A-traktorns och Mopedbilens varande eller icke varande.

Slim
11 januari 2020 · 340 Inlägg

Det finns självklart ett trafiksäkerhetsproblem att fordon kör mycket långsammare än skyltad hastighet. Som någon påpekade får du inte köra så långsamt med en bil utan att riskera böter.
Det skapar också oreda i trafiken med långa köer när man åker 30 på 70-väg.

Jag stör mig därför på när dessa ligger och bromsar genomfartsleder. Det blir löjligt när vissa hävdar att det är fel att ogilla den förseningen.

MEN jag gillar ändå idén och tycker att det är bra och fostrande med ett intresse, så jag har också förståelse för att dessa fordon finns. Man kan ju dock fundera på om det inte vore bättre att ta bort A-traktorerna helt och låta mopedbilarna gå i 50-60 istället, så skulle trafiken flyta bra på i princip alla vägar där dessa fordon körs. För de flesta kör nog inte A-traktorer och mopedbilar i 30km/h många mil i taget.

Då bortser jag från det roliga i att bygga på en riktig bil för mopedbilarna är ju inte lika kul att skruva med.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 januari 2020 · 17 470 Inlägg

Här förkommer diverse A-traktorer men mest mopedbilar. Tycker inte det är någon större fara då de senare rullar på i ca 45km/h och inte utgör ett akut hinder på 50-väg. Sen när landsvägen tar vid så är det bara att köra om. Nu bor vi förvisso på mindre ort med måttlig trafik.

Mopedbilarna köps väl av föräldrarna så slipper de köra ungarna överallt då vi har sträckor på 10-20 km mellan olika samhällen. De lever nog i villfarelsen att kidsen sitter säkert. Så är långt ifrån fallet. De är i princip inte bättre än moped. Detta beror på maxgränsen som är satt till 425 kilo för mopedbilen.

Kompisar har haft mopedbilar till sina barn och visst har jag provkört! Lätt bullrig... Men drar löjligt lite diesel. Generalfelet på i stort sätt alla märken är en obefintlig kupévärme. En dieselvärmare från wish löste den saken.

Sätt en dekal/märkning på de bilar som framförs av förare som har prövotid. De ska man se upp med...

På tal om traktorer som är i dåligt skick, här är en som troligen är välskött:
https://www.blocket.se/annons/norrbotte … 8/87411197

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
11 januari 2020 · 340 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Här förkommer diverse A-traktorer men mest mopedbilar. Tycker inte det är någon större fara då de senare rullar på i ca 45km/h och inte utgör ett akut hinder på 50-väg. Sen när landsvägen tar vid så är det bara att köra om. Nu bor vi förvisso på mindre ort med måttlig trafik.

Mopedbilarna köps väl av föräldrarna så slipper de köra ungarna överallt då vi har sträckor på 10-20 km mellan olika samhällen. De lever nog i villfarelsen att kidsen sitter säkert. Så är långt ifrån fallet. De är i princip inte bättre än moped. Detta beror på maxgränsen som är satt till 425 kilo för mopedbilen.

Kompisar har haft mopedbilar till sina barn och visst har jag provkört! Lätt bullrig... Men drar löjligt lite diesel. Generalfelet på i stort sätt alla märken är en obefintlig kupévärme. En dieselvärmare från wish löste den saken.

Sätt en dekal/märkning på de bilar som framförs av förare som har prövotid. De ska man se upp med...

På tal om traktorer som är i dåligt skick, här är en som troligen är välskött:
https://www.blocket.se/annons/norrbotte … 8/87411197

Det är nog många 16åringar som trånat efter den annonsen:)

Tyvärr är den ju inte billig att hålla liv i bara för att den blivit traktor... Sen kan man ju tänka sig att den elektriska spärren går att göra fjärrstyrd, så man får lite fart också. Det är ju baksidan med elektroniska spärrar...

Presidento Of World
11 januari 2020 · 3 324 Inlägg

M123 skrev:

Presidento skrev:
I Tyskland fick jag lära mig att om man är under 21 så får man inte framföra ett Fordon (läs personbil) i högre hastighet än 120km/h oavsett om det är 130 eller fri fartsväg.

Så, att införa körkortsålder för B-kort vid 16 med vissa begränsningar kan funka.

Som jag förstått har vissa länder även någon form av skylt eller markering på att det är en nybörjare som kör bilen.
Vad för begränsningar skulle du vilja se isf? smile

En bra början är ju hastigheten, te.x max 90 eller 100.

Allmän farligtbetende te.x sladda på allmänväg osv= indraget körkort direkt.

Finns en del att diskutera men så länge föräldrarna gör "allt" för sina barn och köper dessa farliga saker så finns det ingen lösning, jag personligen skulle aldrig sätta min unge i en sådan sak. Det finns andra sätt att lära barnen meka och umgås med vänner.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
11 januari 2020 · 7 234 Inlägg

M123 skrev:

torsen skrev:
Rubricerade frågan är inte enkel.
Kan indelas ansvarsmässigt i flera delar.
Föräldraansvar.
Egetansvar.(föraren)
Myndighetsansvar.

De två första är svåra att påverka.

Myndighetsansvaret borde omfatta att begränsa nyttjanderätten för A-traktor och EU-moped.
Mest besvärande för medtrafikanter är upphinnande av rubricerade fordon på 90-sträcka med 2-1 på den enkelfiliga delen.
Stor skaderisk för framför allt EU-mopederna.
Rubricerade fordon borde inte få framföras på vägar med mer än 50 km/t på körtillstånd.
Efter avlagt B-körkort kanske få framföras på 70-sträckor.
Aldrig någonsin på 90-sträckor.

Det finns absolut poäng i det du skriver. smile
Tror du strängare lagar så som att föräldrarna skulle bli tex bötfällada om fordonet inte höll måttet skulle ge bättre flotta av A-traktorer på vägarna?

Är jag övertygad om är en bra väg att gå.

candyweiss
11 januari 2020 · 875 Inlägg

Tillför väl egentligen inte någonting till diskussionen, MEN där jag bor och runt omkring kan jag garantera att det finns inte många lagliga A/Epa-traktorer. De samlas som flockdjur på kvällar och nätter och kör som rent ut sagt idioter, med noll förstånd. Undrar hur mycket de föräldrarna vet/bryr sig?

Senast redigerat av candyweiss (11 januari 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Slim
11 januari 2020 · 340 Inlägg

candyweiss skrev:
Tillför väl egentligen inte någonting till diskussionen, MEN där jag bor och runt omkring kan jag garantera att det finns inte många lagliga A/Epa-traktorer. De samlas som flockdjur på kvällar och nätter och kör som rent ut sagt idioter, med noll förstånd. Undrar hur mycket de föräldrarna vet/bryr sig?

Det känns ju lite som att om man gillar motorer och skaffar en A-traktor är det knappast 30km/h som lockar. Det är naivt att tro nåt annat...

Hade själv trimmat om det hade körts A-traktor. Man vill ju inte bli omkörd av moppar och cyklar:)

candyweiss
11 januari 2020 · 875 Inlägg

Slim skrev:

candyweiss skrev:
Tillför väl egentligen inte någonting till diskussionen, MEN där jag bor och runt omkring kan jag garantera att det finns inte många lagliga A/Epa-traktorer. De samlas som flockdjur på kvällar och nätter och kör som rent ut sagt idioter, med noll förstånd. Undrar hur mycket de föräldrarna vet/bryr sig?

Det känns ju lite som att om man gillar motorer och skaffar en A-traktor är det knappast 30km/h som lockar. Det är naivt att tro nåt annat...

Hade själv trimmat om det hade körts A-traktor. Man vill ju inte bli omkörd av moppar och cyklar:)

Det trista för killarna (oftast) är att de inte tänker på konsekvenserna, men så var man väl själv också big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Myhran
11 januari 2020 · 452 Inlägg

M123 skrev:

Myhran skrev:

M123 skrev:

Det finns absolut poäng i det du skriver. smile
Tror du strängare lagar så som att föräldrarna skulle bli tex bötfällada om fordonet inte höll måttet skulle ge bättre flotta av A-traktorer på vägarna?

Det är redan lagar som gör att föräldrarna är ansvariga,

https://www.google.se/amp/s/nyheter24.s … an-aka-dit

Ska tillägga att jag själv kört A-traktor i min ungdom, samt att bonus sonen nu åker Epa-traktor. Hur många här har egen erfarenhet i ett sådant fordon?

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,

Jag har haft en A-traktor själv. smile
Är nog inget unikt på något sätt bland dom som idag håller på med bilar, vägen brukar starta någonstans.

Men om jag hade fått välja som 16år.
Mellan att åka i 30 km/h eller fått köra bil jag jag självklart valt bil, man drömde ju bara om bilar och snygga brudar, kan tilläggas inget har förändrats på någon front. big_smile

Att tänka på är att de kör dessa på AM kort från 15år idag, om de vill åka fortare så får de ta lätt mc kort vid 16, så alternativ på att köra ensam och i högre farter finns och dessutom eg billigare alt än dagens ”traktorer”

Jag vet hur roligt allt detta sladdande och ”vansinneskörning” är, ibland måste vi påminna oss om hur vi själva va när vi va 16-20år och körde diverse fordon! Jag själv sladdar så ofta jag får tillfälle och kan med min familjepulka! Blir som barn på nytt!
PK mentaliteten alla verkar drabbats av nu för tiden börjar spåra ur lite lätt! Tror inte på något sätt att dagens ungdomar är ett dugg värre än vad vi själva var när det gäller att köra fordon!
Jag ser hellre att de sladdar på en grusväg eller vart de nu får för sig att sladda, klart de kommer göra saker trots att man predikar för dem att de skall tänka på vart de sladdar osv, men helt klart bättre än att de är ute och super/slåss och idag när det verkar vara lättare att få tag på droger än folkpilsner, en epa kille har inte råd att köpa knark och köra epa! wink

Men ibland är det tur vi tycker olika! smile jag är
Fullt medveten om hur roligt de är att sladda! Och kommer alltid tycka det är roligt! Och jag stannar hellre och pratar med traktor killar/tjejerna och hjälper dem mer än gärna om de fått problem! Än som vissa individer tutar, hytter med näven osv osv när de kör om dem för att de legat ”ivägen”

Kom ihåg att behandla andra som du själv vill bli behandlad! Och dra inte alla över samma kam!

Med vänlig hälsning,

Deception
11 januari 2020 · 97 Inlägg

Det finns ju ett par alternativ för att göra det bättre och kanske säkrare för de flesta.

Samma regler som idag men de får ej trafikera annat än 50- och 30-väg. Då blir de inga bromsklossar.

Alternativt och vilket jag förordar:
Höj hastigheten på dem till 70 (eu-mopeder) men  detta under två förutsättningar:

Mopedkortet AM görs om till en riktig körkortsutbildning med teori, uppkörning osv precis som alla andra riktiga körkort. I princip ett lätt mc-kort.

Att transportstyrelsen alt EU ställer krav på mopedbilstillverkarna att de ska ha en viss säkerhetsnivå för att ens få säljas i Sverige.


Detta, oavsett vilket alternativ, skulle göra det säkrare både för mopedisterna och övriga trafikanter. Jag ser dagligen folk som gör idiot omkörningar just för att mopedbilar och dyl ligger och blockerar på 80-väg..

M123
11 januari 2020 · 962 Inlägg

Myhran skrev:

M123 skrev:

Myhran skrev:
Det är redan lagar som gör att föräldrarna är ansvariga,

https://www.google.se/amp/s/nyheter24.s … an-aka-dit

Ska tillägga att jag själv kört A-traktor i min ungdom, samt att bonus sonen nu åker Epa-traktor. Hur många här har egen erfarenhet i ett sådant fordon?

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,

Jag har haft en A-traktor själv. smile
Är nog inget unikt på något sätt bland dom som idag håller på med bilar, vägen brukar starta någonstans.

Men om jag hade fått välja som 16år.
Mellan att åka i 30 km/h eller fått köra bil jag jag självklart valt bil, man drömde ju bara om bilar och snygga brudar, kan tilläggas inget har förändrats på någon front. big_smile

Att tänka på är att de kör dessa på AM kort från 15år idag, om de vill åka fortare så får de ta lätt mc kort vid 16, så alternativ på att köra ensam och i högre farter finns och dessutom eg billigare alt än dagens ”traktorer”

Jag vet hur roligt allt detta sladdande och ”vansinneskörning” är, ibland måste vi påminna oss om hur vi själva va när vi va 16-20år och körde diverse fordon! Jag själv sladdar så ofta jag får tillfälle och kan med min familjepulka! Blir som barn på nytt!
PK mentaliteten alla verkar drabbats av nu för tiden börjar spåra ur lite lätt! Tror inte på något sätt att dagens ungdomar är ett dugg värre än vad vi själva var när det gäller att köra fordon!
Jag ser hellre att de sladdar på en grusväg eller vart de nu får för sig att sladda, klart de kommer göra saker trots att man predikar för dem att de skall tänka på vart de sladdar osv, men helt klart bättre än att de är ute och super/slåss och idag när det verkar vara lättare att få tag på droger än folkpilsner, en epa kille har inte råd att köpa knark och köra epa! wink

Men ibland är det tur vi tycker olika! smile jag är
Fullt medveten om hur roligt de är att sladda! Och kommer alltid tycka det är roligt! Och jag stannar hellre och pratar med traktor killar/tjejerna och hjälper dem mer än gärna om de fått problem! Än som vissa individer tutar, hytter med näven osv osv när de kör om dem för att de legat ”ivägen”

Kom ihåg att behandla andra som du själv vill bli behandlad! Och dra inte alla över samma kam!

Med vänlig hälsning,

Allt har ju sin tjusning och tråden är varken i syfte att ha någon form av PK-sensmoral.
Jag ville mer lyfta frågan om inte man kan på ett trafiksäkrare sätt få ungdomarna att fortsätta sitt motorintresse och få trafiken säkrare på samma gång.

Om du skulle nu kunna välja åt ditt barn mellan att åka i ett fordon där man kapat och svetsat högt och lågt på, förstört deformationszoner och fordonet håller en avsevärt lägre hastighet med stor risk att bli påkörd bakifrån.

Mot att ungen får framföra ett fordon med airbags, krockgardiner, krocksäkerhet flera decennier senare och då få åka enligt rådande satt hastighet.

Vilket väljer du?

Nu har ju jag själv en dubbelmoral i det här då jag gillar bara gamla bilar men jag kan inte förneka att dagens bilar är säkrare att åka i. smile

Senast redigerat av M123 (11 januari 2020)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
11 januari 2020 · 962 Inlägg

Deception skrev:
Det finns ju ett par alternativ för att göra det bättre och kanske säkrare för de flesta.

Samma regler som idag men de får ej trafikera annat än 50- och 30-väg. Då blir de inga bromsklossar.

Alternativt och vilket jag förordar:
Höj hastigheten på dem till 70 (eu-mopeder) men  detta under två förutsättningar:

Mopedkortet AM görs om till en riktig körkortsutbildning med teori, uppkörning osv precis som alla andra riktiga körkort. I princip ett lätt mc-kort.

Att transportstyrelsen alt EU ställer krav på mopedbilstillverkarna att de ska ha en viss säkerhetsnivå för att ens få säljas i Sverige.


Detta, oavsett vilket alternativ, skulle göra det säkrare både för mopedisterna och övriga trafikanter. Jag ser dagligen folk som gör idiot omkörningar just för att mopedbilar och dyl ligger och blockerar på 80-väg..

Omfattar höjningen då även A-traktorer eller är det bara mopeder du refererar till? smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Myhran
11 januari 2020 · 452 Inlägg

M123 skrev:

Myhran skrev:

M123 skrev:

Jag har haft en A-traktor själv. smile
Är nog inget unikt på något sätt bland dom som idag håller på med bilar, vägen brukar starta någonstans.

Men om jag hade fått välja som 16år.
Mellan att åka i 30 km/h eller fått köra bil jag jag självklart valt bil, man drömde ju bara om bilar och snygga brudar, kan tilläggas inget har förändrats på någon front. big_smile

Att tänka på är att de kör dessa på AM kort från 15år idag, om de vill åka fortare så får de ta lätt mc kort vid 16, så alternativ på att köra ensam och i högre farter finns och dessutom eg billigare alt än dagens ”traktorer”

Jag vet hur roligt allt detta sladdande och ”vansinneskörning” är, ibland måste vi påminna oss om hur vi själva va när vi va 16-20år och körde diverse fordon! Jag själv sladdar så ofta jag får tillfälle och kan med min familjepulka! Blir som barn på nytt!
PK mentaliteten alla verkar drabbats av nu för tiden börjar spåra ur lite lätt! Tror inte på något sätt att dagens ungdomar är ett dugg värre än vad vi själva var när det gäller att köra fordon!
Jag ser hellre att de sladdar på en grusväg eller vart de nu får för sig att sladda, klart de kommer göra saker trots att man predikar för dem att de skall tänka på vart de sladdar osv, men helt klart bättre än att de är ute och super/slåss och idag när det verkar vara lättare att få tag på droger än folkpilsner, en epa kille har inte råd att köpa knark och köra epa! wink

Men ibland är det tur vi tycker olika! smile jag är
Fullt medveten om hur roligt de är att sladda! Och kommer alltid tycka det är roligt! Och jag stannar hellre och pratar med traktor killar/tjejerna och hjälper dem mer än gärna om de fått problem! Än som vissa individer tutar, hytter med näven osv osv när de kör om dem för att de legat ”ivägen”

Kom ihåg att behandla andra som du själv vill bli behandlad! Och dra inte alla över samma kam!

Med vänlig hälsning,

Allt har ju sin tjusning och tråden är varken i syfte att ha nog form av PK-sensmoral.
Jag ville mer lyfta frågan om inte man kan på ett trafiksäkrare sätt få ungdomarna att fortsätta sitt motorintresse och få trafiken säkrare på samma gång.

Om du skulle nu kunna välja åt ditt barn mellan att åka i ett fordon där man kapat och svetsat högt och lågt på, förstört deformationszoner och fordonet håller en avsevärt lägre hastighet med stor risk att bli påkörd bakifrån.

Mot att ungen får framföra ett fordon med airbags, krockgardiner, krocksäkerhet flera decennier senare och då få åka enligt rådande satt hastighet.

Vilket väljer du?

Nu har ju jag själv en dubbelmoral i det här då jag gillar bara gamla bilar men jag kan inte förneka att dagens bilar är säkrare att åka i. smile

Absolut är det säkrare att de får köra en sådan bil, traktorer har inget krav på säkerhetsbälte ens,
Men! Att sätta dem i en bil som de sedan inte för köra på vissa vägar som visa föreslår är inget jag vill förespråka, säg att de bara för köra 50-70 väg,  då är det inte ett alternativ för de som behöver fordonet, då är det ett stadsfordon!

Att hastigheten borde ökas absolut! Men ex en ram bil ser jag ingen skillnad när de kapat i den förutom att den är kortare, hur nu säker en 50-60 tals bil eg är! Dock mkt säkrare än en mopedbil!

Idag behöver man inte kapa bilarna alls om man kör H-reg och bilen är 4x4 som ej behöver ha barlastflak, vilket de flesta använder då de slipper bygga dubbla växellådor, för att få ner hastigheten till 10km/h på lägsta växeln.

Med vänlig hälsning,

WilleG
11 januari 2020 · 185 Inlägg

På tal om säkerhet så är ju faktiskt alla A-traktorer numer skyldiga att vara besiktade. Kapade fjädrar är ju ingen större säkerhetsrisk i 30 km/h, då tycker jag hellre man ska titta på bilförare som kapar fjädrar vilket är en mycket större risk. Precis som bilfolket så byter dom ju bara fjädrar efter bess.

Reglerna är gjorda om i helt rätt riktning tycker jag. Nu kan man regga en A-traktor utan att ens kapa nån bärande del OCH man kan varvtalsbegränsa så man helt lagligt kan kör 30 km/h på väldigt låga varv. Ett säkrare fordon med mindre buller och slitage på motor.
Däremot tycker jag helt klart att en höjning av hastighetsgränsen till 50 km/h vore rimligt så man behåller flödet i trafiken.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
KolGruvan
11 januari 2020 · 1 450 Inlägg

WilleG skrev:
På tal om säkerhet så är ju faktiskt alla A-traktorer numer skyldiga att vara besiktade. Kapade fjädrar är ju ingen större säkerhetsrisk i 30 km/h, då tycker jag hellre man ska titta på bilförare som kapar fjädrar vilket är en mycket större risk. Precis som bilfolket så byter dom ju bara fjädrar efter bess.

.

Håller med. Det borde vara mycket hårdare regler om detta.
Kan inte fatta när folk blir stoppade när dom har en bil utan fjädrar. Som mest får dom bara en varning eller ombesiktning.
Det borde vara riktigt höga böter då det är trafikfarligt..

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Slim
11 januari 2020 · 340 Inlägg

Myhran skrev:
Jag vet hur roligt allt detta sladdande och ”vansinneskörning” är, ibland måste vi påminna oss om hur vi själva va när vi va 16-20år och körde diverse fordon! Jag själv sladdar så ofta jag får tillfälle och kan med min familjepulka! Blir som barn på nytt!
PK mentaliteten alla verkar drabbats av nu för tiden börjar spåra ur lite lätt! Tror inte på något sätt att dagens ungdomar är ett dugg värre än vad vi själva var när det gäller att köra fordon!
Jag ser hellre att de sladdar på en grusväg eller vart de nu får för sig att sladda, klart de kommer göra saker trots att man predikar för dem att de skall tänka på vart de sladdar osv, men helt klart bättre än att de är ute och super/slåss och idag när det verkar vara lättare att få tag på droger än folkpilsner, en epa kille har inte råd att köpa knark och köra epa! wink

Men ibland är det tur vi tycker olika! smile jag är
Fullt medveten om hur roligt de är att sladda! Och kommer alltid tycka det är roligt! Och jag stannar hellre och pratar med traktor killar/tjejerna och hjälper dem mer än gärna om de fått problem! Än som vissa individer tutar, hytter med näven osv osv när de kör om dem för att de legat ”ivägen”

Kom ihåg att behandla andra som du själv vill bli behandlad! Och dra inte alla över samma kam!

Med vänlig hälsning,

Håller med!smile

Gillar att köra snabbt, men gör det idag när det är gles trafik, bra sikt osv. Har mognat, men anser fortfarande att en stor del av bilintresset är just att ha mycket motor och en relativt snabb bil.

Tycker därför att frågan blir lite svår. Jag vill att ungdomarna ska ha ett motorintresse för det är som du säger svårt att hinna med allt annat dumt om man mekar. Då får man i viss mån acceptera att de tänjer på gränserna(men skall straffas för det). Samma gäller många andra intressen typ idrott scouterna mm. Sen ser jag ju hellre att mina barn delar mitt motorintresse:)

Myhran
11 januari 2020 · 452 Inlägg

”Ett gott omdöme beror på erfarenhet, och erfarenhet får man av dåligt omdöme”
Tycker jag är ett citat som passar bra in i denna tråd,

Deception
11 januari 2020 · 97 Inlägg

M123 skrev:
Omfattar höjningen då även A-traktorer eller är det bara mopeder du refererar till? smile

Rent juridiskt så blir nog det lite meckigare att få till eftersom det är en traktor med traktorkort och ingen moped.
Epa/A-traktor är ju ett helt annat fordonsslag och som någon skrev, en försämrad (oftast) personbil. Skulle man göra om det för dem med skulle du kunna se en John Deere i 70 (kul syn iof) och det blir ju inte bra. Alternativt hitta på egen lagstiftning för dem såklart. Sen är inte epa/A-traktor lika vanligt som moppebilarna så jag tycker att de är ett mindre problem.

Här där jag bor i utkanten av Stockholm går det säkert 25-30 moppebilar på en epa. Så i huvudsak mopedbilarna och vanliga EU moppar skulle ses över.

Senast redigerat av Deception (11 januari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang