Felkod P0299 (Powertrain/Underpressure turboboost) AUDI A6 C7 2.0TDI 177hk (5.2011-)

MasterC88
9 december 2019 · 2 Inlägg

Hej har haft inne min bil fram och tillbaka nu i snart ett halvår på verkstaden och det börjar bli dyrt och väldigt frustrerande!
Allt började med att partikelfilterlampan började lysa, lämnade in och bytte luftsensor, problemet kvarstod lämnade in igen och bytte differentialtryckgivare, problemet kvartstod.

Lämnade in bilen igen, de gjorde rent partikelfiltret denna gången (76% luftäthet, 9% efter rengöring) man kan ju undra varför de inte gjort detta tidigare då jag påpekat det alla gånger jag lämnat in den. Fick tillbaka bilen och motorlampa och partikelfilter började lysa ihop. Bytte då till en helt ny EGR-ventil.




Nu till problemet för tillfället, bilen funkade bra i en vecka efter detta men sedan började glödstiftslampan lysa istället och bilen går in i limp-mode och får felkod P0299Powertrain/underpressure turboboost. På min sitter de en elektronisk kännare eller vad man ska säga på wastegateklockan eller vad man kallar det och så som jag fattar det så går det inte denna delen att köpa ny på en AUDI A6 C7 2.0TDI 177hk (5.2011-) Enligt Mekonomen så fungerar det / ger ingen felkod.

Så nu undrar jag om något haft samma modell / likadan turbo hur de löste problemet samt om jag kan

- Wastegateklockan är utbytbar (köpa begagnad) isåfall
-Hur jag hittar om de läcker någonstans (såpavatten och trycka vid impellern på turbon? för felsöka läckage? finns det hemmagjord variant eller måste man köpa kit)
-Vilka givare går till turbon som man kan byta enkelt själv?
-Tända eld på bilen och begå försäkringsbedrägeri (skämt)
-Eller ta mitt liv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2019 · 17 345 Inlägg

Du verkar lite lätt trött på Audin...
Jag följer tråden och hoppas det kommer några bra svar för din skull.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MasterC88
9 december 2019 · 2 Inlägg

Frukstansvärt trött på audin för tillfället, speciellt när det inte finns vare sig reservdelar eller liknande fel på just denna modellen eller liknande också.

Perel
20 september 2021 · 2 Inlägg

Hej!
Tar upp denna fråga igen.
Har samma problem som du.
Har bytt en massa sensorer, Turbo, EGR ventil. regenererat DPF,
men felet kvarstår.
Fick du eller någon annan svar på vilket felet var?

A4 allroad B8 2013 177hk 2.0 Tdi CGLC

Senast redigerat av Perel (20 september 2021)

Perel
14 oktober 2021 · 2 Inlägg

Har gjort en grundlig felsökning på Vag verkstaden och de kom fram till att det är DPF en som är igensatt.
Tydligen tar de loss lambdasonden och provkör, laddar då turbon bättre så är filtret igensatt.
Hoppas detta kan hjälpa någon annan med felkod P0299. Kan förstås vara något annat också.
Ska byta filtret i morgon. Återkommer med resultatet.

Mossan1
16 oktober 2021 · 2 733 Inlägg

Och vad filtret kostade.

niksson
8 november 2021 · 1 Inlägg

Perel skrev:
Har gjort en grundlig felsökning på Vag verkstaden och de kom fram till att det är DPF en som är igensatt.
Tydligen tar de loss lambdasonden och provkör, laddar då turbon bättre så är filtret igensatt.
Hoppas detta kan hjälpa någon annan med felkod P0299. Kan förstås vara något annat också.
Ska byta filtret i morgon. Återkommer med resultatet.

Hur gick det för dig?

JBaudi
10 november 2022 · 4 Inlägg

Löste det sig med felet? Har exakt samma fel

JBaudi
10 november 2022 · 4 Inlägg

Perel skrev:
Hej!
Tar upp denna fråga igen.
Har samma problem som du.
Har bytt en massa sensorer, Turbo, EGR ventil. regenererat DPF,
men felet kvarstår.
Fick du eller någon annan svar på vilket felet var?

A4 allroad B8 2013 177hk 2.0 Tdi CGLC

Har du hittat felet på din bil? Jag har exakt samma fel.

Ai
4 augusti 2023 · 2 Inlägg

Perel skrev:
Hej!
Tar upp denna fråga igen.
Har samma problem som du.
Har bytt en massa sensorer, Turbo, EGR ventil. regenererat DPF,
men felet kvarstår.
Fick du eller någon annan svar på vilket felet var?

A4 allroad B8 2013 177hk 2.0 Tdi CGLC

Hej
Har du lyckats lösa ditt problem. Har nämligen fått upp samma felkod

Ai
4 augusti 2023 · 2 Inlägg

JBaudi skrev:
Löste det sig med felet? Har exakt samma fel

Kan du dela med dig om du har hittat lösning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang