Bromsvätska DOT2

lekman
25 december 2019 · 148 Inlägg

Kan man få tag på gammaldags bromsvätska, typ DOT2?  Har ett par Borgward Isabella som jag vill ha i körbart skick. När bilarna var nya så var det DOT2 som gällde, senare kom DOT3,..4 osv.
DOT2 har inte samma kokpunkt som de modernare vätskorna, DOT4 tex, men den är inte hygroskopisk. 2 är baserad på Ricinolja och alkohol, n-butanol om jag förstått rätt.
Bilarna har trumbromsar och behöver inte ha den höga kokpunkten, behövdes inte 1958 och behövs väl inte nu heller, men, även om jag inte skulle våga mej på att gå till DOT2 i bromsarna så är det ju iaf vettigt att göra det i den hydrauliska kopplingen. Bromsarna har enkrets, så att gå till en 50-talsbromsvätska, nja, men för kopplingen som sagt.
Tröttnat på att hålla på o byta vätska. Fuktig DOT4 angriper de gamla original alu-burkarna till broms o kopplingsvätskan ovanför vattenlinjen om man säger...
Finns DOT2 att köpa?

torsen
25 december 2019 · 7 234 Inlägg

Vet inte - men kan inte syntetisk bromsvätska vara ett alternativ?
Eller "den gamla röda" LHS?

lekman
25 december 2019 · 148 Inlägg

Vad är den gamla röda? LHS, googlar det

Syntetisk? Den enda moderna som inte drar åt sej vatten är väl DOT5, silikonbaserad

lekman
25 december 2019 · 148 Inlägg

LHS verkar vara en hydraulvätska till gamla Citroen? Är det inte minralojla i den (som det är i LHM+). Det skulle definitivt kunna vara ett vettigt alternativ, men då måste jag få tag på alla hydraulpackningar i nitrilgummi + alla slangar i lämpligt material.
LHM+ har tillräcklig kokpunkt för mina trumbromsar.
Kan formulera om frågan till: var hittar jag bromstätningar i Nitril?

Senast redigerat av lekman (25 december 2019)

lekman
28 december 2019 · 148 Inlägg

Läste på lite bättre, LHS är inte mineralbaserad så det är det jag vill byta till. Ska bli spännande, tar det till både broms o koppling.Verkar gå att få tag på

zzr9409209
28 december 2019 · 716 Inlägg

LHS har väll alla nyare bilar i servostyrningen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang