Ivel skrev:
Brådhis skrev:
Ivel skrev:
Jag förstår hur du resonerar.
På ett kortsiktigt populistiskt vis är det en dålig affär för staten men eftersom en fossilbil kostar staten (vilket jag tidigare visat i tråden) mer än den genererar inkomstmässigt blir det en långsiktig vinst för staten med eldrivna fordon, mestadels beroende på betydligt lägre utsläpp vid drift, uteblivna transporter av bränsle till depåer samt uteblivna cancerogena ämnen vid servicetillfällena.
Men att från politikernas håll avstå höjningarna av bränsleskatten skulle också ge att dom som har det sämre ställt har möjligheten att byta till modernare bilar (som drar mindre och släpper ut mindre förstås) och köpa ekologiskt istället för Basic eller Eldorado. Båda dessa möjligheter ger även dom ökad hälsa hos befolkningen vilket, som du nämnde, minskar samhällets kostnader. Jag förstår att det är en utopi, men det gäller ju tyvärr nog både din och min tankegång här. Men var och en blir salig på sin tro.

Svaret på varför folk är aviga mot miljörörelsen är ju sannolikt till ganska stor del just att det känns som att man blir tvingad istället för att man jobbar mot en morot (pun intended!). Man kan inte bara svinga piskan, man måste ge något tillbaka! Ge folk incitament till att göra det som är rätt, inte bara leverera pekpinnar, annars faller förtroendekapitalet som en gråsten. Detta gäller oavsett om man är högt uppsatt politiker eller mellanchef.
Om du citerar mig är det önskvärt att du citerar hela inlägget för att få en fullständig bild av vad jag skrev.
Här är vad som saknas och som i mångt och mycket är svaret på vad du just kallar för "salig på sin tro" när vi redan har facit i hand gällande billigt bränsle och sänkta skatter.
"Självklart anser jag att de som har det tuffast ska få mer hjälp men att sänka bränslepriset/skatter ger motsatt effekt, i det långa loppet.
Varför påstår jag det med så stor säkerhet? Utan att bli för politisk, se när det i Sverige varit flest arbetslösa, låginkomsttagare, utförsäkrade sjuka som tvingas till socialbidrag, kika vidare på vilka partier som röstar emot trygga arbetsvillkor, emot social trygghet, emot utökade kommunala satsningar för äldrevård och kommunala skolor.
Vilka tänker kortsiktigt och säljer vin och sprit, säljer ut sjukvården och skolan till riskkapitalbolag vars syfte är att tjäna pengar på sjuka och barn. Vilka vurmar för individen kostnadsfri utbildning (och skollunch) för barn och vidare för ungdomar ändaupp i högskolan.
Var jag står är förmodligen solklart även om jag personligen skulle vinna på en mer egoistisk politik, men G.W förklarade ståndpunkten jag delar mycket väl, samt att solidaritet i ett samhälle byggs med trygghet och stabilitet för invånarna.
Sorry mod, det kanske blev för mycket politik, men allt i samhället, allt som inträffar är just politik, att vi kan sitta så här på ett öppet forum och kritisera politiska beslut är politik, vi ska vara väldigt rädda om vår rätt att tycka saker och ting samt kunna framföra dom utan att det knackar på dörren. Alla politiska inriktningar är inte riktigt för detta, Peter Kadhammar Aftonbladet upplevde detta nyligen."
Det här är inte något att "tro om" utan det är även detta officiella siffror att läsa, för den som vill göra så dvs.