A-traktorns och Mopedbilens varande eller icke varande.

M123
11 januari 2020 · 962 Inlägg

Kan börja med att detta inte är en provokation och kommer flätas in i bil.

Något som jag uppskattar enormt att det finns ett starkt motorintresse bland yngre, viljan att skapa något och göra utlopp för detta.
Det jag är att det är enormt konstigt att både föräldrar och lagar gör det möjligt att sätta det dyrbaraste som finns i ett fordon på vägar där hastigheten om än är ovanligt men kan förekomma kan vara 3ggr så hög.

Som vi alla vet som hamnat bakom dessa fordon så skapas det ju många gånger frustrationer bland medtrafikanter när trafikrytmen går från flytande ner till modell bergvägg.

Lika med skicket är totalt bedrövligt på många, inga fjädrar eller kapade, tonade lyktor som får stearinljus att vara som laserstrålar i jämförelse. Jag kan inte begripa hur man som förälder släpper iväg sitt barn i något liknande?

Sen finns är ju problemet lika med mopedbilen, där tyvärr många gånger har jag sett att personer som förlorat rättigheten att köra personbil har istället hamnat i en Mopedbil. Lika här är ju även hastigheten i skillnad mot övriga trafiken, dock av någon anledning hålls dessa fordon i lite bättre skick.

Givetvis är allt detta ovan generellt och således finns det fina välskötta exemplar som är trafikdugliga.

Dock det jag har funderat på många gånger om det inte hade varit bättre att en gång för alla helt nypa av denna typ av fordon och låta dom gå i graven för att istället som några andra länder låta 16 åringar ta körkort.
Då får ungdomarna istället sitta i en miljö där det dom färdas i är krocktestat samt dom får samma trafikrytm som oss alla andra.

Vad tycker Garaget?
Vill ni ha kvar dessa fordon eller lutar ni era åsikter lite åt mitt håll?

Vill bara inflika att vi håller god ton i ämnet, denna tråd är inte skapad på något sätt för att klanka ner på motorintresserade ungdomar utan diskutera för och nackdelar kring fordonen.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Myhran
11 januari 2020 · 452 Inlägg

Ser inte ett problem med a-traktorer/epa traktorer eller mopedbilar, det skapar idag ett intresse som många inte förstår, och det tar bort dem från sina skärmar och de börjar umgås med varandra igen!

Att fordonen framförs olagligt är en helt annat problem som jag skulle säga är ett föräldraansvar!
Man måste ha koll på vad ens ungdomar håller på med helt enkelt!

Om man blir irriterad på att det ligger traktorer i vägen när man kör bil har man inget på vägen att göra anser jag! Då är man bara trångsynt och stressad. De flesta traktorförare jag stött på brukar vara duktiga på avtömning och liknande!

Men absolut skulle det inte vara fel med en lagändring som gjorde att de kunde ta sig snabbare frammåt till en reducerad bränslekostnad,

Och sen hur trafikfarligt är det att framföra ett fordon i 30km/h utan fjädrar? Hur många ”vanliga” traktorer har fjädring?
Sen har vi EPA-traktorer som faktiskt skall vara stumma i bak enl. Lag.

Det är lika så besiktningskrav på de flesta a-traktorer nu för tiden så det värsta skrotet har börjat rensas bort, och Epa-traktorer har alltid haft besiktningskrav, om de inte är äldre än 50 år förstås.
Med vänlig hälsning,

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 januari 2020 · 14 049 Inlägg

Eftersom man inte kör epa-traktor/a-traktor så många år så skulle man kunna tänka sig att de besiktas vid varje nästkommande ägare/brukare för att bibehålla trafiksäkerheten hos dessa fordon som i många fall är alldeles utmärkt men i vissa fall kanske motsatsen. Det ska väl sägas att jag absolut inte blir irriterad på dessa fordon i trafiken och inte heller på traktorer/grävmaskiner som används som nyttofordon. Detta är mitt personliga tyckande!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
M123
11 januari 2020 · 962 Inlägg

Myhran skrev:
Ser inte ett problem med a-traktorer/epa traktorer eller mopedbilar, det skapar idag ett intresse som många inte förstår, och det tar bort dem från sina skärmar och de börjar umgås med varandra igen!

Att fordonen framförs olagligt är en helt annat problem som jag skulle säga är ett föräldraansvar!
Man måste ha koll på vad ens ungdomar håller på med helt enkelt!

Om man blir irriterad på att det ligger traktorer i vägen när man kör bil har man inget på vägen att göra anser jag! Då är man bara trångsynt och stressad. De flesta traktorförare jag stött på brukar vara duktiga på avtömning och liknande!

Men absolut skulle det inte vara fel med en lagändring som gjorde att de kunde ta sig snabbare frammåt till en reducerad bränslekostnad,

Och sen hur trafikfarligt är det att framföra ett fordon i 30km/h utan fjädrar? Hur många ”vanliga” traktorer har fjädring?
Sen har vi EPA-traktorer som faktiskt skall vara stumma i bak enl. Lag.

Det är lika så besiktningskrav på de flesta a-traktorer nu för tiden så det värsta skrotet har börjat rensas bort, och Epa-traktorer har alltid haft besiktningskrav, om de inte är äldre än 50 år förstås.
Med vänlig hälsning,

Ang detta med fjädring.
Nu är ju inte en normal framvagn konstruerad lika som en grov stel axel på en jordbrukstraktor.
Där det kapas eller plockas bort fjädrar så finns kulbultar/spindelleder krängningshämmare, bussningar, bärarmar och fjädertorn som får ta alla smällar istället.
På en grov stel axel så fortplantar sig ju inte belastingen lika, sen har du avsevärt mycket större hjul och profil på däcken vilket en A-traktor inte har.
Blir som att jämföra en apelsin med en banan när det kommer till konstruktion.

Sen har ju försvann ju Epan till sin ersättare av någon anledning med, kanske för den kapade konstruktionen och fjäderlösa bakaxeln?

Annars kan jag nog till merparten hålla med. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
11 januari 2020 · 962 Inlägg

Vettemannen skrev:
Eftersom man inte kör epa-traktor/a-traktor så många år så skulle man kunna tänka sig att de besiktas vid varje nästkommande ägare/brukare för att bibehålla trafiksäkerheten hos dessa fordon som i många fall är alldeles utmärkt men i vissa fall kanske motsatsen. Det ska väl sägas att jag absolut inte blir irriterad på dessa fordon i trafiken och inte heller på traktorer/grävmaskiner som används som nyttofordon. Detta är mitt personliga tyckande!

/Benny

Okej. Men vad tycker du om Mopedbilar och att det finns de som av olika anledningar förlorat rätten till att köra bil istället kör denna typ av fordon? smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 januari 2020 · 14 049 Inlägg

M123 skrev:

Vettemannen skrev:
Eftersom man inte kör epa-traktor/a-traktor så många år så skulle man kunna tänka sig att de besiktas vid varje nästkommande ägare/brukare för att bibehålla trafiksäkerheten hos dessa fordon som i många fall är alldeles utmärkt men i vissa fall kanske motsatsen. Det ska väl sägas att jag absolut inte blir irriterad på dessa fordon i trafiken och inte heller på traktorer/grävmaskiner som används som nyttofordon. Detta är mitt personliga tyckande!

/Benny

Okej. Men vad tycker du om Mopedbilar och att det finns de som av olika anledningar förlorat rätten till att köra bil istället kör denna typ av fordon? smile

Jag har nog tyvärr ingen uppfattning om det faktiskt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
11 januari 2020 · 7 236 Inlägg

Rubricerade frågan är inte enkel.
Kan indelas ansvarsmässigt i flera delar.
Föräldraansvar.
Egetansvar.(föraren)
Myndighetsansvar.

De två första är svåra att påverka.

Myndighetsansvaret borde omfatta att begränsa nyttjanderätten för A-traktor och EU-moped.
Mest besvärande för medtrafikanter är upphinnande av rubricerade fordon på 90-sträcka med 2-1 på den enkelfiliga delen.
Stor skaderisk för framför allt EU-mopederna.
Rubricerade fordon borde inte få framföras på vägar med mer än 50 km/t på körtillstånd.
Efter avlagt B-körkort kanske få framföras på 70-sträckor.
Aldrig någonsin på 90-sträckor.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 januari 2020 · 14 049 Inlägg

torsen skrev:
Rubricerade frågan är inte enkel.
Kan indelas ansvarsmässigt i flera delar.
Föräldraansvar.
Egetansvar.(föraren)
Myndighetsansvar.

De två första är svåra att påverka.

Myndighetsansvaret borde omfatta att begränsa nyttjanderätten för A-traktor och EU-moped.
Mest besvärande för medtrafikanter är upphinnande av rubricerade fordon på 90-sträcka med 2-1 på den enkelfiliga delen.
Stor skaderisk för framför allt EU-mopederna.
Rubricerade fordon borde inte få framföras på vägar med mer än 50 km/t på körtillstånd.
Efter avlagt B-körkort kanske få framföras på 70-sträckor.
Aldrig någonsin på 90-sträckor.

Får dom verkligen köra där?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
11 januari 2020 · 5 836 Inlägg

Hela idén med A-traktorer är vansinnig, det är inte meningen att man skall färdas utan de skall vara för jordbruket. Förbjud dom och sänk körkortsåldern till 16 istället, men sätt restriktioner på vilken bil man får köra de första åren. Tex. max 100hk och 1200kg eller något sådant, och inga jämnåriga passagerare.

Hilmer
11 januari 2020 · 1 782 Inlägg

Om man bortser ifrån de fordon som inte framförs lagligt så är det ju faktiskt ett väldigt bra sätt att i lugnt och sakta mak lära sig framför ett fordon inför stundande B-körkort.

simlar
11 januari 2020 · 5 525 Inlägg

Håller med många andra, bort med A-traktorer och mopedbilar och ta efter andra länder.
Speciellt A-traktorer då dessa endast används av ungdomar istället för moped, finns nog ingen som använder dom som traktor som det är tänkt.

Mitt förslag är sänkt körkortsålder till 16år men med restriktioner under prövotiden på t.ex motoreffekt, antal passagerare, körning vissa tider på dygnet och en högsta tillåtna hastighet på exempelvis 90km/h.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
M123
11 januari 2020 · 962 Inlägg

torsen skrev:
Rubricerade frågan är inte enkel.
Kan indelas ansvarsmässigt i flera delar.
Föräldraansvar.
Egetansvar.(föraren)
Myndighetsansvar.

De två första är svåra att påverka.

Myndighetsansvaret borde omfatta att begränsa nyttjanderätten för A-traktor och EU-moped.
Mest besvärande för medtrafikanter är upphinnande av rubricerade fordon på 90-sträcka med 2-1 på den enkelfiliga delen.
Stor skaderisk för framför allt EU-mopederna.
Rubricerade fordon borde inte få framföras på vägar med mer än 50 km/t på körtillstånd.
Efter avlagt B-körkort kanske få framföras på 70-sträckor.
Aldrig någonsin på 90-sträckor.

Det finns absolut poäng i det du skriver. smile
Tror du strängare lagar så som att föräldrarna skulle bli tex bötfällada om fordonet inte höll måttet skulle ge bättre flotta av A-traktorer på vägarna?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
11 januari 2020 · 962 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hela idén med A-traktorer är vansinnig, det är inte meningen att man skall färdas utan de skall vara för jordbruket. Förbjud dom och sänk körkortsåldern till 16 istället, men sätt restriktioner på vilken bil man får köra de första åren. Tex. max 100hk och 1200kg eller något sådant, och inga jämnåriga passagerare.

simlar skrev:
Håller med många andra, bort med A-traktorer och mopedbilar och ta efter andra länder.
Speciellt A-traktorer då dessa endast används av ungdomar istället för moped, finns nog ingen som använder dom som traktor som det är tänkt.

Mitt förslag är sänkt körkortsålder till 16år men med restriktioner under prövotiden på t.ex motoreffekt, antal passagerare, körning vissa tider på dygnet och en högsta tillåtna hastighet på exempelvis 90km/h.

Nu svarar jag båda. smile
Är absolut en otroligt bra lösning med restriktioner i någon form om man sänker åldern för körkort.
Förslag om begränsad effekt är ypperligt skulle även vara bra att dom endast får framföra bilar som är helbilsgodkända, då kan man inte ta ut svängarna för stort i hur fordonet ändras.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
11 januari 2020 · 962 Inlägg

Hilmer skrev:
Om man bortser ifrån de fordon som inte framförs lagligt så är det ju faktiskt ett väldigt bra sätt att i lugnt och sakta mak lära sig framför ett fordon inför stundande B-körkort.

Okej. smile
Jag kan inte hålla med att ett fordon kan få rätten att hålla så mycket lägre hastighet än alla andra.
Skulle en personbil gör detsamma kan man bötfällas.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Myhran
11 januari 2020 · 452 Inlägg

M123 skrev:

torsen skrev:
Rubricerade frågan är inte enkel.
Kan indelas ansvarsmässigt i flera delar.
Föräldraansvar.
Egetansvar.(föraren)
Myndighetsansvar.

De två första är svåra att påverka.

Myndighetsansvaret borde omfatta att begränsa nyttjanderätten för A-traktor och EU-moped.
Mest besvärande för medtrafikanter är upphinnande av rubricerade fordon på 90-sträcka med 2-1 på den enkelfiliga delen.
Stor skaderisk för framför allt EU-mopederna.
Rubricerade fordon borde inte få framföras på vägar med mer än 50 km/t på körtillstånd.
Efter avlagt B-körkort kanske få framföras på 70-sträckor.
Aldrig någonsin på 90-sträckor.

Det finns absolut poäng i det du skriver. smile
Tror du strängare lagar så som att föräldrarna skulle bli tex bötfällada om fordonet inte höll måttet skulle ge bättre flotta av A-traktorer på vägarna?

Det är redan lagar som gör att föräldrarna är ansvariga,

https://www.google.se/amp/s/nyheter24.s … an-aka-dit

Ska tillägga att jag själv kört A-traktor i min ungdom, samt att bonus sonen nu åker Epa-traktor. Hur många här har egen erfarenhet i ett sådant fordon?

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,

Myhran
11 januari 2020 · 452 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Rubricerade frågan är inte enkel.
Kan indelas ansvarsmässigt i flera delar.
Föräldraansvar.
Egetansvar.(föraren)
Myndighetsansvar.

De två första är svåra att påverka.

Myndighetsansvaret borde omfatta att begränsa nyttjanderätten för A-traktor och EU-moped.
Mest besvärande för medtrafikanter är upphinnande av rubricerade fordon på 90-sträcka med 2-1 på den enkelfiliga delen.
Stor skaderisk för framför allt EU-mopederna.
Rubricerade fordon borde inte få framföras på vägar med mer än 50 km/t på körtillstånd.
Efter avlagt B-körkort kanske få framföras på 70-sträckor.
Aldrig någonsin på 90-sträckor.

Får dom verkligen köra där?

/Benny

Svar ja, om det inte är en motorväg eller motortrafikled,

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … r/Traktor/

Presidento Of World
11 januari 2020 · 3 328 Inlägg

I Tyskland fick jag lära mig att om man är under 21 så får man inte framföra ett Fordon (läs personbil) i högre hastighet än 120km/h oavsett om det är 130 eller fri fartsväg.

Så, att införa körkortsålder för B-kort vid 16 med vissa begränsningar kan funka.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Myhran
11 januari 2020 · 452 Inlägg

M123 skrev:

Myhran skrev:
Ser inte ett problem med a-traktorer/epa traktorer eller mopedbilar, det skapar idag ett intresse som många inte förstår, och det tar bort dem från sina skärmar och de börjar umgås med varandra igen!

Att fordonen framförs olagligt är en helt annat problem som jag skulle säga är ett föräldraansvar!
Man måste ha koll på vad ens ungdomar håller på med helt enkelt!

Om man blir irriterad på att det ligger traktorer i vägen när man kör bil har man inget på vägen att göra anser jag! Då är man bara trångsynt och stressad. De flesta traktorförare jag stött på brukar vara duktiga på avtömning och liknande!

Men absolut skulle det inte vara fel med en lagändring som gjorde att de kunde ta sig snabbare frammåt till en reducerad bränslekostnad,

Och sen hur trafikfarligt är det att framföra ett fordon i 30km/h utan fjädrar? Hur många ”vanliga” traktorer har fjädring?
Sen har vi EPA-traktorer som faktiskt skall vara stumma i bak enl. Lag.

Det är lika så besiktningskrav på de flesta a-traktorer nu för tiden så det värsta skrotet har börjat rensas bort, och Epa-traktorer har alltid haft besiktningskrav, om de inte är äldre än 50 år förstås.
Med vänlig hälsning,

Ang detta med fjädring.
Nu är ju inte en normal framvagn konstruerad lika som en grov stel axel på en jordbrukstraktor.
Där det kapas eller plockas bort fjädrar så finns kulbultar/spindelleder krängningshämmare, bussningar, bärarmar och fjädertorn som får ta alla smällar istället.
På en grov stel axel så fortplantar sig ju inte belastingen lika, sen har du avsevärt mycket större hjul och profil på däcken vilket en A-traktor inte har.
Blir som att jämföra en apelsin med en banan när det kommer till konstruktion.

Sen har ju försvann ju Epan till sin ersättare av någon anledning med, kanske för den kapade konstruktionen och fjäderlösa bakaxeln?

Annars kan jag nog till merparten hålla med. smile

Varför Epa-traktor togs bort va för att de ansågs trafikfarliga då de kunde studsa av vägen, dock får man läsa lite längre med detta och det är att en Epa traktor får gå fortare än 30km/h men inte framföras fortare än 30km/h, så det som hände var att man körde för fort och studsade av vägen,

A-traktorer i sig kapades i sin begynnelse de med, är Mer ”moderna” traktorer utan ram som ej är kapade på längden, och idag får man regga med hastighets spärr istället för att man skall åka på i princip Max varv vid 30km/h.

Men reglerna för a-traktor/epa traktor kan ni finna att läsa med en enkel googling,

Säger inte att det är rätt att åka utan fjädring och de kommer inte gå igenom besiktningen, men tror inte det är orsaken till att de blir trafikfarligt,

Med vänlig hälsning,

M123
11 januari 2020 · 962 Inlägg

Myhran skrev:

M123 skrev:

torsen skrev:
Rubricerade frågan är inte enkel.
Kan indelas ansvarsmässigt i flera delar.
Föräldraansvar.
Egetansvar.(föraren)
Myndighetsansvar.

De två första är svåra att påverka.

Myndighetsansvaret borde omfatta att begränsa nyttjanderätten för A-traktor och EU-moped.
Mest besvärande för medtrafikanter är upphinnande av rubricerade fordon på 90-sträcka med 2-1 på den enkelfiliga delen.
Stor skaderisk för framför allt EU-mopederna.
Rubricerade fordon borde inte få framföras på vägar med mer än 50 km/t på körtillstånd.
Efter avlagt B-körkort kanske få framföras på 70-sträckor.
Aldrig någonsin på 90-sträckor.

Det finns absolut poäng i det du skriver. smile
Tror du strängare lagar så som att föräldrarna skulle bli tex bötfällada om fordonet inte höll måttet skulle ge bättre flotta av A-traktorer på vägarna?

Det är redan lagar som gör att föräldrarna är ansvariga,

https://www.google.se/amp/s/nyheter24.s … an-aka-dit

Ska tillägga att jag själv kört A-traktor i min ungdom, samt att bonus sonen nu åker Epa-traktor. Hur många här har egen erfarenhet i ett sådant fordon?

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,

Jag har haft en A-traktor själv. smile
Är nog inget unikt på något sätt bland dom som idag håller på med bilar, vägen brukar starta någonstans.

Men om jag hade fått välja som 16år.
Mellan att åka i 30 km/h eller fått köra bil jag jag självklart valt bil, man drömde ju bara om bilar och snygga brudar, kan tilläggas inget har förändrats på någon front. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
11 januari 2020 · 962 Inlägg

Presidento skrev:
I Tyskland fick jag lära mig att om man är under 21 så får man inte framföra ett Fordon (läs personbil) i högre hastighet än 120km/h oavsett om det är 130 eller fri fartsväg.

Så, att införa körkortsålder för B-kort vid 16 med vissa begränsningar kan funka.

Som jag förstått har vissa länder även någon form av skylt eller markering på att det är en nybörjare som kör bilen.
Vad för begränsningar skulle du vilja se isf? smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang