Flertal frågor kring lampor

TS1997
30 december 2019 · 81 Inlägg

Hej!

Jag har ett flertal frågor angående de olika lamporna på bilen. Det gäller mer specifikt en BMW 523i E39 från 1999. Innan jag ställer några frågor så tänkte jag ge lite information kring bilen ifall denna information styr något av svaren.

Bilen i fråga har som original xenon i halvljus och halogen i helljus och dimljus vilket innebär att de har automatisk nivåreglering.

Nedan kommer frågorna:
1. Är det lagligt att byta ut mina strålkastare mot facelift-varianten som kom på samma bil mellan 2001-2003? De är ju e-märkta då de kom från fabrik på samma bil av nyare årsmodell. Dessa har samma ljuskällor som de min bil kom med, alltså xenon halvljus och halogen i helljus.

2. Facelift-strålkastarna har även angel eyes i halogen. Är det lagligt att byta ut dessa mot LED eftersom de har svagare ljus än halvljuset? Skulle mer specifikt vilja ha dessa: https://www.umnitza.com/umnitza-ice-vxx … es-wl.html

3. Är det på något sätt möjligt att lagligt uppgradera strålkastarna genom att byta ut original xenon-projektorer mot Morimoto EVOXR 2.0 bi-xenon projektorer? http://www.morimotohid.com/bi-xenon-evo … ctors.html
Dessa ger starkare ljus medan de har en bra klipplinje för att inte blända andra trafikanter och på hemsidan står det även att de möter kraven för ECE-fordonsinspektioner. Det går även se en jämförelse mellan ljusbilden i original xenon-projektorer och bi-xenon projektorerna här: https://youtu.be/aly9y38s5xo

4. Är det lagligt att byta ut mina original halogena dimljus mot ECE-certifierade Morimoto XB LED? http://www.morimotohid.com/universal-70 … b-led.html Det innebär ju en uppgradering från halogen till LED men med en certifierad projektor. Krävs en registreringsbesiktning för att detta ska vara godkänt om det är det överhuvudtaget?

5. Är det lagligt att använda LED-lampor i helljus med reflektor som är byggda för halogen om man använder högkvalitativa lampor som GTRLightning Ultra 2 https://gtrlighting.com/h7-gtr-lighting-ultra-2/ och ljusbilden faktiskt blir bra vilket oftast är strulet med byte från halogen till LED?

6. Om någon av mina tidigare frågor inte går göra lagligt, finns det något sätt att verifiera att modifikationerna uppnår alla krav för att få det lagligt utan att betala hundratusentals kronor? Jag skulle ju vilje få ut optimalt ljus för att se bra under mörkerkörning men vill varken blända eller vara olaglig.

Kan även nämna att jag kontaktat både transportstyrelsen och besiktningsbolag men de skickade mig till varandra och har inte fått något klart svar ännu så tänkte kolla här eftersom de inte är lika aktiva över helgdagarna som ni är här smile

Tack på förhand!

Slash Saabifierad
30 december 2019 · 2 026 Inlägg

1. Det borde vara lagligt så länge den automatiska nivåregleringen fungerar.
2. Angeleyes är okej så länge de inte lyser alltför starkt, av länken att döma så ser det ut som att de lyser väldigt starkt så de kommer nog inte klara besiktningen. Jämför man de mot BMWs original angeleyes så är det en stor skillnad på styrkan.
4. Dimljusen är okej så länge de inte bländar och återger korrekt ljus. Ser man dock på majoriteten av bilar som mixtrat med detta så är det alltför ofta bländande så det verkar knepigt att ställa in dessa korrekt. "Hemligheten" är att bilarna är besiktigade med "trasiga" dimljus.
5. Helljus är inte särskilt reglerat då tanken är att du använder helljus när ingen annan är i närheten så det är troligtvis helt okej. Det är till och med helt okej att sätta in svagare lampor eller montera dåliga extraljus utan att man får nedslag på det, huvudsaken är att man har minst två helljus som fungerar och återger korrekt färg. Det folk däremot får nedslag på är när de ska aktivera extraljusens parkeringsljus-/DRL-funktioner vilket inte är lagliga då ens bil bara får ha två parkeringsljus.
6. Det bästa är att satsa på bra extraljus, BMWs original-strålkastare på E39an ger ett bra halvljus från början förutsatt att motorerna till den automatiska nivåregleringen fungerar. Dimljus lyser enbart upp precis framför din bil och kanske ger en liten ljusglimt åt sidan vilket inte är särskilt användbart så de är mest dekorationsljus och egentligen inte värda att lägga pengar på, speciellt inte med E39ans små dimljus. Vill du däremot vara cool vid den lokala korvmojjen är givetvis dimljusen viktiga;P

Det tråkiga i det hela är att även om ens bil är utrustad med alla tänkbara lampor som finns samt de nyare IR-kameror/viltvarnare så finns fortfarande risken att närsomhelst under mörkerkörning så kan ett djur, ett objekt eller en människa plötsligt stiga fram och träffa ens bil utan att man ens hunnit reagera.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
TS1997
31 december 2019 · 81 Inlägg

Tack för svar! Att djur eller annat plötsligt kan stiga fram ändå är jag medveten om men jag kan ju åtminstone göra vad jag kan för att förbättra mina chanser att upptäcka dem i tid genom att se så bra som möjligt smile

1. Det kommer den göra när jag bytt justerpinnarna som idag är trasiga. Vill bara få svar på om 3 går genomföra eller inte innan jag öppnar upp lyktorna smile
2. Okej, vet du om det är någon satt ljusgräns etc som jag kan använda för att hitta de starkaste som inte ger problem?
4. Att de ger ifrån bra ljus är viktigt för mig då jag själv hatar när folk bländar mig med dåligt inställda lampor, därav valet av dessa som har en projektor som är gjord för LED smile
5. Jag gillar inte "looken" av extraljus på en E39 och tänkte därför byta till starkare lampor i helljuset istället så då behöver jag inte oroa mig för DRL-funktionalitet smile
6. Skulle vilja hitta bästa lösning utan extraljus då jag som nämnt ovan föredrar en "look" utan extraljus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang