johannesburg skrev:
uhlin skrev:
Är det vevlagerras så är det mycket troligt att slipning av vev behövs, visst det kan ju gått bra men troligen inte.
Det ser du när du får loss överfallen på veven och inspekterar vev. Det får inte va nån reva ellerliknande.
antar att veven blir skrot om man på någon punkt råkar slipa ner mer än vad den ska vara ursprungligen med tanke på vilka små toleranser det är ? och hur slipar man den?
med något fint sandpapper?
Går inte att slipa med "fint sandpapper".På en "sliten" vevaxel är det de lagerytor som är "slitna" som inte ska slipas ner, utan den andra/motsatta delen av lagerytan/-tappen.
En på vevaxelns lagerytor sliten vevaxel har fått mer eller mindre ovala lagertappar.
En vevaxel måste upp i en speciell vevaxelslipmaskin, som inte många företag förfogar över.
Innan man genomför en slipning av vevaxeltapparna måste man ovillkorligen förvissa sig om att det finns "överdimension" på lager, för den minskade tappdiametern.
Känner några som låtit slipa ner sina vevaxlar så mycket att det inte fanns passande lager.
I ett fall är vevaxeln stativ till en stor askkopp.
Förr, men vet inte hur det är nu, var Vanderwell det företag som hade störst sortering av vevaxellager i överdimension.
Ett sätt att kolla vevaxeltappars slitage är medelst Plastigauge(stavningen?).
Man lägger en sträng mellan lager och axeltapp samt drar åt lageröverfallet.
Därefter demonterar man lageröverfall och lager och mäter bredden på strängen på lagertappen samt går in i en tabell och avläser spelet.
Har jag gjort i tidernas begynnelse, då bilarnas motorer hade sämre vevaxellager.