Hur fort får långtradare och pers.bil med släp köra ?

Brådhis * Voff voff *
19 december 2019 · 10 279 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

KenthIJ skrev:
Har för mig att långtradare får köra i max 90 km/h och personbil med släp får köra i max 80 km/h men tycker att de flesta långtradare och väldigt många pers.bilar med släp verkar ligga i 100 km/h marschfart (även på 80 vägar).

Eftersom lastbilar är spärrade i 90 km/h så är det nog dags att kalibrera din hastighetsmätare. Väldigt vanligt att folk får för sig att lastbilar kör fort, men baserar det på sin bils hastighetsmätare tyvärr.

100 km/h i marschfart med lastbil och släp är dessutom extremt ovanligt. Främst för att färdskrivaren registrerar överhastighet (vilket man kan få böter för i efterhand vid kontroll), för att det kräver att man manipulerat fartspärren och för att lastbilen drar rejält mycket mer i den hastigheten och dieseln är dyr...

Säger inte att det inte förekommer men det var länge sedan jag stötte på någon som gjorde det.

//Brådhis

du anar inte hur ofta min chef får samtal om att vi kör i 120 med våra bussar.. fast alla bussar vi äger gör dikt 100km/h  om det lutar sjukt nerför så är den uppe i 103 sen bromsar den ner farten automatiskt

Jodå, jag anar faktiskt. Tro mig! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
19 december 2019 · 5 836 Inlägg

Jag överdrev, alla långtradare kör inte 100km/h. Vissa kör 99,5km/h också, och blir omkörda av de vanliga i omkörningar som pågår i flera kilometer och skapar långa köer.

KenthIJ
19 december 2019 · 1 465 Inlägg

Skitungen skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar både Brådhis och mb_pucken för info.

Gäller det där med lastbilars/långtradares spärrade och kalibrerade hastighetsmätare alla lastbilar som kör på svenska vägar?

Skall se om jag kan kolla kalibreringen på våra bilar. Görs det hos lokala service verkstaden?

Ladda ner någon app på mobilen som visar hastigheten genom GPS, sen så ökar du farten tills det står att du kör i 100km/h på mobilen, då ser du om hastighetsmätaren stämmer eller ej. Observera att  GPSen kanske inte visar helt rätt heller i vissa mobiler.

Tackar!

Någon app som du kan rekommendera?

Janneutanb
19 december 2019 · 7 271 Inlägg

Jag har kört lastbil över 10 år över hela Sverige och det är nog en handfull av gånger jag har blivit omkörd av någon som kör mer än 90-92km/h.

Det ÄR ovanligt att dom inte spärrade i 90.
Visst har jag kört en som gjorde 95 och vet andra som var spärrade i 100 men det är inga hastigheter någon kör med utan det användes bara vid omkörning och vi tillhörde den ovanliga skaran.
Det är en enorm skillnad i förbrukning mellan 80 och 90, ännu värre mellan 90 och 100.

Hilmer
20 december 2019 · 1 782 Inlägg

Svenska långdistansekipage tycker jag brukar kunna hålla sig kring 80-85 men ibland även upp mot 90, då är det betydligt värre med dom utländska dragarna.

zemet
20 december 2019 · 4 038 Inlägg

Jag kör lite provning med lastbil på E6an. Jag får köra max 83 km/h med bilen för att uppfylla kraven på vårat testcykel. Jag upplever att det finns en hel del lastbilar med släp som kör typ 85-86 km/h.

Men har nog aldrig blivit omkörd av någon som skulle köra i 100km/h.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
granadadr
20 december 2019 · 7 289 Inlägg

brukar bli omkörd å nästan prejad när jag kör 85 med släp, hur fort dem kör kan jag ju ej svara på så klart, wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Brådhis * Voff voff *
20 december 2019 · 10 279 Inlägg

granadadr skrev:
brukar bli omkörd å nästan prejad när jag kör 85 med släp, hur fort dem kör kan jag ju ej svara på så klart, wink

Hur blir man "nästan prejad"? smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (20 december 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
20 december 2019 · 7 289 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:
brukar bli omkörd å nästan prejad när jag kör 85 med släp, hur fort dem kör kan jag ju ej svara på så klart, wink

Hur blir man "nästan prejad"? smile

//Brådhis

man blir prejad å bromsar för att ej krocka,, dem viker in 1m framför mitt ekipage, så jag endå måste tokbromsa wink oftast utländska,, inte bara det dock

Steff240
20 december 2019 · 1 018 Inlägg

Jag kör lastbil till vardags, och i regel med släp. Det blir ju i regel så att jag ligger i 85 typ, känns som att det går så långsamt annars roll

Sen är ju bilarna spärrade på 90, men i utförsbackar är det inga problem att komma upp högre.
Dessutom är det inte speciellt svårt att avaktivera spärren, på Scania räcker det att dra ut en säkring så blir det fritt blås sen tongue (jag har aldrig testat naturligtvis men vår mekaniker och tillika Scania-guru säger att det är så)
Dock får man vara beredd på böter för hastigheter över 90 lagras i färdskrivaren...

caromania Forummoderator
20 december 2019 · 9 296 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag kör lastbil till vardags, och i regel med släp. Det blir ju i regel så att jag ligger i 85 typ, känns som att det går så långsamt annars roll

Sen är ju bilarna spärrade på 90, men i utförsbackar är det inga problem att komma upp högre.
Dessutom är det inte speciellt svårt att avaktivera spärren, på Scania räcker det att dra ut en säkring så blir det fritt blås sen tongue (jag har aldrig testat naturligtvis men vår mekaniker och tillika Scania-guru säger att det är så)
Dock får man vara beredd på böter för hastigheter över 90 lagras i färdskrivaren...

Jag får upp bilder i huvudet av hur Burt Reynolds sicksackar med sin svarta Trans Am.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
20 december 2019 · 10 279 Inlägg

Steff240 skrev:
Dessutom är det inte speciellt svårt att avaktivera spärren, på Scania räcker det att dra ut en säkring så blir det fritt blås sen tongue (jag har aldrig testat naturligtvis men vår mekaniker och tillika Scania-guru säger att det är så)
Dock får man vara beredd på böter för hastigheter över 90 lagras i färdskrivaren...

Då har ni väldigt gamla lastbilar. Det var länge sedan det tillverkades en Scania där detta var möjligt. smile

(Alla hastigheter lagras i färdskrivaren, dom över 90 lagras som överhastighet.)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
20 december 2019 · 1 018 Inlägg

Brådhis skrev:

Steff240 skrev:
Dessutom är det inte speciellt svårt att avaktivera spärren, på Scania räcker det att dra ut en säkring så blir det fritt blås sen tongue (jag har aldrig testat naturligtvis men vår mekaniker och tillika Scania-guru säger att det är så)
Dock får man vara beredd på böter för hastigheter över 90 lagras i färdskrivaren...

Då har ni väldigt gamla lastbilar. Det var länge sedan det tillverkades en Scania där detta var möjligt. smile

(Alla hastigheter lagras i färdskrivaren, dom över 90 lagras som överhastighet.)

//Brådhis

Vi har relativt nya bilar så det kanske inte är så enkelt på dom. Jag får säga till gubben i verkstaden att uppdatera sig lite lol

Ang. Färdskrivaren så var jag nog lite otydlig vad gäller hastighet, naturligtvis är det som du säger.

rcy
20 december 2019 · 1 705 Inlägg

Alla bilar som säljs idag har hastighetsmätare som visar en bit under verklig fart. Det finns en " tyst överenskommelse" inom bilindustrin att man kalibrerar bilarnas hastighetsmätare till att visa 8-10% under verklig fart. Dels för att ha en viss buffert gentemot hastighetsgränserna, men även eftersom folk envisas med att ändra på hjulens rullomkrets.

Kolla med en GPS och jag lovar att på en standardbil så kommer ni att ligga väldigt nära 10% differens mot verklig fart.

candyweiss
20 december 2019 · 876 Inlägg

Brådhis skrev:

Steff240 skrev:
Dessutom är det inte speciellt svårt att avaktivera spärren, på Scania räcker det att dra ut en säkring så blir det fritt blås sen tongue (jag har aldrig testat naturligtvis men vår mekaniker och tillika Scania-guru säger att det är så)
Dock får man vara beredd på böter för hastigheter över 90 lagras i färdskrivaren...

Då har ni väldigt gamla lastbilar. Det var länge sedan det tillverkades en Scania där detta var möjligt. smile

(Alla hastigheter lagras i färdskrivaren, dom över 90 lagras som överhastighet.)

//Brådhis

Ja, måste nog vara 25 år sedan, det med säkringen.

Senast redigerat av candyweiss (20 december 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Skitungen
20 december 2019 · 199 Inlägg

KenthIJ skrev:

Skitungen skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar både Brådhis och mb_pucken för info.

Gäller det där med lastbilars/långtradares spärrade och kalibrerade hastighetsmätare alla lastbilar som kör på svenska vägar?

Skall se om jag kan kolla kalibreringen på våra bilar. Görs det hos lokala service verkstaden?

Ladda ner någon app på mobilen som visar hastigheten genom GPS, sen så ökar du farten tills det står att du kör i 100km/h på mobilen, då ser du om hastighetsmätaren stämmer eller ej. Observera att  GPSen kanske inte visar helt rätt heller i vissa mobiler.

Tackar!

Någon app som du kan rekommendera?

Jag laddade ner en som heter "GPS-hastighetsmätare" från playbutik för typ 2 år sedan, verkar stämma rätt bra. Ta annars och ladda ner någon populär med bra betyg.

KenthIJ
20 december 2019 · 1 465 Inlägg

Skitungen skrev:

KenthIJ skrev:

Skitungen skrev:

Ladda ner någon app på mobilen som visar hastigheten genom GPS, sen så ökar du farten tills det står att du kör i 100km/h på mobilen, då ser du om hastighetsmätaren stämmer eller ej. Observera att  GPSen kanske inte visar helt rätt heller i vissa mobiler.

Tackar!

Någon app som du kan rekommendera?

Jag laddade ner en som heter "GPS-hastighetsmätare" från playbutik för typ 2 år sedan, verkar stämma rätt bra. Ta annars och ladda ner någon populär med bra betyg.

Tackar.
Den här kanske
https://play.google.com/store/apps/deta … &hl=sv

Kollade Garmin och TomTom (tackar "granadadr" för tips) men de kostade ju ganska så mycket och jag använder väldigt sällan GPS

Och... bara för att förvissa mig om att jag förstått det hela rätt -

Lastbil med släp får köra max 80 km/h

Lastbil utan släp max 90 km/h

Personbil med bromsad kärra/hästtransport (en del förare med hästtransport verka tro att man får köra fortare ju fler "hästar" man har) max 80 km/h

Alla lastbilar/långtradare, även utlandsregistrerade, har en fartspärr vid 90 km/h

trubbelturbo
20 december 2019 · 1 460 Inlägg

Magnet på växellådan används ju flitigt av vissa i branschen för att kunna fuska med kör- och vilotider då "hastighetsgivaren" sätts ur spel.

Det borde ju rimligtvis också innebära att hastighetsspärren inte funkar?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Skitungen
20 december 2019 · 199 Inlägg

KenthIJ skrev:

Skitungen skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar!

Någon app som du kan rekommendera?

Jag laddade ner en som heter "GPS-hastighetsmätare" från playbutik för typ 2 år sedan, verkar stämma rätt bra. Ta annars och ladda ner någon populär med bra betyg.

Tackar.
Den här kanske
https://play.google.com/store/apps/deta … &hl=sv


Kollade Garmin och TomTom (tackar "granadadr" för tips) men de kostade ju ganska så mycket och jag använder väldigt sällan GPS

Och... bara för att förvissa mig om att jag förstått det hela rätt -

Lastbil med släp får köra max 80 km/h

Lastbil utan släp max 90 km/h

Personbil med bromsad kärra/hästtransport (en del förare med hästtransport verka tro att man får köra fortare ju fler "hästar" man har) max 80 km/h

Alla lastbilar/långtradare, även utlandsregistrerade, har en fartspärr vid 90 km/h

Japp, det är den jag har, pröva den! Det kan ta någon minut innan den hittar GPS signal bara.

Utmarks-Loke
20 december 2019 · 5 836 Inlägg

rcy skrev:
Alla bilar som säljs idag har hastighetsmätare som visar en bit under verklig fart. Det finns en " tyst överenskommelse" inom bilindustrin att man kalibrerar bilarnas hastighetsmätare till att visa 8-10% under verklig fart. Dels för att ha en viss buffert gentemot hastighetsgränserna, men även eftersom folk envisas med att ändra på hjulens rullomkrets.

Kolla med en GPS och jag lovar att på en standardbil så kommer ni att ligga väldigt nära 10% differens mot verklig fart.

Det avhjälpes genom att sätta på lite större hjul. Med högre profil stämmer hastighetsmätaren bättre, bilen rullar mjukare, får lite bättre markfrigång och man håller nere varvtalen i högre hastigheter. Då har man vips avhjälpt flera av dagens bilars designmissar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang