Angående Fortkörning!

sollu
16 december 2019 · 413 Inlägg

Hej
För tre veckor Sedan frågade mig min kompis om jag kunde skjutsa henne till sjukhuset jag sa okej efter en time körning fastnar jag av fortkamera. Solen var mot mig och solskydd var ner men ändå kameran blinkar. Nu fick min kompis förfrågan att vem som körde bilden på den tiden? Det är hennes bil och hon var med på baksätet.
Vad ska vi svara nu?
Tack för hand

Senast redigerat av sollu (16 december 2019)

LocKtar Herr
16 december 2019 · 1 722 Inlägg

Svara att det var du som körde, vilket det också var.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
ironhead volvoraggare
16 december 2019 · 4 776 Inlägg

var   ju  du som satt  bakom  ratten så  ta  konsekvenserna till att du  körde för fort

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Low
16 december 2019 · 3 296 Inlägg

Enkelt!

du körde, du betalar..

spillolja
16 december 2019 · 4 014 Inlägg

Det är mycket svårt att bevisa vem som körde, så det är i princip bara att köra brevet i papperstuggen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
sollu
16 december 2019 · 413 Inlägg

Jag kör och jag som ta ansvaret jag vet det. Frågan är om hon svarar att hon inte viste vem som körde bilen. Är hon skyldig  ange vem som kör bilen?

Senast redigerat av sollu (16 december 2019)

spillolja
16 december 2019 · 4 014 Inlägg

sollu skrev:
Jag kör och jag som ta ansvaret jag vet det. Frågan om hon svarar att hon inte viste vem som körde bilen. Är hon skyldig att ange vem som kör bilen?

nej hon behöver inte bryr sig om hon inte vill, hon kan även skriva att hon inte vet vem som körde bilen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
sollu
16 december 2019 · 413 Inlägg

Low skrev:
Enkelt!

du körde, du betalar..

Om ägaren inte  vill svara rätt då?

Senast redigerat av sollu (16 december 2019)

Low
16 december 2019 · 3 296 Inlägg

spillolja skrev:

sollu skrev:
Jag kör och jag som ta ansvaret jag vet det. Frågan om hon svarar att hon inte viste vem som körde bilen. Är hon skyldig att ange vem som kör bilen?

nej hon behöver inte bryr sig om hon inte vill, hon kan även skriva att hon inte vet vem som körde bilen

Då brukar det hamna på bilägaren...?

Low
16 december 2019 · 3 296 Inlägg

Low skrev:

spillolja skrev:

sollu skrev:
Jag kör och jag som ta ansvaret jag vet det. Frågan om hon svarar att hon inte viste vem som körde bilen. Är hon skyldig att ange vem som kör bilen?

nej hon behöver inte bryr sig om hon inte vill, hon kan även skriva att hon inte vet vem som körde bilen

Då brukar det hamna på bilägaren...?

Tydigen inte

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … -kort-fort


Sverige.... Ibland undrar man.

1Adrian1
16 december 2019 · 356 Inlägg

Low skrev:

spillolja skrev:

sollu skrev:
Jag kör och jag som ta ansvaret jag vet det. Frågan om hon svarar att hon inte viste vem som körde bilen. Är hon skyldig att ange vem som kör bilen?

nej hon behöver inte bryr sig om hon inte vill, hon kan även skriva att hon inte vet vem som körde bilen

Då brukar det hamna på bilägaren...?

Nej, det tror jag inte. Om inte bilägaren inte vill säga vem det var som körde bilen vid just den tidpunkten så måste de kunna bevisa vem de var som körde. Kan de inte bevisa vem det var så läggs ärendet ner. Det är iallafall vad jag har läst och blivit sagd smile

Mack Forum- och sitemoderator
16 december 2019 · 26 113 Inlägg

Är detta ens något att fråga om?
Gjort är gjort. Stå för vad du - uppenbarligen - har gjort.
Vill ni så kan ni dela på bötesbeloppet, om hon anser att hon har någon delaktighet i det hela.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Niknar
16 december 2019 · 197 Inlägg
--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
granadadr
16 december 2019 · 7 268 Inlägg

be henne slänga förfrågan,, hon behöver ej säga vem det var,, har en vän som har hyrbilsfirma,, hur många sådana brev tror ni han får?? MASSOR,, han anger ej sina kunder wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
sollu
16 december 2019 · 413 Inlägg

Tack för eran hjälp redan skickat tyvärr. Jag skrev på papperet
" jag vet ej vem som körde på den dagen”
Nu väntar jag på deras svar.

Senast redigerat av sollu (16 december 2019)

Filpi
16 december 2019 · 57 Inlägg

Har själv kört med solskyddet nere vid något tillfälle när kameran blinkat till, då slutar det med att man inte ens får hem en lapp.
Det är bara att använda pappret till att torka sketan. Sånt papper är inge bra att starta brasor med!

candyweiss
16 december 2019 · 863 Inlägg

Filpi skrev:
Har själv kört med solskyddet nere vid något tillfälle när kameran blinkat till, då slutar det med att man inte ens får hem en lapp.
Det är bara att använda pappret till att torka sketan. Sånt papper är inge bra att starta brasor med!

Har du ens åldern inne att få köra bil? Du måste mena A- traktor för äldre kan du knappast vara, inte i skallen i varje fall.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
sollu
16 december 2019 · 413 Inlägg

Filpi skrev:
Har själv kört med solskyddet nere vid något tillfälle när kameran blinkat till, då slutar det med att man inte ens får hem en lapp.
Det är bara att använda pappret till att torka sketan. Sånt papper är inge bra att starta brasor med!

Ja Min kompis vågar inte att undvika svara inte jag heller sen tänkte jag att om vi inte svarar kommer vi få böter men jag vet inte. kl var 9:30 och solen strålar mot mig jag såg bara lite grann när den blickar  eftersom solen var stark även jag hade ner solskydd, men men vi ska se vad de säger.

Senast redigerat av sollu (16 december 2019)

Janneutanb
16 december 2019 · 7 267 Inlägg

Ägaren av bilen kommer INTE få böter bara för att det var dens bil som passerade för snabbt och ägaren har ingen skyldighet att ange vem som körde heller.
Så vet dom inte vem det är och ägaren antingen inte svarar eller säger "vet inte" så händer ingenting.

sollu
16 december 2019 · 413 Inlägg

okej men varför de inte skicka nån bild? Om de har min bild kommer de identifiera mig? Rädd att om  de kan skanna bilden med mitt körkorts bild..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang