Köpråd: Roligaste bruksbilen runt 70k?

ViRullar850
22 januari 2020 · 7 Inlägg

Hej!

Börjar bli sugen på en ny bruksbil. Har för närvarande en Ford Focus ST170 som går relativt bra, men tyvärr början den bli lite gammal och slö.
Budgeten ligger på ca 70 000kr.

Har kollat på en Audi A3 2.0t Quattro 8P. Ca 250hk med ett tune, haldex, relativt modern och inte allt för farligt dyr att äga. Detta är just nu den bil det lutar åt.
Även kollat på BMW 120d E81, men föredrar nog Audin pga motorn.

Hade givetvis varit kul med tex en Subaru Impreza GT. Men då detta ska vara min bruksbil vill jag ha något modernare.

Har ni några andra förslag på roliga bruksbilar inom min budget som är relativt moderna (gärna nyare än 2005)?

Edit:
En 330i E9x verkar gå att hitta för en bit under 100k. Det kanske vore något.

Senast redigerat av ViRullar850 (22 januari 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2020 · 17 379 Inlägg

En Audi brukar bli dyr i drift. De har ju en tendens till att krångla. En Civic kanske?
Exempel:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … d/88053857

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ViRullar850
22 januari 2020 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En Audi brukar bli dyr i drift. De har ju en tendens till att krångla. En Civic kanske?
Exempel:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … d/88053857

Ah okej, ska inte 2.0t vara rätt driftsäker ändå?
Civic vore roligt, kanske inte allt för olik min ST170. Undviker gärna FWD dock. Börjar bli trött på det även fast en Civic är en grymt rolig bil.

Senast redigerat av ViRullar850 (22 januari 2020)

Marcus_89 Biltokig elektriker
22 januari 2020 · 3 352 Inlägg

Audi 2,0t har lite problem med kamkedjan och även drivningen till oljepumpen om jag inte har fel. Sen hur många som har drabbats vet jag inte, men jag hade inte vågat köpa en smile 1,8t är mycket driftsäkrare, men de fanns bara upp till 05/06 tror jag smile
En bmw 325d/330d är en riktigt trevlig brukis, med bra drag från botten och mjuk gång tack vare att det är en 6:a. Dock dyr försäkring och skatten är inte den billigaste.

Finns många vettiga framhjulsdrivna bruksbilar med i den prisklassen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang