Koldioxidutsläppen ökar tack vare MP.

torsen
5 december 2019 · 7 238 Inlägg

MP:s påverkan på koldioxidutsläppen är inte förvånande.
Kortfattat skulle man kunna säga att deras agerande i fordonensemmissionsfrågan är synonym med deras uppfattningsförmåga i allmänhet.
D v s långt ifrån verkligheten.
Men deras förmåga att påverka är stor.
Parar man ofullkomliga idealister och deras ideologier så får vi vad som uppstått.

Handelsplatsen Wayke, branschorganisationen MRF och statistikföretaget VROOM har analyserat hur snittutsläppen från bilar har förändrats under de senaste åren.
Det vi ser är att bilar med låga koldioxidutsläpp försvinner ut ur landet och att det i stället tas in bilar med höga koldioxidutsläpp.

Bonus malus-systemet infördes 1 juli 2018.
Många av de med 60.000:- subventionerade bilarna har sålts till utlandet.
Subventioner på 300.000.000:- har under de senaste åren betalats ut för bilar som sedan exporterats.

Snittutsläppen från de personbilar som finns i Sverige har ökat under de senaste åren, enligt Waykes, MRF:s och Vroms analys.

Det totala genomsnittsutsläppet från personbilar har ökat från 137 gram till 145 gram koldioxid per km, sedan juni 2018.
Bensinbilarnas utsläpp har ökat från 135 till 149 gram per km.

Statistiken baseras på utsläppen från över 980.000 bilar.

Förutom att det kostat statskassan en massa pengar.
Vägverket har, i stället för att inbringa pengar till bl vägunderhåll, fått punga ut med pengar för att subventionera de bilar som exporterats.

Outgrundliga är MP:s tankegångar, för det är de, runt 4 % av Sveriges befolkning, som påverkat och styrt utvecklingen mot ökade koldioxidutsläpp.

OK, jag är införstådd med att vi måste minska utsläppen av koldioxid.
Men är MP:s väg att gå verkligen rätt väg?

Själv skulle jag vilja slå ett slag för kilometerskatt, sådan som vi hade på dieselbilar tidigare.
Därefter skulle glesbyggsboende betala annan/lägre kilometerskatt, eller få göra avdrag i deklarationen.

Tycker jag, som inser att vi måste sänka koldioxidutsläppen, men som anser att det måste finnas rim och reson i galenskaperna från MP.

Glöm inte deras flopp med etanolbilarna.
Som bl a resulterade att många orter förlorade sina tankställen, så att bilisterna tvingades att köra många mil för att tanka - det är MP-politik det.

Jag måste påpeka att jag inte är, eller har varit, engagerad i politiken - den är för smutsig för mig.

Intressant om någon MP-politiker läser detta och vill kommentera ovanstående.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang