 6400 kr minus skillnaden i skatt som kanske är på 2500 kr.


https://www.car.info/sv-se/toyota/verso … 7274/specs

Senast redigerat av pelpet (30 januari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang