Köpråd:Tips på vettig bil för ca. 20k?

Hedis62
25 december 2019 · 53 Inlägg

Lånar tråden lite, hur är V70 2.4D Momentum, Classic 163hk manuell från 08 som rullat en 35” mil?  Brukar det vara några kända fel på dom? Vill ha en disel pga långresor

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2019 · 17 483 Inlägg

Hedis62 skrev:
Lånar tråden lite, hur är V70 2.4D Momentum, Classic 163hk manuell från 08 som rullat en 35” mil?  Brukar det vara några kända fel på dom? Vill ha en disel pga långresor

Som jag förstått så ska den väl rulla 10k mil till utan större bekymmer. Lite styrleder osv kan man nog räkna med slits ut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
25 december 2019 · 10 280 Inlägg

Hedis62 skrev:
Lånar tråden lite, hur är V70 2.4D Momentum, Classic 163hk manuell från 08 som rullat en 35” mil?  Brukar det vara några kända fel på dom? Vill ha en disel pga långresor

V70N brukar ju gilla framvagnsdelar som sagt, annars är dom rätt rejäla och driftsäkra. Skatten är ju inte kul på dom numera, men kör man långt är det inte så farligt.

Och jämför man med servicekostnaderna hos vissa andra bil-koncerner blir plötsligt skatten inte så mycket att fundera över sett till totalen...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
25 december 2019 · 7 289 Inlägg

xXSammy skrev:
Ford Mondeo MK3 (00-06) lastar mer än V70 och har mindre bekymmer med framvagnen.

mm eller en mk4 mondeo delar mkt med Volvo V70 på gott och ont, jag gillar mina mk4  om man ska ha diesel så delar dem inte motorer, utan har Pegueot motorer helt ok snurror då Pegueot är kända för sina dieslar, forden delar chassie med volvo som bromsar länkarmar bussningar stötdämpare osv,   komforten är helt ok smile

köpte själv ett repobj i somras kostade mig 10 000 totalt,  forden är billigare än volvon, vissa saker gillar jag bättre med volvon och vissa med forden,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
spillolja
25 december 2019 · 4 025 Inlägg

jag skulle föreslå en Passat 2.0 Fsi, billig i drift iom. direktinsprutning
men kan vara svårt att få tag på något vettigt exemplar för den Pengen

https://www.blocket.se/annons/gavleborg … 6/87154107
https://www.blocket.se/annons/skaraborg … i/87028857
båda behöver mek och omvårdnad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
25 december 2019 · 2 160 Inlägg

spillolja skrev:
jag skulle föreslå en Passat 2.0 Fsi, billig i drift iom. direktinsprutning
men kan vara svårt att få tag på något vettigt exemplar för den Pengen

https://www.blocket.se/annons/gavleborg … 6/87154107
https://www.blocket.se/annons/skaraborg … i/87028857
båda behöver mek och omvårdnad

Du skämtar hoppas jag? TS vill ha en stabil och lättmekad bil utan vanliga/välkända fel, du rekommenderar Passat med FSI-motorn med alla kända problem däromkring, UTÖVER alla problem som Passaterna har förutom motorn, och båda bilarna i annonserna du länkar är obessade med fel och den ena startar inte ens? lol Den rekommendationen är raka motsatsen till vad TS ville ha. big_smile

xXSammy
25 december 2019 · 6 571 Inlägg

granadadr skrev:

xXSammy skrev:
Ford Mondeo MK3 (00-06) lastar mer än V70 och har mindre bekymmer med framvagnen.

mm eller en mk4 mondeo delar mkt med Volvo V70 på gott och ont, jag gillar mina mk4  om man ska ha diesel så delar dem inte motorer, utan har Pegueot motorer helt ok snurror då Pegueot är kända för sina dieslar, forden delar chassie med volvo som bromsar länkarmar bussningar stötdämpare osv,   komforten är helt ok smile

köpte själv ett repobj i somras kostade mig 10 000 totalt,  forden är billigare än volvon, vissa saker gillar jag bättre med volvon och vissa med forden,

För den prisklassen tycker jag Mk3orna är bättre, men generellt så är Mk4 en mycket trevligare bil.. Saknar min 2.0 Duratorq 143 hästars lite

De/Dem
granadadr
25 december 2019 · 7 289 Inlägg

xXSammy skrev:

granadadr skrev:

xXSammy skrev:
Ford Mondeo MK3 (00-06) lastar mer än V70 och har mindre bekymmer med framvagnen.

mm eller en mk4 mondeo delar mkt med Volvo V70 på gott och ont, jag gillar mina mk4  om man ska ha diesel så delar dem inte motorer, utan har Pegueot motorer helt ok snurror då Pegueot är kända för sina dieslar, forden delar chassie med volvo som bromsar länkarmar bussningar stötdämpare osv,   komforten är helt ok smile

köpte själv ett repobj i somras kostade mig 10 000 totalt,  forden är billigare än volvon, vissa saker gillar jag bättre med volvon och vissa med forden,

För den prisklassen tycker jag Mk3orna är bättre, men generellt så är Mk4 en mycket trevligare bil.. Saknar min 2.0 Duratorq 143 hästars lite

jo  dem är nog ganska slitna kollade just på blocket och dem som kostade så lite var inga lågmilare,, den som gått ca 20 000 mil, som min, skulle kosta kring 30 papp, med diesel iof, ville jämföra med min,  så absolut förstår jag varför du säger mk3 då, smile

Slim
25 december 2019 · 340 Inlägg

granadadr skrev:

xXSammy skrev:

granadadr skrev:

mm eller en mk4 mondeo delar mkt med Volvo V70 på gott och ont, jag gillar mina mk4  om man ska ha diesel så delar dem inte motorer, utan har Pegueot motorer helt ok snurror då Pegueot är kända för sina dieslar, forden delar chassie med volvo som bromsar länkarmar bussningar stötdämpare osv,   komforten är helt ok smile

köpte själv ett repobj i somras kostade mig 10 000 totalt,  forden är billigare än volvon, vissa saker gillar jag bättre med volvon och vissa med forden,

För den prisklassen tycker jag Mk3orna är bättre, men generellt så är Mk4 en mycket trevligare bil.. Saknar min 2.0 Duratorq 143 hästars lite

jo  dem är nog ganska slitna kollade just på blocket och dem som kostade så lite var inga lågmilare,, den som gått ca 20 000 mil, som min, skulle kosta kring 30 papp, med diesel iof, ville jämföra med min,  så absolut förstår jag varför du säger mk3 då, smile

Fått för mig att Mk4 är rätt mycket bättre bil, både som bil och att äga. Eller är det bara snack?
TS kunde sträcka sig lite uppåt 30k + och tror att Mk4an är en av de bättre alternativen i klassen....

jaka54
25 december 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
Som den Audi-gillare jag är  ...så varför inte den här?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … 6/87326685
Eller den här?
https://www.blocket.se/annons/norrbotte … k/86893722

Senast redigerat av jaka54 (25 december 2019)

granadadr
26 december 2019 · 7 289 Inlägg

Slim skrev:

granadadr skrev:

xXSammy skrev:

För den prisklassen tycker jag Mk3orna är bättre, men generellt så är Mk4 en mycket trevligare bil.. Saknar min 2.0 Duratorq 143 hästars lite

jo  dem är nog ganska slitna kollade just på blocket och dem som kostade så lite var inga lågmilare,, den som gått ca 20 000 mil, som min, skulle kosta kring 30 papp, med diesel iof, ville jämföra med min,  så absolut förstår jag varför du säger mk3 då, smile

Fått för mig att Mk4 är rätt mycket bättre bil, både som bil och att äga. Eller är det bara snack?
TS kunde sträcka sig lite uppåt 30k + och tror att Mk4an är en av de bättre alternativen i klassen....

har bara kört en mk3 en gång så kan ej utala mig, men gillar mk4 och mk5 helt klart,, kommer nog ej bli mk5 pga att dem är mkt mer svårmekade och har fått vissa brister som mk4 ej har,

granadadr
26 december 2019 · 7 289 Inlägg

Ivel skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Som den Audi-gillare jag är  ...så varför inte den här?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … 6/87326685

För att:
V6 2.5tdi är en skitmotor.
C5 är rostburkar.
Årsskatt 7375kr.
Förbrukning runt 1 liter milen.
Importerad.
Nuvarande ägare köpte bilen för knappt två månader sedan.
Det är några spontana "varför inte den där".

håller med,, hade en scorpio tdi som drog 0,74 hade 7000 i skatt,, lönar sig ej å äga en sådan bil,,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2019 · 17 483 Inlägg

granadadr skrev:

Ivel skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Som den Audi-gillare jag är  ...så varför inte den här?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … 6/87326685

För att:
V6 2.5tdi är en skitmotor.
C5 är rostburkar.
Årsskatt 7375kr.
Förbrukning runt 1 liter milen.
Importerad.
Nuvarande ägare köpte bilen för knappt två månader sedan.
Det är några spontana "varför inte den där".

håller med,, hade en scorpio tdi som drog 0,74 hade 7000 i skatt,, lönar sig ej å äga en sådan bil,,

Fanns Scorpio med TDi? Trodde det var TD i dessa. Men visst, det är inte försvarbart att köra en sådan bil i nuläget. Om 2-3 år när Audis första TDi blir veteranbil så kan det bli intressant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
26 december 2019 · 7 289 Inlägg

Hybrid_ skrev:

granadadr skrev:

Ivel skrev:

För att:
V6 2.5tdi är en skitmotor.
C5 är rostburkar.
Årsskatt 7375kr.
Förbrukning runt 1 liter milen.
Importerad.
Nuvarande ägare köpte bilen för knappt två månader sedan.
Det är några spontana "varför inte den där".

håller med,, hade en scorpio tdi som drog 0,74 hade 7000 i skatt,, lönar sig ej å äga en sådan bil,,

Fanns Scorpio med TDi? Trodde det var TD i dessa. Men visst, det är inte försvarbart att köra en sådan bil i nuläget. Om 2-3 år när Audis första TDi blir veteranbil så kan det bli intressant.

japp 95-96 td=mekanisk pump 115hk, 97-98 tdi elektrisk pump 125hk, tdi kändes lite starkare faktiskt, men lika törstiga och dyra i skatt,, lönar sig ej  har en vän som tänkte montera en i en Granada men blir ej för den är för törstig sa han,

TyskKvalite
26 december 2019 · 17 Inlägg

Vad du behöver min vän är en Mitsubishi Lancer. Kör hur du vill, skiten dör inte.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/m … i/87771393
Något i den stilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2019 · 17 483 Inlägg

TyskKvalite skrev:
Vad du behöver min vän är en Mitsubishi Lancer. Kör hur du vill, skiten dör inte.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/m … i/87771393
Något i den stilen.

Du har rätt. De dör inte. En doldis av rang som dessutom brukar framföras av äldre personer. Kolla så kopplingen är ok... Har inte koll på hur väl AC fungerar efter så många år. Sålde dessa som nya och de är inte kul men bra. Kamrem eller kedja har jag inte koll på.

Den bilen du länkade till annonserades ut på Blocket i januari 2019 för 15k, så den har stadigt stigit i pris. Den bör kosta runt 15-17k i inköp för en fin fungerade bil med manuell låda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TyskKvalite
26 december 2019 · 17 Inlägg

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

TyskKvalite skrev:
Vad du behöver min vän är en Mitsubishi Lancer. Kör hur du vill, skiten dör inte.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/m … i/87771393
Något i den stilen.

Du har rätt. De dör inte. En doldis av rang som dessutom brukar framföras av äldre personer. Kolla så kopplingen är ok... Har inte koll på hur väl AC fungerar efter så många år. Sålde dessa som nya och de är inte kul men bra. Kamrem eller kedja har jag inte koll på.

Den bilen du länkade till annonserades ut på Blocket i januari 2019 för 15k, så den har stadigt stigit i pris. Den bör kosta runt 15-17k i inköp för en fin fungerade bil med manuell låda.

Kamrem.
Trött.
Oinspirerande.
Törstig.

Som en Volvo 740 HGV fast hållbarare och snyggare.

Låter som min flickvän, men jag tycker om henne ändå.

M123
26 december 2019 · 962 Inlägg

Jag vet inte om den här bilen TS frågar efter finns egentligen.
Service är väl något man kan hålla på med till viss del, men sen kommer att det här släpandes och helt oundvikliga med att behöva använda diagnosverktyg för att skruva på riktigt, speciella verktyg, och konstruktioner som gör att man får riva halva bilen för att byta koppling, kamrem etc. Då är det ju inte så enkelt och problemfritt längre, med budgeten och kraven köper man nog mer problem än glädje.

Det jag vill råda till antingen lägga mer pengar låt säga 20 000kr mer och få en bil med färre mil eller köpa en äldre bil som man kan helt äga utan behöva ha in på verkstad.
Det här halvhjärtade mellantinget du hamnar i med höga mil på en halvgammal bil är inte optimalt, jag vill nog råda hellre till ett kliv framåt eller bakåt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
jaka54
26 december 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
Kort sagt! -Bilägande är ett risktagande!

husseman
26 december 2019 · 1 590 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kort sagt! -Bilägande är ett risktagande!

Hehe. mjo så är det. Men för att minska riskerna så finns ju vissa grundlagar.

* Köp ingen fransk skit
*Ford o Opel SKA va billiga som fan... om man behöver bil en kort stund..
*Volvo efter 940- e´inte kvalitet o så svenska e´de inte...numer Kina.
*Bmw... ja- va säger man. Bra bilar...men dyra o ett  "censur" som åker i dessa.
*VW - blandar och ger, vissa bilar e´kanon..vissa inte. Nya Folkbilen i Sverige.
Nu till de bilar man bör kika på.. de som enbart behöver Service.

Jappsare såklart, .. o Kia /Hyundai. 

Ganska lätt ibland - Skål

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang