Ladufyndsfrågor

xXSammy
1 januari 2020 · 6 568 Inlägg

WilhelmAhlgren skrev:
Jag och min polare har kommit på en galen idé om att försöka köpa loss den tillsammans. Min fråga är då: vilka problem kan ha uppstått under alla år den stått där? (Det finns inga synliga problem och den verkar vara komplett) Och finns det någon åldersgräns för hur gammal man måste vara för att köpa en bil?
Mvh wilhelm

Skulle inte köpa något "tillsammans".
Endast en kan vara ägare på papper och ryker ni ihop av okänd anledning (Eller vanligaste? Den som lagt ut mest pengar tycker den äger något) så kan det vara bra att hålla i sakerna själv.

Senast redigerat av xXSammy (1 januari 2020)

De/Dem
uhlin
1 januari 2020 · 2 834 Inlägg

xXSammy skrev:

WilhelmAhlgren skrev:
Jag och min polare har kommit på en galen idé om att försöka köpa loss den tillsammans. Min fråga är då: vilka problem kan ha uppstått under alla år den stått där? (Det finns inga synliga problem och den verkar vara komplett) Och finns det någon åldersgräns för hur gammal man måste vara för att köpa en bil?
Mvh wilhelm

Skulle inte köpa något "tillsammans".
Endast en kan vara ägare på papper och ryker ni ihop av okänd anledning (Eller vanligaste? Den som lagt ut mest pengar tycker den äger något) så kan det vara bra att hålla i sakerna själv.

Skulle också vara försiktig med att köpa nåt tillsammans med nån.

Äga själv är bäst.

Köper ni den tillsammans så spara alla kvitton båda två. Ryker ni ihop och blir ovänner som skrevs så blir det att den som lagt mest anser sig äga bilen oavsett vem som står som ägare.

Fast det kan ju gå bra med, ni känner varandra och vet hur bra kompisar ni är nu.

Det kostar ju att renovera upp en gammal bil, bara inköp på en sån kostar ju en bra slant.

Men kolla efter rost undertill. Bottenplattan har en tendens till att rosta på dem. Finns det rost så tro inte det bara är det hålet som syns. När man börjar riva i rost blir det snabbt mycket mer.

Lycka till iallafall. Får vi följa med på resan genom en trevlig projekttråd här på garaget om det blir köp?

WilhelmAhlgren
1 januari 2020 · 17 Inlägg

SvarreE skrev:

WilhelmAhlgren skrev:

SvarreE skrev:
Släggor och spett, du kanske behöver lite mer nätta verktyg. Börja med ett spärrskaft av lagom lång modell, du vill inte tvinga runt motorn bara veta om den rör på sig. Lurigare fylla cylindrarna på en sådan upp med den på bänk och försök fylla, jag gillar diesel men annat funkar också.
Ja Biltema har prylar man kan göra utmärkta bromsrör av, också prylar man bara kan göra bromsrör med...

Oj! Lät komplicerat dedär med att ta ur motorn å fylla på tänkte inte på att det blir extra svårt att fylla på diesel på en boxer skulle man kunna spruta in någon form av rostlösningsolja i cyllarna och sedan försiktigt försiktigt vagga bilen fram och tillbaka ( ber om ursäkt för min okunnighet om vw bilar)

Man behöver aldrig be om ursäkt gör att man inte kan nåt! Har man erkänt det så är liksom halva kriget redan vunnet.
Som Growe skrev, motorn sitter med 4 bultar och ramlar rakt ned, det blir inte enklare så finns ingen anledning att inte plocka ur den. Om man är 15 så kanske man inte tänker på saker som "bekväm arbetshöjd" eller andra töntiga saker som att inte se det man arbetar med ordentligt (både baksidan och att det är mörkt), eller att resa sig och hämta saker i parti och minut sakta gör att man får ont och blir trött. Men en annan som iaf inte fyller 40 än på nåt år tycker det är roligare när det är bekvämt.

Du vet ju inte om motorn sitter fast, det kan ju gått bra.

Det finns säkert folk här som gärna hjälper dig med lite råd och att titta på bilen om du inte har den hjälpen i din närhet.
Men som någon skrev, kolla golven de tar mycket stryk.
Elen är så enkel den kan bli så den hade inte jag varit rädd för.
Dessutom finns allt allt allt att köpa nytt till dessa så en kanonbil att ha som projekt!

Återigen tackar för svar! För att förhindra att motorn dunsar ner i golvet så går det väl bra med pallbockar och domkraft?
Har ingen motorlyft eller likn men det krävs väl bara några starka vänner för att lösa den saken

Veteranaren
1 januari 2020 · 97 Inlägg

Kul att ni hittat ett ladugårdsfynd! Alltid roligt att leta runt i gamla lador, ödegårdar o liknande, speciellt när man springer på gamla bilar 😃 har ni kollat upp med ägare osv att ni får köpa loss bilen?

Om ni får, och gör det, så tänk efter innan. Att fixa iordning en gammal bil kräver ändå en del resurser, även om bilen är lättmekad.

*Allting kostar pengar, och en bil som kostar noll och ingenting i inköp kan ändå bli rätt dyr i slutändan.

*Verktyg, även dom kostar pengar. Har ni tillgång till lite basic-grejer kommer ni långt, men planera lite innan med hur mycket ni kan göra osv.

* Kunskap. Allting är nytt i början och bästa sättet att lära sig är att göra det (och göra fel ibland)
Men det underlättar otroligt mycket att ha en närstående, farsa t.ex att fråga om råd osv

*Mekplats behövs också. Har ni tillgång till garage? När man är ung som ni klarar man kanske av att hållas ute o greja, men någonstans måste man ju hålla till och en bilrenovering tenderar att kräva lite utrymme (har jag märkt)

Så tänk på dessa saker innan ni kör igång nånting, det blir gärna annars att man ”lagar sönder” saker, river ner i molekyler och tröttnar. Då blir det lite att man förstört ett utgångsläge på ett objekt som någon annan kunnat få ordning på.

Några råd i all välmening, och mitt första inlägg här 😉

Lycka till och håll oss uppdaterade om vad som händer!

caromania Forummoderator
1 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Veteranaren skrev:
Kul att ni hittat ett ladugårdsfynd! Alltid roligt att leta runt i gamla lador, ödegårdar o liknande, speciellt när man springer på gamla bilar 😃 har ni kollat upp med ägare osv att ni får köpa loss bilen?

Om ni får, och gör det, så tänk efter innan. Att fixa iordning en gammal bil kräver ändå en del resurser, även om bilen är lättmekad.

*Allting kostar pengar, och en bil som kostar noll och ingenting i inköp kan ändå bli rätt dyr i slutändan.

*Verktyg, även dom kostar pengar. Har ni tillgång till lite basic-grejer kommer ni långt, men planera lite innan med hur mycket ni kan göra osv.

* Kunskap. Allting är nytt i början och bästa sättet att lära sig är att göra det (och göra fel ibland)
Men det underlättar otroligt mycket att ha en närstående, farsa t.ex att fråga om råd osv

*Mekplats behövs också. Har ni tillgång till garage? När man är ung som ni klarar man kanske av att hållas ute o greja, men någonstans måste man ju hålla till och en bilrenovering tenderar att kräva lite utrymme (har jag märkt)

Så tänk på dessa saker innan ni kör igång nånting, det blir gärna annars att man ”lagar sönder” saker, river ner i molekyler och tröttnar. Då blir det lite att man förstört ett utgångsläge på ett objekt som någon annan kunnat få ordning på.

Några råd i all välmening, och mitt första inlägg här 😉

Lycka till och håll oss uppdaterade om vad som händer!

Ett utmärkt och mycket klokt första inlägg dessutom. Välkommen till forumet! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Veteranaren
1 januari 2020 · 97 Inlägg

caromania skrev:

Veteranaren skrev:
Kul att ni hittat ett ladugårdsfynd! Alltid roligt att leta runt i gamla lador, ödegårdar o liknande, speciellt när man springer på gamla bilar 😃 har ni kollat upp med ägare osv att ni får köpa loss bilen?

Om ni får, och gör det, så tänk efter innan. Att fixa iordning en gammal bil kräver ändå en del resurser, även om bilen är lättmekad.

*Allting kostar pengar, och en bil som kostar noll och ingenting i inköp kan ändå bli rätt dyr i slutändan.

*Verktyg, även dom kostar pengar. Har ni tillgång till lite basic-grejer kommer ni långt, men planera lite innan med hur mycket ni kan göra osv.

* Kunskap. Allting är nytt i början och bästa sättet att lära sig är att göra det (och göra fel ibland)
Men det underlättar otroligt mycket att ha en närstående, farsa t.ex att fråga om råd osv

*Mekplats behövs också. Har ni tillgång till garage? När man är ung som ni klarar man kanske av att hållas ute o greja, men någonstans måste man ju hålla till och en bilrenovering tenderar att kräva lite utrymme (har jag märkt)

Så tänk på dessa saker innan ni kör igång nånting, det blir gärna annars att man ”lagar sönder” saker, river ner i molekyler och tröttnar. Då blir det lite att man förstört ett utgångsläge på ett objekt som någon annan kunnat få ordning på.

Några råd i all välmening, och mitt första inlägg här 😉

Lycka till och håll oss uppdaterade om vad som händer!

Ett utmärkt och mycket klokt första inlägg dessutom. Välkommen till forumet! smile

Tack o tack! En fråga bara, jag tror att jag gör något fel på mina smileys, blir bara krumelurer? Haha smile

caromania Forummoderator
1 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Veteranaren skrev:

caromania skrev:

Veteranaren skrev:
Kul att ni hittat ett ladugårdsfynd! Alltid roligt att leta runt i gamla lador, ödegårdar o liknande, speciellt när man springer på gamla bilar 😃 har ni kollat upp med ägare osv att ni får köpa loss bilen?

Om ni får, och gör det, så tänk efter innan. Att fixa iordning en gammal bil kräver ändå en del resurser, även om bilen är lättmekad.

*Allting kostar pengar, och en bil som kostar noll och ingenting i inköp kan ändå bli rätt dyr i slutändan.

*Verktyg, även dom kostar pengar. Har ni tillgång till lite basic-grejer kommer ni långt, men planera lite innan med hur mycket ni kan göra osv.

* Kunskap. Allting är nytt i början och bästa sättet att lära sig är att göra det (och göra fel ibland)
Men det underlättar otroligt mycket att ha en närstående, farsa t.ex att fråga om råd osv

*Mekplats behövs också. Har ni tillgång till garage? När man är ung som ni klarar man kanske av att hållas ute o greja, men någonstans måste man ju hålla till och en bilrenovering tenderar att kräva lite utrymme (har jag märkt)

Så tänk på dessa saker innan ni kör igång nånting, det blir gärna annars att man ”lagar sönder” saker, river ner i molekyler och tröttnar. Då blir det lite att man förstört ett utgångsläge på ett objekt som någon annan kunnat få ordning på.

Några råd i all välmening, och mitt första inlägg här 😉

Lycka till och håll oss uppdaterade om vad som händer!

Ett utmärkt och mycket klokt första inlägg dessutom. Välkommen till forumet! smile

Tack o tack! En fråga bara, jag tror att jag gör något fel på mina smileys, blir bara krumelurer? Haha smile

Ingen aning. Men du måste väl välja någon av de befintliga, inte använda de som finns på tangentbordet på mobilen. 🚈🚅
(Edit: som jag precis gjorde.)

Senast redigerat av caromania (1 januari 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
1 januari 2020 · 5 714 Inlägg

Hej!
Bilden är lite suddig! Du har ingen bättre?
Som de andra sagt är det bäst att en står som ägare- Lätt att man blir osams när man är fler som delar på ägandet , verktyg och reservdelar.
Frågan man ställer sig är: Vad är det tänkt att ni ska göra med bilen? Bara få den "körklar"? Eller någon form av "renovering" ...som ibland tar år.
Själv håller jag på med en Chevy Camaro från 1976 som jag började helrenovera 2014 och räknar med att i bästa fall bli klar om en 3-4 år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-b2e4b2cf47ea6b40c57d97aa06fa62f5.jpg

Senast redigerat av jaka54 (1 januari 2020)

WilhelmAhlgren
1 januari 2020 · 17 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Bilden är lite suddig! Du har ingen bättre?
Som de andra sagt är det bäst att en står som ägare- Lätt att man blir osams när man är fler som delar på ägandet , verktyg och reservdelar.
Frågan man ställer sig är: Vad är det tänkt att ni ska göra med bilen? Bara få den "körklar"? Eller någon form av "renovering" ...som ibland tar år.
Själv håller jag på med en Chevy Camaro från 1976 som jag började helrenovera 2014 och räknar med att i bästa fall bli klar om en 3-4 år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-b2e4b2cf47ea6b40c57d97aa06fa62f5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234281/234281-370f0f75a73b7cca7bc58de3ab3843a2.jpg

Planen är att behålla det slitna skicket och få den besiktigad och körklar till vi fyllt 18
Trevligt projekt! Riktigt snygg kulör på den!

uhlin
1 januari 2020 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Bilden är lite suddig! Du har ingen bättre?
Som de andra sagt är det bäst att en står som ägare- Lätt att man blir osams när man är fler som delar på ägandet , verktyg och reservdelar.
Frågan man ställer sig är: Vad är det tänkt att ni ska göra med bilen? Bara få den "körklar"? Eller någon form av "renovering" ...som ibland tar år.
Själv håller jag på med en Chevy Camaro från 1976 som jag började helrenovera 2014 och räknar med att i bästa fall bli klar om en 3-4 år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-b2e4b2cf47ea6b40c57d97aa06fa62f5.jpg

Det är bara en som kan stå som ägare på bil. Kan inte vara två som står som registrerad ägare.

WilhelmAhlgren
3 januari 2020 · 17 Inlägg

Tiden är kommen och det är dags att skriva ett brev till ägaren av fyndet någon som har lite tips på vad man ska skriva har inte så mycket erfarenhet
PS. Enligt regnumret så är det en vw 113 är det en 1200 eller 1300 då eller är det en egen modell?

zzr9409209
3 januari 2020 · 716 Inlägg

Ser ut att vara vita blinkers? Isåfall en 1200..sedan så måste en föräldrer skriva under att du får stå som ägare.. var så när jag byggde a-traktorer till sönerna som inte hade ålder/kortet...intyget fick man från transportstyrelsen..

WilhelmAhlgren
3 januari 2020 · 17 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Ser ut att vara vita blinkers? Isåfall en 1200..sedan så måste en föräldrer skriva under att du får stå som ägare.. var så när jag byggde a-traktorer till sönerna som inte hade ålder/kortet...intyget fick man från transportstyrelsen..

Tror att dem bara är blekta eller bytta men är inte helt hundra, har läst mig till att 113 var en exportmodell utan sollucka och att den med sollucka hette 114 är det korrekt? Tack för svar om åldersgränsen!

uhlin
3 januari 2020 · 2 834 Inlägg

WilhelmAhlgren skrev:
Tiden är kommen och det är dags att skriva ett brev till ägaren av fyndet någon som har lite tips på vad man ska skriva har inte så mycket erfarenhet
PS. Enligt regnumret så är det en vw 113 är det en 1200 eller 1300 då eller är det en egen modell?

Borde väl va en 1200 gissar jag på.

Ang. att skriva till ägaren så berätta lite om dig/er och era planer med bilen. Fråga om den är till salu och liknande.

Hur mycket den kan tänkas kosta
(Bered dig på en ansenlig summa då dessa inte är billiga, även skogsvrak är dyra)

Lämna namn och telefonnummer adress i brevet och be ägaren ringa dig. Enklare och tala i telefon och sen träffas om intresset finns att sälja.

WilhelmAhlgren
3 januari 2020 · 17 Inlägg

uhlin skrev:

WilhelmAhlgren skrev:
Tiden är kommen och det är dags att skriva ett brev till ägaren av fyndet någon som har lite tips på vad man ska skriva har inte så mycket erfarenhet
PS. Enligt regnumret så är det en vw 113 är det en 1200 eller 1300 då eller är det en egen modell?

Borde väl va en 1200 gissar jag på.

Ang. att skriva till ägaren så berätta lite om dig/er och era planer med bilen. Fråga om den är till salu och liknande.

Hur mycket den kan tänkas kosta
(Bered dig på en ansenlig summa då dessa inte är billiga, även skogsvrak är dyra)

Lämna namn och telefonnummer adress i brevet och be ägaren ringa dig. Enklare och tala i telefon och sen träffas om intresset finns att sälja.

Ok! Tack för snabbt svar! Återkommer med ny tråd om det blir ett köp!

uhlin
3 januari 2020 · 2 834 Inlägg

WilhelmAhlgren skrev:

uhlin skrev:

WilhelmAhlgren skrev:
Tiden är kommen och det är dags att skriva ett brev till ägaren av fyndet någon som har lite tips på vad man ska skriva har inte så mycket erfarenhet
PS. Enligt regnumret så är det en vw 113 är det en 1200 eller 1300 då eller är det en egen modell?

Borde väl va en 1200 gissar jag på.

Ang. att skriva till ägaren så berätta lite om dig/er och era planer med bilen. Fråga om den är till salu och liknande.

Hur mycket den kan tänkas kosta
(Bered dig på en ansenlig summa då dessa inte är billiga, även skogsvrak är dyra)

Lämna namn och telefonnummer adress i brevet och be ägaren ringa dig. Enklare och tala i telefon och sen träffas om intresset finns att sälja.

Ok! Tack för snabbt svar! Återkommer med ny tråd om det blir ett köp!

Fortsätt och skriv i den här tråden om det blir köp eller ej.

Lycka till!

Skitungen
4 januari 2020 · 199 Inlägg

WilhelmAhlgren skrev:

uhlin skrev:

WilhelmAhlgren skrev:
Tiden är kommen och det är dags att skriva ett brev till ägaren av fyndet någon som har lite tips på vad man ska skriva har inte så mycket erfarenhet
PS. Enligt regnumret så är det en vw 113 är det en 1200 eller 1300 då eller är det en egen modell?

Borde väl va en 1200 gissar jag på.

Ang. att skriva till ägaren så berätta lite om dig/er och era planer med bilen. Fråga om den är till salu och liknande.

Hur mycket den kan tänkas kosta
(Bered dig på en ansenlig summa då dessa inte är billiga, även skogsvrak är dyra)

Lämna namn och telefonnummer adress i brevet och be ägaren ringa dig. Enklare och tala i telefon och sen träffas om intresset finns att sälja.

Ok! Tack för snabbt svar! Återkommer med ny tråd om det blir ett köp!

Ta och skapa en projekt tråd istället så vi kan se hur den blir. big_smile

uhlin
4 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Skitungen skrev:

WilhelmAhlgren skrev:

uhlin skrev:

Borde väl va en 1200 gissar jag på.

Ang. att skriva till ägaren så berätta lite om dig/er och era planer med bilen. Fråga om den är till salu och liknande.

Hur mycket den kan tänkas kosta
(Bered dig på en ansenlig summa då dessa inte är billiga, även skogsvrak är dyra)

Lämna namn och telefonnummer adress i brevet och be ägaren ringa dig. Enklare och tala i telefon och sen träffas om intresset finns att sälja.

Ok! Tack för snabbt svar! Återkommer med ny tråd om det blir ett köp!

Ta och skapa en projekt tråd istället så vi kan se hur den blir. big_smile

Hoppas med på en projekttråd men att det skrivs här i tråden om det blir köp eller ej (gärna med en länk till projekttråden) så man inte missar den.

zzr9409209
4 januari 2020 · 716 Inlägg

I sitt första inlägg så skriver TS 1200 -60...

Senast redigerat av zzr9409209 (4 januari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang